facebook x youtube linkedin

Aktualności

25 kwietnia 2023 | Krajowy Plan Odbudowy

Blisko 4 miliardy złotych unijnego dofinansowania dla PKP PLK

Dzisiaj, 25 kwietnia, w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych odbył się briefing prasowy związany z podpisaniem umowy o objęcie wsparciem modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz. Dzięki temu PKP Polskie Linie Kolejowe otrzyma z Unii Europejskiej blisko 4 miliardy złotych na przebudowę ponad 43 km linii kolejowej.

Powrót na tory

Za sprawą inwestycji PKP PLK S.A. po latach na linię nr 104 wrócą pociągi. Odbiorca wsparcia przygotuje trasę dla wygodnych połączeń pasażerskich, zwiększając dostęp mieszkańców do kolei oraz komfort i bezpieczeństwo podróżowania ekologicznym środkiem transportu i przyczyniając się do wzrostu atrakcyjności kolei w województwie.

Dzięki środkom finansowym pochodzącym z Unii Europejskiej, prace nad dostępnością transportu kolejowego i poprawą spójności sieci kolejowej nie zwalniają. Przykładem jest planowana modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, która pozytywnie wpłynie na region i mieszkańców południowej Małopolski. Za sprawą takich inwestycji rola polskiej kolei wzrasta, a społeczeństwo zyskuje połączenie, które podniesie komfort codziennego życia – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Linia kolejowa nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza to projekt, który zmieni układ komunikacyjny Małopolski. Jest to inwestycja ambitna, ponieważ obejmuje bardzo duży zakres prac, ale dzięki jej realizacji poprawi się bezpieczeństwo, czas i komfort podróży koleją – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowe rozdanie w transporcie intermodalnym

Inwestycja PKP PLK S.A. pozwoli otworzyć linię nr 104 Chabówka – Nowy Sącz na masowy przewóz koleją ładunków intermodalnych i kombinowanych na kierunku północ–południe, tworząc korytarz RFC 11 „Amber” na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Częściowo odciąży kolejowy korytarz transportu towarowego RFC 5 „Bałtyk – Adriatyk”, przebiegający przez silnie zurbanizowany teren Górnego Śląska.

Przygotowana trasa zapewni ciągłość i większą przepustowość ładunków, a dzięki modernizacji istniejącej i budowie nowej infrastruktury kolejowej zwiększy się zdolność przewozowych ładunków masowych pomiędzy poszczególnymi krajami Grupy Wyszehradzkiej.

Budowa i modernizacja

Projekt obejmuje przebudowę linii kolejowej o łącznej długości 43,89 km, w tym 28,77 km w ramach sieci TEN-T. Zrealizowana inwestycja usprawni ruch pasażerski i towarowy na odcinkach:

  • Chabówka – Rabka Zaryte – 5,52 km (odcinek A1);
  • Rabka Zaryte – Mszana Dolna – 9,60 km (odcinek A2);
  • Stacja Limanowa – 3,48 km (odcinek C2);
  • Limanowa (bez stacji Limanowa) – bocznica Klęczany – 12,62 km (odcinek D);
  • bocznica Klęczany – Nowy Sącz – 12,67 km (odcinek E).

Ważnym zadaniem w projekcie będzie także modernizacja i budowa nowych obiektów inżynieryjnych, m.in.:

  • budowa mostów (10 mostów kolejowych, 4 drogowe);
  • budowa 11 wiaduktów kolejowych i 6 drogowych);
  • budowa stacji Męcina;
  • budowa przystanku osobowego w Mordarce etc.

Szczegóły projektu

Łączna wartość projektu wynosi ponad 3,9 mld złotych. Projekt w 100% zostanie sfinansowany ze środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Więcej o KPO dowiesz się z dedykowanej zakładki na naszej stronie internetowej, poświęconej temu zagadnieniu.

Udostępnij

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

scroll back to top