O przyszłości kolei podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego

Przejdź do głównej treści
Używamy plików cookie, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie z serwisu. Korzystając z witryny, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.
O przyszłości kolei podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego

O przyszłości polskiej kolei dyskutowano na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. – Dzięki kolejnym inwestycjom wdrożymy nowoczesne systemy zarządzania koleją, tak abyśmy mogli wejść w kolejne lata z koleją, która będzie nie tylko konkurencyjna, ale i bezpieczna – mówił Przemysław Gorgol,  p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Organizowany od 14 do 16 maja 2018 r. Europejski Kongres Gospodarczy to największe w Europie Centralnej spotkanie gospodarcze. W cyklu debat i wydarzeń towarzyszących uczestniczy ponad 9 tysięcy gości z Polski, Europy i świata. O przyszłości europejskiej gospodarki dyskutują komisarze unijni, przedstawiciele rządów i instytucji, prezesi największych firm, naukowcy, praktycy i mający realny wpływ na życie gospodarcze i społeczne decydenci.

W drugim dniu Kongresu jedno ze spotkań poświęcono polskiej kolei w i po 2023 roku. W dyskusji o projektach kluczowych i pilnych dla naszej gospodarki uczestniczyli: Andrzej Bittel, podsekretarz stanu z Ministerstwa Infrastruktury, Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity S.A., Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka S.A., Sławomir Nalewajka, prezes zarządu Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej i Jerzy Polaczek, poseł na Sejm RP, minister transportu i budownictwa w latach 2005-2006, minister transportu w latach 2006-2007.

Kolej audytorium

Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznawał, że - podobnie jak w poprzedniej perspektywie finansowej - zakładamy, iż rozliczymy wszystkie środki z UE.

– Życzymy sobie wejść w tę rozpoczynającą się perspektywę finansową z gotowymi planami i, miejmy nadzieję, przetargami – mówił Przemysław Gorgol.– Dzięki kolejnym inwestycjom wdrożymy nowoczesne systemy zarządzania koleją, tak abyśmy mogli wejść w kolejne lata z koleją, która będzie nie tylko konkurencyjna, ale i bezpieczna.

Dyrektor dodał, że obecnie jest za wcześnie, by mówić o konkretach związanych z przyszłą perspektywą budżetową.

– Jesteśmy na starcie całej procedury związanej z definiowaniem nowego budżetu – mówił. – Do końca maja Komisja Europejska ma przedstawić nowe priorytety, według których będą rozdzielane środki w budżecie na przyszłe lata. Obecnie wiemy już, że Komisja preferuje likwidację „wąskich gardeł” na przejściach granicznych. W tym zakresie, Polska ma sporo pracy do wykonania. „Wąskie gardła” na ścianie wschodniej naszego kraju stanowią wyzwanie. Rozwiązania, które mamy dzisiaj, powoli się wyczerpują i brak inwestycji w tym zakresie byłby bardzo niekorzystny dla Polski.

Kolej Przemysław Gorgol

Dyskutowano również o digitalizacji transportu. Przemysław Gorgol podkreślał, że w tym zakresie Europa idzie bardzo do przodu i Polska musi się bardziej zaangażować, by móc nadążyć za trendami.

Kolejny temat, który poruszono w rozmowie, to koleje aglomeracyjne.

– Mamy już propozycje kolejnych projektów – mówił Przemysław Gorgol – jednak musimy pamiętać, że są to trudne inwestycje, związane z ingerowaniem w centra miast.

W dyskusji nie pominięto też transportu towarowego.

– Każda inwestycja w transport towarowy na pewno się zwróci – mówił Przemysław Gorgol. – Należy pamiętać, że równolegle inwestujemy w nasze porty i musimy zrobić wszystko, by mogły się dalej rozwijać. Warto też zauważyć, że Komisja uważa rozwijanie korytarzy transportowych w UE za konieczność, by UE mogła sprostać konkurencji z Azji.

Organizatorem Europejskiego Kongresu Gospodarczego jest Grupa PTWP SA.

 

Zdj. Grupa PTWP SA

 

 

slider dofe1 copy
fundusze
PL 1
f logo u
unia

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia