Używamy plików cookie, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie z serwisu. Korzystając z witryny, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

[26.01.2021] ZMR w spotkaniu TOB o Zielonym ładzie w polskim transporcie - CUPT

26 stycznia br. odbyło się 13 spotkanie Transportowego Obserwatorium Badawczego pod hasłem: Zielony ład w polskim transporcie.

12 grudnia 2019 roku Komisja Europejska wydała komunikat przedstawiający nowy „Europejski Zielony Ład”, który wyznacza kierunki rozwoju gospodarek Państw Członkowskich w perspektywie ambitnego celu klimatycznego całej Unii jakim jest neutralność klimatyczna do 2050 r. Dokument przedstawia 9 głównych obszarów interwencji (strategii): różnorodność biologiczna, żywność, rolnictwo i obszary wiejskie, energia, przemysł, sektor budowlany, transport, zanieczyszczenia, klimat. 9 grudnia 2020 r., niemal rok po opublikowaniu głównego dokumentu EZŁ, światło dzienne ujrzała zapowiadana strategia z zakresu transportu pt. „Strategia Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności – przestawianie transportu europejskiego na tory przyszłości” (ang. „Sustainable and Smart Mobility Strategy – putting European transport on track for the future"). Polski sektor transportowy w obliczu założeń Europejskiego Zielonego Ładu czeka wiele wyzwań, głównie z perspektywy wysokoemisyjnego transportu samochodowego. Główny cel jaki Komisja Europejska przedstawia całej Wspólnocie w zakresie mobilności to 90% redukcja emisji do 2050 roku z całego transportu. Europejski Zielony Ład przykłada także ogromną wagę do sektora energetycznego, wskazując że niemal 83% emisji gazów cieplarnianych w UE pochodzi z produkcji i wykorzystywania energii, z czego transport generuje 24% emisji.

Celem spotkania było w szczególności zebranie informacji o możliwych działaniach na rzecz redukcji emisji z transportu oraz danych dotyczących możliwej do uzyskania skali redukcji szkodliwych emisji a także kosztów ich wdrożenia w przypadku m.in. przenoszenia pracy przewozowej z transportu drogowego na inne rodzaje transportu – szczególnie kolejowy oraz zmiany napędów – we wszystkich rodzajach transportu – na nisko i zeroemisyjne. W gronie znakomitych gości, ekspertów z świata administracji, nauki i biznesu wymieniano się wiedzą, przemyśleniami i doświadczeniami na temat możliwości redukcji wpływu transportu na środowisko a także metod ich wyliczenia i zaplanowania.

W spotkaniu wzięła udział rekordowa liczba 150 uczestników. Materiały ze spotkania oraz szczegółowe podsumowanie niebawem dostępne będzie na stronie www.cupt.gov.pl w zakładce Badania i ewaluacja.

TOB copy

About ZMR (National Transport Model)

ZMR news

Kontakt ZMR

zmr@cupt.gov.pl

zmr zintegrowany model ruchu logotype min