
Zintegrowany Model Ruchu (ZMR) jest pasażerskim modelem multimodalnym, który odwzorowuje Średni Dobowy Ruch Roczny (ŚDRR) pomiędzy wszystkimi gminami w Polsce w podziale na transport indywidualny i zbiorowy. który obejmuje połączenia kolejowe oraz autobusowe. W trakcie procesu obliczeniowego uwzględnia się wzajemne oddziaływanie konkurencyjnych środków transportu jakimi są komunikacja indywidualna oraz komunikacja zbiorowa. Jest to kluczowy element z punktu widzenia prognoz ruchu, gdzie możliwe jest równoległe uwzględnienie inwestycji drogowych oraz kolejowych. W celu zapewnienia odpowiedniego stanu sieci drogowej, w ZMR został dodatkowo ujęty ruch ciężarowy na drogach. W procesie wzajemnego oddziaływania poszczególnych środków transportu brane pod uwagę są kluczowe aspekty jakimi kierują się podróżni, czyli:
- odległość podróży,
- czas podróży,
- poniesione koszty pieniężne.
Model odwzorowuje również:
- siatkę połączeń lotniczych,
- sieć żeglugi śródlądowej,
- porty morskie i śródlądowe,
- terminale intermodalne.
ZMR jest w pełni czterostopniowym modelem ruchu, który zawiera pełne obliczenia dla modeli bazowych oraz prognostycznych na następujących etapach:
- Generacja ruchu – określa ilość podróży pomiędzy gminami.
- Rozkład przestrzenny ruchu – określa ilość podróży pomiędzy każdą parą gmin.
- Podział zadań przewozowych – określa prawdopodobieństwo odbycia podróży komunikacją zbiorową oraz komunikacją indywidualną dla każdej pary gmin.
- Rozkład ruchu na sieć – wybiera trasy przejazdu dla wszystkich podróży między gminami , zarówno dla komunikacji zbiorowej jak i komunikacji indywidualnej.
Opracowano model bazowy na rok 2015 wraz z aktualizacją na rok 2019. Modele prognostyczne na lata 2025 i 2030 zostały stworzone w oparciu o przyjęte i zweryfikowane założenia dla modeli bazowych. Modele prognostyczne zawierają analogiczną do modelu bazowego strukturę obliczeniową, czyli pełną procedurę obliczeniową dla modelu popytu oraz rozkładu ruchu na sieć.
- 2025 – bliski wariant prognostyczny
- BAU2030 – wariant referencyjny jako podstawa do stworzenia prognostycznych scenariuszy rozwojowych
- 2030 – wariant prognostyczny zgodny z projektami dokumentów strategicznych
Przy opracowaniu prognozy na lata 2025 oraz 2030 uwzględniliśmy zmiany społeczno-demograficzne prognozowane na te lata. Dotyczy to przede wszystkich zmian w strukturze demograficznej Polski oraz zmian wynikających ze wzrostu PKB, jakim jest na przykład postrzegana wartość czasu.
ZMR jest narzędziem wspierającym wypełnienie warunku podstawowego Komisji Europejskiej w zakresie finansowania inwestycji transportowych w perspektywie 2021-2027.
Przy tak skonstruowanym narzędziu, ZMR umożliwia wsparcie ministerstw i innych instytucji, w tym spółek i organizacji, które świadczą usługi publiczne w sektorze transportu, w procesie planowania oraz podejmowania decyzji inwestycyjnych.
Przygotowaliśmy ZMR również jako instrument wsparcia planowania na poziomie regionalnym i lokalnym, które może wynikać zarówno z modelu krajowego jak i powstających modeli regionalnych.
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15