Co nowego?
Nowy biuletyn CUPT już do pobrania
Zapraszamy do lektury. Drugi numer biuletynu CUPT z 2022 roku już dostępny.
Więcej 31 marca 2022 | Program Polska Wschodnia2,5 mld euro na projekty dla Polski Wschodniej
Rada Ministrów zakończyła ostatni etap prac na gruncie polskim nad programem Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 (FEPW). Projekt programu zostanie teraz wysłany do Komisji Europejskiej, aby rozpocząć oficjalne negocjacje.
Więcej 10 lutego 2022 | Program Polska WschodniaCzwarty przebudowany dworzec otwarty na Podlasiu
Po zakończonej przebudowie, dofinansowanej ze środków unijnych, dworzec w Siemiatyczach dołączył do listy odnowionych obiektów infrastruktury kolejowej.
Więcej 31 maja 2020 | Program Polska WschodniaPrzeciwdziałanie COVID-19 – pieniądze na kapitał obrotowy dla średnich przedsiębiorców ze środków POPW
PARP ogłosił nabór do konkursu na pomoc średnim przedsiębiorcom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji ekonomicznej w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek wystąpienia pandemii COVID-19.
Więcej
Informacje ogólne
Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020 (PO PW) jest instrumentem wsparcia, który finansuje projekty przyczyniające się do gospodarczego i społecznego rozwoju 5 województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.
Program ma na celu zwiększenie konkurencyjności tych województw dlatego wspiera:
- powstawanie i rozwój startupów;
- międzynarodową działalność małych i średnich przedsiębiorstw;
- tworzenie innowacyjnych produktów lub usług oraz umiejętne zarządzanie wzornictwem w firmie;
- inwestycje w komunikację miejską, drogi i kolej;
Cele inwestycyjne PO PW wzmacniają przedsięwzięcia współfinansowane z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a jednocześnie uzupełniają działania w zakresie infrastruktury kolejowej, które są finansowane z Regionalnych Programów Operacyjnych województw Polski Wschodniej.
W obszarze transportowym celem PO PW jest wzmocnienie wewnętrznych i uzupełnienie zewnętrznych połączeń kolejowych wschodniej Polski. Wynika to z zapisów ujętych w Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020.
W Programie tym Centrum Unijnych Projektów Transportowych pełni rolę Instytucji Pośredniczącej i odpowiada za wdrożenie projektów realizowanych w ramach:
Priorytet III – Ponadregionalna Infrastruktura Kolejowa
Działanie 3.1. Infrastruktura kolejowa
Na tę oś przeznaczona zostało 377 mln euro z 2 mld euro w ogólnej puli Programu.
Beneficjentem działania 3.1. są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zarządca narodowej sieci linii kolejowych.
Realizacja inwestycji w ramach tego działania ma posłużyć powstaniu dostępnej, nowoczesnej i przyjaznej dla pasażerów kolei poprzez:
- podniesienie parametrów technicznych transportu kolejowego
- wymianę przestarzałych elementów
- wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań
- elektryfikację wybranych odcinków
PO PW obejmie dofinansowaniem przedsięwzięcia w obszarze:
- infrastruktury liniowej
- infrastruktury punktowej: obiekty obsługi podróżnych (przystanki, wiaty, kładki dla pieszych, przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności)
- przejazdów kolejowych
- obiektów inżynieryjnych
- systemów sterowania ruchem kolejowym
- systemów informacji pasażerskiej
Wsparciem w tym działaniu objęte są linie kolejowe tworzące Magistralę Wschodnią – ciąg komunikacyjny łączący miasta wojewódzkie makroregionu, który przebiega przez: Olsztyn-Korsze-Kętrzyn-Giżycko-Ełk-Białystok-Czeremcha-Siedlce-Łuków-Dęblin-Lublin-Kraśnik-Tarnobrzeg-Kolbuszowa-Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc przez: Tarnobrzeg-Ostrowiec Świętokrzyski-Skarżysko (wynika z Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r.).
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15