facebook x youtube linkedin

Założenia programu

CUPT jako Instytucja Pośrednicząca w Programie Infrastruktura i Środowisko

W latach 2014-2020 CUPT (pełniąc rolę Instytucji Pośredniczącej) odpowiada za wdrażanie POIiŚ w zakresie projektów transportowych. Bogatszy o doświadczenia z wdrażania POIiŚ w poprzednim okresie programowania (2007-2013), CUPT kompleksowo wspiera Beneficjentów w procesie przygotowania inwestycji i ich realizacji, aby jak najefektywniej wykorzystać środki unijne przewidziane do wydatkowania w ramach Wieloletnich Ram Finansowych 2014-2020.

Program operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) jest programem, na który w perspektywie finansowej 2014-2020 przeznaczono najwięcej środków – 27,4 mld euro.

Podobnie jak w poprzedniej perspektywie finansowej UE, POIiŚ 2014-2020 wspiera rozwój infrastruktury kraju. Środki z tego Programu przyczyniają się do dalszego, zrównoważonego rozwoju gospodarki oraz zwiększenia jej konkurencyjności.

Środki z Programu w szczególności finansują takie dziedziny jak:
  • gospodarka niskoemisyjna
  • ochrona środowiska
  • przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatu
  • transport i bezpieczeństwo energetyczne
  • ochrona zdrowia i dziedzictwo kulturowe

Najwięcej środków zasila przedsięwzięcia transportowe, a więc drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Głównymi odbiorcami wsparcia są podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego. Wsparcie kierowane jest również do przedsiębiorców.

Kto może się ubiegać o dofinansowanie

Transport miejski

Jednostki samorządu terytorialnego (w tym ich związki i porozumienia) oraz działające w ich imieniu jednostki organizacyjne i spółki specjalnego przeznaczenia, zarządcy infrastruktury służącej transportowi miejskiemu, przewoźnicy świadczący usługi transportu pasażerskiego.

Transport kolejowy

Zarządcy infrastruktury kolejowej (w tym dworcowej) oraz przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych.

Transport drogowy

zarządcy krajowej infrastruktury drogowej (GDDKiA).

Transport lotniczy

podmioty zarządzające portami lotniczymi leżącymi w sieci TEN-T, krajowy organ zarządzania przestrzenią powietrzną (PAŻP)

Transport wodny śródlądowy

organy administracji właściwe w sprawach gospodarowania wodami oraz żeglugi na śródlądowych drogach wodnych (RZGW, urzędy żeglugi śródlądowej)

Transport morski

zarządy portów, urzędy morskie, zarządcy kolejowej lub drogowej infrastruktury dostępu do portów morskich

Poprawa bezpieczeństwa w ww. gałęziach transportu

służby ratownicze (ratownictwo techniczne) oraz organy administracji i instytuty badawcze działające w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Podział inwestycji

Inwestycje w ramach POIiŚ 2014-2020 zostały podzielone według czterech gałęzi:
  • kolejowe – inwestycje o znaczeniu krajowym i 11 inwestycji o znaczeniu makroregionalnym wynikających z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020
  • 42 inwestycje drogowe
  • 48 inwestycji morskich
  • 25 inwestycji śródlądowych

Podział ten wynika z Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r .
Jest on uszczegółowieniem Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) . Dokument ten zawiera również kryteria wyboru projektów z listy inwestycji drogowych, kolejowych i wodnych (morskich i śródlądowych).

Więcej informacji na temat programu: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

scroll back to top