Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Faster Wash Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 20 maja 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 6 765 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 5 500 000,00 PLN
Wartość dofinansowania UE: 4 950 000,00 PLN
Inwestycja pn. Zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego przez firmę Faster Wash Sp. z o.o. polega na wymianie taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją (ze względu na przestarzały tabor) poprzez zakup nowego niskoemisyjnego taboru autobusowego zasilanego olejem napędowym (diesel, norma nie niższa niż EURO VI) z przeznaczeniem do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji o charakterze pozamiejskim.
Wnioskodawca planuje zakup następujących pojazdów: – 2 autobusy tzw. duże o liczbie miejsc min. 52 (49 miejsc siedzących oraz 3 miejsca stojące), – 2 autobusy tzw. miejskie o liczbie miejsc min. 43 (20 miejsc siedzących oraz 23 miejsca stojące), – 1 autobus tzw. mały o liczbie miejsc min. 35 (27 miejsc siedzących oraz 8 miejsc stojących).
Celem projektu jest zakup nowych, niskoemisyjnych autobusów na potrzeby publicznego transportu pozamiejskiego, a tym samym redukcja szkodliwych substancji do środowiska naturalnego i poprawa jakości powietrza.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Województwo Kujawsko-Pomorskie
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 20 maja 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 29 543 370,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 24 019 000,00 PLN
Wartość dofinansowania UE: 21 617 100,00 PLN
Zakres przedmiotowego projektu obejmuje zakup nowego niskoemisyjnego taboru autobusowego (hybrydy HEV/MHEV) do obsługi połączeń na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, a także będzie zapewniał połączenia komunikacyjne między sąsiednimi województwami. Tabor autobusowy zakupiony w ramach przedmiotowego projektu będzie wykorzystywany do realizacji połączeń o charakterze użyteczności publicznej na liniach komunikacyjnych w wojewódzkich przewozach pasażerskich, zgodnie z ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Planowany jest zakup 15 fabrycznie nowych autobusów niskoemisyjnych hybrydowych o normie emisji spalin Euro 6 step E, kategorii M3 klasa II (autobusy międzymiastowe) o długości 10,5 m – 11,0 m.
Celem przedsięwzięcia jest wzrost wykorzystania niskoemisyjnego w transporcie publicznym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Ponadto założeniami projektu są: poprawa poziomu jakości usług przewozowych i komfortu użytkowania z transportu publicznego, zwiększenie atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego na rzecz zmniejszenia wykorzystania transportu indywidualnego, poprawa poziomu zadowolenia pasażerów, ochrona środowiska naturalnego dzięki ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Powiat Wodzisławski
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 11 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 3 600 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 2 926 829,26 PLN
Wartość dofinansowania UE: 2 487 804,87 PLN
W ramach projektu wnioskodawca zakupi dwa nowe autobusy niskoemisyjne – hybrydowe MHEV. Będą to pojazdy niskowejściowe o minimum 30 miejscach pasażerskich siedzących oraz minimum 20 miejscach stojących. Przewozy realizowane są przy jednoczesnym wykorzystaniu 21 autobusów, natomiast 6 pojazdów to przestarzałe autobusy, które stanowią rezerwę na wypadek awarii podstawowego taboru. Celem projektu jest wymiana taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją ze względu na przestarzały tabor oraz deficytowość linii (o czym szczegółowo mowa w USW w rozdziale analiza operacyjna).
Przewozy użyteczności publicznej, dla których organizatorem jest Powiat Wodzisławski nakierowane są głównie na zaspokajanie potrzeb mieszkańców gmin powiatu wodzisławskiego: Godów, Gorzyce i Lubomia. Ze względu na przebieg linii komunikacyjnych transport zbiorowy obejmuje również gminy i miasta tj. Wodzisław Śląski, Rydułtowy, Pszów, Mszana, Krzyżanowice, Racibórz i Jastrzębie – Zdrój. Na podstawie wcześniej przeprowadzonej analizy sytuacji społeczno-demograficznej w/w gmin można jednoznacznie stwierdzić, że proponowana sieć komunikacyjna ma za zadanie zapewnić połączenia autobusowe do szkół ponadpodstawowych, miejsc użyteczności publicznej i zakładów pracy położonych w Wodzisławiu Śląskim, Jastrzębiu-Zdroju i Raciborzu. Na podstawie analizy danych demograficznych można szacować, iż 70 % pasażerów, którzy korzystają z komunikacji autobusowej to uczniowie i młodzież uczęszczający do szkół w tym ponadpodstawowych. Pozostałe 20 % pasażerów to osoby korzystające doraźnie z autobusu w celu dojazdu do miejsc użyteczności publicznej i obiektów handlowych oraz 10% to osoby dojeżdżające do miejsc pracy.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Euromatpol Sp. z o. o.
