- Konkursy
- Zakończone
- Działanie 5.2 –...
Działanie 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T
Składanie wniosku konkursowego
Status konkursu
Działanie 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T
Składanie wniosku
Wnioski o dofinansowanie należy składać w formie i liczbie określonej w Regulaminie Konkursu w terminie od 1 września 2021 roku do 30 września 2021 roku w formie pisemnej wraz z wersją elektroniczną: osobiście albo przez posłańca (z możliwością otrzymania na miejscu potwierdzenia wpływu wniosku opatrzonego podpisem i datą), przesyłką kurierską w kancelarii siedziby CUPT w dni robocze w godzinach pracy urzędu (815-1615) albo za pośrednictwem operatora pocztowego lub w formie elektronicznej przez ePUAP.
Rozstrzygnięcie konkursu
W związku z zakończeniem oceny wniosków o dofinansowanie projektów złożonych w ramach konkursu nr POIiŚ.5.2/1/21 dla działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T, przedstawiamy listę projektów wybranych do dofinansowania, uwzględniającą wszystkie projekty, które spełniły kryteria wyboru projektów i uzyskały wymaganą liczbę punktów. Lista została zaakceptowana przez Instytucję Zarządzającą POIiŚ w dniu 6 czerwca 2022 oraz zatwierdzona przez Instytucję Organizującą Konkurs (IOK – CUPT) w dniu 8 czerwca 2022 r.
Pobierz: Lista projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu POIiŚ.5.2/1/21
Dla Beneficjenta
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Instytucja Pośrednicząca dla osi priorytetowych III/IV/V/VI Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z siedzibą przy ul. Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa, działając na podstawie art. 40 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1460 z późn. zm.) ogłasza nabór w trybie konkursowym wniosków o dofinansowanie w ramach:
Oś Priorytetowa V – Rozwój transportu kolejowego w Polsce
Działanie 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T
Przedmiot konkursu:
Dofinansowanie mogą uzyskać projekty dotyczące modernizacji wagonów towarowych w zakresie zmniejszenia emisji hałasu polegającej na zastąpieniu żeliwnych wstawek hamulcowych wstawkami kompozytowymi oraz dostosowaniu pozostałych elementów wagonów towarowych do tego zastąpienia.
Dofinansowanie zostanie udzielone zgodnie z trybem udzielenia pomocy publicznej, określonym w Rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Dz.U. 2020 poz. 185).
Złożenie wniosku o dofinansowanie może być poprzedzone złożeniem przez potencjalnych beneficjentów wniosku o udzielenie pomocy publicznej (Woupp). Złożenie Woupp oraz wynik jego oceny nie warunkuje możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie oraz uzyskania dofinansowania w ramach konkursu.
Złożenie Woupp ma na celu wstępną kwalifikację projektów i ma charakter fakultatywny. Umożliwia potencjalnym beneficjentom wcześniejsze rozpoczęcie prac nad realizacją projektów i ponoszenie wydatków kwalifikowalnych już od dnia otrzymania wstępnego potwierdzenia, że projekt kwalifikuje się do otrzymania pomocy.
Typ projektów podlegających dofinansowaniu:
- modernizacja wagonów towarowych w zakresie zmniejszenia emisji hałasu.
Rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach konkursu:
- przewoźnicy kolejowi w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym,
- dysponenci w rozumieniu art. 4 pkt 6b ustawy o transporcie kolejowym,
– mający siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów:
Kwota środków przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach konkursu wynosi: 200 000 000,00 zł. Istnieje możliwość zwiększenia kwoty przeznaczonej na konkurs w trakcie trwania konkursu w drodze zmiany Regulaminu oraz zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy wdrożeniowej po rozstrzygnięciu konkursu.
Maksymalny poziom dofinansowania UE na poziomie projektu wynosi 50% wydatków kwalifikowanych. Wysokość dofinansowania nie może być wyższa niż kwota niezbędna do pokrycia różnicy kosztów między pierwszym dostosowaniem wagonu towarowego do zamontowania i zamontowaniem w nim kompozytowych wstawek hamulcowych a kosztem wyposażenia wagonu towarowego w żeliwne wstawki hamulcowe.
Termin, miejsce i forma składania wniosków o dofinansowanie:
Wnioski o dofinansowanie należy składać w formie i liczbie określonej w Regulaminie Konkursu w terminie od 1 września 2021 roku do 30 września 2021 roku w formie pisemnej wraz z wersją elektroniczną: osobiście albo przez posłańca (z możliwością otrzymania na miejscu potwierdzenia wpływu wniosku opatrzonego podpisem i datą), przesyłką kurierską w kancelarii siedziby CUPT w dni robocze w godzinach pracy urzędu (815-1615) albo za pośrednictwem operatora pocztowego lub w formie elektronicznej przez ePUAP.
Adres siedziby CUPT: Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Wnioski, które wpłyną po terminie, nie będą rozpatrywane.
W przypadku, gdy uchybienie terminowi na złożenie wniosku o dofinansowanie wynikać będzie bezpośrednio z wystąpienia COVID-19, CUPT może uznać wniosek za złożony z zachowaniem terminu, jeżeli opóźnienie w złożeniu wniosku nie przekroczyło 14 dni, zgodnie z art. 8 specustawy funduszowej (Ustawa z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. 2020 poz. 694 z późn. zm.).
Data wpływu wniosku jest rozumiana jako termin dostarczenia wniosku do siedziby CUPT albo data nadania przesyłki w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481, z 2018 r. poz. 106, 138 z późn. zm.) albo datę wpływu wniosku do CUPT poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Konkurs nie jest podzielony na rundy.
Gdzie szukać informacji:
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, 00-844 Warszawa, Plac Europejski 2; tel. 22 262 05 00
Pytania wraz z odpowiedziami będą opublikowane na dedykowanej stronie konkursu www.cupt.gov.pl.
Pytania/wątpliwości powinny być zgłoszone najpóźniej do 15 września 2021 r. Pytania/wątpliwości, które wpłyną po tym terminie pozostaną bez odpowiedzi.
Dodatkowa informacja
Informujemy, że Wnioskodawcy oraz Beneficjenci POIIŚ 2014-2020 zobowiązani są do stosowania zasady konkurencyjności.
Zasada konkurencyjności gwarantuje zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców przy realizacji projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich. Została ona opisana w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Beneficjenci powinni realizować wydatki zgodnie z zasadą konkurencyjności, jeśli wartość realizowanych przez nich zamówień przekroczy 50 tys. zł netto. Co ważne beneficjenci podlegający przepisom Prawa zamówień publicznych (Pzp) muszą stosować zasadę konkurencyjności jedynie dla tych zamówień, których wartość jest niższa niż 30 tys. euro.
Nie ma obowiązku stosowania zasady konkurencyjności w przypadku zamówień opisanych w pkt 1 sekcji 6.5.3 Wytycznych, tzn. takich zamówień, których przedmiotem są dostawy i usługi określone w art. 4 Pzp, z wyjątkiem dostaw i usług określonych w art. 4 pkt 8 Pzp. Ponadto zasady konkurencyjności nie stosuje się do wydatków rozliczanych metodami uproszczonymi.
Od 1 stycznia 2016 r. istnieje obowiązek publikacji zapytań ofertowych w Bazie Konkurencyjności Funduszy Europejskich przez beneficjentów POIiŚ 2014-2020 zobowiązanych do stosowania zasady konkurencyjności.
Baza Konkurencyjności jest dostępna pod adresem www.bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl.
Do publikacji ogłoszeń w Bazie konkurencyjności Funduszy Europejskich (Baza Konkurencyjności) uprawnieni są beneficjenci (tzn. podmioty, które podpisały umowę o dofinansowanie), a także wnioskodawcy (tzn. podmioty zaineresowane złożeniem wniosku o dofinansowanie już od daty ogłoszenia o naborze projektów). Do zarejestrowania się w Bazie koniecznym jest posiadanie numeru projektu (beneficjent) albo numeru naboru (wnioskodawca, dla przedmiotowego naboru: POIS.05.02.00-IP.03-00-030/21). W trakcie procesu rejestracji dane dotyczące beneficjenta będą weryfikowane w oparciu o informacje zawarte w systemie SL14-20, a dane wnioskodawcy w oparciu o numer naboru.
Poniższe informacje nie stanowią oficjalnego rozstrzygnięcia CUPT w sprawie i mają wyłącznie charakter poglądowy. Stanowią wstępną opinię sporządzoną w oparciu o informacje zawarte w pytaniach i mogą ulec modyfikacji przy uwzględnieniu wszelkich okoliczności konkretnej sprawy.
Odpowiedzi na zadane pytania
W pkt 2.3 powinny być wpisane osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawcy w związku z wnioskiem.
Pierwszy rok ponoszenia wydatków na projekt nie musi być tożsamy z pierwszym rokiem analizy (rokiem bazowym).
Prawdopodobnie formuła wskazuje na FAŁSZ, ponieważ w komórce D10 założono pierwszy rok analizy jako 2021, a pierwszy rok modernizacji wagonów jako 2022 w komórce F21. Wytyczne w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata 2014-2020 (MIiR 2019) wskazują na str. 19, że „Rokiem bazowym w analizie finansowej i ekonomicznej powinien być założony w analizie rok rozpoczęcia realizacji projektu (np. rok rozpoczęcia robót budowlanych). Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której wniosek o dofinansowanie został sporządzony na etapie, gdy realizacja projektu została już rozpoczęta. Wówczas rokiem bazowym jest rok złożenia wniosku o dofinansowanie”. Jeżeli w roku 2021 będą ponoszone tylko wydatki na Studium Wykonalności, nie jest to jeszcze rok rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu i w konsekwencji nie jest to pierwszy rok analizy – będzie nim rok 2022, kiedy planuje się rozpoczęcie modernizacji wagonów (w powyższym fragmencie jako przykład podano roboty budowlane, jednak dla przedmiotowego konkursu będą to oczywiście wydatki na modernizację). Po wpisaniu w komórkę D10 roku 2022 formuła powinna wskazywać PRAWDA. Na potrzeby wyliczenia wskaźników finansowych wydatki ponoszone w roku 2021 będą skumulowane w roku bazowym 2022, co jest odzwierciedlone w formułach pliku, który został udostępniony Wnioskodawcom wraz z pozostałymi dokumentami dotyczącymi konkursu POIiŚ.5.2/1/21.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że Zgodnie z rozporządzeniem pomocowym za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki poniesione przez przedsiębiorcę ubiegającego się o udzielenie pomocy w okresie od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 4 ust. 6, albo od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, w przypadku nieotrzymania przez beneficjenta informacji, o której mowa w § 4 ust. 6, do dnia 31 grudnia 2023r. Przygotowanie SW nie wchodzi w zakres efektu zachęty (nie jest to rozpoczęcie prac związanych z projektem), więc co najwyżej będzie niekwalifikowalne jeżeli będzie poniesione przez złożeniem WOUPPa i otrzymaniem potwierdzenia albo zawarciem UoD w przypadku gdy nie było WOUPPa.
Pierwszy rok ponoszenia wydatków na projekt nie musi być tożsamy z pierwszym rokiem analizy (rokiem bazowym).
W formularzu WoUPP nie wykazuje się założeń na poziomie poszczególnych pozycji kosztów projektu, a jedynie kwoty zbiorcze. Natomiast w arkuszu pomocniczym wyszczególnione są pozycje uwzględnione w konkursie, tak aby Wnioskodawcy mogli zaplanować poszczególne działania i wyliczyć końcową kwotę wykazaną dalej w WoUPP. Tak więc decyzja o tym, czy wykonanie studium zostanie zlecone firmie zewnętrznej nie będzie wskazana we WoUPP – przy czym należy pamiętać, że całkowite koszty projektu muszą obejmować wszystkie koszty niezbędne do poniesienia w związku z realizacją projektu, począwszy od planowania, a skończywszy na nadzorze.
Należy również pamiętać, że w przypadku wpisania danego wydatku w pkt 3.8 Określenie wydatków kwalifikowanych projektu (opis planowanych wydatków kwalifikowalnych) WOUPP, a następnie na etapie WoD (po rozpoczęciu prac) lub WoP rezygnacja z ponoszenia tego wydatku w rozumieniu refundowania go ze środków UE, oznaczać to będzie zmianę zakresu projektu, która objęta jest dofinansowaniem, a w konsekwencji oznaczać to będzie obniżenie dofinansowania dla projektu w części przypadającej na koszty kwalifikowalne nieprzedstawione do rozliczenia. Na etapie WoD zmiana w odniesieniu do WOUPP jest możliwa pod warunkiem, że nie doszło jeszcze do rozpoczęcia prac związanych z projektem oraz że wnioskodawca złoży ponownie zaktualizowany WOUPP.
Co do zasady możliwe jest uwzględnienie wymiany wstawek żeliwnych na kompozytowe w wagonach, gdzie są już koła monoblokowe. Na etapie wniosku o dofinansowanie takie założenie powinno być opisane w dokumentacji.
Nie jest sprecyzowane, której tabeli dotyczy pytanie. Jeśli to jest pytanie do tabeli „Zestawienie wagonów do modernizacji” na zakładce „Zest. wagonów” w arkuszu pomocniczym do WoUPP, to w tej tabeli nie rozróżnia się typu kół ani wstawek, istotna jest ich liczba. Pod pojęciem „wagon modernizowany” rozumiemy wagon uwzględniony w projekcie do wymiany wstawek i ewentualnie dodatkowych elementów. Nawet jeśli w danym wagonie wymieniamy tylko wstawki, to nadal jest to wagon modernizowany (wliczony do kolumny G) i musi on spełniać kryteria określone w konkursie (wpis do Krajowego Rejestru Pojazdów Kolejowych i in.).
Dodatkowe elementy na jeden wagon, takie jak wymiana obręczy kół obręczowanych lub wymiana kół na monoblokowe, wpisuje się w kolumnie D zakładki „Założenia”, zgodnie z założeniami dla danego projektu.
Beneficjent będzie mógł wcześniej rozliczyć zakup wstawek, jednak pod rygorem zwrotu środków wraz z odsetkami w przypadku braku ich montażu, ponieważ hamulce same w sobie są tylko częścią, która dopiero po zamontowaniu przesądzi o osiągnięciu celu projektu jakim będzie redukcja hałasu. W trakcie kontroli, zespół kontrolujący CUPT sprawdzi protokoły odbioru zakupionych wstawek hamulcowych i dokumentów OT, natomiast jeśli chodzi o potwierdzenie montażu to nie ma wzorcowego dokumentu. Po zakupie wstawki zasilą zapewne stany magazynowe odbiorcy, więc beneficjent może zostać poproszony o zestawienie stanów ilościowych i będzie widoczne ile części zostało wydanych z magazynu i jak wygląda to w układzie ilościowo-wartościowym. Beneficjent może opracować wewnętrzny dokument, potwierdzający montaż wstawki na potrzeby odwzorowania ścieżki audytu dokonywanych czynności. Podczas kontroli na miejscu realizacji projektu zespół kontrolujący CUPT dokona weryfikacji przedmiotowego wydatku – potwierdzenie zakupu i fizycznego montażu wstawek w wagonach wraz z kontrolą zakresu finansowo-księgowego (dowody księgowe, zapisy w ewidencji księgowej, tabele amortyzacji).
Do publikacji ogłoszeń w Bazie konkurencyjności Funduszy Europejskich (Baza Konkurencyjności) uprawnieni są beneficjenci (tzn. podmioty, które podpisały umowę o dofinansowanie), a także wnioskodawcy (tzn. podmioty zaineresowane złożeniem wniosku o dofinansowanie już od daty ogłoszenia o naborze projektów). Do zarejestrowania się w Bazie koniecznym jest posiadanie numeru projektu (beneficjent) albo numeru naboru (wnioskodawca, dla przedmiotowego naboru: POIS.05.02.00-IP.03-00-030/21). W trakcie procesu rejestracji dane dotyczące beneficjenta będą weryfikowane w oparciu o informacje zawarte w systemie SL14-20, a dane wnioskodawcy w oparciu o numer naboru.
W zakresie przedmiotowego konkursu, należy również pamiętać o konieczności spełnienia kryterium formalnego „Efekt zachęty”. Zgodnie z opisem kryterium, prace nad realizacją projektu nie mogą się rozpocząć:
– przed złożeniem wniosku o udzielenie pomocy publicznej na realizację projektu dotyczącego zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe oraz otrzymaniem przez wnioskodawcę informacji, że projekt, którego dotyczy wniosek wstępnie, z zastrzeżeniem dalszej szczegółowej oceny projektu, kwalifikuje się do otrzymania pomocy (jeśli wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pomocy publicznej na realizację projektu dotyczącego zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe);
– przed zawarciem umowy o dofinansowanie projektu (jeśli wnioskodawca nie złożył wniosku o udzielenie pomocy publicznej na realizację projektu dotyczącego zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe).
Rozpoczęcie realizacji projektu jest definiowane jako rozpoczęcie robót związanych z inwestycją będącą przedmiotem dofinansowania albo pierwsze wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W kontekście procedury przetargowej należy pamiętać o spełnieniu następujących warunków dla zachowania tzw. „efektu zachęty”:
– procedura nie powinna się zakończyć tzn. umowa z wykonawcą nie powinna zostać podpisana przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu lub przed otrzymaniem od CUPT pozytywnego wyniku wstępnej kwalifikacji w przypadku złożenia Woupp;
– w dokumentacji przetargowej zawarto klauzulę umożliwiającą unieważnienie postępowania w przypadku nieuzyskania dofinansowania projektu.
Poniższy zapis z dotyczący Kryterium formalnego „Przedmiot wsparcia”, wynika bezpośrednio z Decyzji KE Pomoc państwa SA.55443 (2019/N) na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe z 16.12.2019 r.
Przedmiotowe postanowienie decyzji Komisji Europejskiej związane jest z terminem wejścia w życie rozporządzenia Komisji (UE) 1304/2014 z 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniającego decyzję 2008/232/WE i uchylającego decyzję 2011/229/UE (Dz. Urz. UE 2014 L 356/421). Obowiązuje ono od 1 stycznia 2015 roku. W opinii KE, wymagało ono by wagony były ciche. W związku z tym KE uznała, ze pomoc nie powinna dotyczyć wagonów, do których wymogi ustanowione tym rozporządzeniem znajdowały zastosowanie.
Biorąc powyższe pod uwagę, wystarczające jest potwierdzenie przez beneficjenta, że ww. przepisy nie miały zastosowania do danego wagonu. Warunek ten będzie spełniony, jeśli dopuszczenie danego typu wagonu do eksploatacji miało miejsce przed 1 stycznia 2015 r. Zatem chodzi w tym przypadku o dopuszczenie typu, a nie o świadectwo eksploatacji konkretnego wagonu.
Program Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ 2014-2020) w ramach którego udzielane będzie dofinansowanie to krajowy program wspierający gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska, przeciwdziałanie zmianom klimatu i adaptację do nich, transport i bezpieczeństwo energetyczne, a także inwestycje w obszary ochrony zdrowia i dziedzictwa kulturowego.
Zgodnie z powyższym potwierdzam, że chodzi tylko i wyłącznie o wagony wpisane do krajowego (polskiego) Krajowego Rejestru Pojazdów Kolejowych prowadzonego przez UTK.
Okres kwalifikowalności dla każdego projektu jest ustalany indywidualnie, przy zachowaniu zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 stycznia 2020 r. Zgodnie z Rozporządzeniem, w przypadku skorzystania przez wnioskodawcę z pierwszego etapu naboru projektów do dofinansowania – składania WoUPP, okres ten będzie się rozpoczynać w dniu otrzymania przez podmiot ubiegający się o wsparcie informacji z CUPT o tym, że projekt wstępnie kwalifikuje się do otrzymania pomocy. Jeśli wnioskodawca nie skorzysta z tego etapu naboru projektów do dofinansowania lub/i nie otrzyma ww. informacji, to początkiem wskazanego okresu będzie dzień zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. W obu przypadkach koniec tego okresu będzie przypadać maksymalnie na 31 grudnia 2023 r.
Oznacza to, że Wnioskodawca musi w taki sposób sporządzić harmonogram prac, aby do zakończenia okresu kwalifikowalności, zakończył realizację rzeczową projektu w tym uzyskał wszystkie niezbędne dokumenty/certyfikaty.
Zgodnie z zapisem zawartym w Decyzji KE Pomoc państwa SA.55443 (2019/N) na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe z 16.12.2019 r. oraz w ramach kryterium formalnego „Przedmiot wsparcia”, modernizowane wagony:
2) służą obsłudze transportu towarowego przy wykorzystaniu polskiej sieci kolejowej (tj. przewozy towarowe, które mają swój początek lub koniec na terytorium Polski lub są świadczone na terytorium Polski).
Tak więc modernizowane wagony nie muszą jeździć wyłącznie na terytorium Polski, jednak zgodnie z powyższym przewozy towarowe, muszą mieć swój początek lub koniec na terytorium Polski lub są świadczone w całości na terytorium Polski.
W pewnym stopniu np. na etapie wniosków o płatność, Beneficjent będzie informował, że ww. kryterium jest spełnione poprzez deklaracje i oświadczenia, które pod odpowiedzialnością karną zostaną przedstawione we wnioskach. Ponadto należy pamiętać, że projekty są oceniane przy ich wyborze ale także, w przypadku uzyskania dofinansowania, podlegają kontrolom różnych instytucji w różnych stadiach realizacji. Zatem w dalszej weryfikacji może zostać zakwestionowany zakres projektu, który w rzeczywistości nie był związany z ustalonym celem projektu.
Należy mieć również na względzie, że projekt będzie musiał zachować trwałość, zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku, czyli w okresie 5 lat od płatności
końcowej:
- wnioskodawca nie zaprzestanie działalności produkcyjnej lub nie przeniesie jej poza obszar objęty programem;
- nie dojdzie do zmiany własności elementu infrastruktury, która przyniesie przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
- nie dojdzie do istotnej zmiany wpływającej na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23.01.2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 oraz zgodnie z regulaminem konkursu POIiŚ.5.2/1/21:
§ 2. ust. 9. O dofinansowanie mogą się ubiegać:
1) przewoźnicy kolejowi w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym,
2) dysponenci w rozumieniu art. 4 pkt 6b ustawy o transporcie kolejowym, tj. podmioty będące właścicielami pojazdów kolejowych lub posiadający prawo do korzystania z nich jako środka transportu, wpisani do krajowego rejestru pojazdów kolejowych;
– mający siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 1043 z późn. zm.), definiuje przewoźnika kolejowego oraz dysponenta w następujący sposób:
przewoźnik kolejowy – przedsiębiorca uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych, w tym przedsiębiorca świadczący wyłącznie usługę trakcyjną, na podstawie licencji i jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, lub przedsiębiorca uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych na podstawie świadectwa bezpieczeństwa.
dysponent – podmiot będący właścicielem pojazdu kolejowego lub posiadający prawo do korzystania z niego jako środka transportu, wpisany do europejskiego rejestru pojazdów kolejowych (EVR).
Jeżeli zatem Wnioskodawca jest stroną umowy leasingu, dzierżawy lub posiada inny tytuł prawny, z którego wynika prawo do korzystania z pojazdów kolejowych jako środka transportu i jest wpisany do właściwego rejestru jako dysponent, wówczas może być Beneficjentem w ramach przedmiotowego konkursu. Uzyskanie statusu dysponenta uzależnione jest od wpisu do rejestru. Z tego względu, podmioty wpisane do rejestru jako dysponenci spełniają jednocześnie kryterium posiadania prawa własności lub innego tytułu prawnego do korzystania z pojazdu kolejowego jako środka transportu. Jeśli natomiast Wnioskodawca nie spełni ww. warunków, nie będzie miał możliwości zostać beneficjentem w ramach konkursu. .
Należy mieć również na względzie, że projekt będzie musiał zachować trwałość, zgodnie z art. 71rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku, czyli w okresie 5 lat od płatności
końcowej:
– wnioskodawca nie zaprzestanie działalności produkcyjnej lub nie przeniesie jej poza obszar objęty programem;
– nie dojdzie do zmiany własności elementu infrastruktury, która przyniesie przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
– nie dojdzie do istotnej zmiany wpływającej na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.
W związku z powyższym wnioskodawca będzie musiał posiadać umowę leasingu, dzierżawy lub inny tytuł prawny do korzystania z pojazdu kolejowego jako środka transportu w całym okresie trwałości lub zobowiązać się do zawarcia takiej umowy przynajmniej na ten okres.
CUPT jako instytucja organizująca konkurs na inwestycje w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe tj. tzw. „ciche hamulce” w ramach POIiŚ (działanie 5.2), zorganizował już dwa webinaria.
Pierwsze odbyło się w dniu 15.04.2021 r. i dotyczyło składania Wniosków o Udzielenie Pomocy Publicznej (WoUPP-ów) w związku z konkursem. Drugie webinarium odbyło się 24.06.2021 roku. Podczas webinarium, przekazano informacje o najważniejszych założeniach dotyczących udzielenia dofinansowania dla projektów. Wydarzenia zostały zorganizowane przez CUPT, przy udziale Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i dedykowane były potencjalnym Beneficjentom projektów.
Wszystkie prezentacje z webinariów są opublikowanie na stronie CUPT:
– Prezentacje z webinarium z dnia 15.04.2021 r. opublikowane są w następującej zakładce.
– Prezentacja z webinarium z dnia 24.06.2021 r. opublikowana jest w następującej zakładce.
Ponadto wszystkie pytania zadawane przez potencjalnych Wnioskodawców wraz z udzielonymi odpowiedziami są publikowane na stronie CUPT.
– pytania wraz odpowiedziami wysłane do CUPT do 1.06.2021 są publikowane w następującej zakładce.
– pytania wraz odpowiedziami wysłane do CUPT po 1.06.2021 są publikowane w następującej zakładce.
Wobec powyższego CUPT obecnie nie planuje organizować kolejnych webinariów.
Zgodnie z zapisami „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014 –2020”, obowiązek informowania o projekcie powstaje od momentu uzyskania dofinansowania.
Przed podpisaniem UoD, Wnioskodawca nie może posługiwać się znakiem UE oraz znakiem Funduszy Europejskich. Odstępstwem od tej sytuacji jest zgoda instytucji przyznającej dofinansowanie. Zgoda ta może być podyktowana pewnością, że dany wnioskodawca otrzyma dofinansowanie. W przypadku projektu, który aplikuje o uzyskanie funduszy UE w trybie konkursowym, nie ma pewności, iż Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie.
Informacje o dofinansowaniu powinny być podawane w trakcie realizacji projektu, przy okazji wszystkich działań informacyjnych i promocyjnych oraz po zakończeniu realizacji projektu. Nie istnieje jednak jeden obowiązkowy, z góry określony zestaw działań informacyjno-promocyjnych, które należy zrealizować. Trzeba natomiast wybrać takie działania, które będą zgodne z celem projektu oraz jego charakterem i skalą.
Po zawarciu umowy o dofinansowanie należy odpowiednio oznaczać dokumenty dotyczące projektu, które będą publikowane np.: dokumentację przetargową, ogłoszenia, raporty, publikacje, materiały dla prasy etc. oraz po dokonaniu modernizacji wagony.
W celu dokonania właściwych działań informacyjno – promocyjnych proszę o zapoznanie się również z Zasadami promocji i oznakowania projektów – umowy podpisane od 1 stycznia 2018 roku oraz z Podręcznikiem wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020w zakresie informacji i promocji
Wartość rezydualna dotyczy elementów podlegających wymianie w ramach modernizacji wagonów w konkursie. Jeśli wagony w całości podlegałyby modernizacji w związku z upływem ich okresu żywotności, wystąpiłoby to zarówno w wariancie bezinwestycyjnym (W0), jak i w wariancie inwestycyjnym (WI), stąd wartości te różnicowo skróciłyby się do zera. Jeżeli Wnioskodawca zakładałby wycofanie części wagonów objętych projektem z użytkowania po okresie 20 lat, dzięki elastyczności arkusza kalkulacyjnego możliwe jest uwzględnienie takiego założenia. Ze względu na to, że żywotność części wagonów objętych projektem może być dłuższa niż 30 lat (oraz dłuższa niż żywotność odtworzonych elementów podlegających wymianie w ramach modernizacji wagonów w konkursie), dla uproszczenia można przyjąć, że uśredniona żywotność wagonów objętych projektem pokrywa okres analizy.
Proszę o opisanie przyjętych założeń i dostosowanie analizy.
W analizie finansowej uwzględnia się zmianę przychodów związaną bezpośrednio z zakresem projektu. W konkursie przyjęto uproszczenie, że „analizy transportowe projektu co do zasady nie powinny zakładać wzrostu pracy eksploatacyjnej i przewozowej w wariancie ‘z projektem’ (WI) w porównaniu do wariantu ‘bez projektu’ (W0). Tym samym należy założyć, że realizacja projektu nie ma wpływu na popyt na przewozy realizowane przez Wnioskodawcę (W0=WI)” (por. Załącznik nr 9 do Regulaminu). W związku z tym, w wariancie bezinwestycyjnym (W0) należy założyć przychody z dzierżawy wagonów na zasadzie business as usual, a w wariancie inwestycyjnym (WI) albo analogiczne (wtedy różnicowo się skrócą do zera i nie ma konieczności ich wyliczania, wystarczy informacja opisowa) albo różne, jeśli Wnioskodawca zakłada np. inną stawkę za dzierżawę wagonów cichych (wtedy należy je wyliczyć w obu wariantach, ponieważ będzie to miało wpływ na wyniki analizy finansowej).
Sformułowania zastosowane w szablonie AKK w zakresie wyliczenia wartości służących do oceny kryteriów merytorycznych I stopnia wzorują się na Załączniku nr 4 do Regulaminu. Zgodnie z zasadami oceny kryterium „Zakres geograficzny przewozów” uchwalonymi przez Komitet Monitorujący POIiŚ, aby otrzymać punkty należy wykazać m.in., że „łączna praca eksploatacyjna cichymi wagonami Wnioskodawcy po cichszych trasach (zgodnych z Rozporządzeniem 2019/774) w pierwszym roku po zakończeniu realizacji projektu może wzrosnąć o co najmniej [5%/10%/15%] w stosunku do roku poprzedzającego rok ogłoszenia konkursu, zaś w przypadku gdy Wnioskodawca nie wykonywał przewozów po cichszych trasach w roku poprzedzającym rok ogłoszenia konkursu co najmniej [10%/30%/50%] pracy eksploatacyjnej zmodernizowanymi wagonami będzie wykonywane po cichszych trasach w pierwszym roku po zakończeniu realizacji projektu”. Konkurs ma na celu umożliwienie Wnioskodawcom wymiany wstawek hamulcowych na kompozytowe tuż przed 8.12.2024 r., aby w tym terminie nastąpiła już realna poprawa emisji hałasu i premiuje m.in. Wnioskodawców, którzy już prowadzą przewozy cichymi wagonami po trasach na dzień ogłoszenia konkursu planowanych jako cichsze (wzrost o x% nie jest możliwy od wartości 0). Sformułowanie „Łączna praca eksploatacyjna wykonana wagonami cichymi po cichszych trasach w roku poprzedzającym ogłoszenie konkursu [wagonokm]” należy więc interpretować dosłownie jako „wykonana wagonami cichymi”, a nie jako „wagonami przeznaczonymi do wyciszenia”.
Jeżeli Wnioskodawca nie wykonywał cichymi wagonami przewozów po cichszych trasach w roku poprzedzającym rok ogłoszenia konkursu, to zgodnie z kryterium „Zakres geograficzny przewozów” zastosowanie ma: „zaś w przypadku gdy Wnioskodawca nie wykonywał przewozów po cichszych trasach w roku poprzedzającym rok ogłoszenia konkursu co najmniej [10%/30%/50%] pracy eksploatacyjnej zmodernizowanymi wagonami będzie wykonywane po cichszych trasach w pierwszym roku po zakończeniu realizacji projektu”.
Na potrzeby dokonania rozliczeń w ramach projektu, może być wykorzystany rachunek bankowy, który został utworzony przed ogłoszeniem naboru oraz podpisaniem umowy o dofinansowanie, pod warunkiem że nie był wykorzystywany wcześniej do żadnych rozliczeń i będzie dedykowany tylko do rozliczeń w ramach projektu.
