- Konkursy
- Aktualnie trwające
- Działanie FENX.05.04 Kolej,...
Działanie FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei
Składanie wniosku konkursowego
Status konkursu
Działanie FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei
Składanie wniosku
Wnioski o dofinansowanie należy składać jedynie w formie elektronicznej, przy użyciu aplikacji WOD2021 w terminie od 28 czerwca 2024 r. do 31 stycznia 2025 r. do godz. 23.59.
Wnioski, które wpłyną po tym terminie, nie będą rozpatrywane.
Data wpływu wniosku rozumiana jest jako wpływ dokumentacji aplikacyjnej do CUPT w aplikacji WOD2021.
Dla Beneficjenta
Centrum Unijnych Projektów Transportowych
Instytucja Pośrednicząca dla priorytetów III, IV, V
Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
z siedzibą przy ul. Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa, działając na podstawie art. 50 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079)
ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w sposób konkurencyjny pn. „Kolej miejska – nabór 1” w ramach:
Priorytetu FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR
Działania FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei
POSTĘPOWANIE NR FENX.05.04-IP.02-002/24
Przedmiot postępowania i typ projektów:
Dofinansowanie mogą uzyskać projekty kolei miejskiej dotyczące następujących typów projektów:
Typ 1:
- budowa, przebudowa i modernizacja linii kolejowych
- zabudowa ERTMS i systemów sterowania ruchem kolejowym oraz usprawniających zarządzanie przewozami pasażerskimi
- budowa, przebudowa i modernizacja systemów zasilania trakcyjnego i sieci trakcyjnej
- budowa, przebudowa i modernizacja stacji i przystanków kolejowych
- budowa/przebudowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych (wyłącznie w połączeniu z innymi elementami projektu przewidzianymi w typie 1)
- budowa, przebudowa i modernizacja obiektów inżynieryjnych
Typ 2:
- budowa zintegrowanych platform cyfrowych do obsługi informacji pasażerskiej i sprzedaży biletowej wraz z niezbędną infrastrukturą, integrującą również różne gałęzie transportu
O dofinansowanie mogą ubiegać się:
- Jednostki Samorządu Terytorialnego;
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym związki, stowarzyszenia, porozumienia jednostek samorządu terytorialnego, a także związki metropolitalne;
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego;
- Zarządcy infrastruktury kolejowej.
Dofinansowanie:
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych projektu ze środków UE wynosi 70 %. Podatek VAT stanowi w całości wydatek niekwalifikowalny.
Szczegółowy zakres informacji dotyczący wydatków kwalifikowalnych znajduje się w Regulaminie wyboru projektów.
Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów:
Kwota środków przeznaczona na dofinansowanie UE projektów w ramach naboru dla Działania FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei pn. „Kolej miejska – nabór 1”wynosi 1 000 000 000,00 PLN, w tym z koperty:
- dla regionu słabiej rozwiniętego 823 529 411,77 PLN
- dla regionu przejściowego 117 647 058,82 PLN
- dla regionu lepiej rozwiniętego 58 823 529,41 PLN
Istnieje możliwość zmiany kwoty przeznaczonej na nabór w trakcie trwania postępowania, m.in. w związku z dostępnością środków wynikającą kursu EUR/PLN. Na etapie zatwierdzenia wyniku oceny, ostatecznie dostępna alokacja uzależniona będzie od aktualnego na dany moment kursu EUR/PLN
Termin, miejsce i forma składania wniosków o dofinansowanie:
- Wnioski o dofinansowanie należy składać jedynie w formie elektronicznej, przy użyciu aplikacji WOD2021 dostępnej pod adresem: https://cst2021.gov.pl w terminie od 28 czerwca 2024 r. do 31 stycznia 2025 r. do godz. 23.59.
- Wnioski, które wpłyną po tym terminie, nie będą rozpatrywane.
- Data wpływu wniosku rozumiana jest jako wpływ dokumentacji aplikacyjnej do CUPT w aplikacji WOD2021.
Regulamin wyboru projektów stanowi załącznik do niniejszego ogłoszenia.
Gdzie szukać informacji:
Centrum Unijnych Projektów Transportowych
Plac Europejski 2
00-844 Warszawa
tel. 22 262 05 00
e-mail: cupt@cupt.gov.pl
ePUAP: /CUPT/SkrytkaESP
e-Doręczenia: AE:PL-66852-68378-FASCU-22
Pytania dotyczące procedury wyboru projektów oraz składania wniosków o dofinansowanie w ramach naboru można przesyłać na email: kolejmiejska@cupt.gov.pl
Pytania wraz z odpowiedziami będą opublikowane na dedykowanej stronie naboru w zakładce Pytania i odpowiedzi.
Pytania/wątpliwości powinny być zgłoszone najpóźniej do 31 grudnia 2024 r.
Pytania/wątpliwości, które wpłyną po tym terminie pozostaną bez odpowiedzi.
Odpowiedzi na zadane pytania
Lista załączników została określana w Zał nr 1 WOD_ Instrukcja _WNIOSKODAWCA_WOD2021v_1.19 kolej miejska w sekcji – 1.2.11. Sekcja K Załączniki
W odniesieniu do Studium wykonalności i arkusza kalkulacyjnego nie będą publikowane dodatkowe wytyczne. Powyższe dokumenty służą w szczególności wykazaniu spełnienia kryterium horyzontalnego „Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej”. W opisie tego kryterium wskazane są dokumenty i wytyczne na których powinna oprzeć się analiza finansowa i ekonomiczna.
Ogólne informacje do analizy kosztów i korzyści są dostępne dla wszystkich Beneficjentów na tej stronie.
W odniesieniu do Studium wykonalności i arkusza kalkulacyjnego nie będą publikowane dodatkowe wytyczne. Powyższe dokumenty służą w szczególności wykazaniu spełnienia kryterium horyzontalnego „Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej”. W opisie tego kryterium wskazane są dokumenty i wytyczne na których powinna oprzeć się analiza finansowa i ekonomiczna.
Ogólne informacje do analizy kosztów i korzyści są dostępne dla wszystkich Beneficjentów na tej stronie.
Regulamin przewiduje jedynie poniższą zmianę kwoty – Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach naboru może ulec zmianie w trakcie trwania postępowania, m.in. w związku z dostępnością środków wynikającą kursu EUR/PLN. Na etapie zatwierdzenia wyniku oceny, ostatecznie dostępna alokacja na nabór uzależniona będzie od aktualnego na dany moment kursu EUR/PLN.
Tak jest możliwość realizacji projektów realizujących jedynie Typu 2 . Przy czym należy pamiętać, że Typ 2 nie ogranicza się jedynie do samego zakupu platformy cyfrowej, ale też wdrożenia kompletnego rozwiązania.
M. in. w ramach tego typu jest możliwość uzyskania punktów w kryterium:
- 2 pkt. – uproszczenia lub ujednolicenia systemu taryfowo-biletowego za podróż (typ 2)
O dofinansowanie mogą ubiegać się:
- Jednostki Samorządu Terytorialnego.
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym związki, stowarzyszenia, porozumienia jednostek samorządu terytorialnego, a także związki metropolitalne.
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
- Zarządcy infrastruktury kolejowej.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym powiat jest organizatorem powiatowych przewozów pasażerskich, gmina zaś przewozów gminnych
Podmioty będące sp. z o.o. pełniące funkcję operatora publicznego transportu zbiorowego na podstawie umowy przewozowej są uprawnieni do składania wniosków w ramach konkursu.
W załączonym dokumencie (w regionalnym planie transportowym lub SUMP) powinien być wymieniony tytuł/zakres projektu.
Projekt musi spełnić specyficzne kryterium obligatoryjne:
- Projekt jest inwestycją przewidzianą do realizacji w regionalnym planie transportowym lub SUMP
W ramach konkursu nie jest prowadzona odrębna punktacja dla projektów typu 1 i 2.
W ramach wniosku jest możliwość łączenia obu typów projektów, co zwiększa liczbę możliwych do uzyskania punktów.
Metodyka oceny pod kątem horyzontalnych i specyficznych kryteriów rankingujących polega na przyznaniu punktów za spełnienie danego kryterium. Niespełnienie kryterium (ocena 0 pkt) nie skutkuje automatycznie negatywną oceną i nie eliminuje projektu z możliwości otrzymania dofinansowania.
Suma punktów otrzymanych przez projekt podczas oceny kryteriami rankingującymi (horyzontalnymi oraz specyficznymi) pozycjonuje projekt względem innych projektów, które nie zostały wyeliminowane z możliwości otrzymania dofinansowania na podstawie negatywnego wyniku oceny w kryteriach obligatoryjnych (zgodnie z § 6 ust. 7 Regulaminu).
W przypadku projektów, które nie obejmują węzłów przesiadkowych, w kryterium specyficznym rankingującym nr 6 ,projekt nie otrzymuje 2 punktów za skrócenie ogólnego czasu podróży. Tak jak wpisano, przyznanie punktów przewidziane jest dla projektu Typu 1 -dotyczy sytuacji, gdy węzeł/węzły przesiadkowy/e stanowi/ą część projektu, w przypadku gdy w projekcie realizowany jest więcej niż 1 węzeł przesiadkowy.
Metodyka oceny pod kątem horyzontalnych i specyficznych kryteriów rankingujących polega na przyznaniu punktów za spełnienie danego kryterium. Niespełnienie kryterium (ocena 0 pkt) nie skutkuje automatycznie negatywną oceną i nie eliminuje projektu z możliwości otrzymania dofinansowania.
W przypadku projektów, które nie obejmują węzłów przesiadkowych w swoim zakresie projekt nie otrzymuje punktów w kryterium specyficznym rankingującym nr 9.
Metodyka oceny pod kątem horyzontalnych i specyficznych kryteriów rankingujących polega na przyznaniu punktów za spełnienie danego kryterium. Niespełnienie kryterium (ocena 0 pkt) nie skutkuje automatycznie negatywną oceną i nie eliminuje projektu z możliwości otrzymania dofinansowania.
Standardy ochrony drzew dotyczą nie tylko wycinek drzew, a także zabiegów związanych z prowadzeniem robót budowlanych w pobliżu drzew oraz utrzymaniem drzew.
Ad 1) Nie jest możliwe otrzymanie punktu za nasadzenia samych krzewów w obrębie inwestycji. Zgodnie z kryterium punkty przyznaje się za nasadzenia drzew lub drzew i krzewów.
Ad 2) Za zastosowanie „Standardów (…)” tylko w zakresie trawników nie będzie przyznany punkt.
Proszę zauważyć, że przedmiotowe kryterium punktowe nie narzuca tego, aby nasadzenia drzew lub krzewów były w obrębie inwestycji. Te działania mają być prowadzone w ramach projektu, a zatem może być inna lokalizacja.
Kryterium rankingujące nr 4 już w nazwie mówi o „elementach związanych ze współpracą z partnerami z innych państw”
Nie mamy tu do czynienia z projektem partnerskim w rozumieniu art. 39 ustawy wdrożeniowej.
Aby możliwe było przyznanie punktu za współpracę z partnerem zagranicznym zespół oceniający wniosek musi oprzeć się na konkretnym dokumencie potwierdzającym czy już realizowano, czy dopiero zaplanowano przy realizacji projektu współpracę z partnerem zagranicznym.
W kryterium nie określono w jaki sposób ma być wykazana w momencie oceny wod taka współpraca, ale taka współpraca powinna być uwiarygodniona na piśmie, bez precyzowania czy to ma być umowa, czy inna forma dokumentu. Współpraca musi być uwiarygodniona formalnie tzn. powinna być umowa, list intencyjny czy inny równoważny dokument, na podstawie którego wnioskodawca zapewni, że taka współpraca istnieje już lub zaistnieje oraz że będzie miała realny związek z realizowanym projektem. Czyli dokument powinien określać min. zakres współpracy partnera z wnioskodawcą oraz pokazywać związek z realizowanym projektem.
Obowiązek dotyczy pierwszego tiretu tego kryterium (2 pkt. – projekt zakłada współpracę z partnerami z innych państw, tj. wspólne działania mające bezpośredni związek i wpływ na kształt i realizację inwestycji objętej projektem).
Drugi tiret tego kryterium przewiduje premiowanie komplementarnych do innych projektów realizowanych poza granicami Polski w UE, krajach kandydujących i stowarzyszonych, tu (w przypadku oceny komplementarności z innym projektem) – nie jest konieczne przedłożenie dokumentu potwierdzającego komplementarność.
Zgodnie z Tiretem 3 można otrzymać 1 pkt. jeśli projekt obejmuje wymianę wiedzy i doświadczeń oraz konsultacje z partnerami z innych państw w zakresie zagadnień związanych z realizowanym projektem. Tu podobnie, musi być formalne potwierdzenie wskazujące, że wymiana wiedzy istnieje bądź zaistnieje i że będzie miała ona realny związek z realizowanym projektem.
W momencie złożenia WoD musi zostać załączona formalna podstawa uwiarygadniającą nawiązanie współpracy z datą zawarcia przed złożeniem Wniosku. Jeśli do tej współpracy ma dojść w trakcie realizacji projektu, to zamiast umowy może być jak wskazano powyżej inny dokument, np. list intencyjny o nawiązaniu współpracy.
(2) czy aby spełnić kryterium konieczne jest wybranie partnera i podpisanie umowy partnerskiej przed złożeniem wniosku?
TAK. To partnerstwo musi być realne, wynikać z zawartej umowy o współpracy, umowy partnerskiej itp., czyli partner musi być znany i wybrany wcześniej, aby możliwe było określenie jego roli w projekcie, etc. Partner ten powinien zadeklarować, potwierdzić swoją rolę w projekcie (np., oświadczenie załączane do WoD), tak aby możliwe było stwierdzenie, że jest to partnerstwo realne, nie iluzoryczne.
Analiza ekonomiczna powinna zostać przygotowana zgodnie z zapisami Niebieskiej księgi kolejowej lub Niebieskiej księgi transportu publicznego w zależności od charakteru projektu.