Inwestycja: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 11 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 8 856 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 7 200 000,00 PLN
Wsparcie z UE: 6 120 000,00 PLN
Przedsięwzięcie obejmuje zakup 4 szt. fabrycznie nowych, niskoemisyjnych autobusów międzymiastowych klasy II, które zasilane będą olejem napędowym, spełniających normę emisji spalin EURO 6. Tabor będzie wykorzystywany do wykonywania przewozów o charakterze pozamiejskim poprzez obsługę linii pozamiejskich o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Kępińskiego.
Zakupione autobusy zastąpią obecnie użytkowane z napędem spalinowym, które eksploatowane są od prawie 20 lat. Tabor skierowany do wymiany planowany był do wycofania ze względu na swój wiek, brak spełnienia normy emisji spalania oraz wyeksploatowanie. Autobusy te obsługują linie, które obecnie mają status linii deficytowych, ale są bardzo istotne ze względów społecznych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Komunikacja Beskidzka S.A.
Inwestycja: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 maja 2025 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 11 316 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 9 200 000,00 PLN
Wsparcie z UE: 7 820 000,00 PLN
Celem inwestycji pn. „Zakup 6 sztuk autobusów o napędzie konwencjonalnym diesel” jest zapewnienie mieszkańcom obszaru, częściowo wykluczonego komunikacyjnie, dostępu do wysokiej jakości, spełniających ich oczekiwania usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, poprzez zakup 6 nowoczesnych, komfortowych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami niskoemisyjnych autobusów. Spośród 6 autobusów, 2 stanowią tzw. autobusy przegubowe, a 2 krótkie. Autobusy będą wykorzystywane na nowoutworzonych dwóch liniach komunikacyjnych, rozumianych w tym przypadku jako wydłużenie istniejących linii.
Korzyści:
- ograniczenie zjawiska wykluczenie komunikacyjnego, powstałego w wyniku wycofania się prywatnych przewoźników na obszarze objętym analizą – poprzez ponowne skomunikowanie wybranych miejscowości z centrami aglomeracji, jak Bielsko-Biała, Kęty i Andrychów;
- dostosowanie taboru do osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej;
- poprawa jakości podróży, poprzez zapewnienie, nowoczesnych, komfortowych pojazdów (m.in. klimatyzacja całego pojazdu, wentylacja, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, urządzenie rozgłaszające usługę dostępu do darmowego Internetu w autobusach, duża liczba miejsc);
- zwiększenie liczby pasażerów korzystających z nowego taboru, którzy do tej pory zmuszeni byli korzystać z prywatnych samochodów;
- poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych, rowerzystów, kierujących hulajnogą, urządzeniem transportu osobistego czy urządzeniem wspomagającym ruch;
- poprawa komfortu pracy kierowców poprzez zastosowanie szeregu ergonomicznych rozwiązań w kabinie kierowcy, wpływająca na jakość pracy ale także bezpieczeństwo (ergonomiczny fotel, wydajny system ogrzewania, system kamer, wentylacja, klimatyzacja, rolety przeciwsłoneczne, zabezpieczenia przed zjawiskiem „olśnienia”);
- ochrona środowiska naturalnego, przede wszystkim powietrza, przed zanieczyszczeniami generowanymi przez dotychczas eksploatowane autobusy spełniające normy EURO II i III.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: „Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Tour” Spółka z o.o.