W odpowiedzi na poniższego maila, informuję że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23.01.2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 oraz zgodnie z regulaminem konkursu POIiŚ.5.2/1/21:
§ 2. ust. 9. O dofinansowanie mogą się ubiegać:
1) przewoźnicy kolejowi w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym,
2) dysponenci w rozumieniu art. 4 pkt 6b ustawy o transporcie kolejowym, tj. podmioty będące właścicielami pojazdów kolejowych lub posiadający prawo do korzystania z nich jako środka transportu, wpisani do krajowego rejestru pojazdów kolejowych;
– mający siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 1043 z późn. zm ), definiuje przewoźnika kolejowego oraz dysponenta w następujący sposób:
przewoźnik kolejowy – przedsiębiorca uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych, w tym przedsiębiorca świadczący wyłącznie usługę trakcyjną, na podstawie licencji i jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, lub przedsiębiorca uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych na podstawie świadectwa bezpieczeństwa.
dysponent – podmiot będący właścicielem pojazdu kolejowego lub posiadający prawo do korzystania z niego jako środka transportu, wpisany do europejskiego rejestru pojazdów kolejowych (EVR).
Jeżeli zatem Wnioskodawca jest stroną umowy leasingu, dzierżawy lub posiada inny tytuł prawny, z którego wynika prawo do korzystania z pojazdów kolejowych jako środka transportu i jest wpisany do właściwego rejestru jako dysponent, wówczas może być Beneficjentem w ramach przedmiotowego konkursu. Uzyskanie statusu dysponenta uzależnione jest od wpisu do rejestru. Z tego względu, podmioty wpisane do rejestru jako dysponenci spełniają jednocześnie kryterium posiadania prawa własności lub innego tytułu prawnego do korzystania z pojazdu kolejowego jako środka transportu. Jeśli natomiast Wnioskodawca nie spełni ww. warunków, nie będzie miał możliwości zostać beneficjentem w ramach konkursu.
Należy mieć na względzie, że projekt będzie musiał zachować trwałość, zgodnie z art. 71rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku, czyli w okresie 5 lat od płatności
końcowej:
– wnioskodawca nie zaprzestanie działalności produkcyjnej lub nie przeniesie jej poza obszar objęty programem;
– nie dojdzie do zmiany własności elementu infrastruktury, która przyniesie przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
– nie dojdzie do istotnej zmiany wpływającej na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.
W związku z powyższym wnioskodawca będzie musiał posiadać umowę leasingu, dzierżawy lub inny tytuł prawny do korzystania z pojazdu kolejowego jako środka transportu w całym okresie trwałości lub zobowiązać się do zawarcia takiej umowy przynajmniej na ten okres.
Zgodnie z zapisem zawartym w Decyzji KE Pomoc państwa SA.55443 (2019/N) na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe z 16.12.2019 r. oraz w ramach kryterium formalnego „Przedmiot wsparcia”, modernizowane wagony:
2) służą obsłudze transportu towarowego przy wykorzystaniu polskiej sieci kolejowej (tj. przewozy towarowe, które mają swój początek lub koniec na terytorium Polski lub są świadczone na terytorium Polski).
Tak więc modernizowane wagony nie muszą jeździć wyłącznie na terytorium Polski, jednak zgodnie z powyższym przewozy towarowe, muszą mieć swój początek lub koniec na terytorium Polski lub są świadczone w całości na terytorium Polski.
Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Dz.U. 2020 poz. 185), oraz regulaminu konkursu Nr POIiŚ.5.2/1/21, do wydatków kwalifikowanych zalicza się wydatki niezbędne do realizacji projektu m. in. poniesione na:
3. Zakup i montaż:
a) kół monoblokowych lub zestawów kołowych z kołami monoblokowymi dopuszczonych do eksploatacji z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w koła obręczowane,
b) kompozytowych wstawek hamulcowych,
c) łączników dźwigni nad zestawami kołowymi w układzie mechanicznym hamulca
na wózkach – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony
w koła obręczowane,
d) aparatury pneumatycznej, w tym zaworów rozrządczych, przekładników ciśnienia, zaworów z załamaną charakterystyką, zaworów ważących i cylindrów hamulcowych –
w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy wymaga uprzedniej modernizacji układu pneumatycznego w celu zastosowania kompozytowych wstawek hamulcowych;
Do kosztów kwalifikowalnych będzie można zaliczyć wszystkie wydatki niezbędne do realizacji projektu. Wobec powyższego jeśli w opinii wnioskodawcy popartej odpowiednimi analizami, zakup i montaż łożysk i maźnic jest wydatkiem niezbędnym do realizacji projektu, to będzie mógł być uznany za wydatek kwalifikowalny. Celem projektu będzie zmniejszenie emisji hałasu poprzez montaż nowych zestawów kołowych w wagonach towarowych. Wagony te muszą zatem zostać zmodernizowane i dopuszczone do eksploatacji i wszystko to, co jest niezbędne do realizacji tego celu może być kwalifikowalne, o ile spełnione są pozostałe warunki kwalifikowalność określone w rozporządzeniu pomocowym oraz w „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”.
Określenie „Ile % pracy eksploatacyjnej wagonami cichymi zmodernizowanymi w ramach projektu będzie wykonywane po cichszych trasach w pierwszym roku po realizacji projektu?” dotyczy % pracy wykonywanej na cichszych trasach w odniesieniu do pracy eksploatacyjnej wyłącznie zmodernizowanymi w ramach projektu wagonami.
Zgodnie z Regulamin konkursu POIiŚ.5.2/1/21 wraz z wnioskiem o dofinansowanie (WOD) Wnioskodawca zobligowany jest do złożenia listy załączników, zgodnie z którą Załącznik 14 stanowią Dokumenty uwierzytelniające oświadczenie wnioskodawcy o zabezpieczeniu środków na realizację projektu:
14.1 Uchwała bądź inne równorzędne dokumenty właściwego organu określające zadanie, na które przeznaczone są środki finansowe, a także wysokość wkładu własnego oraz koszty niekwalifikowane na realizację danego zadania wraz z planem inwestycyjnym obejmującym co najmniej okres realizacji projektu zatwierdzonym przez właściwy organ oraz (jeśli wnioskodawca posiada) inne dokumenty potwierdzające dysponowanie środkami na współfinansowanie;
14.2 Oświadczenie o podjęciu działań na rzecz zapewnienia współfinansowania przez właściwego ministra (w przypadku jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego);
W myśl powyższego za obligatoryjne dokumenty uwierzytelniające zabezpieczenie środków na realizację projektu należy uznać Uchwałę bądź inne równorzędne dokumenty właściwego organu wraz z planem inwestycyjnym, bądź w przypadku jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego Oświadczenie o podjęciu działań na rzecz zapewnienia współfinansowania przez właściwego ministra. Z kolei Oświadczenia w postaci dedykowanych rachunków (bieżących i vat) mogą stanowić dodatkowe dokumenty potwierdzające dysponowanie środkami na współfinansowanie projektu.
Na etapie oceny spełnienia kryteriów wyboru projektów badana jest m.in. Wykonalność finansowa projektu, czyli czy sytuacja finansowa potencjalnego beneficjenta/operatora (wnioskodawcy) nie zagraża realizacji i utrzymaniu rezultatów projektu, potwierdzona wiarygodnymi źródłami współfinansowania projektu co najmniej w okresie trwałości projektu. W nawiązaniu do powyższego (Oświadczenia w postaci dedykowanych rachunków mogą stanowić dodatkowe dokumenty potwierdzające dysponowanie środkami na współfinansowanie projektu).
W ramach projektu środki będą przekazywane przez CUPT na wskazany w umowie o dofinansowanie rachunek dla refundacji oraz ewentualnie – wyodrębniony rachunek do przekazywania zaliczki. Natomiast nie jest wymagany rachunek na cele zabezpieczenia środków, stąd też od Beneficjenta zależy czy taki rachunek posiada i czy jest on konsolidowany z rachunkiem spółki.
Jednocześnie należy pamiętać o wymogu prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla rozliczeń
w ramach projektu. Wszystkie dokumenty dotyczące realizowanego projektu powinny być księgowane w sposób umożliwiający ich szybką, łatwą i jednoznaczną identyfikację. Tak zwana odrębna ewidencja księgowa może oznaczać wprowadzenie jednolitego oznakowania dofinansowanych pozycji bądź ujmowanie ich na specjalnie w tym celu utworzonych kontach. Zgodnie z art. 125 pkt 4 lit. b rozporządzenia ogólnego, beneficjent jest zobowiązany do prowadzenia dla projektu odrębnej ewidencji księgowej kosztów, wydatków i przychodów lub stosowania w ramach istniejącego informatycznego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego umożliwiającego identyfikację wszystkich transakcji oraz poszczególnych operacji bankowych związanych z projektem oraz zapewnienia, że operacje gospodarcze są ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W ramach dokumentacji aplikacyjnej wymagane są te dokumenty, które są wymienione w Regulaminie Konkursu nr POIiŚ.5.2/1/21 oraz w jego załącznikach.
