- Konkursy
- Aktualnie trwające
- Inwestycja: E2.1.2 –...
Inwestycja: E2.1.2 – Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)
Składanie wniosku konkursowego
Status konkursu
Inwestycja: E2.1.2 – Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)
Składanie wniosku
Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy składać w formie określonej w Regulaminie, w terminie od 5 maja 2025 r. do 16 maja 2025 r.
Wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem wraz z załącznikami należy sporządzić i złożyć w aplikacji WOD2021 zgodnie z Instrukcją, stanowiącą załącznik do Regulaminu. Okres składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem może zostać wydłużony w drodze zmiany Regulaminu lub na podstawie § 3 ust. 9 Regulaminu. Informacja o wydłużeniu terminu na złożenie wniosków zostanie opublikowana na stronie internetowej JW. Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, które wpłyną po terminie, nie będą rozpatrywane. Data wpływu wniosku o objecie przedsięwzięcia wsparciem jest rozumiana jako termin wpływu dokumentacji aplikacyjnej do JW w aplikacji WOD2021.
Adres siedziby CUPT:
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.
Konkurs nie jest podzielony na rundy.
Dla Beneficjenta
Ogłaszamy kolejny nabór wniosków w trybie konkurencyjnym w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – na pasażerski tabor kolejowy (Komponent E, Inwestycja: E2.1.2).
Celem konkursu jest wybór przedsięwzięć polegających na zakupie taboru kolejowego do przewozów regionalnych.
Wsparcie ma być przeznaczone na zakup pojazdów:
- zeroemisyjnych tj. zasilanych energią elektryczną lub hybrydowych, wykorzystujących obok energii elektrycznej inne zeroemisyjne rozwiązania,
- wyposażonych w system ERTMS, oraz
- dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Kwota przeznaczona na objęcie przedsięwzięć wsparciem w ramach Konkursu dla Komponentu E2.1.2 (alokacja) wynosi 826 139 249,72 zł.
Maksymalny dopuszczalny poziom wsparcia przedsięwzięcia ze środków UE wynosi 85 % wydatków kwalifikowalnych, nie więcej niż 30 880 000 zł za jeden pojazd.
Kto jest uprawniony do składania wniosków?
- przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich,
- jednostki samorządu terytorialnego, w tym ich związki stowarzyszenia i porozumienia, lub działające w ich imieniu jednostki i spółki specjalnego przeznaczenia.
Wnioski o wsparcie należy składać poprzez aplikację WOD2021, zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu w terminie od 05.05.2025 r. do 16.05.2025 r.
Szukasz dodatkowych informacji w sprawie naboru?
Pytania w zakresie procedury wyboru inwestycji i składania wniosków można przesyłać drogą mailową: kpo-taborkolej@cupt.gov.pl oraz pisemnie do 09 maja 2025 r. Wszystkie zapytania przesłane po tym terminie pozostawimy bez odpowiedzi.
Pytania wraz z odpowiedziami będą opublikowane na dedykowanej stronie konkursu www.cupt.gov.pl.
Załączniki [w zakładce „Dokumenty”]:
- Regulamin wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego wraz z załącznikami.
- Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów taboru kolejowego ubiegających się o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
- Analiza technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się w zakresie elementów obowiązkowo wymaganych przez TSI PRM w zakresie dostępności taboru kolejowego.
Odpowiedzi na zadane pytania
W załączniku nr 3 do regulaminu konkursu nr KPOD.09.08-IW.02-001/25, jako wymagane załączniki wskazano m.in.:
Załącznik 3. Dokumenty i informacje potwierdzające zgodność z zasadą „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH – „do no significant harm”):
3.1 Oświadczenia potwierdzające zgodność z zasadą DNSH we wniosku o wsparcie.
3.2 Wstępny wykaz dowodów gromadzonych przez Wnioskodawcę potwierdzające zgodność z poszczególnymi celami zasady DNSH.
3.3 Wyciąg z dokumentacji przetargowej, lub informacje potwierdzające iż zawarto w SIWZ wymóg dotyczący zgodności przedsięwzięcia z zasadą DNSH
3.4 Analiza w zakresie wpływu na klimat i adaptacji do zmian klimatu
Przykłady dowodów należy podać oddzielnie dla każdego celu środowiskowego oraz na każdym etapie cyklu życia projektu tj.:
- przygotowania inwestycji,
- realizacji inwestycji,
- eksploatacji inwestycji,
- zamknięcia/likwidacji inwestycji.
