Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Nord Express sp. z o.o.
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 7 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 9 889 200,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 8 040 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 7 236 000,00 PLN
Przedmiotem inwestycji jest zakup 5 autobusów niskoemisynych – hybrydowych typu „maxi”, zasilanych olejem napędowym (MHEV) przystosowanych do spalania paliwa alternatywnego HVO. Powyższy tabor zastąpi 5 zużytych i przestarzałych pojazdów o najniższych normach emisji spalin Euro 3. Zakupiony tabor będzie wykorzystywany będzie do wykonywania przewozów o charakterze pozamiejskim w Powiecie Słupskim.
Przedsięwzięcie dotyczy zakupu nowego taboru dla transportu na obszarach pozamiejskich w celu:
1) obsługi nowoutworzonych pozamiejskich linii autobusowych (jako linia nowoutworzona jest tu rozumiane wydłużenie linii nr 105).
W celu poprawy oferty przewozowej Wnioskodawca zaplanował dodatkowo zwiększenie planowanego przebiegu o co najmniej 50 tys. km na linii 105 i wzbogacenie oferty, wydłużając wybrane kursy do miejscowości Pobłocie i Cecenowo.
2) wymiany taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją (ze względu na przestarzały tabor i deficytowość linii) – linia nr 105. Obszar powiatu słupskiego wskazany jest jako wykluczony komunikacyjnie już na poziomie krajowych dokumentów strategicznych. Wpływ na trudną sytuację ma nie tylko dostępność zewnętrzna ale również wewnętrzna rozumiana jako możliwość przemieszczania się na terenie powiatu.
Inwestycja przyczyni się do aktywizacji społecznej i gospodarczej mieszkańców. Nowoczesny i ekologiczny tabor autobusowy będzie działał na rzecz zmniejszania presji transportu samochodowego na środowisko. Pozytywne skutki inwestycji obejmą m.in.: skomunikowanie obszarów, na których istniały PGR-y z miejscami pracy, zapewnienie ekologicznych środków transportu w zakresie dowozu do szkół, pracy, ośrodków zdrowia, zwiększenie konkurencyjności transportu publicznego względem transportu indywidualnego, wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
Inwestycja jest komplementarna z projektami realizowanymi w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej sp. z o.o.
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 10 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 2 czerwca 2025 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 2 952 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 2 400 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 2 160 000,00 PLN
Przedsięwzięcie zakłada zakup 2 autobusów niskoemisyjnych zasilanych olejem napędowym (diesel, norma EURO VI). Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane przez Wnioskodawcę – spółkę w 100% udziałów Powiatu Kamiennogórskiego – Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Kamiennej Górze (PKS Sp. z o.o.).
Projekt zakłada realizację 1 zadania – Zakup 2 autobusów niskoemisyjnych. Zakupiony tabor zostanie przeznaczony na potrzeby transportu publicznego na obszarach pozamiejskich w celu obsługi pozamiejskich linii autobusowych. Tabor będzie przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Przedsięwzięcie wspiera integrację transportową – linie komunikacyjne obsługiwane przez zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor autobusowy zapewniają połączenia (przesiadkę) z transportem kolejowym i miejskim.
Wszystkie obsługiwane przez zakupiony tabor linie zapewniają dostęp do ośrodków użyteczności publicznej powiatu i gmin, w tym m.in. urzędów, szkół, ośrodków kultury, ośrodków zdrowia itd. w ich godzinach funkcjonowania.
Zakup autobusów pozwoli na dostosowanie 2 linii dla osób niepełnosprawnych:
• Kamienna Góra – Lubawka – Okrzeszyn,
• Kamienna Góra – Rędziny – Ogorzelec.
Nowy tabor będzie wykorzystywany do obsługi tych linii autobusowych, które docelowo są zagrożone likwidacją z powodu przestarzałego taboru.
Na terenie powiatu funkcjonując również jeszcze 3 linie:
• Kamienna Góra – Lubawka – Jarkowice;
• Kamienna Góra – Krzeszów – Okrzeszyn;
• Kamienna Góra – Marciszów – Świdnik,
na których zaplanowano do eksploatacji autobusy niskoemisyjne planowane do zakupu w ramach Projektu Powiatu Kamiennogórskiego „Zakup autobusów niskoemisyjnych”. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Inwestycji: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – nr podpisanej umowy – KPOD.09.05-IW.02-0017/23.
Obecne Przedsięwzięcie stanowi kontynuację i dopełnienie projektu KPOD.09.05-IW.02-0017/23. Jego realizacja pozwala na pełne usprawnienie obecnej komunikacji pozamiejskiej.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Województwo Pomorskie
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 18 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 29 listopada 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 61 020 300,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 49 510 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 42 083 500,00 PLN
Projekt pn. „Zakup 15 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania/tankowania do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim” polega na zakupie fabrycznie nowego zeroemisyjnego taboru autobusowego o napędzie elektrycznym, który przyczyni się do poprawy dostępności komunikacji publicznej dla mieszkańców z obszarów wykluczonych komunikacyjnie. Wszystkie linie, które będą obsługiwane przez zakupiony tabor, umożliwią mieszkańcom gmin ościennych dostęp do usług zlokalizowanych w większych ośrodkach miejskich, w tym m.in. urzędów, szkół, ośrodków kultury, ośrodków zdrowia, itp. w ich godzinach funkcjonowania. Dzięki zakupowi nowego taboru zwiększy się częstotliwość kursowania autobusów na docelowej linii 22102 Reda-Hel, co przyczyni się do minimalizowania problemu wykluczenia komunikacyjnego na terenie woj. pomorskiego.
Głównym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie liczby i udziału taboru autobusowego zasilanego paliwami alternatywnymi oraz rozwój infrastruktury ładowania paliw alternatywnych. Realizacja projektu przyczyni się do rozwiązania głównego problemu, jakim jest wykluczenie komunikacyjne części mieszkańców woj., powodujące, że osoby zamieszkujące mniejsze miejscowości mają ograniczoną możliwość korzystania z transportu publicznego, co wpływa negatywnie na ich mobilność i jakość życia. Projekt zapewni poprawę funkcjonowania transportu publicznego i wesprze integrację transportową w regionie.
Zakupione pojazdy będą realizowały kursy w publicznym transporcie zbiorowym na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją (ze względu na przestarzały tabor i deficytowość linii) o następującym przebiegu:
- Linia 2258 (1 i 2): Kościerzyna – Człuchów przez Chojnice: 6 pojazdów, 4 dwustanowiskowe stacje ładowania zlokalizowane po 2 szt. w Chojnicach oraz Kościerzynie;
- Linia 2264: Słupsk – Miastko przez Kępice: 5 pojazdów, 4 dwustanowiskowe stacje ładowania zlokalizowane po 2 szt. w Słupsku oraz Miastku;
- Linia 22102: Reda – Hel przez Władysławowo: 4 pojazdy, 2 dwustanowiskowe stacje ładowania zlokalizowane w Gdyni Cisowa.
Wybrane do realizacji linie komunikacyjne, które będą obsługiwane przez zakupiony tabor autobusowy, zapewniają połączenia z transportem kolejowym, gdyż stacje początkowe tych linii zlokalizowane są przy stacjach kolejowych (PKP), co umożliwia podróżnym dogodne przesiadki i usprawnia przemieszczanie się.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Urząd Morski w Gdyni
Inwestycja: B3.2.1 Inwestycje w neutralizację zagrożeń oraz odnowę wielkoobszarowych terenów zdegradowanych i Morza Bałtyckiego
Data zawarcia umowy: 10 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 września 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 149 083 872,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 121 206 400,009 PLN
Wartość dofinansowania: 121 206 400,00 PLN
Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie prac badawczych polegających na rozpoznaniu i ewentualnej neutralizacji materiałów niebezpiecznych zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w wybranych lokalizacjach:
– WRAK STATKU FRANKEN,
– POZOSTAŁOŚCI WRAKU STATKU STUTTGART,
– GŁĘBI GDAŃSKIEJ,
– RYNNY SŁUPSKIEJ.
