Miasto i jego transport silne informację
Kolejne spotkanie Transportowego Obserwatorium Badawczego odbyło się 2 czerwca 2020 r. pod hasłem „Miasto i jego transport silne informacją”. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną i obostrzenia sanitarne było to pierwsze spotkanie TOB zorganizowane online. Wzięło w nim udział blisko 80 osób - teoretyków i praktyków, przedstawicieli administracji publicznej, środowiska naukowego, beneficjentów POIiŚ oraz biznesu.
Spotkanie zostało zorganizowane z uwagi na wnioski z badania ewaluacyjnego pn. Ocena poprawy płynności i bezpieczeństwa ruchu integracji systemów transportowych w miastach oraz wykorzystania transportu miejskiego w wyniku działań podejmowanych w ramach VI osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko-etap-I przeprowadzonego na zlecenie CUPT. Wynika z niego, że organizatorom transportu brakuje narzędzi do zarządzania sytuacjami awaryjnymi. Służby dyspozytorskie i nadzoru ruchu zajmują się reakcją na bieżące zdarzenia, jednak nie wykonuje się analizy zdarzeń wstecz, czasu i skutków ich trwania. Brak też automatycznych narzędzi powiadamiania pasażerów o awariach - ponad 20% respondentów panelu CAWI oceniło dostępność informacji w miastach o awariach jako złą lub bardzo złą. Często w sytuacjach awaryjnych tablice informacji pasażerskiej na przystankach są wręcz wygaszane i nie przekazują żadnej informacji. Podczas webinarium uczestnicy wymieniali doświadczenia i zastanawiali się nad rolą informacji w zarządzaniu miastem i jego transportem.
Jeszcze do niedawna podstawową umiejętnością w zarządzaniu miastem była możliwość kształtowania przestrzeni miejskiej. Dzisiaj trzeba wiedzieć, jak wykorzystać dostęp do informacji dla kierowania rozwojem sytuacji w poszczególnych obszarach miejskiego życia.
Pojęcie inteligentnego miasta smart city )jest używane jako definicja wszelkich działań w mieście z udziałem systemów teleinformatycznych. Zdaniem ekspertów biorących udział w spotkaniu właściwy pogląd to definiowanie smart city jako miasta dobrze zarządzanego albo przyjaznego mieszkańcom.
Jedna z prezentacji dotyczyła konkretnej formy transportu XXI wieku w postaci elektromobilności i w tych obszarach omówione zostały bariery rozwojowe, w tym informacyjne.
Podczas spotkania nie zabrakło także rozważań na temat tego, jak miasta poradziły sobie z informacją o i w transporcie w czasie epidemii COVID-19.
W drugiej części spotkania skupiono się na informacji od pasażera. Kluczowymi czynnikami dla rozwoju inteligentnego miasta są składniki otoczenia warunkujące możliwości wykorzystania informacji. Wśród tych czynników znajduje się zarówno kultura zarządzania miastem i transportem, kapitał społeczny, jak i poziom rozwoju cywilizacyjno-gospodarczego oraz stan infrastruktury teleinformatycznej. Podczas sesji ”jeden na jeden” oraz warsztatu zastanawiano się, jak w tym kontekście powinna być formułowana informacja dla pasażera i jakie informacje od pasażera są niezbędne dla organizatorów transportu – jak/gdzie/kiedy/o czym informować pasażera, i jak/gdzie/kiedy i o co go pytać, aby miasto i jego transport były silne informacją.
Załączniki:
Prezentacje:
- dr Karol Janas – Kierownik Obserwatorium Polityki MiejskiejSprawozdanie ze spotkania
- dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ - Politechnika Śląska, Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej, Katedra Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu
- dr hab. inż. Aleksander Orłowski, prof. PG – Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska
- dr Bartosz Mazur – ekspert ds. transportu, Urząd Miasta Rybnika
Webinarium TOB: „Miasto i jego transport silne informacją - 2 czerwca 2020 r.
O tym, jaką rolę w mieście i jego transporcie pełni informacja będziemy dyskutować w gronie przedstawicieli m.in. administracji państwowej i samorządowej, beneficjentów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i środowiska naukowego.
W sesji I pt. „Informacja na rzecz miasta i jego transportu” wystąpią m.in. Kierownik Obserwatorium Polityki Miejskiej, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie oraz wykładowcy z Politechniki Gdańskiej i Śląskiej.
W sesji II pt. „Informacja na rzecz pasażera” dyskutować będą, w formule jeden na jeden, ekspert ds. transportu z Urzędu Miasta Rybnika Bartosz Mazur z Zastępcą Dyrektora Departamentu Analiz Transportowych i Programowania, CUPT, Pawłem Engelem. Webinarium zakończy warsztat dla wszystkich uczestników. Wspólnie zastanowimy się nad znaczeniem informacji zwrotnej od pasażerów w kreowaniu zrównoważonej mobilności.
Webinarium rozpocznie się o godz. 10.00 i potrwa do godziny 14.00.
Udział w webinarium nie wymaga instalacji dodatkowych narzędzi. Zgłoszenia przyjmujemy do 15 maja 2020 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
W treści wiadomości prosimy o podanie adresu e-mail umożliwiającego rejestrację na wydarzenie. Liczba miejsc jest ograniczona. Rejestracja odbywa się według kolejności zgłoszeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny.
Relacje z wcześniejszych spotkań
Zapraszamy do lektury Biuletynu CUPT, gdzie co miesiąc publikowane są najciekawsze informacje nt. inwestycji transportowych, w tym także standardów Dostępności Plus w sektorze transportu.
Załączniki:
Szczegółowy program webinarium
Analiza kosztów i korzyści zastosowania Al w transporcie
5 marca 2020 r. Transportowe Obserwatorium Badawcze działające w ramach CUPT - podczas ósmego już spotkania - zajęło się analizą kosztów i korzyści stosowania AI w transporcie. Dyskutowano m.in. nad bilansem wynikającym z automatyzacji i autonomiczności transportu, a także nad szansami, wyzwaniami, ale i zagrożeniami z tym związanymi.
Zaproszeni eksperci wskazywali, że za automatyzacją transportu przemawiają zarówno względy ekonomiczne i możliwe do uzyskania oszczędności, jak też trudności na rynku pracy w pozyskaniu wykwalifikowanych kierowców czy motorniczych. Z drugiej strony podkreślano, że ogromnym wyzwaniem jest też przekonanie opinii publicznej do korzystania z AI w transporcie.
Rozpatrywano również aspekt ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialności za ewentualne nieprawidłowości czy naruszenia wynikające z autonomiczności pojazdów.
Wszyscy eksperci podkreślali, że powinniśmy zmierzać w stronę koncepcji, że człowiek panuje nad sztuczną inteligencją, a nie że zastępuje ona człowieka całkowicie.
Podczas spotkania pokazano również praktyczne przykłady zastosowania AI w transporcie m.in. wykorzystanie elementów sztucznej inteligencji w rozwiązaniach związanych ze zwiększeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego i w mobilności miejskiej na przykładzie detekcji zajętości miejsc parkingowych w aglomeracjach miejskich a także działanie autonomicznego tramwaju.
Załączniki
Prezentacje:
Jacek Grzeszak – Zespół Gospodarki Cyfrowej, Polski Instytut Ekonomiczny
Joanna Noga-Bogomilska – Ekspert ds. danych osobowych, Radca prawny, Audytel S.A.
Robert Siudak – Dyrektor ds. Współpracy i realizacji projektów strategicznych - Instytut Kościuszki
Jacek Fink-Finowicki – Siemens Mobility
Paweł Sokołowski - Dyrektor - Pion Cyfrowej Infrastruktury Miejskiej - Asseco Data Systems S.A.
Dokąd zmierza rower?
28 stycznia br. podczas siódmego już spotkania Transportowego Obserwatorium Badawczego (TOB) grono ekspertów starało się odpowiedzieć na pytanie: Dokąd zmierza rower? – Teoretycy i praktycy z Polski i UE, przedstawiciele administracji publicznej, środowiska naukowego, beneficjentów POIiŚ oraz biznesu, dyskutowali nad mobilnością rowerową i trendami w rozwoju ruchu rowerowego, m.in. rosnącym rynkiem rowerów elektrycznych oraz dostaw towarów rowerami cargo w Polsce. Zastanawiano się również nad planowaniem i wdrażaniem polityki rowerowej oraz jej efektami.
Podczas spotkania eksperci przekonywali, że transport rowerowy ma szereg zalet – jest zdrowy, cichy i ekologiczny. Rower jako środek transportu zyskuje coraz większą popularność i jest sukcesywnie promowany. Efektywność tego środka transportu wymaga odpowiednio przygotowanej infrastruktury, która wyodrębni rowery z ruchu miejskiego, przez co pozwoli użytkownikom rowerów poruszać się szybciej i bezpieczniej. Doświadczenia związane z zaspokajaniem potrzeb wszystkich użytkowników dróg w mieście wymienili przedstawiciele Warszawy, Krakowa, Gdańska i Poznania. Eksperci zastanawiali się też jak zmieniła się na przestrzeni lat funkcja roweru i jaka przyszłość czeka ten środek transportu. Podkreślano również, iż podstawą wydajnego działania i sprawnego osiągania celów w rozmaitych dziedzinach jest plan i strategia. Ważne jest określenie mierzalnych i dojrzałych wskaźników, które pozwolą ewaluować „rowerownictwo” (takiego określenia użyto dla rosnącego zainteresowania rowerem jako środkiem transportu).
Dzięki spotkaniu TOB mieliśmy możliwość skonfrontowania polskich realiów z doświadczeniami holenderskimi i francuskimi a także posłuchania o efektach wdrażania polityki rowerowej w Stanach Zjednoczonych.
Badania społeczne w Zintegrowanym Modelu Ruchu
W związku z prowadzonymi pracami nad Zintegrowanym Modelem Ruchu 3 grudnia 2019 r. CUPT zorganizowało kolejne spotkanie Transportowego Obserwatorium Badawczego. Tym razem rozmawiano o badaniach społecznych w Zintegrowanym Modelu Ruchu.
Podczas spotkania teoretycy i praktycy z Polski i Czech, przedstawiciele administracji publicznej (MI, MFiPR, GUS, MGMiŻŚ), środowiska naukowego, beneficjentów POIiŚ oraz eksperci z inicjatywy Jaspers dyskutowali nad problemem zbierania danych o preferencjach społecznych związanych z wyborem środka transportu.
Punktem wyjścia do dyskusji było przedstawienie założeń metodologicznych, które zostały przyjęte w badaniu zleconym przez CUPT. Uczestnicy mieli możliwość skonfrontować polskie doświadczenia z doświadczeniami czeskiego Ministerstwa Transportu, które wspólnie z Centrum Badań Transportowych niedawno przeprowadziło pierwsze krajowe badanie zachowań podróżnych w Czechach. Podczas dyskusji poruszono również kwestie problemów biur projektowych przy zbieraniu danych ruchowych na potrzeby modelowania a także możliwości ich rozwiązania. Wskazywano na brak standardów dotyczących procesu ankietowania, zwłaszcza w kontekście kwestionariusza ankiety. Wiąże się to uzyskiwaniem niedoskonałych danych, a to natomiast powoduje tworzenie niedoskonałych modeli zazwyczaj nieadekwatnych do oczekiwań zamawiających.
Dużo miejsca poświęcono kwestii pozyskiwania danych z innych źródeł niż ankiety. Podkreślano, że w tej kwestii też jest dużo problemów. Nawet od jednostek państwowych nie jest możliwe uzyskanie danych publicznych. Jednym z pomysłów na rozwiązanie tego problemu byłoby uwzględnienie preferencji transportowych w Ogólnopolskim Spisie Powszechnym (najbliższy już w 2021).