W odpowiedzi na poniższe pytanie uprzejmie informujemy, że nie udzielamy tego typu informacji.
Na rynku doradczym istnieje dużo firm zajmujących się pomocą w przygotowaniu projektów z branży kolejowej, do których kontakty są dostępne np. w Internecie.
Wg rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 § 5. 1. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki niezbędne do realizacji projektu poniesione na zakup i montaż kół monoblokowych lub zestawów kołowych z kołami monoblokowymi dopuszczonych do eksploatacji z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w koła obręczowane.
W związku z tym należy stwierdzić, że kwalifikowalne są wydatki na zakup i montaż kół monoblokowych jedynie w wagonach wyposażonych w koła obręczowane.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23.01.2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 oraz zgodnie z regulaminem konkursu POIiŚ.5.2/1/21:
- § 2. ust. 9. O dofinansowanie mogą się ubiegać:
1) przewoźnicy kolejowi w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym,
2) dysponenci w rozumieniu art. 4 pkt 6b ustawy o transporcie kolejowym, tj. podmioty będące właścicielami pojazdów kolejowych lub posiadający prawo do korzystania z nich jako środka transportu, wpisani do krajowego rejestru pojazdów kolejowych;
– mający siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
w odpowiedzi na poniższe pytanie uprzejmie informujemy, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23.01.2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 oraz zgodnie z regulaminem konkursu POIiŚ.5.2/1/21:
- § 2. ust. 9. O dofinansowanie mogą się ubiegać:
1) przewoźnicy kolejowi w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym,
2) dysponenci w rozumieniu art. 4 pkt 6b ustawy o transporcie kolejowym, tj. podmioty będące właścicielami pojazdów kolejowych lub posiadający prawo do korzystania z nich jako środka transportu, wpisani do krajowego rejestru pojazdów kolejowych;
– mający siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 1043 z późn. zm ), definiuje przewoźnika kolejowego oraz dysponenta w następujący sposób:
przewoźnik kolejowy – przedsiębiorca uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych, w tym przedsiębiorca świadczący wyłącznie usługę trakcyjną, na podstawie licencji i jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, lub przedsiębiorca uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych na podstawie świadectwa bezpieczeństwa.
dysponent – podmiot będący właścicielem pojazdu kolejowego lub posiadający prawo do korzystania z niego jako środka transportu, wpisany do europejskiego rejestru pojazdów kolejowych (EVR).
Jeżeli zatem Wnioskodawca jest stroną umowy leasingu, dzierżawy lub posiada inny tytuł prawny, z którego wynika prawo do korzystania z pojazdów kolejowych jako środka transportu i jest wpisany do właściwego rejestru jako dysponent, wówczas może być Beneficjentem w ramach przedmiotowego konkursu. Uzyskanie statusu dysponenta uzależnione jest od wpisu do rejestru. Z tego względu, podmioty wpisane do rejestru jako dysponenci spełniają jednocześnie kryterium posiadania prawa własności lub innego tytułu prawnego do korzystania z pojazdu kolejowego jako środka transportu. Jeśli natomiast Wnioskodawca nie spełni ww. warunków, nie będzie miał możliwości zostać beneficjentem w ramach konkursu.
Należy mieć na względzie, że projekt będzie musiał zachować trwałość, zgodnie z art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku, czyli w okresie 5 lat od płatności końcowej:
– wnioskodawca nie zaprzestanie działalności produkcyjnej lub nie przeniesie jej poza obszar objęty programem;
– nie dojdzie do zmiany własności elementu infrastruktury, która przyniesie przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
– nie dojdzie do istotnej zmiany wpływającej na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.
W związku z powyższym wnioskodawca będzie musiał posiadać umowę leasingu, dzierżawy lub inny tytuł prawny do korzystania z pojazdu kolejowego jako środka transportu w całym okresie trwałości lub zobowiązać się do zawarcia takiej umowy przynajmniej na ten okres.
Wzór wyliczenia maksymalnej wysokość dofinansowania zgodnie z § 4 ust 4 Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Dz.U. 2020 poz. 185) jest wskazany w arkuszu kalkulacyjnym, zarówno w pomocniczym arkuszu kalkulacyjnym do WouPP, jak i w pomocniczym arkuszu kalkulacyjnym analizy kosztów i korzyści do WoD. W formułach uwzględniono m.in. skumulowany koszt netto zakupu i wymiany obręczy kół dostosowanych do wstawek żeliwnych oraz koszt całkowity netto (w tym kwalifikowane i niekwalifikowane) przygotowania wagonów do modernizacji oraz montażu elementów dostosowanych do wstawek kompozytowych. Jeżeli Wnioskodawca zakłada brak kosztów w poszczególnych pozycjach, będzie tam wykazana wartość zero. Wszystkie założenia powinny zostać opisane w dokumentacji.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w konkursie przewidziana jest możliwość kwalifikowania wymiany zestawów kołowych w sytuacji, gdy wymieniane są koła obręczowane na monoblokowe – por. Regulamin konkursu §2 art. 14 „zakup i montaż: a) kół monoblokowych lub zestawów kołowych z kołami monoblokowymi dopuszczonych do eksploatacji z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w koła obręczowane”.
Sposób obliczania mechanizmu różnicy jest zawarty zarówno w pomocniczym arkuszu kalkulacyjnym do WouPP, jak i w pomocniczym arkuszu kalkulacyjnym analizy kosztów i korzyści do WoD, i uwzględnia m.in. koszty całkowite netto (w tym kwalifikowane i niekwalifikowane) zakupu wstawek, montażu wstawek, przygotowania wagonów do modernizacji (demontaż elementów), zakupu dodatkowych elementów oaz montażu dodatkowych elementów. Co do zasady koszty te są w przedmiotowym konkursie kwalifikowalne, jeśli jednak Wnioskodawca zakłada przyjąć poszczególne koszty jako niekwalifikowane, w arkuszach pozostawiono miejsce na wyszczególnienie tych pozycji (poz. „w tym nakłady niekwalifikowane”).
Wnioskowana wysokość dofinansowania musi spełniać jednocześnie dwa kryteria, tj.
- nie może być wyższa niż 50% kosztów kwalifikowalnych oraz
- nie może być wyższa niż kwota niezbędna do pokrycia różnicy kosztów między pierwszym dostosowaniem wagonu towarowego do zamontowania i zamontowaniem w nim kompozytowych wstawek hamulcowych a kosztem wyposażenia wagonu towarowego w żeliwne wstawki hamulcowe. Wobec tego dopuszczalna kwota dofinansowania to niższa z tych dwóch. Koszty demontażu i montażu, kwalifikowane czy niekwalifikowane, mieszczą się w zakresie kosztu ponoszonego w celu pierwszego dostosowania wagonu towarowego do zamontowania i zamontowania w nim kompozytowych wstawek hamulcowych.
Zgodnie z zapisem w ramach kryterium formalnego „Przedmiot wsparcia”, modernizowane wagony służą obsłudze transportu towarowego przy wykorzystaniu polskiej sieci kolejowej (tj. przewozy towarowe, które mają swój początek lub koniec na terytorium Polski lub są świadczone na terytorium Polski). Na etapie wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca powinien opisać trasy, po których wybrane do modernizacji wagony będą użytkowane. Jest to wymagany element opisu projektu. Ponadto należy podać informacje, które pozwolą na ocenę projektu pod kątem kryteriów wyboru projektów, w szczególności należy mieć na uwadze kryterium merytoryczne „Zakres geograficzny przewozów”, dla oceny którego potrzebne są informacje w zakresie łącznej pracy eksploatacyjnej cichymi wagonami po cichszych trasach – w roku poprzedzającym rok ogłoszenia konkursu czyli w roku 2020 oraz planowaną pracę w pierwszym roku po zakończeniu realizacji projektu. W przypadku braku pracy eksploatacyjnej cichymi wagonami na cichszych trasach w roku 2020 należy podać dane w zakresie przewidywanej pracy eksploatacyjnej zmodernizowanych wagonów w pierwszym roku po zakończeniu realizacji projektu. Informacje w tym zakresie będą miały charakter opisowy i co do zasady nie będzie wymagane ich udokumentowanie. Informacje podawane we wniosku o dofinansowanie muszą być zgodne z prawdą, co potwierdzają osoby podpisujące wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Załącznik nr 5 w przypadku modernizacji wagonów jest wymaganym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie. Na Mapie powinny być zaznaczone trasy poruszania się wagonów zgodnie z opisem wskazanym we Wniosku o dofinansowanie.