Celem przeprowadzenia prac badawczych obejmujących wskazane lokalizacje jest:
1. przygotowanie planu działań;
2. przedstawienie w sposób metodyczny i zorganizowany zestawu danych i informacji o problemie rozumianym jako konieczność przebadania miejsc potencjalnego zalegania materiałów niebezpiecznych w obrębie wskazanych obszarów;
3. ocena istniejącego ryzyka środowiskowego (rodzaj, wielkość, obszar, zidentyfikowanie obszarów i miejsc zagrożenia BST);
4. opracowanie historycznych informacji dotyczących miejsc zalegania BST (bojowych środków trujących) i PWiN (przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych) wraz z wykazem możliwych obiektów (amunicji, bomb itd.), których ryzyko napotkania w tym rejonie jest realne;
5. wskazanie metody neutralizacji potencjalnych zagrożeń (lub dalszego postępowania ze zidentyfikowanymi zagrożeniami);
6. opracowanie metodologii ewentualnego wdrożenia planu neutralizacji zidentyfikowanych zagrożeń dla wskazanych priorytetowych miejsc zalegania materiałów niebezpiecznych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Powiat Człuchowski
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 6 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 21 listopada 2024 r.
Data zakończenia: 15 października 2025 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 14 022 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 11 400 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 10 260 000,00 PLN
Przedmiotowy projekt dotyczy zakupu 10 nowych niskoemisyjnych autobusów zasilanych olejem napędowym o normie emisji spalania EURO VI na potrzeby obsługi nowych pozamiejskich linii zbiorowej komunikacji publicznej. Wsparciem objęte będą przewozy na liniach komunikacyjnych w transporcie pozamiejskim. Wnioskodawcą przedmiotowego projektu jest Powiat Człuchowski będący organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Powiat Człuchowski będzie jedynym podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia i ponoszenie wydatków kwalifikowanych. W wyniku realizacji przedmiotowego projektu możliwe będzie utworzenie 10 nowych linii komunikacji pozamiejskiej, które będą obsługiwane przez planowane do zakupu nowe autobusy napędzane olejem napędowym o normie emisji spalania EURO VI.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Powiat Włocławski
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 6 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 49 604 670,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 40 329 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 36 296 100,00 PLN
Przedmiotem projektu jest zakup 13 autobusów elektrycznych, kategorii M3 klasa II (autobusy międzymiastowe), niskopodłogowych oraz dostawa i montaż 12 kompletnych ładowarek zajezdniowych (stacji ładowania pojazdów elektrycznych) dla Powiatu Włocławskiego, który jest organizatorem transportu pozamiejskiego na obszarze powiatu włocławskiego.
Zakres projektu obejmuje zakup, dostawę i wdrożenie do eksploatacji 13 autobusów elektrycznych oraz budowę stacji ładowania pojazdów dla nowych autobusów. Autobusy te będą wykorzystywane wyłącznie do przewozów pozamiejskich, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Zakupiony w ramach projektu tabor będzie poruszał się na nowych liniach oraz na dotychczasowo użytkowanych liniach autobusowych. Zastąpi 6 zużytych i przestarzałych pojazdów o normach emisji spalin Euro2 – Euro3, które zostaną wycofane z użytkowania w wyniku realizacji projektu międzymiastowych linii komunikacyjnych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Województwo Kujawsko-Pomorskie
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 6 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 20 maja 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 95 348 370,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 77 519 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 69 767 100,00 PLN
Zakres przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje zakup nowego zeroemisyjnego elektrycznego taboru autobusowego do obsługi połączeń na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, a także będzie zapewniał połączenia komunikacyjne między sąsiednimi województwami.
Planowany jest zakup 25 fabrycznie nowych autobusów zeroemisyjnych elektrycznych, kategorii M3 klasa II (autobusy międzymiastowe) o długości 11,5 m – 12,5 m.
Przedsięwzięcie realizowane jest w następujących etapach:
1. Opracowanie Studium Wykonalności (2024 r., zadanie zakończone);
2. Zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego elektrycznego – 8 szt. (2025 r.);
3. Zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego elektrycznego – 17 szt. (2026 r.).
Wnioskodawca nie posiada infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Dysponent pojazdów-przewoźnik będzie zobowiązany do zapewnienia infrastruktury do ładowania autobusów na własny koszt. Zawarcie umowy/porozumienia w tej kwestii jest planowane na dalszym etapie realizacji projektu. Autobusy elektryczne będą ładowane za pomocą systemu plug-in. Ładowanie plug-in odbywa się przez kabel umożliwiający pobór energii bezpośrednio z gniazdka, niezależnie od posiadania ładowarki. Ładowanie zakupionego taboru będzie możliwe bezpośrednio po zakończeniu projektu.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Poznaniu Spółka Akcyjna
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 10 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 23 stycznia 2025 r.