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 19 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 2 stycznia 2025 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 12 934 680,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 10 516 000,00 PLN
Wartość dofinansowania UE: 9 464 400,00 PLN
Przedsięwzięcie dotyczy zakupu autobusów zeroemisyjnych elektrycznych z niezbędną infrastrukturą ładowania na potrzeby wymiany taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją ze względu na przestarzały tabor, które są organizowane przez Powiat Karkonoski, a obsługiwane przez Wnioskodawcę – „Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Tour” spółka z o.o.
Zakres projektu obejmuje zakup 4 autobusów zeroemisyjnych elektrycznych typu MIDI oraz 2 dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in. Tabor będzie przystosowany do przewozu osób ze szczególnymi potrzebami, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej. Zakupione autobusy będą w całości niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku inwalidzkim oraz niedosłyszących i niedowidzących. Wybrany typ napędu (elektryczny) gwarantuje efektywność kosztową oraz wymaganą niską emisję zanieczyszczeń powietrza i hałasu.
Celem inwestycji jest rozwój zrównoważonego, bezpiecznego i odpornego systemu transportowego, zapewniającego odpowiednią obsługę potrzeb gospodarki i społeczeństwa na obszarze Powiatu Karkonoskiego. Efektem projektu będzie ograniczenie nadmiernej niskiej emisji oraz emisji gazów cieplarnianych. Projekt ma charakter kompleksowy, gdyż jego realizacja będzie mieć wpływ na efektywniejsze wykorzystanie potencjału transportu zbiorowego poprzez polepszenie jakości oferowanych usług i samej infrastruktury. Projekt przyczyni się do polepszenia integracji gałęzi transportu. Realizacja projektu będzie mieć wpływ na umacnianie się roli transportu zbiorowego, co przyczyni się do integracji społecznej i niższego zatłoczenia (poprawy bezpieczeństwa na drogach), redukcji emisji spalin i hałasu oraz do poprawy jakości powietrza, zdrowia i życia mieszkańców.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: „Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Tour” Spółka z o.o.
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 19 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 2 stycznia 2025 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 9 613 680,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 7 816 000,00 PLN
Wartość dofinansowania UE: 7 034 400,00 PLN
Przedsięwzięcie dotyczy zakupu autobusów niskoemisyjnych, na potrzeby wymiany taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych, zagrożonych likwidacją ze względu na przestarzały tabor, które są organizowane przez Powiat Jaworski, a obsługiwane przez Wnioskodawcę – „Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Tour” spółka z o.o.
Zakres projektu obejmuje zakup 2 autobusów zasilanych olejem napędowym (diesel, norma nie niższa niż EURO VI) typu MIDI oraz 4 autobusów hybrydowych typu MHEV. Tabor będzie przystosowany do przewozu osób ze szczególnymi potrzebami, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej. Zakupione autobusy będą w całości niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku inwalidzkim oraz niedosłyszących i niedowidzących. Wybrany typ napędu (diesel, norma nie niższa niż EURO VI oraz hybrydowy, napęd spalinowo-elektryczny) gwarantuje efektywność kosztową oraz wymaganą niską emisję zanieczyszczeń powietrza i hałasu.