"Bez poznania preferencji społecznych nie da się opracować rzetelnego i wiarygodnego modelu ruchu" - Paweł Engel, Dyrektor Departamentu Analiz Transportowych w CUPT.
Załączniki
- agenda.pdf
- Badania_społeczne_w_Zintegrowanym_Modelu_Ruchu__podsumowanie_spotkania_Transportowego_Obserwatorium_Badawczego.pdf
- dr_inż._Marek_Bauer_-_Korzyści_z_włączenia_Kompleksowego_Badania_Podróży_do_Narodowego_Spisu_Powszechnego_2021.pdf
- dr_Magdalena_Jażdżewska-Gutta_-_Badanie_pilotażowe_w_celu_wyznaczenia_parametrów_zgeneralizowanego_kosztu_podróży.pdf
- dr_Michał_Wolański_-_Metodyka_i_możliwości_wprowadzania_transportu_na_życzenie.pdf
- Izabela_Kaczmarzyk_-_Wywiad_jako_narzędzie_do_wydawania_opinii_i_efektów.pdf
ITS w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko – wskaźniki, mierniki, narzędzia
W ramach prac Transportowego Obserwatorium Badawczego w dniu 16 października 2019 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zorganizowało spotkanie eksperckie pod hasłem „ITS w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko – wskaźniki, mierniki, narzędzia”. Teoretycy i praktycy, przedstawiciele administracji publicznej, środowiska naukowego, beneficjentów POIiŚ oraz biznesu dyskutowali nad tym, jak wdrażać projekty, i jak badać efekty wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych.
Pojęcie inteligentnego miasta (smart city) ostatnio staje się coraz bardziej popularne. Oznacza miasto wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne w celu zwiększania interaktywności oraz wydajności infrastruktury miejskiej i jej użytkowników. Niewątpliwie zastosowanie innowacyjnych rozwiązań rozwija infrastrukturę komunikacyjną, co natomiast przyczynia się do równoważenia rozwoju gospodarczego oraz podnoszenia jakości życia. Podczas spotkania analizowano również ITS pozamiejski, który odgrywa niezwykle ważną rolę wzmacniającą ITS miejskie.
Inteligentne systemy transportowe to zaawansowane aplikacje, które – choć same w sobie są tylko nośnikami informacji – mają na celu świadczenie innowacyjnych usług związanych z różnymi rodzajami transportu i zarządzaniem ruchem oraz pozwalają na lepsze informowanie różnych użytkowników. Zapewniają też bezpieczniejsze, bardziej skoordynowane i „inteligentniejsze” korzystanie z sieci transportowych.
Podczas spotkania w gronie eksperckim zastanawiano się, jak projektować i wdrażać ITS w transporcie, aby projekty te były efektywne i użyteczne, i jak tę efektywność wykazać. Tematem dyskusji była również koncepcja ITS jako elementu większego projektu POIiŚ w opozycji do projektów dedykowanych ITS.
Uczestnicy mogli zapoznać się z systemem ITS wdrożonym w Bydgoszczy, a także z Inteligentnym Systemem Monitoringu Przystanków w Rzeszowie. Zastanawiano się również nad wpływem ITS na bezpieczeństwo i komfort podróżowania osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się.
Niezwykle ożywiona dyskusja pokazała, iż temat jest ważny, a podejście do niego różne. Istotne jest rozwijanie współpracy i wymiany doświadczeń, czemu służyć mają właśnie spotkania Transportowego Obserwatorium Badawczego.
Szczegółowa relacja ze spotkania wraz z prezentacjami będzie niebawem dostępna w październikowym wydaniu Biuletynu CUPT.