Kryteria narzucają efektywność ekonomiczną dla wszystkich projektów typu 1 (typ 2 to tylko rozwiązania IT). Jeśli projekt nie generuje korzyści ekonomicznych i jego realizacja nie jest wprost wymagana przepisami, nie będzie pozytywnie oceniony w tym działaniu i nie uzyska też punktów w kryteriach merytorycznych I stopnia (por. kryteria dot. efektywności ruchu). Wskazane działania są zazwyczaj realizowane w ramach większych projektów, które kompleksowo usprawniają ruch i generują korzyści społeczne.
W przypadku, gdy projekt dotyczy przedsięwzięcia typu 1, które nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (np. zakres to tylko przebudowa peronu bez części torowej), wówczas projekt może być złożony i w trakcie oceny zostanie to zweryfikowane w specyficznym obligatoryjnym kryterium nr 5 pn. „Gotowość techniczna projektu do realizacji – komplet decyzji środowiskowych”.
Jedynie projekty typu 2 nie dotyczą tego specyficznego, obligatoryjnego kryterium nr 5. W przypadku typów projektów, których dane kryterium nie dotyczy, przyjmuje się, że kryterium zostało spełnione.
Po uzgodnieniu zmiany regulaminu naboru FENX.05.04-IP.02-002/24 na projekty kolei miejskiej w Regulaminie dodano w §2 punkt 9 Regulaminu przypisu dotyczącego sposobu postępowania w przypadku wystąpienia pomocy publicznej. Zgodnie z przypisem – Jeżeli z uwagi na charakter projektu dofinansowanie wiąże się z udzieleniem pomocy publicznej Wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania odpowiednich informacji zgodnie z wymaganiami zał. nr 2 do Regulaminu Instrukcja użytkownika Aplikacji WOD2021
Zgodnie z zaspami SZOOP projekty w niniejszym działaniu mogą być realizowane:
- bez pomocy,
- z pomocą w oparciu o rozporządzenie 1370/2007.
W ramach naboru o dofinansowanie mogą ubiegać się m. in Jednostki Samorządu Terytorialnego – w związku z tym Samorząd Województwa jest podmiotem uprawnionym.
Dofinansowanie mogą uzyskać projekty kolei miejskiej dotyczące w ramach typu 1 m. in budowy, przebudowy i modernizacji linii kolejowych.
Wnioskodawca musi dokładnie przeanalizować wszystkie horyzontalne i specyficzne kryteria wyboru projektów przedstawione w dokumentach naboru. Chcielibyśmy zwrócić uwagę szczególnie, że finansowane w ramach tego naboru projekty muszą spełnić kryteria specyficzne obligatoryjne od nr 1 do nr 11.
Na przykład w celu spełnienia specyficznego obligatoryjnego kryterium nr 6 należy wykazać, że realizacja projektu odbywa się na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego w odniesieniu do linii kolejowych zorientowanych na obsługę ruchu aglomeracyjnego. W przedstawionym pytaniu zawarto jedynie ogólne informacje na temat odcinków linii kolejowych. Jeżeli przedstawione odcinki linii kolejowych znajdują się w geograficznym zakresie Bydgoskiego Obszar Funkcjonalnego, modernizacja ich mogłaby być brana pod uwagę, jeśli linie te zorientowane byłyby na obsługę ruchu aglomeracyjnego. Analiza i przedstawienie tych aspektów w celu potwierdzenie tego kryterium należy do wnioskodawcy.
Podkreślenia wymaga też, że w specyficznym obligatoryjnym kryterium nr 10 zawarto, wymaganie dla projektów typu 1, minimalnej częstotliwości pociągów w ruchu aglomeracyjnym. Na stacjach i przystankach objętych realizacją w ramach projektu zostanie zapewniony ruch aglomeracyjny pociągów co najmniej 14 par pociągów (po 14 pociągów w każdym kierunku) na dobę.
W ramach kryterium 1 punkt zostanie przyznany, gdy w ramach projektu Beneficjent będzie wnioskował o obniżony poziom dofinansowania UE tj. % poziom dofinansowania UE w projekcie jest mniejszy o minimum 1 punkt procentowy od maksymalnego % poziomu dofinansowania UE. Punkt jest przyznawany za zwiększenie wkładu własnego lub wykazanie zaangażowania z innych źródeł finansowania projektu niż fundusze UE, czyli również jeśli wkład ten będzie zapewniony z funduszu kolejowego.
W ramach kryterium specyficznego nr 3 punkty są przyznawane m. in. za przygotowanie dokumentacji przetargowej dotyczącej zakresu rzeczowego (pełna dokumentacja niezbędna do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego).
Za dokumentację przetargową dotyczącą zakresu rzeczowego rozumie się wszystkie postępowania pozwalające na zrealizowanie rzeczowego zakresu projektu tj. zakupy/dostawy/roboty wraz z nadzorem (jeśli wymagany).
Obowiązek promocji projektu wynika z jego realizacji ze środków UE i stopień przygotowania tego zamówienia nie będzie brany pod uwagę w ocenie tego kryterium.
W ramach naboru dofinansowanie mogą uzyskać jedynie projekty kolei miejskiej, których zakres został określony w regulaminie naboru FENX.05.04-IP.02-002/24.
Zwracamy uwagę, że projekt, aby uzyskać dofinansowanie musi spełniać specyficzne kryteria obligatoryjne od nr 1 do nr 11, m. in. dla modernizacji/budowy infrastruktury kolejowej ważne są:
– kryterium nr 6:
Realizacja projektu na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego
– kryterium 9:
Wpływ na system transportowy aglomeracji
– kryterium nr 10:
Częstotliwość pociągów w przypadku projektów obejmujących inwestycję w zakresie infrastruktury kolejowej |
Aby modernizacja obiektu kolejowego stanowiła wydatek kwalifikowany w ramach naboru FENX.05.04-IP.02-002/24 musi być częścią projektu, który będzie spełniał wszystkie kryteria określone dla tego naboru.
Informacje o planowanych naborach w ramach FENIKS prezentowane są w Harmonogramie naborów wniosków, który publikowany jest na stronie Instytucji Zarządzającej pod poniższym linkiem:
https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/nabory/harmonogram-naborow-wnioskow/
W przypadku tego naboru nie przewidziano dofinansowania projektów realizowanych przez podmioty partnerskie zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej.
Nie będziemy zatem też mieli do czynienia z partnerstwem międzysektorowym.
Wnioskodawca, zgodnie z § 2 ust. 2 regulaminu wyboru projektów postępowanie nr FENX.05.04-IP.02-002/24, będzie reprezentował sektor publiczny, w katalogu beneficjentów nie przewidziano jednostek z sektora prywatnego lub pozarządowego.
Tak, jeżeli wydatki związane z zapewnieniem cudzoziemcom dostępu do informacji o kolei miejskiej będą związane z realizacja rzeczową projektu będą stanowiły koszt kwalifikowany.
Zwracamy uwagę, że działania podejmowane w tym zakresie muszą być zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 i spełniać wymagania Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
W ramach naboru dofinansowanie mogą uzyskać jedynie projekty kolei miejskiej, których zakres został określony w regulaminie naboru FENX.05.04-IP.02-002/24.
