Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Gmina Wolsztyn
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 5 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 stycznia 2025 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 6 742 190,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 5 481 455,28 PLN
Wartość dofinansowania: 4 659 236,99 PLN
Projekt polega na zakupie dwóch autobusów klasy MINI oraz jednego autobusu klasy MIDI. Planowany do zakupu tabor zeroemisyjny będzie charakteryzował się dużą pojemnością baterii, które umożliwią przejazd każdego autobusu min. 250 km na pełnym załadowaniu. Dzięki zakupowi nowych pojazdów mieszkańcy obszaru, na którym będą one kursować zyskają zupełnie nową jakość transportu zbiorowego. Zakup nowych autobusów zeroemisyjnych przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin w niskiej warstwie atmosfery oraz zlikwiduje produkcje CO2 w miejscu eksploatacji pojazdów. Dodatkowo dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego zmniejszy się również poziom emisji hałasu pochodzącego z pojazdów (autobusy z napędem elektrycznym charakteryzują się mniejszym poziomem hałasu niż pojazdy z napędem spalinowym).
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 26 września 2024 r.
Data zakończenia: 31 sierpnia 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 29 165 760,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 23 712 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 21 340 800,00 PLN
Projekt polega na zakupie przez Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Miejska” (dalej ZG PKS lub Wnioskodawca) 8 szt. autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Tabor będzie wykorzystywany do obsługi linii komunikacyjnych o charakterze pozamiejskim, organizowanych przez ZG PKS.
Celem głównym przedsięwzięcia jest poprawa jakości świadczonych usług i bezpieczeństwa powożonych pasażerów poprzez inwestycje w zeroemisyjny tabor autobusowy na istniejących liniach pozamiejskich. Ponadto osiągnięte zostaną cele szczegółowe: – zwiększenia dostępności transportu publicznego na terenie gmin zrzeszonych w ZG PKS, w tym miejscowości pozbawionych bezpośredniego dostępu do kolei, – poprawa bezpieczeństwa i wzrost komfortu podróży pasażerów w przewozach organizowanych przez ZG PKS; – ograniczenie emisji niskiej i CO2 na terenie gmin członków ZG PKS, poprzez zakup nowoczesnego zeroemisyjnego taboru autobusowego. Dzięki realizacji zakresu rzeczowego projektu osiągnięte zostaną następujące kamienie milowe: Nowe zeroemisyjne pojazdy w eksploatacji (napęd elektryczny – EV/BEV): 8 szt.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Gmina Września
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 września 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 2 952 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 2 400 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 2 040 000,00 PLN
Wnioskodawcą projektu jest Gmina Września, która jest organizatorem transportu publicznego na terenie Gminy Września. Przedmiotem inwestycji jest zakup 1 autobusu elektrycznego oraz mobilnej ładowarki. Zakupiony tabor wykorzystywany będzie do wykonywania przewozów o charakterze pozamiejskim w Gminie Września. Tabor będzie poruszał się na nowych liniach komunikacyjnych. Realizacja przedmiotowego projektu, dzięki zakupowi nowoczesnego autobusu elektrycznego pozwoli na osiągnięcie efektu ekologicznego w postaci znacznej redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery, w tym w szczególności dwutlenku węgla.
Jednym z podstawowych problemów mieszkańców gminy Września jest narastające zjawisko kongestii motoryzacyjnej obserwowane na głównych drogach, w szczególności na trasach dojazdowych do największych zakładów pracy. Ruch mieszkańców gminy zmierzających do miejsc pracy nakłada się na znaczny ruch międzymiastowy na drogach krajowych i wojewódzkich. Zwiększenie dostępności transportu zbiorowego pozwoliłoby na ograniczenie ruchu samochodowego, szczególnie w związku z podróżami po terenie gminy.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Gmina Głusk
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 10 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 3 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 3 407 100,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 2 770 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 2 493 000,00 PLN
Przedmiotem projektu jest zakup 3 szt. niskoemisyjnego taboru autobusowego – zasilanego olejem napędowym (diesel, norma nie niższa niż EURO VI) dla transportu na obszarach pozamiejskich w celu wymiany taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją (ze względu na przestarzały tabor i brak dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych) oraz autobus, który ze względu na swoją pojemność nie zapewnia możliwości przewozu wszystkich zainteresowanych mieszkańców. Zakupiony tabor będzie przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Beneficjent: Minister Infrastruktury, Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Priorytet: FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR
Działanie: FENX.05.03 Drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego (sieć dróg)
Data zawarcia umowy: 26 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 lipca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2027 r.