Załączniki:
Prezentacje:
- Adrian Mazur - ITS Czy warto? (pytać)
- Tomasz Polichnowski - Wpływ inteligentnych Systemów Transportowych na redukcję kongestii w miastach- wybrane wyniki badania pilotażowego
- Paweł Sokołowski - Czy Inteligentne Systemy Transportowe wpływają na bezpieczeństwo i jakość transportu publicznego
- Mariusz Kołkowski - Jak efektywnie wdrażać systemy ITS?-
- Marcin Nawrocki - System ITS oraz jego rozbudowa w procesie inwestycyjnym na przykładzie Bydgoszczy
- dr inż. Artur Ryguła - ITS na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach - wskazniki adekwatne do potrzeb badawczych
Załączniki: | |||
![]() |
1997 kB | 2019-10-28 10:20 | |
![]() |
2877 kB | 2019-10-28 10:20 | |
![]() |
1847 kB | 2019-10-28 10:21 | |
![]() |
2733 kB | 2019-10-28 10:21 | |
![]() |
6915 kB | 2019-10-28 10:21 | |
![]() |
1037 kB | 2019-10-28 10:22 |
Modelowanie przewozu ładunków w kraju i na świecie
W ramach prac Transportowego Obserwatorium Badawczego Centrum Unijnych Projektów Transportowych zorganizowało w dniu 8 maja br. spotkanie eksperckie pod hasłem Modelowanie przewozu ładunków w kraju i na świecie. Teoretycy i praktycy z Polski i Czech, przedstawiciele administracji publicznej (Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Transportu Kolejowego), środowiska naukowego, beneficjenci Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz eksperci z inicjatywy Jaspers dyskutowali nad problemem budowy modeli transportowych dla ruchu towarowego.
Transport towarów i odpowiednia logistyka przewozu ładunków stanowi w dzisiejszych czasach istotny parametr sukcesu gospodarczego. Kluczem do powodzenia w tym zakresie jest planowanie infrastruktury w sposób zapewniający użyteczność dla logistyki.
Rola infrastruktury transportowej uwidacznia się przede wszystkim w miarę zwiększenia różnic w jej jakości (rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z realizacją projektu infrastrukturalnego). Po zakończeniu procesu inwestycyjnego (relatywnie równomierne rozmieszczenie dróg wyższej kategorii), ponownie zaczynają decydować tradycyjne czynniki ekonomiczne, ale ruch jest większy. Istnieje jednak wiele elementów zakłócających wspomniane prawidłowości takie jak np. ruch tranzytowy czy opłaty drogowe. Warunkiem prawidłowego modelowania ruchu pojazdów ciężarowych jest uwzględnienie różnych funkcji oporu przestrzeni (w poszczególnych kategoriach, grupach towarów).
Spotkanie pozwoliło na wymianę informacji i doświadczeń z dotychczasowej realizacji projektów związanych z modelowaniem ruchu przez różne podmioty. Zastanawiano się m.in. nad źródłem i jakością danych do budowania modeli transportowych uwzględniających rzeczywiste potoki ładunkowe. Uczestnicy zgodzili się, iż spotykają się z problemem braku danych lub braku możliwości porównania danych pochodzących z różnych baz. Zdaniem ekspertów istotnym utrudnieniem jest brak nowych danych o kierunkach tranzytu oraz niska jakość danych w tym zakresie. Wskazane byłoby dążenie do synchronizacji baz w ujęciu międzynarodowym (np. bazy handlu zagranicznego) z sąsiednimi krajami, co umożliwiłoby analizę międzynarodową w układzie produkcja-atrakcja. Wykorzystywane do niedawna badania ankietowe użytkowników dróg (dotyczące źródła/celu i motywacji podróży) nie są obecnie wiarygodnym źródłem informacji. Ponadto coraz trudniej je przeprowadzać z uwagi na brak zaufania społeczeństwa do tego typu badań. Osoby ankietowane często nie rozumieją pytań w analogiczny sposób do projektodawców badania. Zdaniem części ekspertów warto wykorzystywać tzw. Big Data, czyli zbiory danych uzyskiwane np. od operatorów telefonii komórkowej.
Podczas panelu poruszony został także temat współpracy pomiędzy sektorem publicznym, środowiskiem naukowym i firmami prywatnymi. Eksperci zgodzili się, że taka współpraca jest niezbędna, a jej obecny poziom jest niezadowalający. Niezbędny jest podmiot, który zainicjuje taką współpracę i wymianę informacji w szerszym zakresie.
Spotkanie i wymiana doświadczeń jest elementem prac nad Zintegrowanym Modelem Ruchu, który ma przygotować Polskę do wdrażania perspektywy finansowej UE 2021–2027.
Nowoczesna infrastruktura transportowa w służbie dostępności – spotkanie eksperckie Transportowego Obserwatorium Badawczego
Ponad 12% polskiego społeczeństwa to osoby z różnym typem i rodzajem niepełnosprawności. Ale, wbrew pozorom, nie jest to jedyna grupa docelowa zainteresowana dostępnością. Każdy z nas, w mniejszym lub większym stopniu, jest lub może być beneficjentem rozwiązań zapewniających dostępność, zwłaszcza dostępność transportową i architektoniczną. Każdy z nas ma swoje szczególne potrzeby, które zwłaszcza w podróży mogą być trudniejsze do zaspokojenia. Podróż oznacza wyjście poza własną strefę komfortu i możliwość znalezienia się w nieprzewidzianych sytuacjach.
W ramach prac Transportowego Obserwatorium Badawczego Centrum Unijnych Projektów Transportowych zorganizowało 27 marca br. spotkanie eksperckie pod tytułem „Nowoczesna infrastruktura transportowa w służbie dostępności”. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele administracji państwowej (MIiR, MI, GUS), samorządowej, beneficjentów i środowiska naukowego (eksperci ds. dostępności i projektowania uniwersalnego) oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz pracowników CUPT. Spotkanie służyło integracji i wymianie doświadczeń a także oswajaniu niepełnosprawności.
Eksperci w toku prezentacji i dyskusji panelowych zgodzili się, iż każdy pasażer powinien mieć te same warunki podróżowania. Warto zaznaczyć, iż powinniśmy myśleć o podróży nie tylko jako o pobycie w pociągu czy autobusie. Podróż zaczyna się już w domu wraz z podjęciem decyzji lub pojawieniem się okoliczności, z których wynika konieczność wyjścia z domu.
Odpowiedzią na takie potrzeby jest koncepcja uniwersalnego projektowania tj. strategiczne podejście do planowania i projektowania zarówno produktów, jak i odpowiedniego otoczenia, mające na celu promowanie społeczeństwa włączającego wszystkich obywateli oraz zapewniającego im pełną równość oraz możliwość uczestnictwa. Uniwersalne projektowanie to projektowanie produktów oraz otoczenia tak, aby były one dostępne dla wszystkich ludzi, w największym możliwym stopniu, bez potrzeby adaptacji. W toku dyskusji wykazano, iż projektowanie uniwersalne nie jest łatwe w kontekście funkcjonujących przepisów architektonicznych, ochrony zabytków itp., a także różnych standardów umożliwiających różne interpretacje tych przepisów. Brak jest spójnego podejścia do projektowania przestrzeni publicznej.
Eksperci zgodzili się, że tworzenie dostępności jest ustawicznym procesem. Nigdy nie można powiedzieć, że osiągnięto w tym zakresie pełny sukces, ponieważ zawsze można zrobić coś inaczej lub lepiej, opierając się na coraz nowszych rozwiązaniach technologicznych i organizacyjnych. Z drugiej strony nie można opierać się tylko na technologiach, bo jak wskazywano, rozwój społeczny nie zawsze nadąża za nowoczesnymi technologiami. Dochodzenie do możliwie pełnej dostępności wymaga współpracy z osobami z niepełnosprawnościami i organizacjami zajmującymi się profesjonalnie tym zagadnieniem. Konieczne jest stworzenie uwarunkowań technicznych i organizacyjnych ale również zwiększenie świadomości potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza w zakresie ich funkcjonowania w mniejszych miejscowościach. Polska jako kraj ma wiele do nadrobienia w wielu dziedzinach, również w kwestii zapewnienia dostępności transportu (m.in. kolejowego czy dalekobieżnego) dla wszystkich i na równych prawach.