Zwracamy uwagę, że projekt, aby uzyskać dofinansowanie musi spełniać specyficzne kryteria obligatoryjne od nr 1 do nr 11, m. in. dla modernizacji/budowy infrastruktury kolejowej ważne są:
- kryterium nr 6:
Realizacja projektu na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego
- kryterium 9:
Wpływ na system transportowy aglomeracji
- kryterium nr 10:
Częstotliwość pociągów w przypadku projektów obejmujących inwestycję w zakresie infrastruktury kolejowej
Aby modernizacja przejazdu kolejowego stanowiła wydatek kwalifikowany w ramach naboru FENX.05.04-IP.02-002/24 musi być częścią projektu, który będzie spełniał wszystkie kryteria określone dla tego naboru.
Ponadto w regulaminie naboru FENX.05.04-IP.02-002/24 określono katalog podmiotów mogących ubiegać się o dofinansowanie.
Przedsiębiorcy, którzy nie są operatorami publicznego transportu zbiorowego lub zarządcą infrastruktury kolejowej, nie mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów w tym naborze.
Informacje o planowanych naborach w ramach FENIKS prezentowane są w Harmonogramie naborów wniosków, który publikowany jest na stronie Instytucji Zarządzającej.
Nasadzenia kilku drzew i krzewów nie wymagają zmiany uzyskanych od organów deklaracji Natura 2000 i wodnej, niezależnie od tego czy będą dokonywane one na dodatkowych działkach objętych projektem czy też nie.
Wystarczającym jest odpowiednie opisanie tych działań przede wszystkim w pkt 4 Załącznika 3 do Wniosku o dofinansowanie w ramach FEnIKS – Zgodność projektu z regulacjami ochrony środowiska i wymogami klimatycznymi oraz w pkt 5 ww. Załącznika, gdzie można takie działania uznać za zgodne z zasadą DNSH w zakresie celu 6.
Jednocześnie proszę mieć na uwadze, że za „realizowane w ramach projektu dodatkowe nasadzenia drzew lub drzew i krzewów ponad te wynikające z rozstrzygnięć administracyjnych” zgodnie z definicją horyzontalnego kryterium rankingującego nr 1 można otrzymać 1 pkt pod warunkiem zapewnienia trwałości wykonanych nasadzeń przez co najmniej 5 lat.
Weryfikacji tego kryterium dokonuje się na podstawie informacji zawartych m. in. w pkt 4 Załącznika 3.
W ramach naboru dofinansowanie mogą uzyskać jedynie projekty kolei miejskiej, których zakres został określony w regulaminie naboru FENX.05.04-IP.02-002/24.
Zwracamy uwagę, że projekt, aby uzyskać dofinansowanie musi spełniać specyficzne kryteria obligatoryjne od nr 1 do nr 11, m. in. dla modernizacji/budowy infrastruktury kolejowej ważne są:
- kryterium nr 6:
Realizacja projektu na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego
- kryterium 9:
Wpływ na system transportowy aglomeracji
- kryterium nr 10:
Częstotliwość pociągów w przypadku projektów obejmujących inwestycję w zakresie infrastruktury kolejowej
Aby budowa tunelu stanowiła wydatek kwalifikowany w ramach naboru FENX.05.04-IP.02-002/24 musi być częścią projektu, który będzie spełniał wszystkie kryteria określone dla tego naboru.
Tak – projekt może być realizowany w formule „zaprojektuj – buduj”.
Regulamin konkursu nie narzuca formuły w jakiej realizowany jest projekt.
Należy jednak wziąć pod uwagę, że projekt musi spełnić m. in. poniższe kryteria:
- Horyzontalne kryterium obligatoryjne nr 3 – Harmonogram realizacji projektu nie narusza zasady n+2 w zakresie kwalifikowalności wydatków, zgodnie z zapisami art. 63 ust. 2 CPR.
- Kryterium specyficzne obligatoryjne nr 5 – Gotowość techniczna projektu do realizacji – komplet decyzji środowiskowych (Na potrzeby realizacji projektu zostały pozyskane wymagane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach na jego zakres). Kryterium dotyczy w konkursie projektów typu 1, które obejmują zadania inwestycyjne.
W ramach naboru dopuszczalny poziom dofinansowania jest określony Regulaminie Naboru Projektów i on obowiązuje dla projektów składanych w danym naborze.
Zgodnie z § 2 ust 3 Regulaminie Naboru Projektów pn. Kolej Miejska 1, maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych projektu ze środków UE wynosi 70%. Poziom dofinansowania będzie uzależniony od lokalizacji projektu w konkretnej kategorii regionów i wynosi:
- dla kategorii regionu: lepiej rozwinięte dotyczy lokalizacji projektu w regionie warszawskim stołecznym obejmującym: m.st. Warszawa oraz otaczające je 9 powiatów: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński, maksymalny poziom dofinansowania UE wynosi 50 %;
- dla kategorii regionu: przejściowe dotyczy lokalizacji projektu w województwie dolnośląskim lub wielkopolskim, maksymalny poziom dofinansowania UE wynosi 70 %;
- dla kategorii regionu: słabiej rozwinięte dotyczy lokalizacji projektu poza lokalizacjami wymienionymi w § 2 ust. 3 pkt a) i b) Regulaminu, maksymalny poziom dofinansowania UE wynosi 70%.
Jednocześnie wyjaśniamy, że w dokumentach programowych tj. w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu FEnIKS 2021 – 2027 dla każdego działania określany jest maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania dla wszystkich projektów możliwych do realizacji w ramach tego działania. Są to ramowe wyznaczniki, które są doprecyzowywane w regulaminie danego naboru projektów, który jest tworzony dla danych typów projektów i danego trybu wyboru: konkurencyjnego lub niekonkurencyjnego.
Ad 1. Zostaną zaakceptowane, w przypadku gdy załączony dokument zawiera informacje wymagane w nowym wzorze deklaracji załącznik nr 1.2, a mianowicie:
„Deklaracja powinna zawierać nazwę odpowiedniego obszaru lub obszarów, numer identyfikacyjny, odległość miejsca, w którym realizowany jest projekt do najbliższych obszarów Natura 2000, jego cele w zakresie ochrony i uzasadnienie, że istnieje małe prawdopodobieństwo, aby projekt (czy to samodzielnie, czy w połączeniu z innymi projektami), mógł w istotny sposób negatywnie wpłynąć na obszary objęte lub które mają być objęte siecią Natura 2000. W stosownych przypadkach w deklaracji należy odnieść się do wniosków wynikających z uzyskanych decyzji administracyjnych potwierdzających wnioski w zakresie oddziaływania na obszary Natura 2000.