Wartość całkowita projektu: 10 183 364,31 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 10 183 364,31 PLN
Dofinansowanie: 10 183 364,31 PLN
Przedmiotem projektu jest wykonanie ogólnopolskich szkoleń z zakresu organizacji ruchu na drogach samorządowych w aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Szkolenia dedykowane będą przedstawicielom kadry kierowniczej jak i niższego szczebla organów zarządzających ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz projektantów tych organizacji. Zakres szkolenia będzie poruszał problematykę przyczyn wypadków występujących w danym województwie. Ze względu na odpowiedzialność zarządców dróg w zakresie podnoszenia standardów bezpieczeństwa na drodze i jej otoczeniu przy użyciu m.in. urządzeń i rozwiązań inżynieryjnych poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, niezbędne staje się również „wyposażenie” tej grupy w narzędzia w postaci informacji o stosowaniu najnowszych rozwiązań i wytycznych w tej materii.
Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg poprzez wyszkolenie wykwalifikowanej kadry zarządców dróg sprawujących pieczę nad jakością infrastruktury drogowej oraz bezpieczeństwem jej użytkowania. Projekt ukierunkowany jest na polepszenie inwestycji dotyczących BRD, które obejmują inwestycje infrastrukturalne, w tym na sieci TEN-T (inżynieria) zarządzanej przez jednostki samorządowe, a także projekty dotyczące całej krajowej sieci drogowej.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Leśnej Sp. z o.o.
Inwestycja: E1.1.2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 3 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 1 457 550,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 1 185 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 1 066 500,00 PLN
Planowana inwestycja zakłada zakup oraz dostawę 3 fabrycznie nowych niskoemisyjnych autobusów typu diesel klasa A Euro VI z napędem ON na potrzeby obsługi 5 pozamiejskich linii autobusowych na terenie powiatu lubańskiego oraz lwóweckiego, dla których organizatorem jest powiat lubański.
Zakupiony tabor wykorzystywany będzie do realizacji przewozów publicznych pozamiejskich, co reguluje umowa syg. nr 257/2022 z dnia 30.12.2022 zawarta z Organizatorem – Powiatem Lubańskim o świadczenie usług w zakresie transportu publicznego na terenie Powiatu Lubańskiego zawarte na podst. art. 19 ust. 1 pkt 3, art. 22 ust. 1 pkt 4 i ust. 9 oraz art. 52 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym. Inwestycja nie dotyczy utworzenia nowych linii. Ze względu na wiek, przebieg posiadanych pojazdów oraz przewidywane w przyszłości zwiększenie wymogów dot. taboru obsługującego linie (Euro VI) są to linie zagrożone likwidacją.
Głównym celem projektu jest zmniejszenie emisyjności taboru komunikacyjnego w kontekście poprawy jakości powietrza oraz zwiększenie efektywności transportu publicznego na terenie powiatu lubańskiego. Cel ten będzie realizowany poprzez np. cele szczegółowe: doposażenie taboru o autobusy niskoemisyjne o napędzie diesel spełniających normę Euro VI i posiadających rozwiązania umożliwiające korzystanie osobom z niepełnosprawnościami i osobom starszym, redukcję emisji spalin w tym CO2, optymalizację kosztów utrzymania pojazdów, optymalizację obsługi 5 linii komunikacyjnych, wzrost komfortu podróży.
Realizacja inwestycji umożliwi osiągnięcie założonych standardów transportowych tj.: bezpośredniość, częstotliwość, niezawodność, punktualność, wygoda i bezpieczeństwo. Wskazane cele są mierzalne, weryfikowalne, adekwatne do profilu projektu i zgodne celami inwestycji w planie rozwojowym i RRF tj. celem inwestycji E1.1.2.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: LS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Inwestycja: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 25 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 3 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 1 452 261,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 1 180 700,00 PLN
Wartość dofinansowania: 1 062 630,00 PLN
Planowane przedsięwzięcie zakłada zakup i dostawę 2 fabrycznie nowych niskoemisyjnych autobusów MINI typu diesel klasa A Euro VI z napędem ON na potrzeby obsługi pozamiejskich linii autobusowych Limanowa – Łukowica. Zakupiony tabor wykorzystywany będzie do realizacji przewozów publicznych pozamiejskich. Planowane do zakupu pojazdy zastąpią posiadany tabor i będą wyposażone w rozwiązania umożliwiające korzystanie z nich osobom z niepełnosprawnością (szczegóły opisane w dalszej części wniosku). Autobusy posiadać będą rozwiązania pro środowiskowe i energooszczędne.