W ramach spotkania zorganizowany został również turniej dostępności oraz dzięki Instytutowi Transportu Samochodowego uczestnicy spotkania mieli możliwość obejrzenia aut dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przeprowadzone spotkanie to jedno z działań CUPT, mające na celu zwiększenie społecznej świadomości w zakresie dostępności transportu dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się zarówno wśród beneficjentów, jak też samych pracowników instytucji.
Jak mierzyć wpływ miejskich projektów transportowych realizowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na środowisko przyrodnicze?
Jednym ze wskaźników przyjętych dla działania 6.1 POIiŚ Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach jest wskaźnik unikniętej emisji CO2 w wyniku funkcjonowania transportu publicznego. Zgodnie z przyjętą metodologią jednostką miary tego wskaźnika są tony dwutlenku węgla. Ograniczenie emisji jest wynikiem (różnicą) wykorzystania transportu publicznego zamiast transportu samochodowego. Wartość to emisja, która miałaby miejsce w przypadku przejęcia pracy przewozowej z transportu miejskiego (autobusy miejskie, tramwaje, trolejbusy i metro), za dany rok, przez transport samochodowy w tym okresie (mln paskm).
Zgodnie z definicją wskaźnika, wartość obejmuje nie tylko dane dla transportu miejskiego, ale również transport autobusowy pozamiejski. Nie jest jednak możliwe szczegółowe określenie, jak ten wskaźnik kształtuje się dla komunikacji miejskiej, ze względu na ograniczenia metodologiczne.
Z dotychczasowych analiz i badań ewaluacyjnych wynika, iż wskaźnik rodzi wątpliwości metodologiczne – liczba przewiezionych pasażerów przez poszczególne gałęzie transportu w pasażerokilometrach jest wartością nie tyle zmierzoną, co szacowaną przez DG MOVE na podstawie ustalonego algorytmu, dla transportu miejskiego.
W ramach TOB została podjęta dyskusja jak badać wpływ projektów transportowych (zwłaszcza miejskich i aglomeracyjnych) na środowisko przyrodnicze, żeby uzyskać miarodajne wyniki. Pierwsze eksperckie spotkanie zostało zorganizowane przez CUPT 24 stycznia 2019 r., pod tytułem: Jak mierzyć wpływ miejskich projektów transportowych realizowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na środowisko przyrodnicze?
Materiały:
Podsumowanie_spotkania_TOB_24.01.2019.pdf
A.Badyda_Analiza_i_ocena_efektów_oddziaływania_transportu_na_środowisko_miejskie.pdf
B.Bartniczak_Pomiar_wskaźnikowy_zrównoważonego_transportu_na_poziomie_regionalnym.pdf
J.Gadzinski_Czy_rozwój_transportu_drogowego_jest_zagrożeniem_dla_środowiska.pdf
MIiR_Ewaluacja_wpływu_projektów_transportowych_na_środowisko.pdf
S.Iwan_Wpływ_logistyki_miejskiej_na_środowisko_naturalne_projekt_Low_Carbon_Logistics.pdf
Spotkanie inaugurujące działalność Transportowego Obserwatorium Badawczego
30 stycznia br. odbyło się spotkanie inaugurujące działalność Transportowego Obserwatorium Badawczego. Celem spotkania było zapoznanie uczestników z ograniczeniami pojawiającymi się podczas badania wpływu inwestycji POIiŚ w obszarze transportu miejskiego i aglomeracyjnego, z których wyniknęła potrzeba powołania TOB. W pierwszej części spotkania po przywitaniu gości przez Pana Przemysława Gorgola p.o. Dyrektora CUPT, głos zabrał Przewodniczący TOB – Pan Paweł Engel Dyrektor Departamentu Analiz Transportowych w CUPT. Przedstawił założenia, główne cele oraz plan najbliższych działań Obserwatorium.