Należy podać informacje o obszarach Natura 2000 zlokalizowanych w buforze 5 km od przedsięwzięcia oraz uwzględnić obszary ujęte w uzyskanych decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku, gdy postanowienie z ponownej ooś uwzględnia więcej obszarów niż decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, w treści deklaracji również należy uwzględniać te obszary (nawet jeżeli są zlokalizowane w odległości większej niż 5 km). Dla obszarów Natura 2000 należy wskazać informacje o wyznaczonych planach zadań ochronnych oraz ich ewentualnej aktualizacji oraz określić czy planowane do realizacji przedsięwzięcie nie wpływa na cele ochrony wyznaczone zarówno w obowiązujących, jak i aktualizowanych planach zadań ochronnych. W opisie należy odnieść się także do kwestii związanej z integralnością obszarów oraz spójnością sieci Natura 2000. Jeżeli dla któregoś z obszarów w rejonie projektu nie uchwalono dotychczas formalnie celów ochrony należy powołać się na inne dokumenty będące w posiadaniu właściwej w sprawie RDOŚ – w szczególności na opracowane dla obszaru tymczasowe cele ochrony lub projekty PZO lub na prowadzone badania terenowe i analizy mogące potwierdzić brak możliwości wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania danego projektu na te obszary”
Ponadto, gdy dla obszarów Natura 2000 w buforze do 5km są wyznaczone aktualne PZO – wówczas nie ma konieczności uzyskiwania nowej deklaracji organu.
Ad 2. W zakresie informacji dot. gospodarki wodnej załącznikiem obowiązkowym jest załącznik 1.3 Informacja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (o ile dotyczy).
Odpowiedź dot. wyjaśnień do horyzontalnego kryterium rankingującego nr 4.
Odpowiedź zaprezentowana poniżej uzupełnia odpowiedź udzieloną na pytanie nr 11.
Kryterium rankingujące nr 4 już w nazwie mówi o „elementach związanych ze współpracą z partnerami z innych państw”
Ad 1
Partnerstwo w kontekście ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2014-2020 (zwana dalej ustawą wdrożeniową). Art. 39 ust. 1 mówi, że w celu wspólnej realizacji projektu (….) może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie. Istotą partnerstwa jest zatem wspólna realizacja projektu.
Odnośnie Kryterium horyzontalnego rankingującego nr 4 – już w nazwie mówi się o „elementach związanych ze współpracą z partnerami z innych państw”. Zgodnie z opisem kryterium mowa jest jedynie o współpracy dotyczącej wymiany wiedzy i doświadczeń oraz konsultacje z partnerami. kryterium jednak nie zakłada „partnerstwa finansowego”. W związku z powyższym nie mają tu zastosowania wymogi dotyczące wyboru partnera zagranicznego zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej.
Nie mamy tu do czynienia z projektem partnerskim w rozumieniu art. 39 ustawy wdrożeniowej.
Ad 2
W przypadku tego naboru nie występuje partnerstwo projektowe w zakresie kryterium horyzontalnego rankingującego nr 4. Nie mamy tu do czynienia z projektem partnerskim w rozumieniu art. 39 ustawy wdrożeniowej.
W celu potwierdzenia spełnienia tego kryterium należy dołączyć do WoD dokument uwiarygodniający współpracę tzn. powinna zostać załączona umowa, list intencyjny czy inny równoważny dokument, na podstawie którego wnioskodawca zapewni, że taka współpraca istnieje już lub zaistnieje oraz że będzie miała realny związek z realizowanym projektem.
W trakcie weryfikacji wniosku, CUPT zastrzega sobie prawo do wezwania wnioskodawcy do uzupełnienia informacji dot. partnera i jego roli w projekcie.
Ad 3
Współpraca musi być realna, czyli w umowie partnerskiej czy innym równoważnym dokumencie powinna zostać określona rola partnera oraz ew. jego zadania do wykonania, wkład do projektu. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że zgodnie z art. 2 ustawy wdrożeniowej, projekt to przedsięwzięcie zmierzające do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji (….). Czyli taki partner powinien wnosić wkład, który będzie przyczyniał się do osiągnięcia założonego celu projektu i który będzie opisany w porozumieniu lub umowie o partnerstwie.
Zatem ustawowa wspólna realizacja projektu powinna odnosić się do zasadniczej części projektu (który będzie przyczyniał się do osiągnięcia założonego celu projektu) a nie np. do współpracy w zakresie działań edukacyjnych, które są co prawda dopuszczone do finansowania w ramach niniejszego naboru, jednakże nie są celem projektu.
Odpowiedź dot. wyjaśnień do horyzontalnego kryterium rankingującego nr 11.
W przypadku tego naboru nie przewidziano dofinansowania projektów realizowanych przez pomioty partnerskie zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej.
Nie będziemy mieli też do czynienia z partnerstwem międzysektorowym. Wnioskodawca, zgodnie z § 2 ust. 2 regulaminu wyboru projektów postępowanie nr FENX.05.04-IP.02-002/24, będzie reprezentował sektor publiczny, w katalogu beneficjentów nie przewidziano jednostek z sektora prywatnego lub pozarządowego.
Co do zasady projekt powinien się przyczynić do wzrostu ilości pasażerów kolei miejskiej, która jest częścią transportu publicznego. Dopuszczalna jest sytuacja w której na skutek realizacji projektu część dodatkowych pasażerów będzie pochodziła z poszczególnych kategorii transportu publicznego np. tramwajów. Niemniej jednak efekt netto projektu na ilość pasażerów w transporcie publicznym powinien być pozytywny tzn. powinien powodować zwiększenie ilości pasażerów transportu publicznego kosztem transportu indywidualnego.
Tak.
Przy składaniu wniosku w takiej sytuacji w ramach dokumentów potwierdzających zabezpieczenie środków proszę przedłożyć kopię wniosku złożonego do Funduszu Kolejowego.
W trakcie oceny wniosku, w celu potwierdzenia zabezpieczenia środków na realizacje projektu, CUPT będzie prosił o dostarczenie dokumentu potwierdzającego zatwierdzenie wniosku złożonego do Funduszu Kolejowego, na podstawie którego będzie można potwierdzić wysokość przyznanych środków.
Jednocześnie informujemy, ze należy dostarczyć dokument potwierdzający wkład własny na realizację całego projektu a nie jedynie na rok 2025.
Nabór nie przewiduje rezerwy na nieprzewidziane wydatki.
W § 2 Regulaminu dodano ust 5a o treści:
„Mając na uwadze postanowienia podrozdziału 6.4. pkt 1) litera i) Wytycznych dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 nie przewiduje się w niniejszym postępowaniu możliwości uwzględnienia w kosztach kwalifikowalnych rezerwy na nieprzewidziane wydatki”.
W przypadku tego naboru nie przewidziano dofinansowania projektów realizowanych przez pomioty partnerskie zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej.
W ramach Naboru możliwa jest druga opcja wskazana przez Państwa tj. realizacja projektu przez Beneficjenta i podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków co w praktyce oznacza wspólną realizację dwóch lub więcej podmiotów, podobnie jak np. w POIiŚ 2014-2020 ().pod warunkiem, że podmioty upoważniane do ponoszenia wydatków są podmiotami mogącymi ubiegać się o dofinansowanie w ramach Naboru tj.:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym związki, stowarzyszenia, porozumienia jednostek samorządu terytorialnego, a także związki metropolitalne, organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, zarządcy infrastruktury kolejowej.
Jednocześnie potwierdzamy poprawność zapisu w Instrukcji do wniosku o dofinansowanie:
„W projektach realizowanych w sektorze transportu nie występują „realizatorzy”….”.