Szczegóły dotyczące zasady DNSH znajdują się w zakładce https://www.cupt.gov.pl/strefa-beneficjenta/wdrazanie-projektow/ochrona-srodowiska/zasada-dnsh/?doing_wp_cron=1745401168.1554770469665527343750
W ww. zakładce znajduje się również wykaz dowodów gromadzonych przez Wnioskodawcę dla projektów dotyczących zakupu taboru.
Ilość wniosków o płatność składanych przez ostatecznego odbiorcę wsparcia (dalej: OOW) jest ściśle powiązana z długością realizacji przedsięwzięcia, jest więc również związana z harmonogramem dostaw taboru.
OOW zobowiązany jest do składania wniosku o płatność nie rzadziej niż raz na 3 miesiące licząc od momentu podpisania UoOW.
OOW przekazuje w SL2021 WoP najpóźniej do 20 dni kalendarzowych po okresie sprawozdawczym, za jaki składany jest WoP. WoP może być składany częściej, zgodnie z ustalonymi w Harmonogramie Płatności w SL2021 transzami płatności, lub w krótszych odstępach czasowych (np. miesięcznych) po uzgodnieniu z JW.
W przypadku zapisów UoOW wskazujących inne terminy składania WOP, należy przekazać WOP zgodnie z zapisami UoOW.
Nie w każdym WoP wykazywane są wydatki (np. refundacja, rozliczenie zaliczki). Jeżeli w WoP nie są wykazywanie wydatki OOW ma obowiązek złożyć WoP sprawozdawczy.
Data 31 sierpnia 2026 r., jest ostatecznym terminem realizacji i rozliczenia zakupu taboru.
Oznacza to, że wszystkie przedsięwzięcia realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) muszą być zakończone rzeczowo i finansowo rozliczone do dnia 31 sierpnia 2026 r.
Niestety, wydłużenie terminu kwalifikowalności wydatków nie jest zależne od decyzji CUPT pełniącego rolę Jednostki Wspierającej w systemie wdrażania KPO w Polsce.
Zgodnie z założeniami Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu graniczną datą kwalifikowalności wydatków jest 31 sierpień 2026 r.
Oznacza to, że wszystkie przedsięwzięcia realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) muszą być zakończone rzeczowo i finansowo rozliczone do dnia 31 sierpnia 2025 r., aby mogły być uznane za kwalifikowalne. W praktyce oznacza to, że tabor do 31 sierpnia 2026 musi zostać odebrany, a wszystkie wydatki związane z przedsięwzięciem muszą być udokumentowane i rozliczone. Wszystkie faktury do dnia 31 sierpnia 2026 muszą być opłacone.
Zgodnie z założeniami Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu Tabor 2.0, graniczną datą kwalifikowalności wydatków jest 31 sierpień 2026 r.
Oznacza to, że wszystkie przedsięwzięcia realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) muszą być zakończone rzeczowo i finansowo rozliczone do dnia 31 sierpnia 2026 r.
W związku z tym, wyłącznie wydatki poniesione w tym okresie mogą zostać uznane za kwalifikowalne.
Biorąc pod uwagę Państwa harmonogram inwestycji, wskazujący na dostawę pierwszych trzech pojazdów w sierpniu 2026 r., tj. w okresie kwalifikowalności wydatków, informuję, że możliwe jest złożenie wniosku o objęcie wsparciem części inwestycji, która zostanie zrealizowana w terminie kwalifikowalności.
Należy jednak pamiętać, że zgodnie z definicją „przedsięwzięcia” zawartą w Regulaminie (odwołanie do art. 14la pkt 8 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju), przedmiotem wniosku może być samodzielnie zdefiniowany element inwestycji, mający określony początek i koniec, oraz zmierzający do osiągnięcia konkretnego celu. Nie ma więc obowiązku aby całe przeprowadzone „zamówienie” na inwestycję było objęte jednym wnioskiem. Istotne jest natomiast, by zgłaszane w ramach konkursu przedsięwzięcie kończyło się najpóźniej w III kwartale 2026 r.
Jednocześnie przypominam, że:
- wartość dofinansowania na jednostkę taborową (pojazd) musi mieścić się w limicie określonym w Regulaminie konkursu Tabor 2.0 § 2 ust. 3 (Maksymalny dopuszczalny poziom wsparcia przedsięwzięcia ze środków UE wynosi 85 % wydatków kwalifikowalnych, nie więcej niż 30 880 000 zł za jeden pojazd.);
- minimalna wartość wniosku o dofinansowanie musi być zgodna z wymogami określonymi w załączniku nr 5b do Regulaminu konkursu – kryteria szczegółowe ( Wartość kwalifikowana przedsięwzięcia wynosi co najmniej 150,00 mln zł i nie przekracza kwoty 500,00 mln zł górny pułap 500,00 mln zł nie dotyczy grup zakupowych).
