facebook x youtube linkedin

Aktualności

29 grudnia 2022 | Zintegrowany Model Ruchu

Zintegrowany Model Ruchu – model towarowy

W ramach prac własnych CUPT dokonano aktualizacji modelu towarowego ZMR do roku bazowego 2021 oraz opracowano prognozy ruchu na rok 2030. Oryginalnie model bazował na narzędziu opracowanym na potrzeby „Analizy sektora transportu wodnego śródlądowego w zakresie wynikających z modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Drogi Wodnej rzeki Wisły”.

Rejonami transportowymi w modelu towarowym ZMR są obszarowo powiaty. Za dodatkową kategorię rejonów komunikacyjnych uznano porty morskie oraz porty śródlądowe. Mając na uwadze sezonowość procesów transportowych w ruchu towarowym analiza została przeprowadzona w ujęciu rocznym. Przewozy towarowe przedstawione są w tonach.

Sieć drogowa bazowa pochodzi z modelu pasażerskiego ZMR, ale w związku z inną specyfiką i założeniami modelu towarowego została odpowiednio sparametryzowana. Uwzględniono również planowane inwestycje do roku 2030.

Sieć kolejowa bazowa pochodzi z modelu pasażerskiego ZMR. W modelu w ramach aktualizacji dodatkowo wprowadzono prędkości kolejowe w ruchu towarowym dla roku 2021 zgodnie z regulaminem PKP PLK S.A. Dla lat prognostycznych sieć została opracowana w oparciu o konsultacje zamierzeń inwestycji kolejowych do 2030 r. (wraz z planowanymi prędkościami dla ruchu towarowego).

Do właściwej parametryzacji sieci dróg wodnych przyjęto klasyfikację zgodną z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych. Wprowadzono i określono parametry wszystkich dróg wodnych należących do Odrzańskiej Drogi Wodnej, Drogi Wodnej rzeki Wisły, a także odcinków dróg wodnych, których funkcjonowanie jest lub może być bezpośrednio związane z funkcjonowaniem ODW lub DWW, w szczególności połączenie Odra-Wisła w ciągu szlaku E70.

Wielkości przewozów dla roku 2030 uzyskano przy pomocy skumulowanych wskaźników wzrostu ruchu przewozów towarów dla wszystkich grup ładunków i środków transportu. W przypadku wskaźników wzrostu dla ruchu towarowego kolejowego wykorzystano wskaźniki opracowane przez ekspertów z Instytutu Kolejnictwa.

Poniżej znajduje się mapa prezentującą przewozy w ramach ww. środków transportu na rok 2021 oraz 2030.

                              Przewozy towarów 2021                                                                      Przewozy towarów 2030

Systemy transportowe i grupy ładunków

Model towarowy ZMR uwzględnia przewozy transportem:

  • Drogowym,
  • Kolejowym,
  • Wodnym.

Dla każdego systemu transportowego wprowadzono następujący podział towarów na grupy ładunkowe wyrażone w tonach:

  1. Masowe (m.in. węgiel, rudy, paliwa, kruszywa),
  2. Niemasowe (drobnica konwencjonalna nieskonteneryzowana m.in. produkty spożywcze, odzież, sprzęt komputerowy),
  3. Intermodalne (ładunki skonteneryzowane).

Na ten moment Zintegrowany Model Ruchu – model towarowy nie będzie udostępniany podmiotom zewnętrznym. Narzędzie będzie wykorzystywane do prac własnych oraz na potrzeby prac zleconych przez Ministerstwa. Ponadto nadal będą prowadzone prace optymalizacyjne i rozwojowe oraz aktualizacje przy uwzględnieniu nowych źródeł danych.

Udostępnij

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

scroll back to top