Nowoczesne Vectron MS już na torach - CUPT

Cztery lokomotywy wielosystemowe Vectron MS, dzięki dofinansowaniu ze środków POIiŚ, zasiliły szeregi taboru DB Cargo Polska.

Ciekawym i niezwykłym akcentem w tym wydarzeniu jest okolicznościowa okleina tych pojazdów, która idealnie połączyła w sobie elementy Europejskiego Roku Kolei, ekologii i malarstwa Jarosława Jaśnikowskiego.

Unijny akcent projektu

Do zakupu lokomotyw przez DB Cargo Polska w znacznym stopniu przyczyniło się wsparcie finansowe z Fundusze UE, uzyskane we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w ramach projektu „Usprawnienie transportu intermodalnego w Polsce poprzez połączenie terminali kontenerowych na wybrzeżu bałtyckim i terminali dystrybucyjnych w południowej Polsce z osią transportową, łączącą Europę zachodnią z krajami WNP i Chinami”.

Głównym celem projektu jest stworzenie warunków do uruchomienia stałych kolejowych połączeń intermodalnych oraz poprawa jakości świadczonych usług w tym zakresie.

previous arrow
next arrow
Slider

Lokomotywa Vectron

Vectron to najnowocześniejsza na rynku europejskim, uniwersalna lokomotywa, o modułowej konstrukcji, która umożliwia łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i różnych warunkach eksploatacyjnych.

Pojazd opracowano z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawową zaletą lokomotywy jest jej wydajność w realizacji zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym w Europie.

Obecnie łącznie 60 lokomotyw Vectron jest w rękach polskich przewoźników. Do tej pory sprzedano ponad 1100 lokomotyw Vectron dla ponad 58 klientów w 16 krajach w całej Europie, które przejechały już ponad 500 milionów kilometrów.

W służbie DB Cargo Polska już funkcjonuje 23 lokomotywy elektryczne Vectron, wyprodukowanych przez Siemensa Mobility. Dzięki obecnemu, wpieranemu ze środkód unijnych projektowi, firma uzupełnia swoją flotę Vectronów o kolejne lokomotywy przeznaczone do rozwoju ruchu intermodalnego.

Okolicznościowa okleina

Świeżo zakupione lokomotywy Vectron MS dysponują maksymalną mocą 6,4 MW. Doposażono je w system ETCS zgodny z obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Prędkość maksymalna pojazdów to 160 km/h. Lokomotywy posiadają homologację na Polskę oraz Czechy, przy czym pojazdy z platformy Vectron zostały dopuszczone do eksploatacji, aż w 20 europejskich krajach.

Nabyte lokomotywy można w razie potrzeby i zmieniających się okoliczności sprawnie i szybko, w ciągu kilku tygodni, wyposażyć w dodatkowe dopuszczenia do pracy w innych krajach, takich jak Słowacja, czy Węgry.

Vectrony dla DB Cargo to wyjątkowe pojazdy także ze względu na okolicznościową okleinę. Nawiązujemy zarówno do Europejskiego Roku Kolei, proekologicznych aspektów przewozów kolejowych („Gram w zielone”), a prawdziwą gratką dla miłośników kolei i malarstwa są inspiracje twórczością malarza Jarosława Jaśnikowskiego – uznanego na całym świecie twórcy realizmu magicznego. Malarstwo Jaśnikowskiego charakteryzuje się również zamiłowaniem autora do wszelkiego rodzaju fantastycznych pojazdów, machin, a lokomotywa Vectron doskonale wpisuje się w tę koncepcję - powiedział Krzysztof Celiński, prezes zarządu Siemens Mobility.

Szczegóły projektowe

Beneficjent: DB CARGO POLSKA SA

Numer i nazwa projektu: POIiŚ.03.02.00-00-0054/18. Usprawnienie transportu intermodalnego w Polsce poprzez połączenie terminali kontenerowych na wybrzeżu bałtyckim i terminali dystrybucyjnych w południowej Polsce z osią transportową, łączącą Europę zachodnią z krajami WNP i Chinami.

Całkowita wartość projektu: 175 735 083,96 PLN
Wydatki kwalifikowane: 103 093 500,00 PLN
Dofinansowanie UE: 51 546 750,00 PLN

okladka copy
okladka1
okladkasierpien

Filtry