Data zakończenia: 15 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 27 675 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 22 500 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 19 125 000,00 PLN
Celem projektu jest poprawa funkcjonowania zrównoważonego systemu transportowego i zwiększenie roli niskoemisyjnego transportu publicznego w komunikacji pozamiejskiej na obszarze Wielkopolski poprzez zakup hybrydowych autobusów niskoemisyjnych. Projekt zgodny jest z celem inwestycji E.1.1.2.
Cele szczegółowe:
- zmniejszenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń wynikającej z procesów transportowych
- ochrona obszarów cennych przyrodniczo
- zwiększenie poziomu dostępu do transportu publ. i jakości tego transportu dla mieszkańców Gmin, na terenie których realizowane będą przewozy nowym taborem (wzrost bezpieczeństwa i komfortu podróży)
- zwiększenie poziomu dostępu do transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami
- zmniejszenie kosztów obsługi i utrzymania taboru autobusowego
- zwiększenie poziomu atrakcyjności społeczno-gospodarczej regionu i poprawa jakości życia mieszkańców.
Projekt realizowany będzie w ramach 1 zadania, tj. Zakup autobusów hybrydowych. W ramach zadania w okresie 23.01.2025 – 15.06.2026 planuje się zakup 15 szt. autobusów hybrydowych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Powiat Włocławski
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 7 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 31 grudnia 2025 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 15 722 598,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 12 782 600,00 PLN
Wartość dofinansowania: 11 504 340,00 PLN
Przedmiotem projektu jest zakup 8 nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów hybrydowych, kategorii M3 klasa II (autobusy międzymiastowe), które będą obsługiwać pozamiejskie linie komunikacyjne w powiecie włocławskim. Zakres projektu obejmuje zakup, dostawę i wdrożenie do eksploatacji 8 autobusów hybrydowych. Autobusy te będą wykorzystywane wyłącznie do przewozów pozamiejskich, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Zakupiony w ramach projektu tabor będzie poruszał się na nowych liniach oraz na dotychczasowo użytkowanych liniach autobusowych. Zastąpi 7 zużytych i przestarzałych pojazdów o normach emisji spalin Euro2 – Euro3, które zostaną wycofane z użytkowania w wyniku realizacji projektu międzymiastowych linii komunikacyjnych.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie Spółka akcyjna
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 7 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 2 stycznia 2025 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 42 675 034,50 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 34 695 150,00 PLN
Wartość dofinansowania: 29 490 877,50 PLN
Zakres projektu obejmuje zakup 8 autobusów zeroemisyjnych elektrycznych typu MAXI i 4 zeroemisyjnych elektrycznych typu MIDI oraz 6 dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in i 1 mobilnej ładowarki warsztatowej.
Zakupione autobusy będą w całości niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku inwalidzkim oraz niedosłyszących i niedowidzących.
Wybrany typ napędu (elektryczny) gwarantuje efektywność kosztową oraz wymaganą niską emisję zanieczyszczeń powietrza i hałasu.
Celem inwestycji jest rozwój zrównoważonego, bezpiecznego i odpornego systemu transportowego, zapewniającego odpowiednią obsługę potrzeb gospodarki i społeczeństwa na obszarze Powiatu Lubińskiego.
Tak określony cel projektu zostanie zrealizowany poprzez zwiększenie udziału zeroemisyjnego transportu, który przyczyni się do zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Realizacja projektu będzie mieć wpływ na umacnianie się roli transportu zbiorowego, co przyczyni się do integracji społecznej i niższego zatłoczenia (poprawy bezpieczeństwa na drogach), redukcji emisji spalin i hałasu oraz do poprawy jakości powietrza, zdrowia i życia mieszkańców.
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15