Wzór oświadczenia znajduje się na końcu wzoru wniosku o dofinansowanie zamieszczonego na stronie internetowej CUPT w części dotyczącej konkursu w pliku Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Wzór_WoD_01.06.2021.
Zgodnie z Regulamin konkursu POIiŚ.5.2/1/21 wraz z wnioskiem o dofinansowanie (WOD) Wnioskodawca zobligowany jest do złożenia m.in. Załącznika 14 stanowiącego Dokumenty uwierzytelniające oświadczenie wnioskodawcy o zabezpieczeniu środków na realizację projektu:
14.1 Uchwała bądź inne równorzędne dokumenty właściwego organu określające zadanie, na które przeznaczone są środki finansowe, a także wysokość wkładu własnego oraz koszty niekwalifikowane na realizację danego zadania wraz z planem inwestycyjnym obejmującym co najmniej okres realizacji projektu zatwierdzonym przez właściwy organ oraz (jeśli wnioskodawca posiada) inne dokumenty potwierdzające dysponowanie środkami na współfinansowanie;
14.2 Oświadczenie o podjęciu działań na rzecz zapewnienia współfinansowania przez właściwego ministra (w przypadku jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego);
W myśl powyższego wymagane jest przedstawienie dokumentów uwierzytelniające zabezpieczenie środków na realizację projektu. Może to być Uchwała Zarządu bądź inny równorzędny dokument właściwego organu, który ma umocowanie do zaciągania zobowiązań wraz z planem inwestycyjnym, bądź w przypadku jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego Oświadczenie o podjęciu działań na rzecz zapewnienia współfinansowania przez właściwego ministra. W przypadku pokrycia całości/części środków z finansowania dłużnego, należy przedstawić dokument potwierdzający zaciągnięcie np. promesę kredytową.
Opis procedur zawierania umów dla zadań objętych projektem powinien zawierać informacje o obowiązującym sposobie postępowania w spółce w zakresie istniejących uregulowań prawnych dla zawierania umów dla zadań objętych projektem.
Może to być na przykład:
- Regulamin udzielania zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane przez Beneficjenta;
- Regulamin dokonywania zakupów i usług w Spółce;
- Oświadczenie Beneficjenta o stosowaniu ustawy.
Prawo zamówień publicznych do zawierania umów związanych z realizacją projektu.
Należy zaznaczyć, że w przypadku otrzymania dofinansowania tryb wyboru wykonawcy dla wydatków współfinansowanych powinien być zgodny z zapisami Rozdziału 6.5 Zamówienia udzielane w ramach projektów Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Konkurs jest objęty pomocą publiczną. Katalog kosztów kwalifikowalnych wykazany w § 5 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 stycznia 2020 w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 jest zamknięty i nie obejmuje rezerwy na nieprzewidziane wydatki. Wobec tego nie mogą one być wykazane w kosztach kwalifikowanych.
Jak wyżej. Ponadto zwracam uwagę, że przedmiotowy konkurs jest objęty pomocą publiczną i co do zasady luka w finansowaniu wynosi 100%.
W naszej opinii jeśli Beneficjent planuje samodzielnie zdemontować i zamontować wstawki i zestawy kołowe, a szacowany koszt byłby taki sam zarówno dla wstawek żeliwnych jak i kompozytowych, możliwe jest przyjęcie i opisanie takiego założenia. Nie będzie to miało materialnego znaczenia dla wyliczenia różnicy.
Co do zasady koszty te są kwalifikowane, jeśli jednak Wnioskodawca ma uzasadniony powód, mogą one być wykazane jako niekwalifikowane. Wartość zero byłaby uzasadniona, gdyby koszt nie został poniesiony.
Należy wydrukować i załączyć tylko zakładkę „WoUPP Dofinansowanie” wraz z zawartymi w niej tabelami, bez pozostałych zakładek ani wersji edytowalnej pomocniczego arkusza kalkulacyjnego.
Co do zasady rekomendujemy przyjęcie w W0 (wariant bezinwestycyjny) oraz WI (wariant inwestycyjny) takiej samej liczby wagonów i takiej samej pracy eksploatacyjnej. Na tej podstawie dla każdego z wariantów zostają oszacowane odpowiadające mu koszty, a na potrzeby analizy finansowej różnicowe przepływy z tytułu realizacji projektu. W opisanym przez Państwa przypadku można zastosować to uproszczenie i przyjąć, że szacowany przebieg wagonu wynosi 30 000 km zarówno w W0, jak i WI. W ten sposób dodatkowe wagony, które wykonują brakującą do osiągnięcia 30 000 km pracę eksploatacyjną, będą już uwzględnione w W0 i zostaną dla nich wyliczone koszty, które w analizie różnicowej dadzą (lub nie) ewentualne oszczędności. Uproszczenie to pozwoli uniknąć rozbudowania pomocniczego arkusza AKK (Załącznik nr 10). Prosimy zwrócić uwagę, że w pomocniczym arkuszu AKK kalkulacji nie podlega zarówno praca przewozowa, jak i wskaźniki analizy ekonomicznej.
Uprzejmie informujemy, że wymaganym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie jest:
Załącznik 14. Dokumenty uwierzytelniające oświadczenie wnioskodawcy o zabezpieczeniu środków na realizację projektu:
14.1 Uchwała bądź inne równorzędne dokumenty właściwego organu określające zadanie, na które przeznaczone są środki finansowe, a także wysokość wkładu własnego oraz koszty niekwalifikowane na realizację danego zadania wraz z planem inwestycyjnym obejmującym co najmniej okres realizacji projektu zatwierdzonym przez właściwy organ oraz (jeśli wnioskodawca posiada) inne dokumenty potwierdzające dysponowanie środkami na współfinansowanie;
14.2 Oświadczenie o podjęciu działań na rzecz zapewnienia współfinansowania przez właściwego ministra (w przypadku jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego).
W związku z powyższym należy wraz z wnioskiem przekazać uchwałę lub inny równorzędny dokument właściwego organu. Do potwierdzenia spełnienia przedmiotowego wymogu poprzez złożenie innych, od uchwały zarządu, dokumentów niezbędna jest weryfikacja zapisów statutu spółki pod kątem trybów prowadzenia spraw i podejmowania decyzji w spółce. Jeśli ze statutu wynika, że tylko ściśle określone czynności wymagają podjęcia uchwał, a pozostałe czynności wymagają tylko złożenia oświadczenia woli przez 2 członków zarządu, to być może dopuszczalne będą inne równorzędne dokumenty. A zatem to spółka powinna przeanalizować swoje regulacje wewnętrzne i ustalić czy w ich świetle wystarczające będzie złożenie odpowiednich oświadczeń przez członków zarządu czy też wymagana jest uchwała.
Do kosztów kwalifikowalnych będzie można zaliczyć wszystkie wydatki niezbędne do realizacji projektu. Celem projektu będzie zmniejszenie emisji hałasu poprzez montaż kompozytowych klocków hamulcowych w wagonach towarowych. Wagony te muszą zatem zostać zmodernizowane i dopuszczone do eksploatacji i wszystko to, co jest niezbędne do realizacji tego celu może być kwalifikowalne, o ile spełnione są pozostałe warunki kwalifikowalność określone w rozporządzeniu pomocowym oraz w „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”. Beneficjent będzie zobowiązany przedstawić dokumenty potwierdzające faktyczne poniesienie wydatków, ich niezbędność oraz zgodność z celami projektu.