W systemie CST w odpowiedzi na pytanie Czy wnioskodawca przewiduje udział innych podmiotów w realizacji projektu – należy wybrać opcję „NIE”.
Tak.
Przy składaniu wniosku w takiej sytuacji w ramach dokumentów potwierdzających zabezpieczenie środków proszę przedłożyć kopię wniosku złożonego do Funduszu Kolejowego.
W trakcie oceny wniosku, w celu potwierdzenia zabezpieczenia środków na realizacje projektu, CUPT będzie prosił o dostarczenie dokumentu potwierdzającego zatwierdzenie wniosku złożonego do Funduszu Kolejowego, na podstawie, którego będzie można potwierdzić wysokość przyznanych środków.
Jednocześnie informujemy, ze należy dostarczyć dokument potwierdzający wkład własny na realizację całego projektu a nie jedynie na rok 2025.
Zgodnie z zapisami Regulaminu § 4 ust 6
„Wnioskodawca zobligowany jest do złożenia w ramach wniosku o dofinansowanie pełnej dokumentacji niezbędnej do jego oceny”.
W obligatoryjnym kryterium specyficznym nr 5 określono, że wymagane jest, aby na potrzeby realizacji projektu zostały pozyskane wymagane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach na jego zakres.
Natomiast zgodnie z zapisami Regulaminu § 4 ust 7:
„Wszelkie decyzje administracyjne lub inne wymagane dokumenty składane wraz z wnioskiem o dofinansowanie (m.in. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – o ile jest wymagana), muszą być wydane najpóźniej w dniu zakończenia naboru wniosków o dofinansowanie, z zastrzeżeniem § 7 ust. 6 Regulaminu”.
W § 7 ust. 6 Regulaminu dopuszczono:
„… w uzasadnionych przypadkach wnioskodawca może w trakcie oceny projektu uzupełniać wniosek o dofinansowanie o dodatkową dokumentacją pod warunkiem, że spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
- dokumentacja pochodzi od innego organu, niż wnioskodawca;
- wnioskodawca z przyczyn niezależnych nie otrzymał dokumentu w okresie naboru wniosków (np. z powodu bezczynności organu), pomimo że wystąpił w odpowiednim terminie o przekazanie/ wydanie dokumentu albo potrzeba dołączenia dokumentacji do wniosku o dofinansowanie powstała po upływie okresu naboru wniosków.”
W wykazie dowodów potwierdzających spełnienie zasady DNSH na etapie weryfikacji wniosku o dofinansowanie należy uwzględnić tylko takie dowody, które są już w posiadaniu Beneficjenta i będą dostępne w miarę postępu realizacji i eksploatacji projektu. Należy mieć na uwadze, że jest to wstępny wykaz dowodów i będzie mógł zostać zmieniony na etapie sprawozdania DNSH, do którego Beneficjenci są zobowiązani w umowie o dofinansowanie.
W przypadku tego naboru nie przewidziano dofinansowania projektów realizowanych przez podmioty partnerskie zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej.
W momencie złożenia WoD musi zostać załączona formalna podstawa (czyli np. umowa lub porozumienie) uwiarygadniająca wspólną realizację projektu z datą zawarcia jej przed złożeniem Wniosku. Dokument powinien określać podział zadań oraz budżet.
W ramach Naboru możliwa jest jedynie poniższa opcja tj. realizacja projektu przez Wnioskodawca i podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków co w praktyce oznacza wspólną realizację dwóch lub więcej podmiotów, podobnie jak np. w POIiŚ 2014-2020 pod warunkiem, że podmioty upoważniane do ponoszenia wydatków są podmiotami mogącymi ubiegać się o dofinansowanie w ramach Naboru tj.:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym związki, stowarzyszenia, porozumienia jednostek samorządu terytorialnego, a także związki metropolitalne,
- organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
- zarządcy infrastruktury kolejowej
W przypadku tego naboru nie przewidziano dofinansowania projektów realizowanych przez podmioty partnerskie zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej.
W związku z powyższym nie ma możliwości złożenia WoD przez kilka podmiotów tj. wnioskodawców.
W ramach Naboru możliwa jest jedynie poniższa opcja tj. realizacja projektu przez Wnioskodawcę i podmiot/podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków co w praktyce oznacza wspólną realizację dwóch lub więcej podmiotów, podobnie jak np. w POIiŚ 2014-2020 pod warunkiem, że podmioty upoważniane do ponoszenia wydatków są podmiotami mogącymi ubiegać się o dofinansowanie w ramach Naboru tj.:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym związki, stowarzyszenia, porozumienia jednostek samorządu terytorialnego, a także związki metropolitalne,
- organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
- zarządcy infrastruktury kolejowej
Wnioskodawca powinien wykazać trwałość finansową projektu jak i trwałość finansową z projektem wszystkich podmiotów zaangażowanych we wdrożenie projektu.
Aby możliwe było przyznanie punktu za współpracę z partnerem zagranicznym zespół oceniający wniosek musi oprzeć się na konkretnym dokumencie potwierdzającym współpracę z partnerem zagranicznym.
W kryterium nie określono w jaki sposób ma być wykazana w momencie oceny wod taka współpraca, ale taka współpraca powinna być uwiarygodniona na piśmie, bez precyzowania czy to ma być umowa, czy inna forma dokumentu. Współpraca musi być uwiarygodniona formalnie tzn. powinna być umowa, list intencyjny czy inny równoważny dokument, na podstawie którego wnioskodawca zapewni, że taka współpraca istnieje już lub zaistnieje oraz że będzie miała realny związek z realizowanym projektem.
Czyli dokument powinien określać min. zakres współpracy partnera z wnioskodawcą oraz pokazywać związek z realizowanym projektem.
W momencie złożenia WoD musi zostać załączona formalna podstawa uwiarygadniającą nawiązanie współpracy z datą zawarcia przed złożeniem Wniosku. Jeśli do tej współpracy ma dojść w trakcie realizacji projektu, to zamiast umowy może być jak wskazano powyżej inny dokument, np. list intencyjny o nawiązaniu współpracy.
Oceniana jest współpraca w zakresie realizowanego projektu. Porozumienia dotyczące dalszej współpracy nie związanej z realizowanym projektem nie są brane pod uwagę.
Nie mamy tu do czynienia z projektem partnerskim w rozumieniu art. 39 ustawy wdrożeniowej.
Wytyczne dotyczące sposobu liczenia śladu węglowego zawarte są w dokumencie „Wytyczne techniczne dotyczące weryfikacji infrastruktury pod względem wpływu na klimat w latach 2021-2027 (2021/C 373/01)” w rozdziale:
3.2.2.1. Metodyka oceny śladu węglowego projektów infrastrukturalnych zalecają stosowanie metodyk śladu węglowego opracowanych przez EBI
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021XC0916(03)
Proponujemy również zapoznanie się z publikacją EBI: „The Economic Appraisal of Investment Projects at the EIB” [Wytyczne dotyczące ekonomicznej oceny projektów inwestycyjnych w EBI]: https://www.eib.org/en/publications/economic-appraisal-of-investment-projects.