Następnie, Pan Daniel Baliński – Z-ca Dyrektora Departamentu Strategii Rozwoju w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, poinformował o dotychczasowych działaniach Ministerstwa w zakresie standaryzacji danych w kontekście oceny wpływu interwencji publicznych w obszarze transportu miejskiego i aglomeracyjnego. Przykładem takich działań są między innymi rozmowy z GUS dotyczące włączenia do systemu statystyki publicznej nowych wskaźników lub przeprowadzenia pilotażowych badań. Nawiązaniem do tego wątku była prezentacja Pana Bogusława Barcikowskiego – Konsultanta w Głównym Urzędzie Statystycznym.
Pan Wacław Jastrzębski – przedstawiciel firmy doradczej AECOM zaprezentował wyniki analizy systemowej standaryzacji zbierania i analizowania danych ruchowych na potrzeby tworzenia Analizy Kosztów i Korzyści do projektów w transporcie miejskim i aglomeracyjnym realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wykonanej na zlecenie CUPT
W drugiej części spotkania odbył się panel dyskusyjny nt. metodyki pomiaru wpływu na rozwój społeczno-gospodarczy inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – „podejście pożądane” – plany na przyszłość vs „podejście realistyczne”. Wśród panelistów byli:
- prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski – Uniwersytet Gdański, Kierownik Katedry Rynku Transportowego; Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, członek zarządu MZKZG;
- prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – Politechnika Krakowska, Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, Kierownik Katedry Systemów Transportowych;
- dr inż. Andrzej Brzeziński – Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej;
- dr hab. Piotr Rosik – Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Polska Akademia Nauk;
- Marcin Żabicki – Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Dyrektor ds. rozwoju;
- dr Michał Wolański – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Katedra Transportu.
W toku dyskusji grono ekspertów i przedstawicieli instytucji publicznych wskazało, iż wdrażanie Programów UE (w tym POIiŚ), a także innych polityk publicznych wymaga monitorowania z uwzględnieniem zestandaryzowanych danych metodyki ich analizowania, aby możliwe było dokonanie oceny jej skuteczności w zakresie realizacji zakładanych celów. W kontekście oceny wpływu POIiŚ 2014–2020 na obszarach miast i ich obszarów funkcjonalnych, niezbędne jest gromadzenie spójnych i porównywalnych danych nie tylko na poziomie wskaźników produktu, które w większości gromadzi GUS. Konieczne jest także mierzenie wskaźników oddziaływania np. dotyczących skrócenia czasu podróży, dostosowania oferty przewozowej, wskaźnika modal split tj. stopnia w jakim ruch pasażerski zostaje przeniesiony z transportu indywidualnego na transport zbiorowy. Obecnie funkcjonujący system statystyki publicznej nie jest w pełni dostosowany do potrzeb ewaluacji inwestycji transportowych na obszarach miejskich i aglomeracyjnych. TOB będzie podejmował działania mające na celu niwelowanie tych ograniczeń.
Prezentacje
Przedstawienie założeń i planu najbliższych działań TOB – Paweł Engel, Dyrektor Departamentu Analiz Transportowych, Centrum Unijnych Projektów Transportowych
Analiza systemowa standaryzacji zbierania i analizowania danych ruchowych na potrzeby tworzenia Analizy Kosztów i Korzyści do projektów w transporcie miejskim i aglomeracyjnym realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – Wacław Jastrzębski, AECOM
Prezentacja działalności i planów badawczych GUS w obszarze wypracowania spójnej metodyki badawczej w kontekście systemu monitorowania rozwoju transportu – Bogusław Barcikowski konsultant w Wydziale Transportu i Łączności, Główny Urząd Statystyczny
Cykliczne badania popytu, zachowań komunikacyjnych i preferencji oparte na zestandaryzowanych narzędziach badawczych prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski – Uniwersytet Gdański, Kierownik Katedry Rynku Transportowego; Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, członek zarządu MZKZG
Badanie mobilności w skali całego kraju. Zróżnicowanie mobilności na obszarach peryferyjnych. Problem wyboru zmiennych typu produkcja-atrakcja dr hab. Piotr Rosik – Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Polska Akademia Nauk