Zintegrowany Model Ruchu – profesjonalne planowanie inwestycji transportowych
Prace nad modelem rozpoczęły się w 2018 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych wspólnie z firmą ARUP rozpoczęło prace nad stworzeniem krajowego modelu ruchu. Dzięki temu szeroko zakrojonemu narzędziu, jakim jest zintegrowany model ruchu będzie można prowadzić kompleksowe analizy adresujące m.in. poniższe potrzeby:
- optymalizacji procesu planowania strategicznego i wdrażania polityki transportowej na poziomie krajowym i regionalnym,
- oceny przyszłych strategicznych planów transportowych w Polsce,
- oceny nowych dużych projektów inwestycyjnych,
- analizy wariantowej opcji inwestycyjnych.
ZMR opracowywany jest przy użyciu oprogramowania PTV VISUM i oparty jest na klasycznym podejściu czterostopniowym odwzorowującym popyt transportowy w zakresie:
- potencjału generowanego,
- rozkładu przestrzennego podróży,
- wyboru sposobu podróżowania,
- rozkładu podróży w sieci transportowej.
Metodologia budowy modelu transportowego ZMR oparta jest na stworzeniu modelu bazowego na rok 2015 oraz modelu prognostycznego w horyzontach czasowych 2019, 2025, 2030 i w dalszych odległych okresach. Takie podejście do prognoz ruchu umożliwia najbardziej prawdopodobne zobrazowanie systemu transportowego w perspektywie krótko i długoterminowej, w oparciu o przyjęte założenia rozwoju sieci transportowej oraz zmiany socjodemograficzne. Model obejmuje w swojej kompleksowości sieć drogową oraz siatkę połączeń publicznego transportu zbiorowego: sieć kolejową , połączenia autobusowe, jak również sieć dróg śródlądowych oraz krajową siatkę połączeń lotniczych. Struktura modelu podaży oparta jest o rejony komunikacyjne będące gminami, dodatkowo uwzględniając kompleksowość dużych miast w Polsce. Model popytu oparty jest na odwzorowaniu przemieszczania się podróżnych w trzech głównych motywacjach podroży zgodnie z wytycznymi Niebieskiej Księgi:
- podróżujących w celach służbowych (dom-biznes),
- podróżujących codziennie w relacjach dom-praca-dom (tzw. commuting)
- podróżujących w innych motywacjach dom-inne (np. turystyka, zakupy, itd.)
- opracowanych na podstawie Kompleksowych Badań Ruchu (KBR). Potoki ruchu dla transportu indywidualnego i publicznego zbiorowego na rok 2015 zobrazowano poniżej.

Mapa potoków ruchu na rok 2015
Jak wspominaliśmy, ZMR stanowi instrument wsparcia dla wypełnienia warunków finansowania inwestycji transportowych w perspektywie finansowej UE 2021 – 2027. CUPT za pomocą narzędzia ZMR będzie wspierał ministerstwa w spełnieniu warunkowości podstawowej i wykazaniu spójności planowania transportu na poziome regionalnym oraz krajowym.
Oprócz zespołu powołanego w strukturach CUPT w pracach uczestniczą również eksperci z Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz eksperci ze środowiska naukowo-badawczego i Inicjatywy JASPERS.
Zintegrowany Model Ruchu

ZMR dla podmiotów prywatnych
Rozszerzamy krąg użytkowników krajowego modelu ruchu i włączamy do niego podmioty prywatne, co przyniesie wymierne korzyści zarówno dla odbiorców jak i dalszego rozwoju obecnie najbardziej zaawansowanego i dokładnego modelu transportowego w Polsce.
Więcej
Zintegrowany Model Ruchu – wersja 3.0
W ramach prowadzonych prac aktualizacyjnych i rozwojowych w zakresie Zintegrowanego Modelu Ruchu miło nam poinformować o kolejnej wersji naszego narzędzia.
Więcej
Porozumienie o współpracy z GUS
Podpisaliśmy Porozumienie o współpracy na rzecz zapewnienia danych statystycznych na potrzeby rozwoju Zintegrowanego Modelu Ruchu z Głównym Urzędem Statystycznym.
Więcej
Zintegrowany Model Ruchu – model towarowy
Zaktualizowano model towarowy ZMR do roku bazowego 2021 oraz opracowano prognozy ruchu na rok 2030.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15