Dodatkowo Jaspers wraz z MKiŚ opracowały Poradnik weryfikacji inwestycji pod względem wpływu na klimat i adaptacji do zmian klimatu w okresie programowania UE2021-2027 (którego zadaniem jest przybliżenie potencjalnym wnioskodawcom ww. Wytycznych KE)
https://www.gov.pl/attachment/e091aca3-26eb-4ba4-9f3d-9822432b97f3
W podręczniku tym podana jest następująca definicja Typowego Roku Eksploatacji (str. 69):
Typowy rok eksploatacji (typical year of operation): Do obliczeń bezwzględnych lub względnych emisji z projektu przyjmuje się typowy rok eksploatacji, w którym projekt działa z normalną wydajnością. Oznacza to wykluczenie emisji związanych z budową lub likwidacją oraz nieoczekiwanymi przestojami i pracami konserwacyjnymi. W wielu przypadkach jest to średni rok w całym cyklu życia projektu.
W odniesieniu do Studium wykonalności i arkusza kalkulacyjnego nie będą publikowane dodatkowe wytyczne.
Załącznik nr 9 Oświadczenie o wycofaniu wniosku o dofinansowanie należy złożyć tylko w sytuacji, gdy Wnioskodawca chce wycofać Wniosek o dofinansowanie projektu.
Jeżeli nie jest to intencją Wnioskodawcy nie należy załączać tego dokumentu lub można załączyć „czysty” tj. niewypełniony wzór Oświadczenia, bez podpisów osób reprezentujących Wnioskodawcę. W systemie CST2021 załącznik nr 9 został oznaczony jako nieobowiązkowy.
Zgodnie z zapisami Regulaminu (§ 2 ust 4) potwierdza, że dla wnioskodawcy będącego krajowym zarządcą infrastruktury kolejowej maksymalny % poziomu dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu (środki UE + współfinansowanie ze środków krajowych przyznane beneficjentowi przez właściwą instytucję) może wynieść 100%.
- W przypadku wnioskodawcy będącego krajowym zarządcą infrastruktury kolejowej w załączniku nr 7, w kwocie zapewnienia wkładu własnego należy uzupełnić zgodnie z poniższą propozycją zostały zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu, w tym zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego (z uwzględnieniem luki w finansowaniu) w wysokości 0,00 PLN, stanowiące 0,00 % kosztów kwalifikowalnych Projektu, oraz całości kosztów niekwalifikowalnych w wysokości [….….] PLN (należy wpisać kwotę wydatków niekwalifikowanych łącznie z podatkiem VAT, który w projekcie stanowi wydatek niekwalifikowalny;
- w przypadku gdy wnioskodawca – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. składa wniosek z podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków, którym jest jednostka samorządu terytorialnego, musi wykazać wkład własny jst, należy uzupełnić zgodnie z poniższą propozycją zostały zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu, w tym zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego (z uwzględnieniem luki w finansowaniu) w wysokości … kwota JST … (czyli 0,00 dla PKP PLK SA + kwota JST) PLN, stanowiące ……. % (należy wyliczyć kwota JST w stosunku do całości kosztów kwalifikowanych) kosztów kwalifikowalnych Projektu, oraz całości kosztów niekwalifikowalnych w wysokości [….….] PLN (należy wpisać kwotę wydatków niekwalifikowanych łącznie dla wszystkich podmiotów realizujących projekt tj. wnioskodawca i podmiot/podmioty upoważnione).
Zgodnie przypisem do nazwy Załącznika nr 6 , Załącznik „obowiązuje Wnioskodawców będących jednostkami samorządu terytorialnego lub podmiotami zależnymi lub kontrolowanymi” w związku z powyższym inne podmioty niż wskazane w przypisie, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie mają obowiązku składania załącznika nr 6.
W przypadku gdy wnioskodawca np. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. składa wniosek z podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków, którym jest jednostka samorządu terytorialnego do wniosku należy załączyć załącznik nr 6 podpisany przez JST.
Wnioskodawca powinien wykazać trwałość finansową projektu jak i trwałość finansową z projektem wszystkich podmiotów zaangażowanych we wdrożenie projektu.
To znaczy, że w przypadku, gdy projekt jest realizowany przez więcej podmiotów czyli przez Wnioskodawcę i podmiot/podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania trwałości finansowej projektu jak i trwałości finansową z projektem w imieniu pozostałych podmiotów.
CUPT będzie weryfikował zapewnienie finansowania na realizację inwestycji i dalszą eksploatację produktów w okresie ich trwałości.
Wnioskodawca razem z wnioskiem składa na wzorze określonym w Załączniku nr 7 do Regulaminu – Oświadczenie i w pkt. 1 potwierdza, że zostały zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu, w tym zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego oraz całości kosztów niekwalifikowalnych oraz zobowiązany jest dołączyć dokumenty potwierdzające. Może to być zawarte w podpisanej umowie/porozumieniu Wnioskodawcy i innych podmiotów upoważnionych, uchwałach odpowiednich organów.
Natomiast w pkt. 2. Wnioskodawca potwierdza, że posiada niezbędne zasoby i mechanizmy finansowe, aby pokryć koszty eksploatacji i utrzymania projektu.
Podpisując to oświadczenie należy mieć na uwadze m.in. zapisy kryterium specyficznego obligatoryjnego nr 10 tj. na stacjach i przystankach objętych realizacją w ramach projektu musi zostać zapewniony ruch co najmniej 14 par pociągów (po 14 pociągów w każdym kierunku) na dobę.
Nie.
Realizacja projektu musi odbywać się na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego.
W związku z faktem, że Miasto Siedlce nie jest miastem wojewódzkim oraz nie jest częścią Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF) to realizacja projektu na obszarze Miasta Siedlce nie będzie spełniała kryterium specyficznego nr 6.
Zgodnie z zapisami Regulaminu w § 4 ust 7:
„Wszelkie decyzje administracyjne lub inne wymagane dokumenty składane wraz z wnioskiem o dofinansowanie (m.in. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – o ile jest wymagana), muszą być wydane najpóźniej w dniu zakończenia naboru wniosków o dofinansowanie, z zastrzeżeniem § 4 ust. 7a oraz § 7 ust. 6 Regulaminu”
W § 4 ust. 7a dopuszczono możliwość:
„7a. Dokumenty, o których mowa w punkcie 1 załącznika nr 7 do Regulaminu, tj. dokumenty potwierdzające zabezpieczenie wkładu własnego oraz dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków finansowych na wydatki niekwalifikowalne projektu, mogą być wydane najpóźniej 90 dni po zakończeniu naboru wniosków o dofinansowanie.”
Historia aktualizacji załączników
Informujemy, że w regulaminie wprowadzono zmianę w § 4 ust 7 oraz dodano ust. 7a do § 4. Zmiana umożliwia przedłożenie do oceny CUPT dokumentów potwierdzających zabezpieczenie wkładu własnego oraz dokumentów potwierdzających zabezpieczenie środków finansowych na wydatki niekwalifikowalne, których wydanie nastąpi w terminie późniejszym, aniżeli dzień zakończenia naboru wniosków o dofinansowanie tj. 31 stycznia 2025 r.
