Analiza podejścia badawczego i wypracowanych narzędzi do oceny wpływu wsparcia w ramach VI Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – badanie pilotażowe
Centrum Unijnych Projektów Transportowych wspólnie z ekspertami Transportowego Obserwatorium Badawczego opracowało podejście badawcze dotyczące badania wpływu interwencji w ramach VI Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Na zlecenie CUPT została przeprowadzona analiza pilotażowa dotycząca wypracowanego podejścia badawczego i wskazanych narzędzi. Wyniki analizy będą wykorzystane przy realizacji badania ujętego w Planie Ewaluacji POIiŚ 2014–2020 pn. Wpływ działań podejmowanych w ramach osi VI POIiŚ na poprawę płynności i bezpieczeństwa ruchu oraz integrację systemów transportowych w miastach oraz wykorzystanie transportu miejskiego.
Analiza miała na celu:
- weryfikację przyjętych założeń i proponowanych narzędzi badawczych oraz wskazanie ich mocnych i słabych stron,
- sprawdzenie, czy przyjęty kierunek (metody i narzędzia badawcze) pozwoli zbadać wpływ projektów zrealizowanych w ramach VI OP,
- wskazanie możliwych alternatyw dla obecnego podejścia badawczego,
- obliczenie wartości wskaźników bazowych (stanu przed realizacją projektów).
Główne wnioski metodyczne:
- Modelowanie efektu netto oddziaływania POIiŚ stanowi duże wyzwanie nie tylko ze względu na wielkość próby oraz objęcie podobną interwencją wszystkich jednostek, ale także na dostępność danych i potencjalnie trudny do uchwycenia efekt interwencji.
- Podjęte próby doprowadziły do wiarygodnego oszacowania efektu netto w skali 21 miast wojewódzkich i subregionalnych, dla których udało się uzyskać odpowiedni zbiór danych.
- Szczególną trudność stanowi pozyskanie odpowiednich danych wejściowych. Wyeliminowanie tej trudności nie jest jednak jedynym czynnikiem sukcesu pomiaru efektu netto.
- Nie otrzymano wystarczających danych z kilku istotnych miast POIiŚ (m.in. z Krakowa i Wrocławia), natomiast modelowanie efektu netto interwencji dla Warszawy nie jest możliwe ze względu na jej odmienność względem innych miast w kraju.
- Nie jest zalecana organizacja badania random route we wszystkich miastach, w których są lub będą realizowane projekty VI OP z uwagi na duże koszty w stosunku do efektów oceny oddziaływania interwencji.
Główne rekomendacje metodologiczne:
- Regularne tworzenie kompleksowej bazy danych dotyczącej transportu publicznego.
- Wymóg zapewnienia przez beneficjenta – na etapie wniosku o dofinansowanie – przygotowania wskaźników wyjściowych opisujących stan systemu transportowego przed realizacją projektu.
- Ponowienie badania efektu netto dla POIiŚ w oparciu o tę bazę, najlepiej dla całej interwencji w ramach umowy partnerstwa, a później – wydzielenie efektu POIiŚ.
- Przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści ex-post kluczowych inwestycji VI OP POIiŚ w Warszawie lub badanie efektu netto inwestycji unijnych w największych metropoliach (zwłaszcza w Warszawie) w skali międzynarodowej, a nie krajowej.
Produkty badania obejmują:
- raport końcowy;
- załącznik_1_-_baza_danych_o_transporcie.xlsx
- załącznik_2_-_pomiary_czasów_i_kosztów_przejazdów.xlsx
- załącznik_3a_-_synteza_CAPI_część_1.xlsx
- załącznik_3b_-_synteza_CAPI_część_2.xlsx
- załącznik_3_-_wyniki_CAPI_random_route.xlsx
- załącznik_4_-_skorygowana_struktura_bazy_danych_o_transporcie.pdf
- załącznik_5a_-_skorygowany_kwestionariusz_CAPI_dzienniczek.pdf
- załącznik_5_-_skorygowany_kwestionariusz_CAPI.xlsx