Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies.

 

Polityka cookie

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

facebook twitter youtube linkedin

Aktualności

24 stycznia 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)

Polska liderem wśród dofinansowanych projektów

Nasz kraj, jak wynika z danych podanych przez CINEA, uzyskał największe dofinansowanie w ramach konkursu Mobilność Wojskowa Instrumentu Łącząc Europę (tzw. CEF 2), w którym CUPT pełni rolę instytucji wdrażającej.

Ostatecznie, 12 polskich projektów uzyskało dofinansowanie w wysokości ponad 129 mln euro, czyli ponad 500 mln złotych.

Zgodnie z założeniami konkursowymi, Komisja Europejska przyznawała do 50% dofinansowania na inwestycje w infrastrukturę transportową o znaczeniu strategicznym o zastosowaniu zarówno wojskowym, jak świadczy nazwa konkursu, jak i cywilnym.

Zgodnie z informacjami, płynącymi z CINEA, dofinansowanie w ramach 3. edycji konkursu Military Mobility uzyskało 38 projektów na łączną kwotę 807 mln euro. Środki pozyskane przez beneficjentów mają prowadzić do modernizacji kluczowej infrastruktury transportowej w krajach unijnych.

Bez wątpienia, czynnikiem, który w znacznym stopniu przyczynił się do tematu dofinansowania projektów modernizujących strukturę cywilno-wojskową jest bezpośrednia agresja Rosji na Ukrainę i agresywne działania wojenne tej pierwszej na terytorium Ukrainy. Z tego też względu Komisja Europejska, wspierana przez CINEA, skróciła terminy składania wniosków w ramach CEF 2. Działania te jednakowoż nie przełożyły się na zmniejszenie zainteresowania konkursem, co wyraźniej wskazuje na potrzebę inwestycji w unijną infrastrukturę podwójnego zastosowania o charakterze strategicznym. Spośród 112 zgłoszonych projektów, czyli prawie 5% nadwyżki zgłoszonych projektów wobec propozycji konkursowej, KE wybrała projekty z 18 krajów członkowskich, w tym z Polski.

550 mln przyznanego dofinansowania

Komisja Europejska przyznała Polsce 129,4 mln euro, czyli ok. 550 mln złotych, na wsparcie inwestycji w czterech obszarach:

  • drogowym,
  • kolejowym,
  • intermodalnym.

Jak już wspominaliśmy, dofinansowanie w ramach przeprowadzonego konkursu stanowi 50% kosztów kwalifikowanych. To oznacza, że całkowita wartość inwestycji w Polsce wynosi nawet ponad 1,1 mld złotych.

Dofinansowanie unijne, w tym to pozyskane w ramach CEF 2, przyczynia się w znacznym stopniu nie tylko do poprawy bezpieczeństwa Polski, ale też wspiera rozwój gospodarczy naszego kraju. Efekty inwestycji, realizacja których jest możliwa dzięki Funduszom Europejskim, w istotny sposób poprawiają komunikację pomiędzy najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi na terenie Polski, jak i, dzięki realizacji projektów o charakterze transgranicznym, w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Na lata 2021–2027 KE przeznaczyła specjalny budżet w wysokości 1,74 mld EUR na zwiększenie mobilności wojskowej w całej UE. Jest on wdrażany za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę”, czyli tzw. CEF 2 (kontynuacja CEF z poprzedniej perspektywy finansowej). Wybrane do dofinansowania projekty całkowicie wyczerpały obecną pulę środków (w ramach 3 przeprowadzonych konkursów) przeznaczoną na wsparcie inwestycji w zakresie modernizacji infrastruktury transportowej o charakterze strategicznym podwójnego cywilno-obronnego zastosowania.

Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)

Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych 01 marca 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych

Komisja Europejska ogłosiła nowy nabór wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) dla projektów dotyczących budowy infrastruktury paliw alternatywnych na sieci TEN-T.

Więcej arrow
Umowy GA dla 2 projektów CEF realizowanych z Ukrainą 25 października 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Umowy GA dla 2 projektów CEF realizowanych z Ukrainą

Wszystkie projekty, z udziałem podmiotów z Polski, które uzyskały dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” w ramach drugiego naboru CEF Transport 2021-2027, rozstrzygniętego w czerwcu 2023 roku, już mają oficjalnie podpisane umowy o dofinansowanie (Grant Agreement – GA).

Więcej arrow
Ruszył projekt kolei dużych prędkości 10 października 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Ruszył projekt kolei dużych prędkości

Wspólnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz beneficjentem podpisaliśmy umowę o współpracy w celu realizacji projektu finansowanego ze środków Instrumentu „Łącząc Europę” – CEF2. CPK rozpoczął realizację projektu, który ma potencjał całkowicie odmienić sposób podróżowania koleją.

Więcej arrow
Trwa 3 nabór wniosków transportowych w ramach CEF2 29 września 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Trwa 3 nabór wniosków transportowych w ramach CEF2

Od 26 września 2023 roku do 30 stycznia 2024 roku do godz. 17:00 Komisja Europejska przyjmuje zgłoszenia projektów transportowych w ramach trzeciego naboru wniosków konkursowych w zakresie CEF2 dla sektora transportu. Przewidziana do rozdysponowania kwota wynosi 7 mld euro.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

scroll back to top