Łączymy Europę i otwieramy kolejny fragment inwestycji Via Baltica – obwodnicę Szczuczyna
Mimo epidemii koronawirusa, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, toczą się prace na wielu inwestycjach drogowych w całym kraju. Dziś dokończona została budowa obwodnicy miasta Szczuczyn. Dofinansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla tego projektu to prawie 380 mln EUR.
Od dziś (15 maja) kierowcy korzystają już z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna, która tym samym stała się dwujezdniową drogą ekspresową S61 na całej długości 8 kilometrów. Wybudowana jezdnia ma długość około 6,58 km. i łączy się z powstałym w ramach I etapu budowy obwodnicy – dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Cała obwodnica ma więc 8 kilometrów i standard 2-jezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi i pasem rozdziału. Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Cała Via Baltica zostanie zrealizowana w ramach perspektywy 2014-2023 (z perspektywą do 2025).
– Obwodnica Szczuczyna jest częścią trasy Via Baltica, która jest jednym z najważniejszych połączeń drogowych krajów bałtyckich z resztą UE. Droga połączy Warszawę ze stolicą Estonii i będzie przebiegała przez Litwę i Łotwę. Sukcesywnie oddajemy dla kierowców kolejne części tej ważnej trasy, które powstają przy wsparciu funduszy unijnych – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
– Za nami kilka kilometrów obwodnicy Szczuczyna. Przed nami dziesiątki kilometrów szlaku Via Baltica i tysiące kilometrów autostrad i dróg ekspresowych w całej Polsce. Łączymy odcinki dróg w spójną sieć komunikacyjną. Szlak Via Baltica już za 3 lata połączy centralną Polskę z granicą polsko-litewską – powiedział, otwierając obwodnicę, wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Projekt, w ramach którego zbudowana została obwodnica Szczuczyna, dotyczy prac na fragmencie drogi krajowej S61 Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa) stanowiącym element sieci bazowej korytarza TEN-T (Morze Północne – Morze Bałtyckie) i obejmuje swoim zakresem kilka dużych zadań inwestycyjnych dotyczących odcinków o długości łącznie ok. 110 km. Pozostałe odcinki powinny zostać oddane do użytkowania do końca 2022 roku.
– W obecnej perspektywie unijnej beneficjenci działający w różnych sektorach transportu w Polsce zawarli aż 57 umów – grant agreements – na sumę ponad 16,7 mld PLN dofinansowanych z CEF. Obok GDDKiA z Instrumentu „Łącząc Europę” korzysta głównie PKP PLK S.A oraz m.in. PAŻP realizując projekty rozwijające polski transport lotniczy i kolejowy – podkreśla Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT– podkreśla Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.
– S61 jest przykładem jak unijny budżet łączy Europę. Bardzo cieszymy się z otwarcia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna, tak długo wyczekiwanej zarówno przez mieszkańców, jak i przejeżdżających tranzytem. Ta droga jest ważna nie tylko dla Polski. W wymiarze europejskim stanowi część sieci łączącej państwa Bałtyckie z Polską i dalej z Europą Zachodnią i Południową, a także przyczyni się do nieskrępowanego przepływu towarów w ramach korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie – powiedział Marek Prawda, Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

– Oddaliśmy dziś do ruchu drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna – kolejny odcinek drogi ekspresowej S61 stanowiący fragment międzynarodowego szlaku transportowego Via Baltica. Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km (fragment obwodnicy Augustowa, obwodnica Suwałk i obwodnica Szczuczyna). Pozostała część S61, blisko 177 kilometrów, jest w realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” albo fizycznie – w budowie – podkreśla Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Projekt: „CEF 2014-PL-TMC-0214-W Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Budzisko (granica państwa)”
Beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
- Koszt całkowity projektu: 742 824 553 EUR
- Maksymalna kwota dofinansowania ze środków CEF: 379 583 347 EUR (51,1 % kosztów kwalifikowanych)
Zakończenie projektu: grudzień 2022 r.
Foto: GDDKiA
Informacje prasowe

350 mld złotych dobrze zainwestowane w polski transport
W ciągu ostatnich 15 lat Centrum Unijnych Projektów Transportowych efektywnie i transparentnie rozliczyło miliardy złotych zainwestowanych w polski transport.
Więcej
Bezpieczny pieszy – 257 projektów samorządowych zwiększających bezpieczeństwo na drogach
Dofinansowanie unijne na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w miejscach o największej liczbie wypadków oraz w okolicy budynków publicznych, takich jak szkoły, przychodnie zdrowia czy dworce otrzyma 257 projektów na łączną kwotę ponad 71 mln zł.
Więcej
Nowy biuletyn CUPT już do pobrania
Zapraszamy do lektury. Drugi numer biuletynu CUPT z 2022 roku już dostępny.
Więcej
Kamień węgielny na Powstańców Śląskich – budowa II linii metra wkracza na kolejny etap
Na placu budowy stacji Powstańców Śląskich II linii metra odbyło się dzisiaj symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego. Prawie 70% wartości inwestycji stanowią środki pochodzące z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15