Inwestycje na kolei nie zwalniają. 1,5 mld zł z UE dla PKP PLK S.A.

Przejdź do głównej treści
Używamy plików cookie, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie z serwisu. Korzystając z witryny, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.
Inwestycje na kolei nie zwalniają. 1,5 mld zł z UE dla PKP PLK S.A.

Kolej dostała dzisiaj potężny zastrzyk funduszy na inwestycje. Ponad 1,5 mld zł środków unijnych PKP PLK przeznaczy na dwie inwestycje: instalację systemu ERTMS/GSM-R na blisko 14 tys. km linii kolejowych oraz prace na linii Częstochowa – Zawiercie. Całkowita wartość obu projektów to prawie 4 mld zł.

Umowy podpisali dzisiaj w Ministerstwie Rozwoju p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol oraz prezes PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel. Koszt obu inwestycji to prawie 4 mld zł. Unia dołoży ponad 1,5 mld.

W ramach pierwszego przedsięwzięcia PKP PLK zainstaluje system ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii kolejowych. Umożliwia on cyfrową komunikację pomiędzy uczestnikami ruchu kolejowego (m.in. maszynistą, dyżurnym, zarządcą infrastruktury kolejowej). Systemy ERTMS/GSM i ERTMS/ETCS, który kolej równolegle wprowadza na wybranych trasach, pozwolą pociągom płynnie poruszać się po sieciach kolejowych poszczególnych państw UE. Pociągi nie będą musiały zatrzymywać się na granicach. Nie będzie też trzeba wymieniać lokomotyw. Kolejne korzyści to wyższa prędkość składów i bezpieczeństwo. Wszystko dzięki temu, że na najważniejszych szlakach kolejowych w całej UE będzie funkcjonował jeden system zarządzania ruchem. Wartość inwestycji to 3,44 mld zł, a dofinansowania unijnego 1,36 mld zł. Projekt zostanie zakończony w 2023 roku.

Drugie przedsięwzięcie to prace na linii kolejowej nr 1, na odcinku Częstochowa - Zawiercie. To prawie 44 km torów. Głównym celem projektu jest poprawa przepustowości linii, częstotliwości oraz punktualności połączeń. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h, a towarowe – 120 km/h. Inwestycja będzie kosztować blisko 470 mln zł i zakończy się w 2020 r. Dotacja z UE wyniesie prawie 200 mln zł.

Wiceminister rozwoju Witold Słowik zwrócił uwagę, że inwestycje na kolei przeprowadzane są sprawniej w obecnej perspektywie finansowej (2014-2020), niż w poprzedniej (2007-2013). - W Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na kolej przeznaczono 21 mld zł z UE. Prawie połowę, czyli 10,4 mld zł, już rozdysponowaliśmy na 26 inwestycji. Na podobnym etapie poprzedniej unijnej siedmiolatki, czyli w 2010 r., było to 15 proc.
Wiceminister Jerzy Kwieciński podkreślił, że sytuacja wygląda podobnie w przypadku certyfikowanych środków (poświadczenia wydatków przesłane do Komisji Europejskiej). - Obecny poziom 10 proc. certyfikacji, został w perspektywie 2007-2013 osiągnięty dopiero w szóstym roku jej wdrażania (2012). W czwartym roku – tak jak teraz - było to 1 proc. – mówił wiceszef MR.
W 2018 r. zostaną zawarte kolejne umowy o dofinansowanie, m.in. na modernizację dworców oraz – po ostatecznym rozstrzygnięciu konkursów – na unowocześnienie taboru i aglomeracyjnej infrastruktury kolejowej.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. 109,4 mld zł (115,2 mld zł z uwzględnieniem dodatkowych środków z tzw. rezerwy wykonania) przeznaczono na największe inwestycje m.in. transportowe, środowiskowe, energetyczne.

fundusze
PL 1
f logo u
unia
Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia