Wstępna kwalifikacja projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Składanie wniosku
Status
Wstępna kwalifikacja projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Składanie wniosku
Wnioski (wraz z załącznikami) należy składać w terminie od dnia opublikowania niniejszego ogłoszenia do odwołania.
Wymagane jest złożenie wniosku o udzielenie pomocy publicznej w formie elektronicznej, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym wraz z edytowalną elektroniczną postacią wniosku i załączników. Kwalifikowanym podpisem elektronicznym powinien zostać opatrzony formularz wniosku.
skrytka ePUAP: /CUPT/SkrytkaESP
Data wpływu wniosku jest rozumiana jako data wpływu wniosku do CUPT poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej skrytka ePUAP: /CUPT/SkrytkaESP.
Kontakt
Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
00-844 Warszawa, Plac Europejski 2
tel. 22 262 05 00
Szczegółowe informacje można uzyskać, pisząc na adres e-mail: intermodal@cupt.gov.pl
Dla Beneficjenta
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Jednostka wspierająca Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, informuje o rozpoczęciu wstępnej kwalifikacji projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Wstępna kwalifikacja projektów polega na przeprowadzeniu naboru wniosków o udzielenie pomocy publicznej na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO oraz na dokonaniu ich wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy.
Wsparciem w ramach KPO mogą zostać objęte inwestycje wpisujące się w cele określone w dokumencie „Kierunki rozwoju transportu intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r.”, przyjętym uchwałą nr 177/2022 Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 2022 r. Podejmowane inwestycje będą obejmowały zarówno działania punktowe w obszarze budowy, rozbudowy i unowocześnienia terminali przeładunkowych, stacji, ogólnodostępnych układów torowych zapewniających dostęp do terminali intermodalnych, bocznic prowadzących do terminali i bocznic w terminalach, zakupu specjalistycznego taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych, a także w odniesieniu do urządzeń wykorzystywanych do przeładunku. Projekty mogą obejmować także, jako element składowy, działania z zakresu cyfryzacji zwiększające efektywność funkcjonowania terminali i obsługi towarów.
Realizowane działania będą skoncentrowane na terminalach drogowo-kolejowych zlokalizowanych na sieci TEN-T jak również na zakupach specjalistycznego taboru do przewozów intermodalnych.
Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na realizację przedsięwzięcia w zakresie transportu intermodalnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obejmującego:
- Budowę lub przebudowę infrastruktury terminali intermodalnych, w tym infrastruktury dedykowanej, w rozumieniu art. 2 pkt 33 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.[1])) w zakresie infrastruktury drogowej, bocznic kolejowych lub linii kolejowych, które służą połączeniu terminali intermodalnych z siecią drogową lub siecią kolejową.
- Zakup lub modernizację urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych.
- Zakup lub modernizację i wdrożenie systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych oraz systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym.
- Zakup nowego lub użytkowanego i zmodernizowanego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego – jeżeli przedsiębiorca nie jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy.
- Zakup nowego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego – jeżeli przedsiębiorca jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy.
Celem wstępnej kwalifikacji jest umożliwienie potencjalnym beneficjentom jak najwcześniejszego rozpoczęcia prac nad realizacją projektów z zakresu transportu intermodalnego.
Projekty te są objęte zasadami udzielania pomocy publicznej. Wniosek o udzielenie pomocy publicznej ma na celu wstępne potwierdzenie spełnienia jednej z zasad zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym UE. Pozytywne rozpatrzenie ww. wniosku nie jest równoznaczne z udzieleniem wnioskodawcy pomocy publicznej objętej wnioskiem.
Wybór projektów do dofinansowania nastąpi w ramach procedury wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem na zasadach wskazanych w art. 14lza–14lzf ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. 2021 poz. 1057 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 14zlh ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. 2021 poz. 1057 z późn. zm.), podstawę dofinansowania inwestycji stanowi umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego. Umowa ta może zostać zawarta, jeżeli projekt spełnia kryteria, na podstawie których został wybrany do dofinansowania. Jednym z warunków zawarcia umowy jest zgodność projektu z przepisami o pomocy publicznej.
Ocena projektów w ramach procedury wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem będzie obejmowała m.in. weryfikację efektywności ekonomicznej proponowanych działań i dokonywana będzie zgodnie z kryteriami formalnymi i merytorycznymi stosowanymi dotychczas przy konkursach przez CUPT w tożsamym zakresie, m.in.:
- zakres projektu powinien posiadać rzeczywisty potencjał ponadregionalny, tj. cechować się wartością dodaną wynikającą z koncentracji na zadaniach wykraczających poza obszar województwa, istotnych dla rozwoju na szerszym obszarze;
- sprawdzenia zgodności projektu z przepisami o pomocy publicznej, tj.: z programem pomocowym przewidującym udzielanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców z sektora transportu intermodalnego;
- weryfikacji pod kątem spełniania unijnych wymogów środowiskowych, tj., czy projekt został przygotowany zgodnie z prawem dotyczącym ochrony środowiska.
Jednocześnie informujemy, że prekwalifikacje jest ogłaszana w oparciu o projekt rozporządzenia pomocowego, który może ulec zmianie na kolejnych etapach prac.
Wnioski kierowane są przez podmioty planujące korzystać ze wsparcia na realizację projektu z zakresu transportu intermodalnego przed rozpoczęciem projektu do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które wstępnie ocenia, czy projekt kwalifikuje się do otrzymania pomocy.
Uprzejmie informujemy, że ze względu na uniwersalność formularza wniosku o udzielenie pomocy publicznej, w przypadku stwierdzenia przez CUPT, że projekt nie kwalifikuje się do objęcia wsparciem w ramach KPO ze względu np. na zakres projektu, efekt zachęty zostaje spełniony również dla innych instrumentów wsparcia, finansowanych zarówno ze środków krajowych, jak i unijnych, w tym FEnIKS.
Należy jednak pamiętać, iż wnioskodawcę bezwzględnie obowiązują szczegółowe postanowienia właściwego programu pomocowego czy regulaminu konkursu w ramach którego ww. projekt będzie ubiegał się o wsparcie. Ponadto inne instrumenty wsparcia mogą mieć inny okres udzielania pomocy oraz realizacji projektu, do których wnioskodawca powinien się zastosować.
[1] Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39.
Uwaga! Zaktualizowaliśmy odpowiedź na pytanie nr 40.
Odpowiedzi na zadane pytania
Szczegółowe informacje na temat naboru wniosków o objecie wsparciem z KPO, w tym warunki konkursu i kryteria wyboru projektów zostaną opublikowane wraz z ogłoszeniem o naborze.
Wnioski o udzielenie pomocy publicznej mogą być składane do czasu zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparciem z KPO.
Termin zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparciem z KPO zostanie określony w ogłoszeniu o naborze wniosków o objęcie wsparciem z KPO.
Obowiązkowo model finansowy powinien zawierać wyliczenie wskaźnika FRR/k. Dodatkowe elementy np. analiza społeczno-ekonomiczna są opcjonalne na obecnym etapie.
Nie istnieją szczegółowe wytyczne prezentujące wymagany zakres modelu finansowego do wniosku prekwalifikacyjnego.
Ogólne wytyczne odnośnie arkusza kalkulacyjnego można znaleźć w publikacji CUPT pn „Analiza kosztów i korzyści projektów transportowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Vademecum beneficjenta” str. 133-139. Publikację można znaleźć pod tym linkiem.
Na stronie CUPT opublikowane zostały Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów intermodalnych ubiegających się o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko oraz Krajowego Planu Odbudowy.
W ramach KPO wsparciem może zostać objęty wyłącznie tabor zeroemisyjny, bez spalinowych modułów dojazdowych.
W związku z brakiem szczegółowych wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków w ramach KPO należy stosować przepisy prawa powszechnie obowiązującego na dzień wszczęcia postępowania oraz zalecane jest stosowanie Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Zgodnie z pkt. 1) Sekcji 3.2.3. Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, dla zamówień udzielanych w projektach perspektywy 2021-2027, wszystkie oferty powinny być składane za pośrednictwem aplikacji BK2021.1.
Obecnie ogłoszona została preselekcja dla projektów z zakresu transportu intermodalnego ubiegających się o wsparcie w ramach KPO.
Wniosek o udzielenie pomocy publicznej ma na celu wstępne potwierdzenie spełnienia jednej z zasad zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym UE, tzw. efektu zachęty. Pozytywne rozpatrzenie ww. wniosku nie jest równoznaczne z udzieleniem wnioskodawcy pomocy publicznej objętej wnioskiem. Wzór WoUPP jest uniwersalny dla KPO i FEnIKS i stanowi potwierdzenie spełnienia efektu zachęty dla KPO i FEnIKS.
Na dzień dzisiejszy prekwalifikacja dla FEnIKS planowana jest po zakończeniu naboru do KPO.
W przypadku równoległej procedury prekwalifikacji nie ma ograniczeń uniemożliwiających złożenie WoUPP równolegle do KPO i FEnIKS. Jednak w takim wypadku wnioskodawca otrzyma tylko jedno potwierdzenie spełnienia efektu zachęty. Wnioskodawca może składać nowe WoUPP (np. zmieniać zakres projektu), w trakcie trwania procesu prekwalifikacji, do momentu rozpoczęcia prac nad jego realizacją. Po otrzymaniu potwierdzenia spełnienia efektu zachęty i rozpoczęciu prac nad realizacją projektu nie ma możliwości zmiany zakresu projektu, ani złożenia nowego WoUPP. Wskazana sytuacja nie powinna jednak mieć miejsca, ponieważ zdecydowano o rozdzieleniu procesu prekwalifikacji do KPO i FEnIKS (m.in. w celu uniknięcia tego typu problemów).
Zakres projektu oraz ramy czasowe realizacji powinny odzwierciedlać rzeczywiste potrzeby Wnioskodawcy.
Jednocześnie informujemy, że zawarcie umowy ramowej przed uzyskaniem pozytywnej opinii do WoUPP stanowi naruszenie efektu zachęty.
Niezależnie od tego, że umowa ramowa nie stanowi udzielenia zamówienia, to generalnie wskazuje na zamierzenie przedsiębiorcy do zakupu np. taboru. Podważa to twierdzenie, że to pomoc faktycznie skłoniła przedsiębiorcę do jego zakupu i bez wsparcia by się na to nie zdecydował.
Projekt Rozporządzenia jest obecnie przedmiotem uzgodnień, a jego istotne elementy zostały zawarte w ogłoszeniu i wzorze WoUPP.
Termin ogłoszenia naboru wniosków o objęcie wsparciem uzależniony jest od terminu notyfikacji programu pomocowego.
Na chwilę obecną koniec okresu kwalifikowalności wydatków w ramach KPO to czerwiec 2026r.
Nie przewiduje się indeksacji kwot wydatków i dofinansowania o inflację. Przewidziana jest jedynie możliwość zmiany wielkości pomocy, przy zachowaniu intensywności pomocy, pod warunkami opisanymi w pkt 1.8 WoUPP.
W odniesieniu do zasady konkurencyjności, powiązania osobowe lub kapitałowe wykonawcy z zamawiającym stanowiące najczęstszą postać konfliktu interesów wykluczają możliwość udzielenia zamówienia w ramach projektu UE podmiotowi powiązanemu, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
W ramach KPO możliwy będzie wyłącznie zakup nowego lub użytkowanego i zmodernizowanego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego. Przy czym jeżeli przedsiębiorca jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy zakup wyłącznie nowego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego.
W ramach FEnIKS zakup nowego lub zmodernizowanego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego – jeżeli przedsiębiorca nie jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy; lub zakup nowego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego – jeżeli przedsiębiorca jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy.
Za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki i koszty poniesione przez przedsiębiorcę w okresie od dnia otrzymania pozytywnej opinii do WoUPP do dnia 30 czerwca 2026 r.
Obowiązkowo model finansowy powinien zawierać wyliczenie wskaźnika FRR/k oraz krótki opis metodyki i przyjętych założeń. Dodatkowe elementy np. analiza społeczno-ekonomiczna są opcjonalne na obecnym etapie.
Na etapie prekwalifikacji CUPT nie oczekuje dokumentów uprawdopodobniających przyjęte w wyliczeniach założenia odnośnie cen i terminów dostaw taboru.
Warunkiem uzyskania pomocy jest zobowiązanie , że tabor kolejowy objęty pomocą będzie wykorzystywany wyłącznie do transportu intermodalnego mającego swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na potrzeby Studium Wykonalności należy wskazać trasy przewozów, jednakże trasy są reprezentatywne zgodnie z najlepszą obecną wiedzą Wnioskodawcy, natomiast faktyczna eksploatacja projektu może obejmować także inne trasy.
W ramach kosztów kwalifikowanych możliwy jest zakup intermodalnych jednostek ładunkowych z wyjątkiem kontenerów. Koszty zakupu kontenerów stanowić będą koszty niekwalifikowane.
Na chwilę obecną koniec okresu kwalifikowalności wydatków w ramach KPO to czerwiec 2026r.
Nie przewiduje się wzorcowego arkusza kalkulacyjnego.
W pkt 5 mowa jest o wzorze do wyliczenia wnioskowanej pomocy zawartym w Informacji dodatkowej Krok 2: Jeśli FRR/k ≤ 20%, dotację wylicza się według następującego wzoru: Dotacja UE = EC * 50%, gdzie EC to koszty kwalifikowalne projektu (ang. eligible cost), a 50% to stopa współfinansowania (ang. CF – co- financing rate).
Na stronie CUPT opublikowane zostały Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów intermodalnych ubiegających się o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko oraz Krajowego Planu Odbudowy.
W ramach kosztów kwalifikowanych możliwe jest ujęcie także parkingów służących wyłącznie do postoju pojazdów wykorzystywanych do wykonywania transportu intermodalnego oraz zaplecza technicznego do obsługi tych pojazdów.
Zgodnie z zapisami dokumentu „Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności” (KPO) zaakceptowanego przez Komisję Europejską w dniu 1.06.2022r. tabor kolejowy zeroemisyjny to elektryczny bądź wodorowy. Dopuszcza się tabor hybrydowy tj. wykorzystujący obok energii elektrycznej inne zeroemisyjne rozwiązania.
Obowiązkowo model finansowy powinien zawierać wyliczenie wskaźnika FRR/k. Dodatkowe elementy np. analiza społeczno-ekonomiczna są opcjonalne na obecnym etapie.
W ramach KPO mogą ubiegać się o wsparcie na budowę/wyposażenie infrastruktury terminalowej wszystkie obiekty położone w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013. Rozumiane jako położenie w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem.
Obecnie ogłoszona została preselekcja dla projektów z zakresu transportu intermodalnego ubiegających się o wsparcie w ramach KPO.
Wniosek o udzielenie pomocy publicznej ma na celu wstępne potwierdzenie spełnienia jednej z zasad zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym UE, tzw. efektu zachęty. Pozytywne rozpatrzenie ww. wniosku nie jest równoznaczne z udzieleniem wnioskodawcy pomocy publicznej objętej wnioskiem. Wzór WoUPP jest uniwersalny dla KPO i FEnIKS i stanowi potwierdzenie spełnienia efektu zachęty dla KPO i FEnIKS.
Nie ma formalnych przeciwskazań, jednak w takim przypadku osiągnięcie wystarczających korzyści społeczno-ekonomicznych uzasadniających przedmiotową inwestycję może być wyjątkowo trudno.
W ramach naboru projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO nie przewiduje się minimalnej wartości kosztów kwalifikowanych dla projektów ubiegających się o wsparcie.
W ramach naboru projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO zakup naczep intermodalnych, wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego mogą stanowić koszt kwalifikowany.
Tak, zmiana taka jest możliwa. Przy czym należy pamiętać, że Wnioskodawca zamierzający realizować projekt z wykorzystaniem środków UE przed rozpoczęciem prac zobowiązany jest do wystąpienia do CUPT z WoUPP o potwierdzenia spełnienia efektu zachęty i takie potwierdzenie powinien otrzymać. Efekt zachęty jest co do zasady spełniony, kiedy wnioskodawca rozpoczął prace po złożeniu wniosku do władz krajowych i wstępnym potwierdzeniu przez te władze kwalifikowania się projektu do otrzymania wsparcia.
Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia przez Wnioskodawcę w sytuacji braku w dokumentacji postępowania postanowień umożliwiających unieważnienie postępowania w przypadku nie otrzymania dofinansowania ze środków UE powinno być traktowane jako wiążące zobowiązanie, w wyniku którego niemożliwe jest wycofanie się z danej inwestycji, tj. powinno być uznane za rozpoczęcie prac.
Pomoc uzyskana w ramach KPO nie będzie wymagała notyfikacji , notyfikacji podlega jedynie rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności jako program pomocowy. Po uzyskaniu akceptacji KE dla tego programu możliwe jest udzielanie pomocy beneficjentom bez konieczności zgłaszania KE indywidualnych przypadków.
Na etapie preselekcji należy załączyć obowiązkowo model finansowy zawierający wyliczenie wskaźnika FRR/k. Dodatkowe elementy np. analiza społeczno-ekonomiczna są opcjonalne na obecnym etapie.
W ramach KPO mogą ubiegać się o wsparcie na budowę/wyposażenie infrastruktury terminalowej wszystkie obiekty położone w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013. Rozumiane jako położenie w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem.
Na etapie preselekcji należy załączyć obowiązkowo model finansowy zawierający wyliczenie wskaźnika FRR/k. Dodatkowe elementy np. analiza społeczno-ekonomiczna są opcjonalne na obecnym etapie.
W ramach E 2.1.3 KPO do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć zakup lub modernizację i wdrożenie systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych oraz systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym. Systemy mogą być wykorzystywane na potrzeby transportu intermodalnego i mogą obsługiwać także tabor nieobjęty wsparciem.
ITU (Intermodal Transport Unit) to jednostka transportu intermodalnego. Stanowią ją kontenery, nadwozia samochodowe wymienne i naczepy intermodalne, przy czym zakup kontenerów, analogicznie jak w perspektywie 2014-2020, nie stanowi kosztów kwalifikowanych w ramach E.2.1.3 KPO.
W związku z zapisami projektu Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności tabor kolejowy objęty pomocą będzie wykorzystywany wyłącznie do transportu intermodalnego mającego swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z powyższym musi posiadać dopuszczenia do eksploatacji na terenie RP.
Jeśli chodzi o rejestrację, pojazd powinien być zarejestrowany w jednym państwie członkowskim w obszarze użytkowania. Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 pojazdy kolejowe rejestruje się w jednym z krajów członkowskich obszaru użytkowania określonym w udzielonym zezwoleniu dla typu pojazdu. Po udzieleniu zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu, a przed rozpoczęciem eksploatacji, pojazd rejestruje się w EVR na wniosek jego dysponenta. Dysponent wypełnia formularz elektroniczny i składa wniosek o rejestrację w jednym państwie członkowskim swojego wyboru w obszarze użytkowania. W przypadku zmiany danych, dysponent jest odpowiedzialny żeby zaktualizować dane w rejestrze dotyczące nowego dysponenta.
Wagony towarowe objęte umową międzynarodową RIV (umowa o wymianie i użytkowaniu wagonów towarowych w komunikacji międzynarodowej) i wagony pasażerskie objęte umową RIC (umowa o wymianie i użytkowaniu wagonów pasażerskich w komunikacji międzynarodowej) muszą mieć ważną rejestrację w jednym kraju członkowskim UE w obszarze użytkowania, w którym są eksploatowane.
Na stronie CUPT opublikowane zostały Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów intermodalnych ubiegających się o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko oraz Krajowego Planu Odbudowy.
Prognoza popytu powinna być wykonana dla wybranych reprezentatywnych tras w wariancie inwestycyjnym.
Warunki uzyskania wsparcia weryfikowane będą na etapie oceny projektu w procedurze konkursowej , na etapie realizacji oraz w okresie trwałości projektu. Beneficjent zobowiązany jest do przestrzegania warunków udzielenia wsparcia i to on ponosi ewentualne konsekwencje ich naruszenia.
Beneficjent zobowiązany jest do przestrzegania warunków udzielenia wsparcia i to on ponosi ewentualne konsekwencje ich naruszenia, w tym zwrot udzielonego wsparcia wraz z odsetkami.
W ramach E.2.1.3 KPO przewidziane jest 175 mln EURO. Ostateczny wybór przedsięwzięć do objęcia wsparciem nastąpi w trybie procedury konkursowej, tj. w trybie, o którym mowa w art. 14lz pkt 2 ustawy, na podstawie wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego, o którym mowa w art. 14lzb ust. 2 pkt 2 ustawy. Wsparcie udzielone zostanie najwyżej ocenionym przedsięwzięciom do limitu dostępnych środków.
W ramach E.2.1.3 KPO kwalifikowane mogą być działania związane z zakupem i wdrażaniem systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych ale także zakup i wdrażanie systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym. W zależności od planowanych działań mogą one stanowić element projektu związanego ze wsparciem terminala lub zakupem taboru.
O wsparcie może ubiegać się terminal przy zakładzie przemysłowym, ale Przedsiębiorca świadczący usługi terminalowe może otrzymać pomoc, jeżeli zobowiąże się do zapewnienia dostępu na przejrzystych, równych i niedyskryminujących warunkach do usług terminalowych, których dotyczy przedsięwzięcie, wszystkim podmiotom zainteresowanym korzystaniem z tych usług. Dodatkowo przedmiot realizacji przedsięwzięcia objęty pomocą musi być wykorzystywany wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego.
W ramach kamieni milowych dla E.2.1.3 KPO wsparcie powinny zostać projekty których efektem będzie wsparcie10 terminali oraz dostawa 250 jednostek taboru intermodalnego zgodnego ze specyfikacją techniczną i zasadą DNSH (np. ciche hamulce, zeroemisyjność) oraz z Globalnym Systemem Komunikacji Mobilnej (dla lokomotyw). Dodatkowo efektem wspieranych projektów będzie co najmniej 5% wzrost zdolności przeładunkowych terminali, które otrzymały dofinansowanie z KPO pomiędzy 2020 r. a połową 2026 r.
Przywołany fragment wskazówek z ogłoszenia prekwalifikacji jednoznacznie określa, że należy złożyć:
- wniosek w formie dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
- wniosek i załączniki – także w postaci elektronicznej, ale edytowalnej (nie podpisanej podpisem elektronicznym).
Wyrażenie „kwalifikowany podpis elektroniczny” proszę rozumieć zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa, tj. Rozporządzeniem PE i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (eIDAS) – Dz. Urz. UE L 253 z 28.08.2014, str. 73.
Wszystkie wymienione w pytaniu (jak też inne, spełniające wymogi eIDAS) sposoby składania kwalifkowanego podpisu elektronicznego są możliwe do wykorzystania.
Proszę nie podpisywać dokumentów składanych w postaci plików umożliwiających ich edycję (wniosek i załączniki, p. 2).
Są różne sposoby komunikowania się z CUPT (można także korzystać z usług dostępnych na platformie ePUAP). Wszystkie sposoby są równie dobre: tylko od Państwa zależy, który z nich uznają Państwo za „właściwy” ;-).
W sprawach dotyczących prekwalifikcji proponujemy jednak korzystanie z adresu e-mailowego: intermodal@cupt.gov.pl.
W przypadku kiedy, przetargi zostały wcześniej ogłoszone i nie ma możliwości literalnego powołania się na zgodność z 6 celami zasady DNSH, wówczas w załączniku do wniosku należy zamieścić informacje potwierdzające zgodność z założeniami i wymogami dla każdego z celu środowiskowego. Informacje te powinny w czytelny i jednoznaczny sposób potwierdzać zgodność danego projektu oddzielnie z wymogami dla każdego z celów środowiskowych. Należy powołać się na argumentację i wymogi o których mowa w n/w dokumentach pomocniczych
- „Ocena DNSH reform i inwestycji (wiązek projektów) przedstawionych w KPO”.
- Council Implementing Decision (CID).
- Wytyczne techniczne dotyczące stosowania zasady „nie czyń poważnych szkód” na podstawie rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (2021/C 58/01).
Potwierdzamy, że w przypadku zakupu nowego taboru, który będzie obsługiwał przewóz towarów, które w W0 nie były przewożone przez wnioskodawcę, na potrzeby analizy finansowej w wariancie W0 należy przyjąć przepływy finansowe w wysokości 0.
Uprzejmie informujemy, że prowadzona przez CUPT ocena projektów KPO w kontekście zgodności z zasadą DNSH niedawno została rozpoczęta, tak więc nie możemy jeszcze mówić o wypracowaniu dobrych praktyk w tym zakresie i w potwierdzaniu zgodności z tą zasadą w cyklu życia projektu.
We współpracy z Ministerstwem Infrastruktury oraz Beneficjentami CUPT staramy się wypracować dokumenty pomocne przyszłym Beneficjentom, na razie niestety nie dysponujemy materiałami które moglibyśmy Państwu przekazać.
Oba progi (FRR/K>4%, FRR/K <= 20%) odnoszą się zarówno do analizy skonsolidowanej dla całego projektu objętego wnioskiem o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, jak i do wyliczeń dla każdego z podmiotów zaangażowanych w projekt. W przeciwnym wypadku nie spełniałyby funkcji ograniczenia nadmiernej zyskowności projektu na skutek pomocy publicznej.
Warunki i sposób rozliczania projektu będą opisane w umowie o objecie wsparciem której wzór stanowić będzie załącznik do regulaminu konkursu. Co do zasady wsparcie będzie wypłacane pod warunkiem osiągnięcia zakładanych kamieni milowych Przedsięwzięcia oraz wskaźników Przedsięwzięcia w określonej w Harmonogramie i Opisie Przedsięwzięcia (HOP) wysokości. HOP stanowić będzie załącznik do umowy o objęcie wsparciem.
Dla projektów z sektora transportu intermodalnego nie przewiduje się wzorcowego arkusza kalkulacyjnego.
Proszę o zapoznanie się z dokumentami dostępnymi na stronie obecnego naboru, w tym przede wszystkim z „Informacja dodatkowa do wniosku o udzielenie pomocy publicznej na inwestycję w zakresie transportu intermodalnego” oraz „Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów w ramach FENiKS oraz KPO” (ostatnia strona dot. budowy arkusza).
Uprzejmie informuję, że kwestie zabezpieczenia uregulowane zostaną w umowie o objęcie wsparciem, której wzór stanowić będzie załącznik do Regulaminu Konkursu. Przewiduje się, że zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy ustanawiane będzie w formie weksla in blanco (na formularzu, którego wzór stanowić będzie załącznik do Umowy) opatrzonego klauzulą „bez protestu” oraz klauzulą „nie na zlecenie” wraz z deklaracją wekslową (na formularzu, którego wzór stanowić będzie załącznik do Umowy).
Zabezpieczenie ustanawiane będzie na kwotę przyznanego wsparcia.
Uprzejmie informuję, że zgodnie z projektem Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności złożenie wniosku o udzielenie pomocy (WoUPP) jest obligatoryjne.
Wnioski o udzielenie pomocy publicznej można składać do czasu zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparcie(WoW), czyli w praktyce można złożyć oba wnioski jednocześnie, przy czym WoUPP składany jest za pośrednictwem platformy epuap, a WooW będą składane za pośrednictwem Aplikacji CST2021.
Zgodnie z procedurą zawierania umów w KPO podmioty, które nie są zobowiązane do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych posiadają swoje wewnętrzne zasady/regulaminy wyboru wykonawcy i realizacji zamówienia, które zobowiązane są stosować. Obowiązują je również przepisy regulujące obrót gospodarczy (np. penalizowanie działania na szkodę spółki), które ograniczają ryzyko nadużyć przy wydatkowaniu środków finansowych.
Jednocześnie należy pamiętać, iż w przypadku nie uzyskania wsparcia projektu w ramach KPO, można złożyć wniosek o dofinansowanie do innego programu np. FEnIKS.
W takim przypadku niezbędne będzie zastosowanie zasad zawartych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w tym również przeprowadzenie pełnego postępowania zgodnie z zasadą konkurencyjności – nie wystarczającym jest zamieszczenie wyłącznie ogłoszenia w bazie.
Dla postępowań, w których nie zostały jeszcze ogłoszone nabory, ogłoszenia można zamieszczać pod specjalnie do tego dedykowanym nr naboru: POPT.21.27.00-IZ.00-00-001/21.
Zasady kwalifikowania wydatków dotyczące konkursów na inwestycje w transport intermodalny planowanych do ogłoszenia w ramach KPO i FEnIKS zostaną określone w drodze rozporządzenia pomocowego. Dokumenty te zostaną opublikowane zaraz po pozytywnym zakończeniu procesu ich notyfikacji do KE. Jednak już teraz można powiedzieć, że nie przewidują one możliwości kwalifikowania w projekcie zakupu ciągników do przewozu jednostek intermodalnych poza teren terminalu (bez względu na rodzaj napędu ciągnika). Możliwy natomiast będzie „zakup lub modernizacja urządzeń, w tym: (…) środków trwałych zainstalowanych na stałe w ramach realizacji przedsięwzięcia, takich jak urządzenia dźwigowe oraz przeładunkowe”. Kwalifikowanie wydatków ponoszonych z zastosowaniem technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności (leasing) będzie możliwa po spełnieniu określonych warunków.
Uprzejmie informuję, że zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO (par. 5 ust. 1 pkt 6 lit. e) „do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji przedsięwzięcia wydatki lub koszty poniesione na m.in. zakup lub modernizację urządzeń, w tym: (…) intermodalnych jednostek ładunkowych z wyjątkiem kontenerów”. W związku z tym, wspomniany zakup naczep intermodalnych typu huckepack może stanowić wydatek kwalifikowalny projektu.
Projekty intermodalne realizowane w ramach konkursu (zarówno FEnIKS, jak i KPO) są objęte zasadami pomocy publicznej. W związku z tym należy pamiętać, że za kwalifikowalne mogą być uznane tylko te wydatki, które spełniają łącznie warunki określone w Wytycznych i warunki wynikające z regulacji w zakresie pomocy publicznej. W przypadku planowanego do ogłoszenia w ramach KPO konkursu dotyczącego projektów intermodalnych, nie zostały sformułowane regulacje mogące stanowić przeszkodę dla możliwości uznania za kwalifikowane wydatków finansowanych z wykorzystaniem leasingu operacyjnego. Należy jednak uwzględnić ograniczenia wynikające z koniecznością poniesienia wydatków w okresie kwalifikowalności – czyli w przypadku E2.1.3 KPO do 30 czerwca 2026 r. Ponadto, tak jak w przypadku konkursu intermodalnego FEnIKS, warunki kwalifikowalności zostaną doprecyzowane w regulaminie konkursu. Np. dla projektów intermodalnych realizowanych w ramach KPO wskazany zostanie okres trwałości – taki sam jak w konkursie FEnIKS (5 lat od płatności końcowej).
W ramach E 2.1.3 KPO do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć zakup specjalistycznych wagonów wykorzystywanych w transporcie intermodalnym oraz nadwozi wymiennych.
Na potrzeby kalkulacji FNPV/c i FNPV/k przyjmujemy stopę dyskontową na poziomie 4%. Nie ma jednak wymogu, co do konkretnej wartości FRR/c. Tak, więc FRR/c może być zarówno wyższe, jak i niższe od 4%.
Nie ma w podanym przez Państwa zakresie ograniczeń. Natomiast kluczowym czynnikiem jest lokalizacja terminala, tj. obiekt powinien być położony w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych określonych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wytycznymi w zakresie zasady partnerstwa w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności warunki i sposób rozliczania projektu będą opisane w umowie o objecie wsparciem, której wzór stanowić będzie załącznik do regulaminu konkursu. Co do zasady wsparcie będzie wypłacane pod warunkiem osiągnięcia zakładanych kamieni milowych Przedsięwzięcia oraz wskaźników – Przedsięwzięcia w określonej w Harmonogramie i Opisie Przedsięwzięcia (HOP). HOP stanowić będzie załącznik do umowy o objęcie wsparciem. Kluczowymi elementami podlegającymi monitorowaniu w zakresie realizacji celów programu będzie realizacja kamieni milowych oraz wskaźników określonych w umowie o objecie wsparciem.
Tak, nie dłużej jednak niż do daty końcowej KPO tj. 30.06.2026 r.
Za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki i koszty poniesione przez przedsiębiorcę w okresie od dnia otrzymania pozytywnej opinii do WoUPP do dnia 30 czerwca 2026 r..
Kwestia kwalifikowalności wydatków zostanie uregulowana w drodze Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zgodnie z zapisami projektu Rozporządzenia kosztami kwalifikowanymi mogą być koszty zakupu m.in. „intermodalnych jednostek ładunkowych z wyjątkiem kontenerów” – czyli np. nadwozi wymiennych i naczep właściwych dla transportu intermodalnego, koszty zakupu ciągników, za wyjątkiem ciągników terminalowych, stanowić będzie koszty niekwalifikowane.
Uprzejmie informuję, że zgodnie z projektem Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności złożenie wniosku o udzielenie pomocy (WoUPP) jest obligatoryjne. Wnioski o udzielenie pomocy publicznej można składać do czasu zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparcie(WoW), czyli w praktyce można złożyć oba wnioski jednocześnie, przy czym WoUPP składany jest za pośrednictwem platformy epuap, a WooW będą składane za pośrednictwem Aplikacji CST2021.
Pełna analiza popytu nie musi być zaprezentowana wraz z analizą finansową przygotowaną dla potrzeb wniosku prekwalifikacyjnego.
Zgodnie z par. 5 ust 1 pkt 5 projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, koszty nadzoru inwestorskiego mogą stanowić koszt kwalifikowany projektu.
Zaznaczając w formularzu wniosku o udzielenie pomocy publicznej
• budowa, przebudowa i montaż infrastruktury terminalowej,
• budowa lub przebudowa infrastruktury służącej połączeniu terminali intermodalnych z siecią kolejową lub siecią drogową
rozumiane jest jako roboty budowlane wraz z nadzorem inwestorskim.
Zgodnie z par. 3 ust 1 projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, pomoc może być udzielona przedsiębiorcy jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na realizację przedsięwzięcia w zakresie transportu intermodalnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obejmującego:
- Budowę lub przebudowę infrastruktury terminali intermodalnych, w tym infrastruktury dedykowanej w rozumieniu art. 2 pkt 33 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm. )) w zakresie infrastruktury drogowej, bocznic kolejowych lub linii kolejowych, które służą połączeniu terminali intermodalnych z siecią drogową lub siecią kolejową;
- Zakup lub modernizację urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych;
- Zakup lub modernizację i wdrożenie systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych oraz systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym;
- Zakup nowego lub użytkowanego i zmodernizowanego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego – jeżeli przedsiębiorca nie jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy.
Zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami nie ma przeciwskazań co do możliwości ubiegania się o środki UE przez „podmiot prywatny” w zakresie budowy terminala intermodalnego. Wsparcie w zakresie budowy i przebudowy terminali intermodalnych będzie skoncentrowane na terminalach drogowo-kolejowych zlokalizowanych na sieci TEN-T.
A więc w ramach KPO mogą ubiegać się o wsparcie na budowę/wyposażenie infrastruktury terminalowej wszystkie obiekty położone w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013. Rozumiane jako położenie w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem.
Co do drugiej części pytania; CUPT nie jest firmą doradczą i nie zajmuje się przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej. Na rynku jest wiele firm się w tym specjalizujących i z pewnością znajdziecie Państwo ofertę, która będzie Państwu odpowiadać.
Nakłady odtworzeniowe należy uwzględnić w zależności od charakteru niezbędnych kosztów zgodnie z planowanym terminem przepływów finansowych, tj. akceptowane są obie wskazane metody w zależności od rodzaju aktywów podlegających odtworzeniu.
Tak, w uzasadnionych przypadkach nie dłużej jednak niż do daty końcowej KPO tj. 30.06.2026 r..
Wnioskodawcy zostaną zobowiązani do zachowania własności produktów wytworzonych w ramach przedsięwzięcia przez 5 lat. Okres trwałości liczony będzie od daty płatności końcowej dotacji.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz Wytycznymi w zakresie zasady partnerstwa w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności warunki i sposób rozliczania projektu będą opisane w umowie o objecie wsparciem której wzór stanowić będzie załącznik do regulaminu konkursu. Co do zasady wsparcie będzie wypłacane pod warunkiem osiągnięcia zakładanych kamieni milowych Przedsięwzięcia oraz wskaźników Przedsięwzięcia w określonej w Harmonogramie i Opisie Przedsięwzięcia (HOP). HOP stanowić będzie załącznik do umowy o objęcie wsparciem. Kluczowymi elementami podlegającymi monitorowaniu w zakresie realizacji celów programu będzie realizacja kamieni milowych oraz wskaźników określonych w umowie o objecie wsparciem.
Szczegółowe informacje na temat naboru wniosków o objecie wsparciem z KPO, w tym warunki konkursu wraz z listą niezbędnych załączników zostaną opublikowane wraz z ogłoszeniem o naborze.
Nie ma w podanym przez Państwa zakresie ograniczeń. Natomiast kluczowym czynnikiem jest lokalizacja terminala, tj. obiekt powinien być położony w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych określonych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013.
Co do zasady maksymalny poziom wsparcia wynosi do 50% kosztów kwalifikowalnych, a w przypadku zakupu zeroemisyjnych urządzeń przeładunkowych do 75% wydatków kwalifikowalnych.
Nie ma zamkniętego katalogu urządzeń, które objęte zostaną wsparciem, jednak istotnym jest fakt ich przeznaczenia (wykorzystywanie wyłącznie do transportu intermodalnego) oraz niezbędność do obsługi terminala intermodalnego.
W ramach przeprowadzonego Konkursu do dofinansowania będą wybrane przedsięwzięcia w zakresie transportu intermodalnego, obejmujące:
- Budowę lub przebudowę infrastruktury terminali intermodalnych, w tym infrastruktury dedykowanej, w rozumieniu art. 2 pkt 33 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) w zakresie infrastruktury drogowej, bocznic kolejowych lub linii kolejowych, które służą połączeniu terminali intermodalnych z siecią drogową lub siecią kolejową.
- Zakup lub modernizację urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych.
- Zakup lub modernizację i wdrożenie systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych oraz systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym.
- Zakup nowego lub użytkowanego i zmodernizowanego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego – jeżeli przedsiębiorca nie jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy.
- Zakup nowego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego – jeżeli przedsiębiorca jest podmiotem udostępniającym tabor kolejowy.
Należy zaznaczyć, że ubiegając się o dofinansowanie w pierwszej kolejności należy złożyć Wniosek o udzielenie pomocy publicznej na inwestycję w zakresie transportu intermodalnego. Złożenie wniosku o udzielenie pomocy jest obligatoryjne. Celem tzw. prekwalifikacji jest dokonanie wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy. W dalszej kolejności po ogłoszeniu właściwego naboru wniosków o dofinansowanie dokonana zostanie ocena złożonych wniosków pod kątem spełnienia kryteriów wyboru. Ocena projektów w ramach procedury wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem będzie obejmowała m.in. weryfikację efektywności ekonomicznej proponowanych działań i dokonywana będzie zgodnie z kryteriami formalnymi i merytorycznymi stosowanymi dotychczas przy konkursach przez CUPT w tożsamym zakresie, m.in.:
- zakres projektu powinien posiadać rzeczywisty potencjał ponadregionalny, tj. cechować się wartością dodaną wynikającą z koncentracji na zadaniach wykraczających poza obszar województwa, istotnych dla rozwoju na szerszym obszarze;
- sprawdzenia zgodności projektu z przepisami o pomocy publicznej, tj.: z programem pomocowym przewidującym udzielanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców z sektora transportu intermodalnego;
- weryfikacji pod kątem spełniania unijnych wymogów środowiskowych, tj., czy projekt został przygotowany zgodnie z prawem dotyczącym ochrony środowiska.
Zasady kwalifikowania wydatków dotyczące konkursów na inwestycje w transport intermodalny planowanych do ogłoszenia w ramach KPO i FEnIKS zostaną określone w drodze rozporządzenia pomocowego. Dokumenty te zostaną opublikowane zaraz po pozytywnym zakończeniu procesu ich notyfikacji do KE. Jednak już teraz można powiedzieć, że nie przewidują one możliwości kwalifikowania w projekcie zakupu ciągników do przewozu jednostek intermodalnych poza teren terminalu (bez względu na rodzaj napędu ciągnika). Możliwy natomiast będzie „zakup lub modernizacja urządzeń, w tym: (…) środków trwałych zainstalowanych na stałe w ramach realizacji przedsięwzięcia, takich jak urządzenia dźwigowe oraz przeładunkowe” – jeżeli mieliby Państwo w planach zakup specjalistycznych ciągników terminalowych do transportu kontenerów na terenie terminalu.
Przy okazji uprzejmie informuję, że kwalifikowanie wydatków ponoszonych z zastosowaniem technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności (leasing) będzie możliwa po spełnieniu określonych warunków.
Uprzejmie informujemy, że ze względu na uniwersalność formularza wniosku o udzielenie pomocy publicznej, w przypadku stwierdzenia przez CUPT, że projekt nie kwalifikuje się do objęcia wsparciem w ramach KPO ze względu np. na zakres projektu, efekt zachęty zostaje spełniony również dla innych instrumentów wsparcia, finansowanych zarówno ze środków krajowych, jak i unijnych, w tym FEnIKS.
Za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki i koszty poniesione przez przedsiębiorcę w okresie od dnia otrzymania pozytywnej opinii do WoUPP.
Należy jednak pamiętać, iż wnioskodawcę bezwzględnie obowiązują szczegółowe postanowienia właściwego programu pomocowego czy regulaminu konkursu w ramach którego ww. projekt będzie ubiegał się o wsparcie. Ponadto inne instrumenty wsparcia mogą mieć inny okres udzielania pomocy oraz realizacji projektu, do których wnioskodawca powinien się zastosować.
W ramach naboru projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO zakup naczep intermodalnych i nadwozi wymiennych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego mogą stanowić koszt kwalifikowalny. Natomiast niekwalifikowalną jednostką transportu intermodalnego w ramach E.2.1.3 KPO jest zakup kontenerów, analogicznie jak w perspektywie 2014-2020.
Odnosząc się do kwalifikowalności nabycia przedmiotu leasingu przez leasingodawcę, uprzejmie informujemy, że w projekcie rozporządzenia w zakresie pomocy publicznej dla transportu intermodalnego w KPO jak i we wzorze wniosku o dzielenie pomocy publicznej zostało dopuszczone jako kwalifikowalne zastosowanie technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności.
We wniosku o udzielenie pomocy publicznej (pkt 4.6) należy odznaczyć w Katalogu wydatków kwalifikowalnych „zastosowanie technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności”.
Zasady kwalifikowania wydatków z zastosowaniem technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności dla perspektywy finansowej 21-27 opisane są w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, przewiduje się zastosowanie analogicznych zasad dla projektów intermodalnych w ramach E.2.1.3 KPO.
W ramach perspektywy finansowej 2021-2027 wsparcie dla projektów z sektora transportu intermodalnego, w tym zakup lokomotyw wodorowych do wykonywania transportu intermodalnego, możliwe będzie w ramach:
1. Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. W ramach komponentu E2.1.3 KPO realizowane będą inwestycje wpisujące się w cele określone w opracowywanym dokumencie kierunkowym dla obszaru transportu intermodalnego. Podejmowane inwestycje będą obejmowały zarówno działania punktowe w obszarze budowy, rozbudowy i unowocześnienia terminali przeładunkowych, bocznic prowadzących do terminali i bocznic w terminalach, zakupu specjalistycznego taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych, a także w odniesieniu do urządzeń wykorzystywanych do przeładunku. Projekty mogą obejmować także, jako element składowy, działania z zakresu cyfryzacji zwiększające efektywność funkcjonowania terminali i obsługi towarów.
W ramach KPO mogą ubiegać się o wsparcie na budowę/wyposażenie infrastruktury terminalowej wszystkie obiekty położone w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013. Rozumiane, jako położenie w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem.
Planowany budżet: 175 mln EURO
Okres kwalifikowania wydatków do 30 czerwca 2026r.
W dniu 31.03.2023r. ogłoszona została wstępna kwalifikacja projektów, która polega na przeprowadzeniu naboru wniosków o udzielenie pomocy publicznej (WoUPP) na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO oraz na dokonaniu ich wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy.
Szczegółowe informacje dostępne na w tym miejscu.
Nabór wniosków o objęcie wsparciem, uzależniony jest od terminu zatwierdzenia przez KE programu pomocowego.
2. Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.
Przewidywane typy inwestycji w ramach Działania 5.6 FEnIKS to budowa i przebudowa infrastruktury terminali intermodalnych oraz dedykowanej infrastruktury kolejowej (m. in. bocznice) / portowej / drogowej, niezbędnej do ich włączenia w sieć linii kolejowych/ sieć drogową/ sieć transportu wodnego, zakup lub modernizacja urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych, zakup lub modernizacja taboru kolejowego i specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w przewozach intermodalnych oraz zakup lub modernizacja systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym.
Planowany budżet: 230 mln EURO
Okres kwalifikowania wydatków do 31 grudnia 2029r.
Nabór wniosków o dofinansowanie, uzależniony jest od terminu zatwierdzenia programu pomocowego.
Termin ogłoszenia naboru wniosków o objęcie wsparciem uzależniony jest od terminu zatwierdzenia programu pomocowego przez KE.
Na etapie weryfikacji złożonej dokumentacji sprawdzane będzie czy przedsięwzięcia polegające na budowie/przebudowie/wyposażeniu infrastruktury terminalowej są położone na węźle sieci TEN-T, określonym w załączniku 2 do rozporządzenia TEN-T (w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem).
Rodzaje przedsięwzięć na które możliwe będzie uzyskanie dofinansowania UE w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności zostały wymienione w § 3.1 projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Wsparcie mogą zostać objęte m. in. projekty dotyczące budowy lub przebudowy infrastruktury terminali intermodalnych, w tym infrastruktury dedykowanej w rozumieniu art. 2 pkt 33 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.[1])) w zakresie infrastruktury drogowej, bocznic kolejowych lub linii kolejowych, które służą połączeniu terminali intermodalnych z siecią drogową lub siecią kolejową.
Możliwe jest uzyskanie dofinansowania UE na inwestycje zlokalizowane na dzierżawionych terenach jednak należy zwrócić uwagę, że przedsiębiorca, który otrzyma wsparcie w ramach konkursu będzie zobowiązany do zachowania własności produktów wytworzonych w ramach przedsięwzięcia przez 5 lat. Okres trwałości będzie liczony jest od daty płatności końcowej dotacji.
Za datę płatności końcowej uznaje się:
- a) datę obciążenia rachunku płatniczego instytucji przekazującej środki beneficjentowi w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową beneficjentowi przekazywane są środki,
- b) datę zatwierdzenia wniosku o płatność końcową.
Naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji, gdy w okresie jej trwania wystąpi co najmniej jedna z przesłanek:
- Zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesiesz ją poza obszar wsparcia programu,
- Nastąpi zmiana własności elementu współfinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,
- Nastąpi istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych założeń.
W przypadku niezachowania trwałości projektu beneficjent jest zobowiązany do zwrotu kwoty dofinansowania wraz z ustawowymi odstetkami.
Obowiązujące „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027”, o które Pani pyta, są dostępne w serwisie www.feniks.gov.pl.
Natomiast dokumenty, które Panią najbardziej interesują (regulamin konkursu, wzór wniosku o dofinansowanie, lista wymaganych załączników, etc.) zostaną upublicznione dopiero w dniu ogłoszenia konkursu.
W związku z zaangażowaniem pomocy publicznej w projekty realizowane w ramach przedmiotowego konkursu, przed rozpoczęciem oceny samych wniosków o dofinansowanie prowadzona będzie tzw. prekwalifikacja. Polega ona na ocenie wniosku o udzielenie planowanemu przedsięwzięciu pomocy publicznej. Taka wstępna kwalifikacja projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego jest obecnie prowadzona w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Formularz wniosku o udzielenie pomocy publicznej w ramach obu źródeł finansowania jest taki sam, dlatego proponuję Pani zapoznanie się z informacjami dotyczącymi prowadzonej obecnie prekwalifikacji, które znajdzie Pani w naszym serwisie internetowym pod tym adresem.
Dodatkowo, już po ogłoszeniu prekwalifikacji dla konkursu intermodalnego w ramach FEnIKS planowane jest przeprowadzenie szkolenia dla potencjalnych wnioskodawców – informacja na ten temat na pewno zostanie opublikowana na naszej stronie www.
W ramach naboru projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO i FEnIKS nie przewiduje się minimalnej ani maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych dla projektów ubiegających się o wsparcie.
Zgodnie z projektami Rozporządzeń maksymalna intensywność pomocy wynosi 50% wydatków kwalifikowalnych. Intensywność pomocy może zostać zwiększona o dodatkowe 25 punktów procentowych wyłącznie w odniesieniu do kosztów zakupu zeroemisyjnych urządzeń przeładunkowych.
W odpowiedzi na zapytanie, chcę zauważyć, że zgodnie z projektem Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, wsparcie w ramach prowadzonego naboru może uzyskać m.in.: przedsiębiorca jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na realizację przedsięwzięcia w zakresie transportu intermodalnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z zapisami ww. projektu Rozporządzenia, jako typ wnioskodawcy dopuszczony jest podmiot udostępniający tabor kolejowy – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu do korzystania taboru kolejowego służącego do wykonywania transportu intermodalnego mającego swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcom wykonującym ten rodzaj transportu, z wyłączeniem samodzielnego wykonywania transportu intermodalnego przez tego przedsiębiorcę. Kategoria ta, nie obejmuje jednak naczep, których zakup został sklasyfikowany wśród wydatków wskazanych w § 5.1.6. Rozporządzenia.
Jeśli chodzi o model biznesowy prowadzenia działalności w zakresie przewozów intermodalnych jest to w gestii Wnioskodawcy, na etapie oceny konkursowej badana jest nie tylko efektywność ekonomiczna projektu, ale także gotowość przedsięwzięcia do funkcjonowania bezpośrednio po zakończeniu inwestycji, stabilność finansowa projektu, oraz trwałość.
Uprzejmie informuję, że w ramach KPO i FEnIKS można ubiegać się o dofinansowanie spalinowych urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych. W przypadku zakupu urządzeń przeładunkowych o napędzie zeroemisyjnym intensywność dofinansowania może zostać zwiększona o dodatkowe 25 punktów procentowych.
Z formalnego punktu widzenia nie ma przeciwskazań, by beneficjent pomocy, który zakupił wagony w ramach KPO wynajmował je podmiotowi z tej samej grupy kapitałowej. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku beneficjent pomocy występuje jako podmiot udostępniający tabor kolejowy. Przez co należy rozumieć przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu do korzystania taboru kolejowego służącego do wykonywania transportu intermodalnego mającego swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcom wykonującym ten rodzaj transportu, z wyłączeniem samodzielnego wykonywania transportu intermodalnego przez tego przedsiębiorcę. Ponadto taki przedsiębiorca jest zobowiązany do zakupu wyłącznie nowego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego.
Należy także wyjaśnić, że warunek odnoszący się do udostępniania taboru na przejrzystych, równych i niedyskryminujących warunkach oznacza, że tabor ten jest udostępniany każdemu zainteresowanemu podmiotowi, nie zaś jednemu podmiotowi z grupy kapitałowej, w ramach której działa beneficjent pomocy, a opłata za wynajem jest analogiczna jak dla pozostałych podmiotów.
Ad 1 W dniu 31.03.2023r. ogłoszona została wstępna kwalifikacja projektów, która polega na przeprowadzeniu naboru wniosków o udzielenie pomocy publicznej (WoUPP) na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO oraz na dokonaniu ich wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy.
Szczegółowe informacje dostępne na tej stronie.
Nabór wniosków o objęcie wsparciem, uzależniony jest od terminu zatwierdzenia programu pomocowego.
Program został przekazany do KE w sierpniu 2023r. Pierwsze uwagi KE przekazane zostały we wrześniu br. Kolejna tura uwag przesłana została w listopadzie 2023r. Ze względu na charakter uwag mający wpływ na zakres wsparcia ogłoszenie naboru w ramach inwestycji E2.1.3 KPO planowane jest po uzyskaniu stanowiska KE.
Ad 2 zgodnie z projektem Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności złożenie wniosku o udzielenie pomocy (WoUPP) jest obligatoryjne.
Wnioski o udzielenie pomocy publicznej można składać do czasu zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparcie(WoW), czyli w praktyce można złożyć oba wnioski jednocześnie, przy czym WoUPP składany jest za pośrednictwem platformy epuap, a WooW będą składane za pośrednictwem Aplikacji CST2021.
Zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 57.
Pytania i odpowiedzi dostępne są na stronie CUPT w dedykowanej zakładce.
Dziękujmy za zainteresowanie konkursem planowanym do ogłoszenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. W ramach komponentu E2.1.3 KPO realizowane będą inwestycje wpisujące się w cele określone w opracowywanym dokumencie kierunkowym dla obszaru transportu intermodalnego. Podejmowane inwestycje będą obejmowały zarówno działania punktowe w obszarze budowy, rozbudowy i unowocześnienia terminali przeładunkowych, bocznic prowadzących do terminali i bocznic w terminalach, zakupu specjalistycznego taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych, a także w odniesieniu do urządzeń wykorzystywanych do przeładunku. Projekty mogą obejmować także, jako element składowy, działania z zakresu cyfryzacji zwiększające efektywność funkcjonowania terminali i obsługi towarów.
W ramach KPO mogą ubiegać się o wsparcie na budowę/wyposażenie infrastruktury terminalowej wszystkie obiekty położone w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013. Rozumiane, jako położenie w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem.
Okres kwalifikowania wydatków do 30 czerwca 2026r.
W dniu 31.03.2023r. ogłoszona została wstępna kwalifikacja projektów, która polega na przeprowadzeniu naboru wniosków o udzielenie pomocy publicznej (WoUPP) na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO oraz na dokonaniu ich wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy.
Szczegółowe informacje dostępne na tej stronie.
Nabór wniosków o objęcie wsparciem, uzależniony jest od terminu zatwierdzenia programu pomocowego.
Program został przekazany do KE w sierpniu 2023r. Pierwsze uwagi KE przekazane zostały we wrześniu br. Kolejna tura uwag przesłana została w listopadzie 2023r. Ze względu na charakter uwag mający wpływ na zakres wsparcia ogłoszenie naboru w ramach inwestycji E2.1.3 KPO planowane jest po uzyskaniu stanowiska KE.
Odnosząc się do pytania, czy „publikacja zapytania ofertowego w bazie konkurencyjności po złożeniu wniosku wstępnego, ale jeszcze przed wydaniem decyzji o pozytywnej ocenie wniosku wstępnego stanowi rozpoczęcie projektu”, należy wyjaśnić, że zgodnie z definicją rozpoczęcia prac jest to pierwsze wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna. Jeżeli zatem publikacja zapytania ofertowego może zostać wycofana bez konsekwencji dla potencjalnego beneficjenta pomocy, to w takim przypadku nie mamy do czynienia z rozpoczęciem prac. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z projektem rozporządzenia koszty kwalifikowane będą uznane dopiero od dnia otrzymania pozytywnej oceny wniosku.
Natomiast zamieszczenie w zapytaniu ofertowym klauzuli, o której mowa w pytaniu drugim i która stanowi o „unieważnieniu postępowania w przypadku braku otrzymania pozytywnej decyzji z CUPT-u” może być uznana za działanie zapewniające możliwość wycofania się z postępowania tak, aby była spełniona przesłanka z definicji „rozpoczęcia prac”, zgodnie z którą „rozpoczęcie prac jest to pierwsze wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna”. W konsekwencji zamieszczenie przedmiotowej klauzuli w zapytaniu ofertowym będzie oznaczało, że warunek dotyczący efektu zachęty jest zachowany.
Uprzejmie informujemy, że w ramach E 2.1.3 KPO zgodnie z projektem Rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć zakup intermodalnych jednostek ładunkowych, z wyjątkiem kontenerów. Przez intermodalną jednostkę ładunkową należy rozumieć jednostkę ładunkową umożliwiającą przewóz towarów z wykorzystaniem różnych gałęzi transportu na całej trasie przewozu bez konieczności przeładunku towarów do innej jednostki ładunkowej przy zmianie gałęzi transportu.
Stanowią ją kontenery, nadwozia samochodowe wymienne i naczepy intermodalne, przy czym zakup kontenerów, w tym także tank kontenerów nie stanowi kosztów kwalifikowanych w ramach E.2.1.3 KPO.
W ramach Konkursu E2.1.3 do dofinansowania będą wybrane przedsięwzięcia w zakresie transportu intermodalnego, obejmujące m.in.: Budowę lub przebudowę infrastruktury terminali intermodalnych, w tym infrastruktury dedykowanej, w rozumieniu art. 2 pkt 33 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) w zakresie infrastruktury drogowej, bocznic kolejowych lub linii kolejowych, które służą połączeniu terminali intermodalnych z siecią drogową lub siecią kolejową. W ramach KPO mogą ubiegać się o wsparcie na budowę/wyposażenie infrastruktury terminalowej wszystkie obiekty położone w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013. Rozumiane jako położenie w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem.
Nie przewiduje się jednak wsparcia budowy układu drogowego wykraczającego poza niezbędny zakres służący połączeniu terminali intermodalnych z siecią drogową. Dodatkowo warunkiem udzielenia pomocy jest także, że przedmiot realizacji przedsięwzięcia objęty pomocą będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego.
Prekwalifikacja jest dokonaniem wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy. Wnioski o udzielenie pomocy publicznej (WoUPP) można składać do czasu zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparcie (WoW) z KPO. Termin zamknięcia naboru wniosków o objęcie wsparciem z KPO zostanie określony w ogłoszeniu o naborze wniosków.
Nabór wniosków o objęcie wsparciem, uzależniony jest od terminu zatwierdzenia programu pomocowego.
Program został przekazany do KE w sierpniu 2023r. Pierwsze uwagi KE przekazane zostały we wrześniu br. Kolejna tura uwag przesłana została w listopadzie 2023r. Ze względu na charakter uwag mający wpływ na zakres wsparcia ogłoszenie naboru w ramach inwestycji E2.1.3 KPO planowane jest po uzyskaniu stanowiska KE.
Zgodnie z par. 3 ust 1 projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, pomoc może być udzielona przedsiębiorcy jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Inwestycje wsparte z funduszy UE powinny przyczyniać się do trwałego, zrównoważonego rozwoju, wzrostu zatrudnienia oraz podniesienia konkurencyjności regionów. W związku z tym, na podmioty korzystające z funduszy nakłada się szereg obowiązków, których spełnienie zapewnia realizację celów rozwojowych.
Do takich obowiązków należy wymóg zachowania trwałości projektu. W przypadku projektów intermodalnych zarówno w ramach KPO jak i FEnIKS trwałość projektu oznacza utrzymanie inwestycji przez okres pięciu lat od daty rozliczenia projektu. W wyznaczonym okresie beneficjent nie może dokonać istotnych zmian w projekcie ani zaprzestać działalności.
Bez względu na rodzaj prowadzonej przez beneficjenta działalności (produkcyjnej czy usługowej), zaprzestanie działalności w okresie trwałości albo jej przeniesienie poza obszar wsparcia objęty programem stanowi naruszenie zasady trwałości i wiąże się z koniecznością zwrotu wkładu z funduszy proporcjonalnie do okresu, w którym trwałość nie została zachowana.
Należy przy tym podkreślić, że zaprzestanie działalności dotyczy działań prowadzonych w ramach projektu, a nie ogólnej działalności gospodarczej beneficjenta. Oznacza to, że jeżeli beneficjent przerwał działalność w ramach projektu, a jednocześnie dalej prowadzi inną, nawet powiązaną z projektem działalność gospodarczą, stanowi to naruszenie zasady trwałości.
Zachowanie trwałości każdorazowo oceniane jest w na podstawie szczegółowej, indywidualnej analizy każdego przypadku.
Należy mieć na uwadze fakt, że beneficjent, który będzie chciał usprawiedliwić niezachowanie trwałości projektu przez wymagany okres, musi wykazać, że:
- określone zjawisko czy zdarzenie stanowi w jego przypadku siłę wyższą (tj. nie mógł go przewidzieć w momencie zawierania umowy o dofinansowanie oraz nie mógł zapobiec jego skutkom w trakcie realizacji projektu ani po jego zakończeniu),
- utrzymanie trwałości stało się niemożliwe oraz
- wystąpił związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy tymi czynnikami, tj. dane zjawisko czy zdarzenie spowodowało niemożność utrzymania trwałości projektu.
W każdym przypadku konieczne jest ustalenie, czy beneficjent dołożył należytej staranności przy wykonaniu umowy o objęcie wsparciem.
W ramach KPO mogą ubiegać się o wsparcie na budowę/wyposażenie infrastruktury terminalowej wszystkie obiekty położone w sieci TEN-T zgodnie z listą terminali drogowo-kolejowych w Załączniku II do Rozporządzenia PE i Rady (UE) 1315/2013. Rozumiane, jako położenie w granicach administracyjnych miasta wymienionego w ww. załączniku lub na terenie powiatu graniczącego z tym miastem.
Czyli terminale w portach morskich znajdujące się w sieci TENT-T są również objęte możliwością uzyskania wsparcia.
Zgodnie z definicją z projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jako transport intermodalny należy rozumieć przewóz towarów z wykorzystaniem więcej niż jednej gałęzi transportu, realizowany z wykorzystaniem tej samej intermodalnej jednostki ładunkowej, bez rozformowania tej jednostki, na całej trasie przewozu. Wyjątkowo do rozformowania intermodalnej jednostki ładunkowej może dochodzić w przypadku jednostki specjalistycznej przeznaczonej do transportu produktów rolnych lub gazu, podczas przeładunku na statek w porcie morskim lub śródlądowym. Przewóz samochodów na naczepach kolejowych bez kontenerów nie spełnia ww. definicji.
Zgodnie z projektem Rozporządzenia MI w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności:
§ 5. 1. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji przedsięwzięcia wydatki lub koszty poniesione m.in. na:
6) zakup lub modernizację urządzeń, w tym:
e) intermodalnych jednostek ładunkowych z wyjątkiem kontenerów;
8) zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego, w tym lokomotyw manewrowych i trakcyjnych oraz wagonów, służącego wyłącznie do wykonywania transportu intermodalnego;
9) zakup lub modernizację i wdrożenie systemów informatycznych niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych oraz systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym.
Czyli w ramach inwestycji E2.1.3 KPO możliwe jest ubieganie się o wsparcie na zakup lokomotyw oraz wagonów podkontenerowych. Zakup kontenerów stanowi koszt niekwalifikowany.
W dniu 31.03.2023r. ogłoszona została wstępna kwalifikacja projektów, która polega na przeprowadzeniu naboru wniosków o udzielenie pomocy publicznej (WoUPP) na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO oraz na dokonaniu ich wstępnej oceny przez CUPT pod kątem kwalifikowania się projektu do otrzymania pomocy.
Szczegółowe informacje dostępne na tej stronie.
Nabór wniosków o objęcie wsparciem, uzależniony jest od terminu zatwierdzenia przez KE programu pomocowego.
- Informacja dodatkowa do wniosku o udzielenie pomocy publicznej na inwestycję w zakresie transportu intermodalnego 2023-03-31 18:45 527 KB | pdf Pobierz pliki
- Jednolity wzór wniosku o udzielenie pomocy publicznej na inwestycję w zakresie transportu intermodalnego 2023-03-31 18:45 90 KB | DOCX Pobierz pliki
- Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów w ramach FENiKS oraz KPO 2023-04-14 05:36 1 MB | pdf Pobierz pliki
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15