facebook x youtube linkedin

Aktualności

31 października 2023 | Różne

350 mld złotych dobrze zainwestowane w polski transport

W ciągu ostatnich 15 lat Centrum Unijnych Projektów Transportowych efektywnie i transparentnie rozliczyło miliardy złotych zainwestowanych w polski transport.

Tylko w latach 2021-2022 zweryfikowaliśmy poprawność 3000 wniosków na kwotę 34 mld złotych. Komisja Europejska zatwierdziła 100% otrzymanych od nas dokumentów. Było to możliwe dzięki wprowadzonej przez CUPT wielostopniowej kontroli legalności, gospodarności i efektywności wykorzystywania środków z UE, co radykalnie obniżyło ryzyko nadużyć.

W rezultacie w ramach dofinansowania pozyskanego w perspektywie 2014-2020 zrealizowano w Polsce inwestycje za kwotę 196 mld złotych.

Efekty projektów w sektorze transportu współfinasowanych ze środków UE planowane do osiągnięcia w perspektywie 2014-2020 są imponujące.

Tylko w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na koniec perspektywy mamy mieć m.in.:

  • 2 117 km nowych dróg,
  • 90 km przebudowanych/ zmodernizowanych dróg,
  • 1 086 km przebudowanych/ zmodernizowanych linii kolejowych,
  • 4 818 szt. zakupionych/ zmodernizowanych pojazdów kolejowych,
  • 14 581 km linii kolejowych wyposażonych w system ERTMS,
  • 202 km nowych/ zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra,
  • 1 263 szt. zakupionych/ zmodernizowanych jednostek taboru pasażerskiego,
  • 27 199 262 szt./rok przewozów komunikacją miejską w nowym taborze komunikacji miejskiej.

Te inwestycje uzupełniają wcześniejsze, z lat 2007-2013, o ogólnej wartości 150 mld złotych, dzięki którym powstały w Polsce między innymi:

  • 454 km autostrad w sieci TEN-T, 961,3 km dróg ekspresowych,
  • 583 km linii kolejowych , 440 jednostek taboru kolejowego,
  • 963 jednostki taboru komunikacji miejskiej,
  • 252 km sieci transportu szynowego i trolejbusowego,
  • 6,69 km sieci II linii metra 14 terminali intermodalnych,
  • 8 przebudowanych lotnisk w sieci TEN-T.

Najlepsze praktyki i zaufanie biznesowe

Kolejne lata funkcjonowania CUPT są przejawem świetnego wykorzystania kompetencji zdobywanych w ciągu wielu lat doświadczeń w zakresie:

  • wspierania pozyskiwania środków UE,
  • kontroli realizacji i rozliczania dużych projektów infrastrukturalnych z dofinansowaniem unijnym,
  • informowania społeczeństwa o Funduszach UE w obszarze transportu i promocji ich ogromnych efektów, ułatwiających codzienne funkcjonowanie, dbających o bezpieczeństwo i komfort każdego z nas oraz o jakość naszego środowiska.

Skuteczne zarządzanie dużymi środkami, które mają niezwykle istotne znaczenie nie tylko z punktu widzenia sektora transportu, ale i gospodarki całego kraju, naturalnie nie byłoby możliwe bez stosowania najlepszych praktyk i zaufania biznesowego, które otrzymaliśmy ze strony beneficjentów Funduszy UE.

Realizując swoje zadania pracownicy CUPT wykonują w ciągu roku kalendarzowego tysiące operacji w ramach takich działań jak:

  • kontrola finansowa,
  • kontrola rzeczowa,
  • sprawozdawczość,
  • monitoring,
  • promocja,
  • doradztwo,
  • szkolenia,
  • pomoc prawna.

O naszych zwiększonych zadaniach w nadchodzącej perspektywie finansowej 2021-2027 przeczytasz w zakładce poświęconym Funduszom Europejskim.

Transparentnie finansowani z UE

Naturalnym, zasadnym i zrozumiałym zjawiskiem przy wydatkowaniu tak dużych środków wspierających polską infrastrukturę transportową, są kontrole, audyty, ewaluacje oraz inne rodzaje oceny efektywności i prawidłowości działania CUPT. Zapewniamy przy tym pełną transparentność dokumentacyjną, służymy wsparciem w odpowiedziach na pytania, jak również dbamy o najwyższy standard jakości w zakresie przekazywanych do kontroli informacji.