Wydłużenie terminu na składanie WoD o 1 miesiac – W ogłoszeniu oraz Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów analogicznie data 31 grudnia 2024 r. została zastąpiona datą 31 stycznia 2025 r.
„Nabór rozpoczyna się w dniu udostępnienia formularza wniosku o dofinansowanie projektu w aplikacji WOD2021 w sposób umożliwiający jego wypełnienie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu, tj. rozpoczyna się w dniu 28 czerwca 2024 r. oraz kończy się w dniu 31 stycznia 2025 r. (ostatni dzień naboru, do godz. 23:59).
„Wnioskodawca może zadawać CUPT pytania w kwestiach dotyczących postępowania za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres podany poniżej. W celu zapewnienia przejrzystości i równego dostępu wnioskodawców do informacji, udzielone odpowiedzi wraz z pytaniami będą publikowane przez CUPT bez zbędnej zwłoki na stronie internetowej CUPT zawierającej informacje o danym postępowaniu. CUPT nie ma takiego obowiązku, jeżeli wyjaśnienie polega jedynie na odesłaniu do stosownych dokumentów lub ich przytoczeniu. Pytania/wątpliwości powinny być zgłoszone najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 r. na adres e-mailowy: kolejmiejska@cupt.gov.pl. Pytania/wątpliwości, które wpłyną po tym terminie, pozostaną bez odpowiedzi”.
W ogłoszeniu oraz Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów analogicznie data 31 grudnia 2024 r. została zastąpiona datą 31 stycznia 2025 r.
- Ogłoszenie Naboru Kolej Miejska 1 (wersja aktualna) 2024-12-12 14:27 68 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin naboru projektów (wersja archiwalna) 2024-12-12 14:27 154 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 3 do Regulaminu - Harmonogram postępowania w zakresie wyboru projektów (wersja aktualna) 2024-12-12 14:27 51 KB | DOCX Pobierz pliki
Informujemy o zmianie Załącznika nr 7 – Oświadczenia Wnioskodawcy w związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, poprzez dodanie przypisu do obu tiretów w pkt. 1 o treści: „Nie dotyczy PKP PLK S.A.”.
Informujemy o zmianie Regulaminu oraz Ogłoszenia w ramach naboru wniosków o dofinansowanie w postępowaniu nr FENX.05.04-IP.02-002/24 w zakresie terminu na zadawanie pytań przez potencjalnych wnioskodawców (§ 3 ust. 9). Termin na zgłaszanie pytań/wątpliwości został wydłużony do 30 listopada 2024 r.
W związku z uzgodnieniem zmiany regulaminu naboru FENX.05.04-IP.02-002/24 na projekty kolei miejskiej nastąpiło uzupełnienie wykazu skrótów i definicji, w zakresie definicji wydatków kwalifikowanych poprzez dodanie doprecyzowania „oraz w Regulaminie
Wyboru Projektów”. Zmiany dotyczą także § 2 ust. 5a.
Regulamin naboru został także uzupełniony o definicję „finansowania wsparcia UE” zgodnie z definicją wynikającą z ustawy o z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 oraz przypis dolny odnoszący się do § 1 Postanowienia ogólne pkt. 8 w celu uwzględnienia w niniejszym Regulaminie naboru informacji o dofinansowaniu projektu zgodnie z wymogami ustawy wdrożeniowej na lata 2021-2027.
Informujemy o zmianie terminu składania Wniosków o Dofinansowanie w postępowaniu nr FENX.05.04-IP.02-002/24.
Wnioski o dofinansowanie należy składać jedynie w formie elektronicznej, przy użyciu aplikacji WOD2021 dostępnej pod adresem: https://cst2021.gov.pl w terminie od 28 czerwca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. do godz. 23.59.
W związku z uzgodnieniem zmiany regulaminu naboru FENX.05.04-IP.02-002/24 na projekty kolei miejskiej, polegającej na dodaniu w §2 punkt 9 Regulaminu przypisu dotyczącego sposobu postępowania w przypadku wystąpienia pomocy publicznej przez Instytucję Zarządzającą.
- Ogłoszenie naboru projektów (wersja aktualna) 2024-12-12 14:27 68 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin naboru projektów (wersja aktualna) 2024-12-12 14:27 154 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin naboru projektów (wersja archiwalna 1) 2024-11-20 09:48 153 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin naboru projektów (wersja archiwalna 2) 2024-09-24 08:02 154 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin naboru projektów (wersja archiwalna 3) 2024-08-06 12:04 155 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin naboru projektów (wersja archiwalna 4) 2024-06-27 14:39 154 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin naboru projektów (wersja archiwalna 5) 2024-10-11 07:34 153 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 1 do Regulaminu - Instrukcja użytkownika Aplikacji WOD2021 2024-06-27 14:42 4 MB | mswo Pobierz pliki
- Zał. nr 1.1 - Zgodność z prawem ochrony środowiska i wymogami klimatycznymi 2024-06-27 14:43 207 KB | mswo Pobierz pliki
- Zał. nr 1.2 - Deklaracja Natura 2000i 2024-06-27 14:44 17 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 1.3 - Informacja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną 2024-06-27 14:45 29 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 1.5 - Wykaz dodwodów DNSH 2024-06-27 14:46 27 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 2 do Regulaminu - Regulamin pracy KOP 2024-06-27 14:47 78 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 3 do Regulaminu - Harmonogram postępowania w zakresie wyboru projektów (wersja aktualna) 2024-12-12 14:27 51 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 3 do Regulaminu - Harmonogram postępowania w zakresie wyboru projektów (wersja archiwalna) 2024-06-27 14:48 51 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 4a do Regulaminu - Metodyka i kryteria horyzontalne FEnIKS 2024-06-27 14:49 421 KB | pdf Pobierz pliki
- Zał. nr 4b do Regulaminu - Kryteria dla Działania 5.4 2024-06-27 14:50 166 KB | pdf Pobierz pliki
- Zał. nr 5 do Regulaminu - Oświadczenie Wnioskodawcy 2024-06-27 14:51 51 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 6 do Regulaminu - Oświadczenie dot. zasad równościowych 2024-06-27 14:52 86 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 7 do Regulaminu - Oświadczenie wz. z ubieganiem się o dofinansowanie (wersja aktualna) 2024-12-06 10:31 40 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 7 do Regulaminu - Oświadczenie wz. z ubieganiem się o dofinansowanie (wersja archiwalna) 2024-06-27 14:54 38 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 8 do Regulaminu - Działania informacyjno-promocyjne 2024-06-27 14:55 89 KB | mswo Pobierz pliki
- Zał. nr 9 do Regulaminu - Oświadczenie o wycofaniu WoD 2024-06-27 14:56 87 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 10 do Regulaminu - Klauzula informacyjna FEnIKS 2024-06-27 14:57 61 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 11 do Regulaminu - Umowa o Dofinansowanie 2024-06-27 14:58 161 KB | DOCX Pobierz pliki
- Zał. nr 11a do Regulaminu - Załączniki do Umowy o Dofinansowanie 2024-06-27 14:59 772 KB | zip Pobierz pliki
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15