Głównym celem projektu jest zmniejszenie emisyjności taboru komunikacyjnego w kontekście poprawy jakości powietrza oraz zwiększenie efektywności transportu publicznego na terenie powiatu limanowskiego. Cel ten będzie realizowany poprzez np. cele szczegółowe: doposażenie taboru o autobusy niskoemisyjne o napędzie diesel spełniających normę Euro VI i posiadających rozwiązania umożliwiające korzystanie osobom z niepełnosprawnościami, redukcję emisji spalin w tym CO2, optymalizację kosztów utrzymania pojazdów, optymalizację obsługi linii Limanowa – Łukowica/Łukowica – Limanowa, wzrost satysfakcji podróżnych. Realizacja inwestycji umożliwi osiągnięcie założonych standardów transportowych tj.:
– bezpośredniość, czyli dostosowanie relacji kursu do założonej destynacji podróży,
– częstotliwość jako dostosowanie odstępów czasu między kolejnymi odjazdami autobusów do rzeczywistych potrzeb podróżnych,
– niezawodność jako zminimalizowanie wskaźnika zawodności taboru poprzez wymianę wysłużonych pojazdów na nowsze o mniejszej awaryjności,
– punktualność jako dostosowanie rozkładów jazdy do realnych czasów przejazdu, ograniczenie liczby odjazdów przed czasem i po czasie,
– wygoda czyli poprawianie standardu podróżowania w oparciu o wysoki standard nowo zakupionych autobusów z uwzględnieniem przystosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnością i osób starszych.
Ww. cele są mierzalne, weryfikowalne, adekwatne do profilu projektu i zgodne celami inwestycji w planie rozwojowym i RRF tj. celem inwestycji E1.1.2. Inwestycja polegająca na zakupie 2 niskoemisyjnych autobusów, z większą ilością miejsc dla podróżnych w stosunku do obecnie wykorzystywanych i przystosowanymi do przewozu os. z niepełnosprawnością jest spójna z dok. wyższego rzędu i z polityką transportową powiatu limanowskiego i koreluje z działaniami w zakresie wprowadzenia przez Powiat Limanowski w styczniu 2024 r. zniżkami dla seniorów, emerytów i rencistów – grupy pasażerów o specjalnych potrzebach często borykających się z niepełnosprawnością ruchową, słuchową lub niedowidzących. Zakup nowego taboru wpłynie nie tylko na bezpieczeństwo i komfort podróży ale również na chęć korzystania z danego połączenia i faktyczne zwiększenie obłożenia linii.
Beneficjent: Minister Infrastruktury, Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Priorytet: FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR
Działanie: FENX.05.03 Drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego (sieć dróg)
Data zawarcia umowy: 20 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 kwietnia 2024 r.
Data zakończenia: 31 grudnia 2027 r.
Wartość całkowita projektu: 30 550 092,93 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 30 550 092,93 PLN
Dofinansowanie: 30 550 092,93 PLN
Celem projektu jest osiągnięcie poprawy poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Realizowane kampanie maja wymiar edukacyjno – informacyjny, co będzie miało wpływ na zmianę zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego. Realizacja projektu będzie polegała na przygotowaniu i realizacji ogólnopolskich kampanii społecznych, które swoim zakresem będą obejmowały zagadnienia związane z problemami bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce tj. ochrona dzieci i/lub młodzieży w ruchu drogowym przez ryzykiem utraty życia i zdrowia, zwrócenie uwagi społeczeństwa na zagrożenia jakie niesie nadmierna prędkość czy nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nie prawidłowe zachowanie na drodze (omijanie, skręcanie niezgodnie z zasadami ruchu drogowego czy też niewłaściwe zachowania kierujących rowerem. Głównym celem projektu będzie podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie obowiązujący przepisów ruchu drogowego oraz promowanie właściwych postaw i zachowań uczestników ruchu zwiększające bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przedmiotowe kampanie prowadzone będą na obszarze całego kraju i skierowane będą do wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Projekt realizuje cel Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), który przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i udoskonalania zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej popartej działaniami na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.
Projekt ukierunkowany jest na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, który obejmuje wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W ramach projektu: „Kampanie społeczne dotyczące największych problemów z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego” przeprowadzone zostaną następujące zadania:
• Zadanie 1: kampania dot. relacji pomiędzy wybranymi uczestnikami ruchu drogowego w zakresie stosowania przepisów ruchu drogowego;
• Zadanie 2: kampania dot. ochrony dzieci i/lub młodzieży w ruchu drogowym przez ryzykiem utraty życia i zdrowia;
• Zadanie 3: kampania dot. najcięższych przyczyn zdarzeń drogowych spowodowanych przez kierujących
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Gmina Września
Inwestycja: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 21 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 września 2024 r.