Kwalifikowalność wydatków będzie dokonywana zgodnie z rozporządzeniem pomocowym oraz z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”. Koszty montażu są możliwe do zakwalifikowania pod warunkami opisanymi głównie w ww. dokumentach. Jednym z zasadniczych wymogów jest przedstawienie danych kosztów we wniosku o dofinansowanie, ich rzetelna kalkulacja oraz udokumentowanie poniesienia tychże wydatków. Z tego względu należy zauważyć, że nie wszystkie koszty za montaż w ramach własnych sił beneficjenta mogą spełniać zasady kwalifikowalności. W zależności od typu „zasobów własnych” może następować inne rozliczanie tego typu wydatków, np. jeśli montaż będzie dokonywany przez spółkę zależną od beneficjenta (in-house) wówczas możliwe jest zarówno podpisanie umowy na określone prace oraz przedstawienie dokumentów księgowych dla faktycznego rozliczenia poniesionych wydatków. Natomiast w przypadku montażu w ramach własnych warsztatów beneficjenta trudniejsze do określenia i udokumentowania, zgodnie z wymogami, będą wydatki poniesione na ten zakres. Trzeba w tym miejscu również zwrócić uwagę, że pomoc publiczna udzielana jest na ściśle określony cel, dlatego należy szacować koszty oraz ponosić wydatki w ramach projektu jedynie te, które będą należycie udokumentowane – Beneficjent będzie w stanie przedstawić dokumenty potwierdzające ich faktyczne poniesienie, ich niezbędność oraz zgodność z celami projektu. Co do zasady wśród kategorii kosztów możliwych do kwalifikowania są dopuszczone wydatki osobowe, zatem możliwe jest wykorzystanie tego typu kosztów do rozliczenia kosztów montażu. Natomiast inne rodzaje wydatków wymagałyby odrębnej analizy pod kątem spełnienia ww. warunków.
Do kosztów kwalifikowalnych będzie można zaliczyć wszystkie wydatki niezbędne do realizacji projektu. Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z 23 stycznia 2020 r. w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się opłaty niezbędne do realizacji projektu, w tym opłaty administracyjne. Ponadto zgodnie z rozdziałem 6.11 „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” – opłaty administracyjne związane z uzyskiwaniem wszelkiego rodzaju pozwoleń czy zgód niezbędnych do realizacji projektu, o ile faktycznie zostały poniesione przez beneficjenta, kwalifikują się do współfinansowania z funduszy strukturalnych oraz FS, o ile spełniają pozostałe warunki kwalifikowalności wydatków określone w Wytycznych.
Każdy Wnioskodawca powinien wykazać w kalkulacji koszty oszacowane wg jego najlepszej wiedzy, z uwzględnieniem harmonogramu projektu, doświadczeń i znajomości rynku w tym prognoz dotyczących wzrostu kosztów.
Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu § 2 ust. 9 o dofinansowanie mogą ubiegać się:
- przewoźnicy kolejowi w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym,
- dysponenci w rozumieniu art. 4 pkt 6b ustawy o transporcie kolejowym, tj. podmioty będące właścicielami pojazdów kolejowych lub posiadający prawo do korzystania z nich jako środka transportu, wpisani do krajowego rejestru pojazdów kolejowych;
- mający siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Do kosztów kwalifikowalnych będzie można zaliczyć wszystkie wydatki niezbędne do realizacji projektu. Celem projektu jest zmniejszenie emisji hałasu poprzez montaż kompozytowych klocków hamulcowych w wagonach towarowych oraz dostosowanie pozostałych elementów wagonów towarowych do tego zastąpienia. Wagony te muszą zatem zostać zmodernizowane i dopuszczone do eksploatacji i wszystko to, co jest niezbędne do realizacji tego celu może być kwalifikowalne, o ile spełnione są pozostałe warunki kwalifikowalność określone w rozporządzeniu pomocowym oraz w „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”.
Tak więc Wnioskodawca, będzie musiał poddać analizie zakres wyposażenia oraz dostosowania w zależności od rodzaju modernizowanego wagonu, aby spełniał wymóg „niezbędności” dla realizacji celów projektu, zgodnych z celem programu pomocowego oraz konkursu. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany, zgodnie z odpowiedzialnością jaka spoczywa na osobach podpisujących się pod wnioskiem o dofinansowanie, do przedstawienia zakresu projektu, który będzie służył realizacji określonego wyżej celu oraz rzetelnie sporządzonej kalkulacji kosztów.
Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu § 2 ust. 14:
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki niezbędne do realizacji projektu poniesione w okresie kwalifikowalności zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020 na:
1) prace związane z przygotowaniem projektu, w tym niezbędną dokumentację;
2) zarządzanie projektem, w tym:
a) wydatki związane z wdrażaniem projektu,
b) wydatki osobowe związane z wdrażaniem projektu,
c) koszty ogólne, w szczególności koszty administracyjne ponoszone w czasie realizacji projektu,
d) zakup i instalację systemów informatycznych wspomagających zarządzanie
i monitorowanie realizacji projektu;
3) zakup i montaż:
a) kół monoblokowych lub zestawów kołowych z kołami monoblokowymi dopuszczonych do eksploatacji z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w koła obręczowane,
b) kompozytowych wstawek hamulcowych,
c) łączników dźwigni nad zestawami kołowymi w układzie mechanicznym hamulca
na wózkach – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony
w koła obręczowane,
d) aparatury pneumatycznej, w tym zaworów rozrządczych, przekładników ciśnienia, zaworów z załamaną charakterystyką, zaworów ważących i cylindrów hamulcowych –
w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy wymaga uprzedniej modernizacji układu pneumatycznego w celu zastosowania kompozytowych wstawek hamulcowych;
4) przygotowanie wagonów towarowych do modernizacji, w tym demontaż:
a) kół obręczowanych lub zestawów kołowych z kołami obręczowanymi – w przypadku, gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w takie koła,
b) żeliwnych wstawek hamulcowych,
c) łączników dźwigni nad zestawami kołowymi w układzie mechanicznym hamulca na wózkach dostosowanych do kół obręczowanych – w przypadku, gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w takie koła,
d) elementów i podzespołów układu hamulcowego, w tym cylindrów hamulcowych, zbiorników i zaworów;
5) działania informacyjne i komunikacyjne związane z wdrażaniem projektu;
opłaty niezbędne do realizacji projektu, w tym opłaty administracyjne.
- Lista projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu POIiŚ.5.2/1/21 2022-06-10 07:49 175 KB | pdf Pobierz pliki
- Lista członków KOP 2022-06-10 15:19 109 KB | pdf Pobierz pliki
- Regulamin konkursu POIiŚ.5.2/1/21 2022-06-06 16:06 453 KB | mswo Pobierz pliki
- Załącznik nr 1 Regulamin pracy Komisji Oceny Projektów 2022-06-06 16:06 49 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 2 Wzór wniosku o dofinansowanie wraz z instrukcją wypełniania 2022-06-06 16:06 407 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 3 Lista załączników do wniosku o dofinansowanie 2022-06-06 16:06 26 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 4 Kryteria wyboru projektów 2022-06-06 16:06 2 MB | pdf Pobierz pliki
- Załącznik nr 5 Wzory list sprawdzających służących do oceny wniosku o dofinansowanie cz. I 2022-06-06 16:06 26 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 5 Wzory list sprawdzających służących do oceny wniosku o dofinansowanie cz. II 2022-06-06 16:06 147 KB | mswo Pobierz pliki
- Załącznik nr 5 Wzory list sprawdzających służących do oceny wniosku o dofinansowanie cz. III 2022-06-06 16:06 198 KB | mswo Pobierz pliki
- Załącznik nr 6 Wzór umowy o dofinansowanie realizacji projektu ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020 2022-06-06 16:06 113 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 7 Harmonogram konkursu 2022-06-06 16:06 107 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 8 Ogłoszenie o konkursie 2022-06-06 16:06 119 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 9 Warunki konkursu w zakresie analiz kosztów i korzyści 2022-06-06 16:07 54 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 10 Pomocniczy szablon analizy kosztów i korzyści 2022-06-06 16:07 122 KB | vnd. Pobierz pliki
- Załączniki do wzoru Wniosku o dofinansowanie 2022-06-06 16:07 144 KB | zip Pobierz pliki
- Załączniki do wzoru Umowy o dofinansowanie 2022-06-06 16:07 7 MB | zip Pobierz pliki
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15