Podsumowując – mogą Państwo złożyć wniosek na część inwestycji, obejmującą np. dostawę pojazdów w sierpniu 2026 r., pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów formalnych i finansowych wskazanych w Regulaminie.
Wszystkie przedsięwzięcia, które otrzymały pozytywną ocenę w pierwszym konkursie (i nie wycofały się ze wsparcia), otrzymały maksymalne wnioskowane wsparcie. Kolejny nabór został więc ogłoszony w związku z powstałymi oszczędnościami.
Komisja Oceny Projektów w CUPT ocenia wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem jedynie w oparciu o kryteria stanowiące załącznik 5a i 5b do regulaminu konkursu.
[ Załącznik 5a: Horyzontalne zasady i kryteria wyboru przedsięwzięć dla Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, załącznik 5b: Szczegółowe kryteria wyboru (formalne, merytoryczne I i II stopnia)].
Link do strony konkursu, na której opublikowany jest regulamin konkursu wraz z załącznikami https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/inwestycja-e2-1-2-pasazerski-tabor-kolejowy-tabor-2-0/
CUPT nie prowadził konsultacji rynkowych w ramach konkursu Tabor 2.0. Decyzja o ogłoszeniu kolejnego konkursu została podjęta w związku z powstałymi oszczędnościami oraz w celu pełnej realizacji wskaźnika określonego dla komponentu E2.1.2 Pasażerski tabor kolejowy.
Wszystkie przedsięwzięcia, które otrzymały pozytywną ocenę w pierwszym konkursie, otrzymały maksymalne wnioskowane wsparcie. Wobec powyższego alokacja wskazana w regulaminie konkursu jest przeznaczona na wsparcie przedsięwzięć, które zostaną pozytywnie ocenione w ramach konkursu Tabor 2.0.
Data 31 sierpnia 2026 r., jest ostatecznym terminem realizacji i rozliczenia zakupu.
Zgodnie z założeniami Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu graniczną datą kwalifikowalności wydatków jest 31 sierpień 2026 r.
Oznacza to, że wszystkie przedsięwzięcia realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) muszą być zakończone rzeczowo i finansowo rozliczone do dnia 31 sierpnia 2026 r.
Tak, taki rodzaj dowodu jest prawidłowy dla etapu „przygotowania”.
Podany dokument jest prawidłowy. W podanych przykładach było podane jako przykład „świadectwo homologacji” – ale oczywiście równoważne dokumenty także są akceptowalne.
Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powinien mieć zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu – oświadczenie bowiem ma konstrukcję: środki ZOSTAŁY zabezpieczone „[Wnioskodawca oświadcza, iż zostały zabezpieczone środki finansowe niezbędne do realizacji projektu, w tym zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania planowaną do przekazania Beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla Projektu) oraz całości kosztów niekwalifikowalnych (łącznie z podatkiem VAT, który stanowi koszt niekwalifikowalny)]”.
Oświadczenie to potwierdzenie posiadania odpowiedniej dokumentacji zabezpieczającej środki na realizację przedsięwzięcia. Należy pamiętać że zgodnie z § 1 ust. 12 Regulaminu konkursu dokumenty wymieniane w oświadczeniach do wniosku powinny być opatrzone datą nie późniejszą niż data złożenia oświadczenia.
Jedyny wyjątek, zgodnie z § 8 ust. 7 Regulaminu konkursu, na podstawie którego w uzasadnionych przypadkach wnioskodawca może w trakcie oceny przedsięwzięcia uzupełniać wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem dodatkową dokumentacją (w tym dokumentacją potwierdzającą zabezpieczenie środków), to sytuacja w której:
- a) dokumentacja pochodzi od innego organu, niż wnioskodawca;
- b) wnioskodawca z przyczyn niezależnych nie otrzymał dokumentu w okresie naboru wniosków (np. z powodu bezczynności organu), pomimo że wystąpił w odpowiednim terminie o przekazanie/ wydanie dokumentu albo potrzeba dołączenia dokumentacji do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem powstała po upływie okresu naboru wniosków.
Ww. sytuację należy jednak opisać we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.
Analiza ryzyka jest kluczowym elementem oceny.