Celem inwestycji jest rozwój zrównoważonego, bezpiecznego i odpornego systemu transportowego, zapewniającego odpowiednią obsługę potrzeb gospodarki i społeczeństwa na obszarze powiatu jaworskiego. Tak określony cel projektu zostanie zrealizowany poprzez zwiększenie udziału niskoemisyjnego transportu, który przyczyni się do zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. Efektem projektu będzie ograniczenie nadmiernej niskiej emisji oraz emisji gazów cieplarnianych. Projekt ma charakter kompleksowy, gdyż jego realizacja będzie mieć wpływ na efektywniejsze wykorzystanie potencjału transportu zbiorowego poprzez polepszenie jakości oferowanych usług i samej infrastruktury. Projekt przyczyni się do polepszenia integracji gałęzi transportu. Realizacja projektu będzie mieć wpływ na umacnianie się roli transportu zbiorowego, co przyczyni się do integracji społecznej i niższego zatłoczenia (poprawy bezpieczeństwa na drogach), redukcji emisji spalin i hałasu oraz do poprawy jakości powietrza, zdrowia i życia mieszkańców.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Koszalin Sp. z o.o
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 20 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 12 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 4 760 100,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 3 870 000,00 PLN
Wartość dofinansowania UE: 3 483 000,00 PLN
Przedsięwzięcie polega na wymianie 3 szt. przestarzałych autobusów wykorzystywanych na istniejących liniach pozamiejskich na potrzeby transportu międzymiastowego. W wyniku realizacji projektu planuje się zakupić 3 niskoemisyjne autobusy międzymiastowe zasilane olejem napędowym (diesel, norma EURO VI). Nowe pojazdy umożliwią transport zbiorowy na obszarach pozamiejskich, zapewniając dostęp do instytucji użyteczności publicznej i dworców kolejowych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Powiat Słupski
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 19 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 28 maja 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 19 231 050,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 15 635 000,00 PLN
Wartość dofinansowania UE: 14 071 500,00 PLN
Projekt polega na zakupie przez Powiat Słupski (dalej Wnioskodawca) 6 autobusów elektrycznych oraz budowie stacji ładowania. Tabor będzie wykorzystywany do obsługi linii komunikacyjnych o charakterze pozamiejskim, organizowanych przez Powiat Słupski w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (dalej FRPA). Nowe pojazdy zastąpią 6 wycofanych autobusów spełniających niskie normy emisji spalin (Euro 3, Euro 4, Euro 5).
[odstęp]
Celem głównym przedsięwzięcia jest ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego poprzez inwestycje w ekologiczny tabor autobusowy, który obsłuży istniejące linie pozamiejskie w Powiecie Słupskim.
[odstęp]
Ponadto osiągnięte zostaną cele szczegółowe:
- zapewnienie mieszkańcom powiatu dostępu do bezpiecznego, komfortowego i ekologicznego transportu publicznego,
- niwelowanie wykluczenia komunikacyjnego i społecznego mieszkańców terenów podmiejskich,
- poprawa skomunikowania obszarów byłych PGR-ów z miejscami pracy,
- zapewnienie ekologicznych środków transportu w zakresie dowozu do szkół, pracy i ośrodków zdrowia,
- zwiększenie konkurencyjności transportu publicznego względem transportu indywidualnego,
- ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez modernizację taboru,
- zwiększenie liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego,
- dostosowanie taboru do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
[odstęp]
Inwestycja jest komplementarna z projektami realizowanymi w ramach:
- Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych,
- Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych,
- Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
[odstęp]
Zakupione autobusy zostaną przekazane na zasadzie odpłatnej dzierżawy do Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Słupsku S.A. (dalej Operator). Powiat Słupski posiada z Operatorem umowy dotyczące:
- realizacji przewozów w ramach FRPA,
- refundacji ulg dla pasażerów,
- dzierżawy zakupionych autobusów.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Euromatpol Sp. z o.o
Inwestycja: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 20 lutego 2025 r.
Data rozpoczęcia: 2 grudnia 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 11 070 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 9 000 000,00 PLN
Wsparcie ze środków krajowych (BP): 0 PLN
Przedsięwzięcie polega na zakupie 5 sztuk fabrycznie nowych, niskoemisyjnych autobusów międzymiastowych klasy II zasilanych olejem napędowym spełniających normę emisji spalin Euro 6. Przedsięwzięcie polega na wymianie w proporcji 1:1 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych autobusów zasilanych olejem napędowym spełniających normę emisji spalin Euro 3. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano skierowanie nowego taboru na 10 linii komunikacyjnych istniejących, nierentownych na których dotychczas kursowały autobusy planowane do wycofania oraz na 1 nową linię komunikacyjną, która powstanie w ramach realizacji projektu Zakup autobusów jest niezbędny do osiągnięcia celu projektu, jakim jest ograniczenie wykluczenia transportowego poprzez inwestycję w niskoemisyjny tabor autobusowy na istniejących liniach komunikacyjnych w ramach przewozów powiatowych realizowanych przez Powiat Ostrzeszowski.
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15