Umowa o dofinansowanie dla budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej 78 (faza I) podpisana
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad nową umowę o dofinansowanie dla projektu, jakim jest budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej 78 (faza I).
Założenia projektu
Przedsięwzięcie zakłada budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej 78 o parametrach drogi klasy GP i długości 16,66 km, realizowanej w trybie projektuj i buduj (żółty fidic). Inwestycja przebiega po południowej stronie miast Poręba i Zawiercie, położonych w województwie śląskim. Początek znajduje się w km 105+836 drogi krajowej 78 – za skrzyżowaniem z drogą wojewódzką 793, w miejscu gdzie kończy się dwujezdniowa obwodnica Siewierza w ciągu drogi krajowej 78.
Z kolei koniec zlokalizowano na projektowanym węźle Kromołów z drogą wojewódzką 791 na granicy Zawiercia (ul. Olkuska) i Fugasówki (ul. Stanisława Augusta Poniatowskiego) – nieopodal aktualnie istniejącego skrzyżowania z obecnym śladem drogi krajowej 78 (skrzyżowanie ulic Ignacego Jana Paderewskiego, Siewierskiej i Olkuskiej w Zawierciu), w km 122+500.
Cel projektu
Celem projektu jest odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego. Przedsięwzięcie obejmuje realizację m.in.:
- dwujezdniowego odcinka drogi krajowej klasy GP o długości 16,66 km,
- węzłów drogowych Kuźnica i Kromołów oraz skrzyżowania ze starym śladem drogi krajowej 78,
- sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu drogi krajowej 78 z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu oraz z ul. Oleśnickiego w Siewierzu,
- dróg w liniach rozgraniczających DK o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
- zatok postojowych do ważenia pojazdów,
- skrzyżowań z linią kolejową,
- przejazdów i wjazdów awaryjnych na obwodnicy,
- obiektów inżynierskich w ciągu drogi krajowej 78 oraz dróg krzyżujących się,
- systemu odwodnienia terenu (m.in. kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne),
- urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, zieleń, zbiornika kompensacyjnego dla płazów),
- infrastruktury dla pieszych (budowa lub przebudowa),
- oświetlenia drogowego,
- rozbiórkę, budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia,
- rozbudowy, przebudowy lub budowy infrastruktury pod i nadziemnej w tym: kanałów technologicznych, sieci: energetycznych zasilających i oświetleniowych, wodociągowych, gazowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, urządzeń: teletechnicznych, melioracyjnych, hydrologicznych, kolejowych i innych niezbędnych do realizacji inwestycji,
- wzmocnienie podłoża w zakresie dostosowanym do warunków gruntowo-wodnych.
- budowę urządzeń BRD (m.in. oznakowanie obwodnicy i dróg związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia.
Szczegóły projektu
Beneficjent: GDDKiA
Numer i nazwa projektu: POIS.04.02.00-00-0060/21, pn. „Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu dk 78” – Faza I
Planowany całkowity koszt realizacji projektu (faza I): 263 802 651,12 PLN
Wartość wydatków kwalifikowalnych: 253 846 565,43 PLN
Wartość dofinansowania UE: 215 769 580,58 PLN
POIiŚ 2014-2020

Zmieniamy polską kolej – nowa publikacja od CUPT i Ministerstwa Infrastruktury
Z okazji 15. edycji Międzynarodowych Targów Trako 2023 wydaliśmy nową edycję publikacji „Zmieniamy polską kolej”, dedykowaną w szczególności dla wszystkich pasjonatów kolejnictwa i profesjonalistów z branży. Serdecznie zachęcamy do lektury!
Więcej
Fundusze europejskie dla nowoczesnego transportu – nowa publikacja od CUPT
Zachęcamy do zapoznania się z naszą najnowszą publikacją, promującą efektywne wykorzystanie funduszy europejskich na rzecz rozwoju transportu w Polsce.
Więcej
Kampania społeczna na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego
Podpisaliśmy umowę o dofinansowanie projektu Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), komórki organizacyjnej Ministerstwa Infrastruktury, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa na naszych drogach.
Więcej
Fundusze Europejskie na budowę odcinka S1
W sobotę w Dankowicach ogłoszono podpisanie umowy pomiędzy Centrum a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Kosztowy-Bielsko-Biała z dofinansowaniem unijnym ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15