Wytyczne dotyczące jej przygotowania zostały opisane w Załączniku nr 1 do Ogłoszenia – „Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów taboru kolejowego ubiegających się o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy”, w pkt 10.
Dodatkowo informuję, że analizę ryzyka należy uwzględnić we wniosku o objęcie wsparciem przedsięwzięcia w ramach planu rozwojowego (KPO), zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu konkursu – Instrukcja uzupełniania wzoru WOOPW w Sekcji H.
Studium wykonalności oraz wskazane załączniki środowiskowe (3.1-3.4) powinny być podpisane przez Wnioskodawcę lub jego pełnomocnika. W przypadku podpisania dokumentu przez pełnomocnika należy dołączyć jego umocowanie. Forma podpisu jest dowolna. Może to być plik PDF lub JPG zawierający zdjęcie bądź skan podpisanego dokumentu. Mogą zostać podpisane również podpisem kwalifikowanym.
W przypadku SW proszę o przekazanie również edytowalnego dokumentu Word, a także arkusza kalkulacyjnego w formacie edytowalnego Excela oraz podpisanego w formacie np. XAdES. Załączniki należy spakować do jednego archiwum.
Jednocześnie proszę pamiętać aby dokumenty były zgodne ze wzorem wskazanym w Instrukcji uzupełniania wzoru WOD w aplikacji WOD2021, w wersji elektronicznej w formacie PDF, JPG lub innym niewymagającym specjalistycznego oprogramowania.
Historia aktualizacji załączników
Instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji (IOI), wyraziła zgodę na zwiększenie kwoty przeznaczonej na objęcie przedsięwzięć wsparciem w ramach Konkursu dla Komponentu E2.1.2 (alokacja) do 826 139 249,72 zł.
W związku z powyższym zaktualizowano w § 1 ust. 10 regulaminu konkursu nr KPOD.09.08-IW.02-001/25, kwotę alokacji.
Uzupełniliśmy dokumentację konkursową o wzór oświadczenia wnioskodawcy stanowiący załącznik numer 5 do wniosku o objęcie wsparciem. Konieczność złożenia oświadczenia wnioskodawcy wynika z Załącznika nr 2 do regulaminy konkursu tj. Instrukcji uzupełniania wzoru wniosku o objęcia wsparciem oraz z załącznika nr 3 do regulaminu konkursu tj. Listy oraz zakres wymaganych załączników do wniosku o objęcie wsparciem.
- Regulamin konkursu Tabor 2.0 (wersja aktualna) 2025-06-09 14:59 316 KB | DOCX Pobierz pliki
- Regulamin konkursu Tabor 2.0 (wersja archiwalna) 2025-04-22 11:43 318 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 1 do Regulaminu Konkursu - Regulamin pracy KOP 2025-04-22 11:53 84 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 2 do Regulaminu Konkursu - Instrukcja uzupełniania wzoru woopw 2025-04-22 11:54 874 KB | mswo Pobierz pliki
- Załącznik nr 3 do Regulaminu Konkursu - Lista oraz zakres wymaganych załączników do wniosku 2025-04-22 11:54 279 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 4 do Regulaminu Konkursu - Harmonogram Naboru 2025-04-22 11:55 279 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 5a do Regulaminu Konkursu - Horyzontalne zasady i kryteria wyboru przedsięwzięć dla KPO 2025-04-22 11:55 180 KB | pdf Pobierz pliki
- Załącznik nr 5b do Regulaminu Konkursu - Kryteria szczegółowe 2025-04-22 11:56 368 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 6 do Regulaminu Konkursu - Wzór oświadczenia wnioskodawcy o wycofaniu woopw 2025-04-22 11:56 202 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 7 do Regulaminu Konkursu - Wzór Umowy z załącznikami 2025-04-22 11:56 3 MB | zip Pobierz pliki
- Załącznik nr 1 do Ogłoszenia - Wskazówki dla przygotowywania dokumentów aplikacyjnych w zakresie analizy kosztów i korzyści dla projektów taboru kolejowego ubiegających się o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy 2025-04-22 11:45 61 KB | DOCX Pobierz pliki
- Załącznik nr 2 do Ogłoszenia - Analiza technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się w zakresie elementów obowiązkowo wymaganych przez TSI PRM w zakresie dostępności taboru kolejowego 2025-04-22 11:49 11 MB | DOCX Pobierz pliki
- Wzór oświadczenia wnioskodawcy stanowiący załącznik numer 5 do wniosku o objęcie wsparciem 2025-05-08 14:27 52 KB | DOCX Pobierz pliki
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15