Równość i niedyskryminacja w projektach transportowych finansowanych z FEnIKS i FEPW
Spotkanie nosiło tytuł „Równość i niedyskryminacja w projektach transportowych finansowanych z FEnIKS i FEPW” i skierowaliśmy go do potencjalnych wnioskodawców programów finansowanych z funduszy unijnych w latach 2021-2027.
Programy FEnIKS i FEPW podlegają obowiązkowi horyzontalnego podejścia do przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji oraz tworzenia warunków równych szans dla wszystkich. Wydatkowanie środków na projekty realizowane z Programów nie może naruszać zasad horyzontalnych.
Beneficjenci oraz wszystkie instytucje wdrażające Program zobowiązane są do przestrzegania horyzontalnych zasad równościowych:
- zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami,
- zasady równości kobiet i mężczyzn.
Dodatkowo, na każdym etapie realizacji, projekty dofinansowane w ramach FEPW muszą być zgodne z:
- Kartą Praw Podstawowych (KPP),
- Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych (KPON).
Podstawę do realizacji horyzontalnych zasad równościowych, KPP oraz KPON stanowią następujące dokumenty:
- Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (KPP).
- Wytyczne dotyczące zapewnienia poszanowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
- Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (KPON).
- Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Spotkanie miało na celu podkreślenie znaczenia zasad równościowych w projektach transportowych. Przedstawiliśmy wyniki dwóch badań przez nas przeprowadzonych, w tym wpływu transportu i projektów transportowych finansowanych z funduszy UE na aktywność społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnościami. Ponadto zaproszeni eksperci przybliżyli politykę prospołeczną w projektach finansowanych z funduszy UE w latach 2021-2027 oraz wpływ Europejskiego Aktu o Dostępności na transport. Starali się również nakierunkować potencjalnych wnioskodawców. jak powinni wypełniać wnioski o dofinansowanie. Produkty projektów (np. zasoby cyfrowe, środki transportu, infrastruktura, usługi) finansowane z FEnIKS i FEPW muszą być dostępne, czyli również zgodne ze standardami dostępności – załącznik do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W przypadku projektów transportowych chodzi o standard transportowy.
W przypadku problemów w kwestiach realizacji zasad równościowych, KPP czy KPON zachęcamy do kontaktu: dostepnosc@cupt.gov.pl.
Relacje z wydarzeń
12 grudnia 2024 | Relacje z wydarzeńMobilność bez granic: SUMP jako pomost między strategiami rozwoju miast i regionów
Na początku grudnia, a dokładnie 6 grudnia, odbyło się webinarium zorganizowane w ramach działań Transportowego Obserwatorium Badawczego we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury. Wydarzenie koncentrowało się na wykorzystaniu Zrównoważonych Planów Mobilności Miejskiej (SUMP) jako narzędzi do integracji strategii rozwoju miast i regionów, przyczyniających się do tworzenia zrównoważonych, przyjaznych środowisku i funkcjonalnych obszarów miejskich.
Więcej 12 grudnia 2024 | Relacje z wydarzeńWizyta przedstawicieli administracji mołdawskiej w CUPT
28.11.2024 w CUPT gościliśmy delegację z Mołdawii w ramach wizyty studyjnej organizowanej przez Polską Pomoc przy wsparciu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń w zakresie wdrażania projektów transportowych finansowanych ze środków unijnych oraz budowy zdolności administracyjnych.
Więcej 06 grudnia 2024 | Relacje z wydarzeńZarządzanie i kontrola projektów unijnych – spotkanie online międzynarodowej społeczności Peer2Peer
13 listopada 2024 odbyło się spotkanie online społeczności „Zamówienia Publiczne” działającej w ramach inicjatywy Peer2Peer Communities DG REGIO. W wydarzeniu uczestniczył ekspert z CUPT oraz około 20 przedstawicieli instytucji z innych państw członkowskich UE.
Więcej 26 listopada 2024 | Relacje z wydarzeńNapędy elektryczne, wodorowe, a może nadal diesel?
Eksperci podczas 41 Transportowego Obserwatorium Badawczego wskazywali drogę do zeroemisyjnego transportu publicznego. Listopadowe webinarium zorganizowane w ramach TOB zgromadziło ponad 200 czołowych ekspertów branży transportowej, którzy wspólnie pochylili się nad wyzwaniem dekarbonizacji sektora transportowego.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15