Spotkanie inaugurujące działalność Transportowego Obserwatorium Badawczego
Początek
30 stycznia 2019 10:00Zakończenie
30 stycznia 2019 13:00Celem spotkania było zapoznanie uczestników z ograniczeniami pojawiającymi się podczas badania wpływu inwestycji POIiŚ w obszarze transportu miejskiego i aglomeracyjnego, z których wyniknęła potrzeba powołania TOB. W pierwszej części spotkania po przywitaniu gości przez Pana Przemysława Gorgola p.o. Dyrektora CUPT, głos zabrał Przewodniczący TOB – Pan Paweł Engel Dyrektor Departamentu Analiz Transportowych w CUPT. Przedstawił założenia, główne cele oraz plan najbliższych działań Obserwatorium.
Następnie, Pan Daniel Baliński – Z-ca Dyrektora Departamentu Strategii Rozwoju w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, poinformował o dotychczasowych działaniach Ministerstwa w zakresie standaryzacji danych w kontekście oceny wpływu interwencji publicznych w obszarze transportu miejskiego i aglomeracyjnego. Przykładem takich działań są między innymi rozmowy z GUS dotyczące włączenia do systemu statystyki publicznej nowych wskaźników lub przeprowadzenia pilotażowych badań. Nawiązaniem do tego wątku była prezentacja Pana Bogusława Barcikowskiego – Konsultanta w Głównym Urzędzie Statystycznym.
Pan Wacław Jastrzębski – przedstawiciel firmy doradczej AECOM zaprezentował wyniki analizy systemowej standaryzacji zbierania i analizowania danych ruchowych na potrzeby tworzenia Analizy Kosztów i Korzyści do projektów w transporcie miejskim i aglomeracyjnym realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wykonanej na zlecenie CUPT
W drugiej części spotkania odbył się panel dyskusyjny nt. metodyki pomiaru wpływu na rozwój społeczno-gospodarczy inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – „podejście pożądane” – plany na przyszłość vs „podejście realistyczne”. Wśród panelistów byli:
- prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski – Uniwersytet Gdański, Kierownik Katedry Rynku Transportowego; Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, członek zarządu MZKZG;
- prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – Politechnika Krakowska, Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, Kierownik Katedry Systemów Transportowych;
- dr inż. Andrzej Brzeziński – Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej;
- dr hab. Piotr Rosik – Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Polska Akademia Nauk;
- Marcin Żabicki – Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Dyrektor ds. rozwoju;
- dr Michał Wolański – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Katedra Transportu.
W toku dyskusji grono ekspertów i przedstawicieli instytucji publicznych wskazało, iż wdrażanie Programów UE (w tym POIiŚ), a także innych polityk publicznych wymaga monitorowania z uwzględnieniem zestandaryzowanych danych metodyki ich analizowania, aby możliwe było dokonanie oceny jej skuteczności w zakresie realizacji zakładanych celów. W kontekście oceny wpływu POIiŚ 2014–2020 na obszarach miast i ich obszarów funkcjonalnych, niezbędne jest gromadzenie spójnych i porównywalnych danych nie tylko na poziomie wskaźników produktu, które w większości gromadzi GUS. Konieczne jest także mierzenie wskaźników oddziaływania np. dotyczących skrócenia czasu podróży, dostosowania oferty przewozowej, wskaźnika modal split tj. stopnia w jakim ruch pasażerski zostaje przeniesiony z transportu indywidualnego na transport zbiorowy. Obecnie funkcjonujący system statystyki publicznej nie jest w pełni dostosowany do potrzeb ewaluacji inwestycji transportowych na obszarach miejskich i aglomeracyjnych. TOB będzie podejmował działania mające na celu niwelowanie tych ograniczeń.
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15