I taborowy okrągły stół dostępnościowy
Co prawda stół był prostokątny, ale rozmowy toczyły się przy nim w atmosferze twórczej wymiany myśli i doświadczeń. Do stołu zaprosiliśmy przedstawicieli kolejowych przewoźników: krajowego (PKP Intercity) i regionalnych, (Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Polregio, Łódzka Kolej Aglomeracyjna), producentów taboru kolejowego (Siemens, Stadler, PESA Bydgoszcz i Skoda) oraz podróżnych, którzy na co dzień korzystają z transportu kolejowego.
Celem spotkania było przedstawienie wyników przeprowadzonych przez CUPT wizyt monitorujących dostępność transportu dla osób z niepełnosprawnościami w projektach realizowanych z funduszy unijnych oraz integracja wszystkich interesariuszy, którzy mają wpływ na projektowane rozwiązania. W gronie eksperckim chcieliśmy wymienić się doświadczeniami, dobrymi praktykami, tak aby wdrażane rozwiązania były bardziej efektywne i użyteczne dla wszystkich podróżnych.
Zarówno prezentacje, jak i rozmowy w kuluarach pokazały, że temat dostępności w transporcie kolejowym jest wciąż „żywy” i zdecydowanie jest o czym rozmawiać. Duża liczba interesariuszy zainteresowanych tematem nie ułatwia znalezienia kompromisu satysfakcjonującego wszystkich. Wielość dostępnych rozwiązań dla tych samych potrzeb powoduje, że gubią się nie tylko podróżni, ale również zamawiający. Procedury i terminy unijne, które muszą być stosowane gdy projekt realizowany jest z finansowaniem z funduszy UE, narzucają szybkie tempo przetargowe i realizacyjne, które utrudnia zaprojektowanie użytecznych rozwiązań. Czasem też niestety brakuje świadomości i wyobraźni wśród wszystkich, którzy mają wpływ na projektowanie taboru. Pokutuje myślenie, że ma być ładnie a nie użytecznie. Na to wszystko nakłada się komercyjny charakter działań – spółki kolejowe muszą zarabiać. Z drugiej strony trzeba zaznaczyć, że jak poszukamy to znajdziemy przykłady dobrych rozwiązań, które warto promować.
Spotkanie pokazało, że warto rozmawiać, dzielić się doświadczeniami, a wszystko to w celu zaprojektowania i wdrożenia transportu, którym sami za 5, 10 czy 15 lat będziemy chcieli, a przede wszystkim mogli samodzielnie i bez przeszkód podróżować. Czujemy niedosyt a to świadczy o tym, że spotkanie było potrzebne, ważne i inspirujące. Będziemy starali się kontynuować współpracę w formule Taborowego Okrągłego Stołu Dostępnściowego.
DostępnośćLAB
13 września 2024 | DostępnośćLABDostępność w modernizowanych pojazdach szynowych i autobusach
Parę dni temu, dokładnie 10 września, po raz 12. spotkaliśmy się w ramach cyklu DostępnośćLAB. Tym razem tematem dyskusji była dostępność w modernizowanych pojazdach szynowych i autobusowych.
Więcej 29 sierpnia 2022 | DostępnośćLABDostępnośćLAB: Dostępność w projektach UE w perspektywie 2021-2027 – uwarunkowania prawne
Zapraszamy na 4. spotkanie w ramach cyklu spotkań „DostępnośćLab” pn. „Dostępność w projektach UE w perspektywie 2021-2027 – uwarunkowania prawne”.
Więcej 30 maja 2022 | DostępnośćLABDostępnośćLAB: Dostępna partycypacja społeczna
Zapraszamy na 3. spotkanie w ramach Cyklu spotkań „DostępnośćLab” pt. Dostępna partycypacja społeczna w projektach transportowych finansowanych z funduszy UE.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15