1 mld euro z Instrumentu „Łącząc Europę” w sektorze transportu

Używamy plików cookie, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie z serwisu. Korzystając z witryny, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.
1 mld euro z Instrumentu „Łącząc Europę” w sektorze transportu

Jest propozycja Komisji Europejskiej, dotycząca podziału środków z budżetu trzeciego konkursu o wsparcie projektów transportowych z Instrumentu „Łącząc Europę". Na realizację inwestycji z sektora transportu Polska ma otrzymać 1 miliard euro.

Komisja Europejska przedstawiła krajom Unii Europejskiej propozycję podziału środków z Instrumentu „Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Chodzi o budżet trzeciego konkursu, dotyczącego wsparcia projektów transportowych. Według tej propozycji, Polska ma otrzymać 826,5 mln euro na 10 projektów, których łączna wartość wynosi ok. 1 mld euro. Dodatkowo, nasz kraj otrzyma środki początkowo zarezerwowane w kopertach innych krajów kohezyjnych (podział tych środków na koperty narodowe obowiązywał do końca 2016 r.). Przyznanie tych środków polskim projektom było uwarunkowane złożeniem dobrej jakości wniosków o dofinansowanie dla dojrzałych projektów infrastrukturalnych spełniających w najlepszym stopniu warunki przeprowadzonych przez Komisję Europejską konkursów. Wnioski składane do konkursów CEF podlegały uprzedniej ocenie i zatwierdzeniu przez Ministerstwo Rozwoju.

- Biorąc pod uwagę obecną propozycję oraz wyniki poprzednich dwóch konkursów, Polska wykorzysta wszystkie środki udostępnione w polskiej kopercie narodowej w ramach CEF, czyli 4,14 mld euro - mówi wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. - Konsumujemy zatem blisko 20 proc. całego budżetu tego Instrumentu przeznaczonego dla państw UE

Zgodnie z wynikami III konkursu CEF Komisja Europejska rekomenduje do wsparcia projekty wdrażające transport zrównoważony - przede wszystkim projekty kolejowe, ale także inwestycje w budowę infrastruktury paliw alternatywnych oraz w ekologiczny transport miejski.

Beneficjentem wszystkich 4 projektów, które otrzymały dofinasowanie w ramach puli kohezyjnej w CEF, jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oznacza to, że spółka ta jest największym beneficjentem środków CEF w Unii Europejskiej. Kolejne wsparcie przyznano na wdrażanie europejskiego projektu SESAR (technologiczny filar budowy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej). Projekt realizuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Propozycja Komisji Europejskiej musi być jeszcze jeszcze zatwierdzona przez państwa członkowskie. Następnie będą zawierane indywidualne umowy o udzielenie dotacji.

W konkursie CEF Polska złożyła 20 projektów, których łączna wartość wyniosła 3,2 mld euro. Było to znacznie więcej niż wynosił cały budżet konkursu (1,94 mld euro). 1,1 mld euro z tej kwoty przeznaczone było dla krajów kohezyjnych, a 0,84 mld euro dla wszystkich krajów UE.

Źródło: MR

Fot. PKP PLK S.A.

Zobacz 
komunikat Komisji Europejskiej
Pełna lista polskich projektów rekomendowanych przez Komisję Europejską do otrzymania dofinansowania w ramach konkursu CEF-Transport 2016

 

Pliki do pobrania
02A13S0C.jpg

Filtry

fundusze
PL 1
f logo u
unia

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia