Umowy o dofinansowanie odcinków „ekspresówek” S11 i S61
W pierwszych dniach lipca Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad dwie umowy o dofinansowanie budowy odcinków dróg ekspresowych S11 (odcinek obw. Olesna) i S61 (odcinek węzeł Podborze – węzeł Śniadowo) ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Oba projekty są dużymi projektami i wymagają uzyskania zgody Komisji Europejskiej. Łączna kwota dofinansowania unijnego dla obu inwestycji wyniesie ponad 742 mln złotych.
Założenia projektu budowy odcinka na S61
Projekt zakłada budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku węzeł Podborze – węzeł Śniadowo o długości 19,46 km. Przedmiotowy projekt składa się z 1 odcinka, realizowanego jako osobny kontrakt na roboty budowlane: węzeł Podborze (z węzłem) – węzeł Śniadowo (bez węzła) na długości ok. 19,46 km (S61) + 3,01 km (S8) + 3,57 km(DW627-G).
Inwestycja położona jest w północno-wschodniej części Polski i przebiega przez obszar województwa mazowieckiego, w gminach: Ostrów Mazowiecka, Stary Lubotyń, Czerwin.
Projektowana droga przebiega po nowym śladzie na całej długości. Inwestycja jest realizowana w systemie „zaprojektuj i buduj”. Początek budowy drogi ekspresowej S61 przyjęto w km 0+000,00 na węźle Podborze. Natomiast koniec odcinka drogi ekspresowej S61 zlokalizowany jest w sąsiedztwie miejscowości Tyszki – Nadbory w km 19+462,64, gdzie jest realizowany kolejny odcinek drogi S61.
Inwestycja obejmuje swym zakresem także rozbudowę drogi S8 na odcinku od km 550+507,30 do km 553+500,00.
Na całym odcinku inwestycji S61 przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Drogi klasy G i GP zaprojektowano w przekroju jednojezdniowym. Zaprojektowane węzły drogowe umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg serwisowych. Przedmiotowy odcinek drogi jest zlokalizowany w sieci bazowej TEN-T.
Cele projektu budowy odcinka na S61
Głównymi celami projektu są:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego i podlaskiego jak również poza granice państwa.
Założenia projektu budowy odcinka na S11
Projekt zakłada budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku obwodnica Olesna o łącznej długości 24,78 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T, i ma na celu odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
Projektowana obwodnica zlokalizowana jest we wschodniej części województwa opolskiego w powiatach: kluczborskim i oleskim, na terenie gmin Lasowice Wielkie i Olesno oraz biegnie nowym śladem po wschodniej stronie miasta Olesno. Jej początek zaprojektowano na istniejącej DK11 w pobliżu Kolonia Ciarka, którą nowy ślad omija od strony południowej. Koniec inwestycji zlokalizowano na granicy województwa opolskiego i śląskiego. Trasa projektowanej obwodnicy przecina istniejącą DK11, DW494, linię kolejową 143 oraz rzeki: Stobrawę i Łomnicę.
Kontrakt w zakresie robót budowlanych ww. obwodnicy Olesna realizowany jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Cele projektu budowy odcinka na S11
Głównymi celami projektu są:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „GP” i „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa opolskiego jak również poza granice państwa.
Szczegóły projektu dot. S61
Beneficjent: GDDKiA
Numer i nazwa projektu: POIS.03.01.00-00-0064/21-00 pn. „Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Podborze – w. Śniadowo”
Całkowita wartość projektu: 618 002 739,09 PLN
Wartość wydatków kwalifikowanych: 390 000 000,00 PLN
Wartość dofinansowania UE: 331 500 000,00 PLN.
Szczegóły projektu dot. S11
Beneficjent: GDDKiA
Numer i nazwa projektu: POIS.03.01.00-00-0068/21-00 pn. „Budowa drogi ekspresowej S11na odcinku obw. Olesna”
Całkowita wartość projektu: 767 907 229,84 PLN
Wartość wydatków kwalifikowanych: 483 490 155,74 PLN
Wartość dofinansowania UE: 410 966 632,38 PLN.
POIiŚ 2014-2020
01 sierpnia 2024 | POIiŚ 2014-2020Dotarliśmy z S3 do Czech
Najbardziej widokowy odcinek polskiej „eski” już otwarty. Będziesz w okolicy, koniecznie skorzystaj i sprawdź jak szybko, sprawnie, komfortowo i bezpiecznie można pokonywać kilometry dzięki Funduszom Europejskim.
Więcej 12 grudnia 2023 | POIiŚ 2014-2020Dofinansowanie dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na prace na odcinku Kiełpinek – Glincz
Dzisiaj, 12 grudnia 2023 r., podpisaliśmy umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o dofinansowanie dla projektu „Prace na odcinku Kiełpinek – Glincz”.
Więcej 04 października 2023 | POIiŚ 2014-2020Nowe publikacje o dostępności w transporcie
Dobrze zaprojektowana, wdrożona i zadbana dostępność ma ogromne znaczenie w rozwijaniu wielu kompetencji zarówno społecznych, jak i zawodowych. Dlatego wydaliśmy trzy kolejne publikacje dotyczące zagadnień związanych z dostępnością w transporcie – serdecznie zachęcamy do lektury!
Więcej 25 września 2023 | POIiŚ 2014-2020Zmieniamy polską kolej – nowa publikacja od CUPT i Ministerstwa Infrastruktury
Z okazji 15. edycji Międzynarodowych Targów Trako 2023 wydaliśmy nową edycję publikacji „Zmieniamy polską kolej”, dedykowaną w szczególności dla wszystkich pasjonatów kolejnictwa i profesjonalistów z branży. Serdecznie zachęcamy do lektury!
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15