Data zakończenia: 31 sierpnia 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 2 952 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 2 400 000,00 PLN
Wartość dofinansowania: 2 040 000,00 PLN
Wnioskodawcą projektu jest Gmina Września, która jest organizatorem transportu publicznego na terenie Gminy Września. Przedmiotem inwestycji jest zakup 1 autobusu elektrycznego oraz mobilnej ładowarki. Zakupiony tabor wykorzystywany będzie do wykonywania przewozów o charakterze pozamiejskim w Gminie Września. Tabor będzie poruszał się na nowych liniach komunikacyjnych. Realizacja przedmiotowego projektu, dzięki zakupowi nowoczesnego autobusu elektrycznego pozwoli na osiągnięcie efektu ekologicznego w postaci znacznej redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery, w tym w szczególności dwutlenku węgla.
Jednym z podstawowych problemów mieszkańców gminy Września jest narastające zjawisko kongestii motoryzacyjnej obserwowane na głównych drogach, w szczególności na trasach dojazdowych do największych zakładów pracy. Ruch mieszkańców gminy zmierzających do miejsc pracy nakłada się na znaczny ruch międzymiastowy na drogach krajowych i wojewódzkich. Zwiększenie dostępności transportu zbiorowego pozwoliłoby na ograniczenie ruchu samochodowego, szczególnie w związku z podróżami po terenie gminy.
Ostateczny Odbiorca Wsparcia: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Inwestycja: A2.3.1. Rozbudowa i wyposażenie centrów kompetencji (specjalistyczne ośrodki szkoleniowe, wsparcia wdrożeń, centra monitorowania) oraz infrastruktura do zarządzania przemysłem pojazdów bezzałogowych, jako Ekosystem Innowacji
Data zawarcia umowy: 10 marca 2025 r.
Data rozpoczęcia: 1 stycznia 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 202 268 183,58 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 173 605 464,00 PLN
Wartość dofinansowania: 173 605 464,00 PLN
Przedmiotem Projektu jest stworzenie sieci 10 lokalnych centrów kompetencji (CK) oraz umożliwienie wykonywania zaawansowanych lotów Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) na masową skalę na obszarze przypisanym do każdego CK.
I Etap – CK1 W CK PAŻP (CK1) wdrożona zostanie usługa, która zapewni możliwość realizacji w sposób dynamiczny zaawansowanych lotów BSP na masową skalę oraz testowania wytwarzanych rozwiązań na potrzeby CK 2-10 (usługa CORE). Wymagane będą działania związane z organizacją infrastruktury, pozyskaniem specjalistycznych danych oraz wprowadzenia rozwiązań związanych z organizacją lotów w przedmiotowym obszarze, w tym: zakup wraz z instalacją odbiorników ADS-B, pozyskanie danych pogodowych, aktualnych informacji dot. gęstości zaludnienia, ukształtowania terenu czy przeszkód, informacji o lokalnych uwarunkowaniach, mających wpływ na organizację lotów BSP w obszarze działania centrum – np. występowanie stałych skupisk ludności, lokalizacji miejsc do awaryjnego lądowania, czy ewentualne lądowiska dronowe. Drugim elementem będą prace zw. z wytworzeniem infrastruktury szkoleniowej do testowania wytwarzanych rozwiązań IT i procedur lotów, prowadzenie szkoleń z usługi CORE i wykonywanie lotów testowych. Trzeci element to usługa rekonfiguracji przestrzeni powietrznej (usługa DAR) – służąca odbiorcom do przetestowania procedur wykonywania lotów w różnych klasach przestrzeni powietrznej, co będzie miało pozytywny wpływ na zakres terytorialny wdrożenia świadczonych przez nich usług. Wdrożenie usługi CORE i usługi DAR pozwoli PAŻP na przetestowanie w ww. centrum dostarczania informacji dla dostawców usług BSP. Zakłada się, że pozostałe CK, utworzone w różnych rejonach Polski będą miejscami, w których dostawcy technologii związanych z BSP (konstruktorzy BSP, wytwórcy oprogramowania) będą mogli w bezpiecznym środowisku je przetestować i nauczyć się w sposób bezpieczny świadczyć usługi dla podmiotów zewnętrznych.
