Zachodnie Pomorze z pogłębionym torem wodnym
Historia toru Świnoujście-Szczecin
Początki toru sięgają XVII wieku, kiedy dostrzeżono jego potencjał gospodarczy tej trasy i rozpoczęto jej budowę.
Pomimo istotnego znaczenia dla regionu pod koniec XX wieku tor był w bardzo złym stanie. Dopiero na początku XXI wieku, dzięki przeprowadzonej modernizacji, trasa zaczęła odzyskiwać swój dawny potencjał.
Niewątpliwie, tor wodny Świnoujście-Szczecin na każdym etapie swojej długiej historii miał i ma istotne znaczenie i wartość dla gospodarki regionu.
Teraz, przy założeniu, że pogłębienie do 12,5 m przyczyni się do poprawy przepustowości trasy wodnej, zdecydowanie wzrośnie również jej znaczenie dla regionu zachodniopomorskiego.
Od początku nowożytnej modernizacji toru, do realizacji inwestycji w znacznym stopniu przyczyniają się środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dofinansowanie unijne w ramach projektu wynosi ponad 1,2 mld złotych przy całkowitej wartości ponad 1,9 mld.
Założenia projektowe
W trakcie modernizacji toru wodnego wykonano m.in. następujące prace:
- pogłębienie toru Świnoujście – Szczecin do – 12,5 m na odcinku ok. 62 km z równoczesnym jego poszerzeniem do szerokości 100 m w dnie na odcinkach prostych z odpowiednimi poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych wraz z niezbędnymi korektami geometrii toru wodnego, a także wykonanie mijanek. Ponadto, zakresem projektu objęto również odcinek Kanału Grabowskiego o długości ok. 0,43 km między Obrotnicą Orli Przesmyk i Obrotnicą na Kanale Grabowskim (na wysokości Kanału Dębickiego), odcinek toru wodnego o długości ok. 0,39 km między Nabrzeżem Zbożowym i Obrotnicą Kanał Grabowski/Kanał Dębicki oraz odcinek toru podejściowego od obrotnicy Police do portu Police o dł. 0,29 km;
- przebudowa (regulacja) skarp brzegowych bez umocnień;
- niwelacja dna w strefie Świnoujścia (Kanały Piastowski i Mieliński),
budowa i przebudowa umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych wraz z przylegającą infrastrukturą; dotyczyć to będzie umocnienia skarp podwodnych przy nabrzeżach Huk, Żeglarskiego, BON, Gnieźnieńskiego (w związku z rozbudową obrotnicy Orli Przesmyk) oraz umocnienie skarp przy obrotnicy Orli Przesmyk;
przebudowa kolidujących sieci branżowych; - pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków:
- na wysokości Polic (zwana dalej obrotnicą Police),
- przy Przesmyku Orlim na Przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego,
- na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego.
Wykonano również dodatkowe prace, takie jak:
- przystosowanie i modernizację istniejącego oznakowania nawigacyjnego i elementów systemu kontroli ruchu statków do nowej geometrii toru wodnego oraz modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego. Modernizacja służy polepszeniu warunków użytkowania obiektów i realizacji zadań wynikających ze statutowej działalności Urzędu – administracji morskiej, tj. zadania z zakresu bezpieczeństwa żeglugi, ochrony portów i żeglugi morskiej oraz oznakowania nawigacyjnego i radionawigacyjnego polskich obszarów morskich.
- budowę nowych pól refulacyjnych w postaci sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim wraz z przystaniami;
- pozyskanie gruntów pod budowle, konieczne rozbiórki kolidujących obiektów istniejącego zagospodarowania, wykonanie wycinek drzew i krzewów oraz ewentualnych wylesień, w niezbędnym zakresie.
Dofinansowanie UE dla rozwoju regionu
Celem głównym projektu bylo udrożnienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin dla statków o większej ładowności i zanurzeniu, jak również poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym.
Zgodnie z założeniami, projekt przyczyni się również do usprawnienia nawigacji statków po torze wodnym i zwiększenie przepustowości toru spowodowane obniżeniem prawdopodobieństwa wystąpienia kolejki statków na torze wodnym.
Dodatkowo nastąpi poprawa stanu funkcjonalnego i technicznego obiektów, wchodzących w skład Bazy Oznakowania Nawigacyjnego, którego efektem jest umożliwienie pracownikom niezakłóconego i optymalnego wykonywania zadań związanych z utrzymaniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin.
Modernizacja toru to też znaczne korzyści dla mieszkańców regionu. Szacunki twierdzą, że zwiększenie przepustowości stworzy potrzebę nowych miejsc pracy, pozwoli przyciągnąć nowych inwestorów przyczyni się do obniżenia kosztów transportu morskiego i poszerzenia skali działalności okolicznych portów, zwłaszcza portu w Szczecinie.
Warto również pamiętać o tym, że realizacja projektu pozytywnie wpłynie na rozwoju turystyki i małej żeglugi morskiej w regionie.
Aktualne zdjęcia z zakończonej inwestycji można obejrzeć tutaj.
Szczegóły projektowe
Numer i nazwa projektu: POIS.03.02.00-00-0012/17 Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m
Beneficjent: Urząd Morski w Szczecinie
Wartość całkowita projektu: 1 935 556 000,00 PLN
Kwota wydatków kwalifikowanych: 1 442 880 000,00 PLN
Kwota dofinansowania UE: 1 226 448 000,00 PLN
Różne

Nowe wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027
Z uwagi na to, że 19 marca 2025 roku weszły w życie zaktualizowane wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, przedstawiamy najważniejsze zmiany, które w nich zaszły.
Więcej
Konkurs REGIOSTARS 2025 – na tropie najlepszych projektów!
Komisja Europejska wyruszyła na polowanie… na najciekawsze projekty zrealizowane dzięki wsparciu Funduszy Europejskich! Po raz kolejny w konkursie REGIOSTARS poszukiwane są przedsięwzięcia, które w ostatnich latach najbardziej przyczyniły się do poprawy jakości życia mieszkańców. Być może warto zgłosić projekt zrealizowany przez Twoją instytucję?
Więcej
Konsultacje publiczne przyszłych Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2028-2035
Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne dotyczące kształtu przyszłych wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2028–2035, zapraszając Europejczyków do wyrażenia swojej opinii na temat kolejnego budżetu i polityk, które powinien on wspierać. Zobacz, jak możesz wziąć w tym udział!
Więcej
Podsumowanie pierwszej konferencji w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej
30-31 stycznia 2025 roku w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie odbyła się międzynarodowa konferencja pt. „Rozwój po europejsku. Jaka polityka rozwoju dla bezpiecznej, odpornej i globalnie konkurencyjnej Unii Europejskiej?”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska w ramach Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15