Działania audytorskie niejednokrotnie swoim zakresem obejmują nie tylko obszar zewnętrznej działalności Centrum, czyli tej związanej z obsługą Funduszy UE dla beneficjentów, ale też prawidłowość dysponowania środkami unijnymi, z których jest finansowana działalność CUPT.

Doceniamy pracowników

CUPT na każdym etapie swojej działalności efektywnie, legalnie i gospodarnie dysponowało środkami publicznymi i zamiast zwiększać zatrudnienie wprowadziło mechanizmy jedynie czasowego dodatkowego wynagradzania pracowników, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, które jest autorem tych przepisów potwierdza, że  możemy przyznawać dodatki za poprzednie okresy pracy, czyli po zrealizowaniu dodatkowych, często pracochłonnych i wymagających zadań przez naszych wewnętrznych ekspertów. Ważne jest docenienie zarówno procesu, jak i efektu końcowego zadania wykonanego przez pracownika, który jest najważniejszym ogniwem w mocnym łańcuchu funkcjonowania naszej instytucji. Odmienne stanowisko można traktować jedynie jako swobodną interpretację przepisów prawa, która nie znajduje bezpośredniego odzwierciedlenia w ich treści.

Doskonałym przykładem potwierdzenia poprawności prowadzonych przez CUPT działań oraz otwartości na czynności kontrolne i audytorskie, była współpraca z Instytucją Audytową w zakresie weryfikacji procesu przyznawania i rozdysponowania dodatków specjalnych dla pracowników. Miała ona miejsce w ramach sześciu audytów gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej w ramach projektów finansowanych ze środków pomocy technicznej.

Wyniki audytów potwierdziły, że poniesione z poszanowaniem prawa wydatki na wynagrodzenia pracowników Centrum, w tym na dodatki specjalne, spełniają zasady kwalifikowalności określone w Wytycznych w zakresie wykorzystywania środków pomocy technicznej na lata 2014-2020.

Działania CUPT w każdym z obszarów prowadzone są w sposób przejrzysty, jawny, odpowiedzialny, a przede wszystkim zgodny z prawem. Z nastawieniem na jak najbardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych.

Działamy w szerokim zakresie. Działamy skutecznie. Działamy produktywnie. Bo mamy do czynienia ze środkami unijnymi. Odpowiedzialność za ich należyte wydatkowanie to nasza codzienność.

Udostępnij

Różne

Wspólnie projektujemy transport dla każdego  – jak zapewnić równy głos mieszkańcom w planowaniu miejskiej mobilności? 04 listopada 2024 | Różne
Wspólnie projektujemy transport dla każdego – jak zapewnić równy głos mieszkańcom w planowaniu miejskiej mobilności?

Włączenie mieszkańców w procesy decyzyjne dotyczące projektowania transportu miejskiego jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju miast. Jednak istotnym wyzwaniem jest zapewnienie, aby partycypacja społeczna była dostępna dla wszystkich bez wyjątku, niezależnie od ich sytuacji życiowej, ekonomicznej czy zdrowotnej.

Więcej arrow
Forum Obywatelskie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otwarte – „Kolej na dobre przesiadki” 08 października 2024 | Różne
Forum Obywatelskie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otwarte – „Kolej na dobre przesiadki”

5 października 2024 roku zainaugurowano pierwsze Forum Obywatelskie poświęcone przyszłości transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wydarzenie pod hasłem „Kolej na dobre przesiadki” zgromadziło mieszkańców, ekspertów i przedstawicieli władz, by wspólnie wypracować rozwiązania usprawniające system komunikacji transportowej w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Tarnowskich Górach i okolicznych gminach.

Więcej arrow
DOFE 2024 wystartowały 10 maja 2024 | Różne
DOFE 2024 wystartowały

Dzisiaj wystartowały Dni Otwarte Funduszy Europejskiej w specjalnej edycji, bo połączonej z całorocznymi obchodami 20-lecia wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wydarzenia, które można będzie odwiedzić podczas DOFE, są bezpośrednio związane z inwestycjami lub projektami zrealizowanymi za sprawą środków unijnych.

Więcej arrow
20 lat w UE i 350 mld zł inwestycji w polski transport 01 maja 2024 | Różne
20 lat w UE i 350 mld zł inwestycji w polski transport

Dzisiaj obchodzimy 20. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. O północy 1 maja 2004 roku Polska stała się krajem członkowskim UE.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Dofinansowane przez Unię Europejską – NextGenreationEU

scroll back to top