II Etap – CK2-CK3 W CK2/CK3 zostanie wytworzona usługa wzorcowa (CORE+). Produktami wejściowymi od strony IT do wytworzenia usługi jest usługa CORE oraz dodatkowe komponenty, które będą podlegać rozwojowi w ramach przedmiotowych prac. Ww. komponenty zostaną rozwinięte funkcjonalnie o zagadnienia służące poprawie możliwości realizacji lotów BSP dla branży dronowej, oraz wprowadzające dodatkowe rozwiązania dla służb porządku publicznego, odpowiadające zgłaszanym potrzebom podczas użytkowania w/w produktów. Usługi CORE+ przed wdrożeniem w CK2 i CK3, będą podlegały testom w CK1. W CK2 i CK3 realizowane będą analogiczne działania, jak opisane w procesie wdrożenia usługi CORE w CK1 – tj. lokalna integracja systemu z wytworzoną infrastrukturą, danymi i uwarunkowaniami lokalnymi oraz prace zw. z wytworzeniem komponentu poligonowego: ośrodka szkolno-treningowego, gdzie użytkownicy będą mogli zdobywać wiedzę, kwalifikacje i praktykę w zakresie lotów BSP.
Etap III – CK4- CK10 Uruchomione rozwiązania w CK2 i CK3 zostaną zaimplementowane w kolejnych 7 lokalizacjach CK4–CK10.
Grupy docelowe odbiorców wsparcia:
- Służby porządku publicznego.
- Dostawcy technologii BSP – konstruktorzy, wytwórcy oprogramowania.
- Użytkownicy przestrzeni (Operatorzy / Piloci).
- Lokalni przedsiębiorcy aktywni w zakresie BSP.
- Mieszkańcy gmin, na terenie których utworzone zostaną CK.
Projekt obejmuje realizację 4 poniższych zadań:
Zadanie 1 – Rozwój i wyposażenie 1 centrum kompetencji PAŻP tj. głównego centrum kompetencji (CK1).
Zadanie 2 – Rozwój i wyposażenie 2 centrów kompetencji tj. wzorcowych centrów kompetencji (CK2-CK3).
Zadanie 3 – Rozwój i wyposażenie 7 centrów kompetencji tj. specjalistycznych centrów kompetencji (CK4-CK10).
Zadanie 4 – Personel administracyjny projektu.
Główne centrum kompetencji – CK1, zostanie zlokalizowane na terenach zarządzanych przez PAŻP, natomiast w przypadku pozostałych 9 centrów kompetencji – które co do zasady mają być rozmieszczone na całym obszarze kraju – zorganizowane zostaną na terenach wybranych w ramach przeprowadzonego przez PAŻP konkursu, którego kryteria będą kłaść nacisk na takie aspekty jak lokalizacja, struktura przestrzeni powietrznej, gęstość zaludnienia, itp., aby maksymalnie rozszerzyć krąg potencjalnie zainteresowanych podmiotów a z drugiej strony, aby umożliwić realizację zaawansowanych lotów BSP (ryzyko naziemne, poziom wymaganych kwalifikacji / zezwoleń, ograniczenia w dostępności do przestrzeni). Po wyłonieniu wszystkich lokalizacji 9 centrów kompetencji, PAŻP zorganizuje konkurs/nabór na operatorów specjalizacji poszczególnych CK. Specjalizacje dotyczyć będą konkretnych obszarów wykorzystania technologii i rozwiązań BSP np.: bezpieczeństwa publicznego, dostaw np.: paczek / przesyłek / pilnych dokumentów, transportu medycznego/ przewozu leków, dostaw gastronomicznych i żywności, agrolotnictwa, monitoringu infrastruktury itd.
W ramach projektu realizowane są wskaźniki:
- Utworzenie głównego centrum kompetencji wraz z wytworzeniem i wdrożeniem usługi core (1 szt.)
- Utworzenie wzorcowych lokalnych centrów kompetencji wraz z wdrożeniem i dostosowaniem usługi core w każdym z tych centrów (2 szt.)
- Utworzenie specjalistycznych lokalnych centrów kompetencji wraz z wdrożeniem i dostosowaniem usługi core w każdym z tych centrów (7 szt.)
- Liczba osób bezpośrednio zaangażowanych na potrzeby projektu (150 os.)
Wskaźniki 1-3 są odzwierciedleniem wskaźników wynikających z decyzji wykonawczej Rady UE z dnia 17 czerwca 2022 r. w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski (tj. A34G-A36G).
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15