Unia dofinansuje polską kolej

Przejdź do głównej treści
Używamy plików cookie, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie z serwisu. Korzystając z witryny, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki, tak aby zablokować działanie pilków cookies. Więcej informacji w Polityce prywatności i Polityce plików Cookies.
Pięć osób siedzi przy stole. Mężczyzna w środku mówi do mikrofonu.

25 lipca br. dwa projekty PKP PLK S.A. o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł otrzymały wsparcie z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach osi priorytetowej V - Rozwój transportu kolejowego w Polsce.

25 lipca br. dwa projekty PKP PLK S.A. o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł otrzymały wsparcie z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach osi priorytetowej V - Rozwój transportu kolejowego w Polsce.

1. Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin, etap I

wartość całkowita: 4 256 319 918,55 PLN
dofinansowanie UE: 2 920 568 210,00 PLN

Modernizacja linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock - Lublin to kluczowa inwestycja realizowana na terenie województw mazowieckiego i lubelskiego. W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock-Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy, dzięki czemu wzrośnie szybkość, standard i bezpieczeństwo podróży. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 minut. Zwiększy się także komfort podróży pasażerów. Wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek „Lublin Zachód". Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami. Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami pozwoli na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Pozostałe istniejące obiekty inżynieryjne także zostaną wyremontowane. Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy zapewnią płynny przejazd pociągów. Zmiany odczują także kierowcy, gdyż poprawi się stan przejazdów kolejowo-drogowych.
Pracami remontowymi zostanie objęty również ponad 50-kilometrowy odcinek linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków - Parczew. W ramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa Wschodnia - Otwock.

Lepsze podróże na trasie Warszawa - Lublin

Efektem projektu będzie oczekiwana szczególnie przez osoby dojeżdżające do pracy do Warszawy i Lublina krótsza i bardziej komfortowa podróż. Zmodernizowana trasa kolejowa zapewni też poprawę bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu najnowszych urządzeń i systemów bezpieczeństwa. Szybkie i bezpośrednie połączenie Lublina z Warszawą będzie atrakcyjne komunikacyjnie dla nowych inwestorów, co wpłynie na rozwój lokalnej gospodarki na terenie województwa lubelskiego. Realizacja robót na odcinku Otwock - Lublin zaplanowana jest na lata 2017 - 2020.


2. Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki

wartość całkowita: 348 171 883,57 PLN.
dofinansowanie UE: 187 774 576,45 PLN

Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy Zabłociem a Krzemionkami to strategiczna inwestycja PKP PLK na terenie Krakowa i ważny element systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Budowana łącznica kolejowa umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Dzięki realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o około 15 minut. Bezpośrednie połączenie ze stacji Kraków Główny do Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia to przede wszystkim sprawniejszy i płynniejszy ruch kolejowy, lepszy komfort obsługi pasażerów na przebudowanych przystankach kolejowych oraz wzrost bezpieczeństwa. Dzięki przebudowie przystanków powstanie wygodny węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, co pozwoli na rozszerzenie oferty transportowej na terenie miasta. Inwestycja pozwoli również uruchomić bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny - Kraków Bonarka, istotne w rozwoju ruchu aglomeracyjnego Krakowa.

Estakady skrócą podróż

Dwa nowe tory o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 - 1,2 km i tor nr 2 - 1,4 km) powstają pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czyli nowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach. Kluczowe budowle mostowe zostaną poprowadzone w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego i Powstańców Śląskich. Inwestycja skróci o 12,5 minuty czas przejazdu na odcinku Kraków Główny Osobowy - Kraków Bonarka.

Wygoda i dostępność - dawne przystanki z nowymi możliwościami

Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. 
Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnej hali przystankowej, która powstanie pod torami. Dzięki przebudowaniu układu dróg zmieni się też przestrzeń w sąsiedztwie przystanku. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ulic Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługę komunikacji miejskiej.
Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i „podwieszony" pomiędzy estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju. Takie rozwiązanie powinno „ożywić" również terminal autobusowy na ul. Powstańców.

W sumie w ramach inwestycji powstaną: 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe oraz 2 przejścia nad torami.

Dodatkowe informacje o inwestycji, zdjęcia i wizualizacje dostępne są pod adresem www.zablocie-krzemionki.pl. Film promujący inwestycję można obejrzeć tutaj.

Pliki do pobrania

SLIDER PL copy
fundusze
PL 1
f logo u
unia

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

Przewiń do góry