Beneficjent: Wojewoda Opolski
Priorytet: FENX.08 Pomoc techniczna
Data zawarcia umowy: 30 września 2024 r.
Data rozpoczęcia: 1 stycznia 2024 r.
Data zakończenia: 31 grudnia 2024 r.
Wartość całkowita projektu: 11 077 584,25 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 11 077 584,25 PLN
Dofinansowanie UE: 9 415 946,61 PLN
Projekt obejmuje finansowanie wydatków ponoszonych w 2024 roku przez 16 Wojewodów przede wszystkim na działania takie jak: wynagrodzenia pracowników, podnoszenie kwalifikacji, finansowanie kosztów organizacyjnych, technicznych i administracyjnych, niezbędnych do zapewnienia sprawnego funkcjonowania instytucji. Wykazane koszty stanowią znaczący wkład w prowadzenie wskazanych postępowań administracyjnych przez służby wojewodów, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia zapewnienia sprawnego przebiegu realizacji procesu inwestycyjnego oraz osiągania celów programowych.
Beneficjent: Związek Powiatowo – Gminny „Garwolińskie Przewozy Gminno-Powiatowe”
Data zawarcia umowy: 30 września 2024 r.
Data rozpoczęcia: 31 października 2024 r.
Data zakończenia: 31 marca 2026 r.
Wartość całkowita projektu: 36 900 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 30 000 000,00 PLN
Wsparcie – środki będące w dyspozycji PFR: 27 000 000,00 PLN
Głównym celem Projektu jest usprawnienie funkcjonującego transportu publicznego poprzez zwiększenie liczby przyjaznego dla środowiska taboru autobusowego, dostosowanego dla grup podróżnych o różnych potrzebach transportowych, w szczególności osób wykluczonych i niepełnosprawnych.
Projekt wpływa na zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego – Przedsięwzięcie zakłada zakup 25 autobusów niskoemisyjnych międzymiastowych klasy II zasilanych olejem napędowym spełniających normę emisji spalin Euro 6, w tym 5 sztuk autobusów hybrydowych.
Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje:
- zakup 10 sztuk autobusów ON Euro 6 klasy midi;
- zakup 10 sztuk autobusów ON Euro 6 klasy maxi;
- zakup 5 sztuk autobusów ON hybrydowych Euro 6 klasy midi.
Tabor będzie wykorzystywany do obsługi linii komunikacyjnych o charakterze użyteczności publicznej na terenie Związku Powiatowo-Gminnego „Garwolińskie Przewozy Gminno-Powiatowe”. Przedsięwzięcie polega na wymianie w proporcji 1:1 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych autobusów zasilanych olejem napędowym spełniających normę emisji spalin Euro 0 (21 sztuk) oraz Euro 3 (4 szt.). Zaplanowano wymianę 25 sztuk autobusów na nowe autobusy niskoemisyjne z normą Euro 6 (w tym 5 sztuk autobusów hybrydowych). W ramach przedsięwzięcia zaplanowano skierowanie nowego taboru na linie komunikacyjne, na których najczęściej kursowały autobusy planowane do wycofania. Określono 61 linii komunikacyjnych, na które zostaną skierowane nowe autobusy zastępujące stary tabor. Ponadto dzięki wymianie najbardziej wyeksploatowanych autobusów będzie możliwe w przyszłości obsłużenie przez Operatora linii komunikacyjnych, które, ze względu na stan techniczny posiadanej floty autobusowej, zostały w chwili obecnej zlecone podwykonawcy.
Najważniejszym celem niniejszego przedsięwzięcia jest ograniczenie emisji niskiej na terenie powiatów, na których organizowane są przewozy powiatowe, poprzez zakup nowoczesnego niskoemisyjnego taboru autobusowego. Realizacja celu głównego przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności czystego, bezpiecznego i efektywnego transportu publicznego.
Projekt ma charakter kompleksowy, gdyż jego realizacja będzie mieć wpływ na efektywniejsze wykorzystanie potencjału transportu zbiorowego poprzez polepszenie jakości oferowanych usług.
Celem pośrednim przedmiotowego projektu jest modernizacja taboru, eksploatowanego na pozamiejskich liniach komunikacyjnych na terenie Związku Powiatowo-Gminnego „Garwolińskie Przewozy Gminno-Powiatowe”, czego skutkiem będzie redukcja emisji zanieczyszczeń i hałasu pochodzących z transportu oraz zmiana wizerunku komunikacji publicznej wśród mieszkańców. Wzrost atrakcyjności transportu publicznego musi być równoznaczny z przeciwdziałaniem negatywnej tendencji starzenia się taboru w komunikacji autobusowej. Wobec rosnących wymagań pasażerów oraz konkurencji ze strony transportu indywidualnego, zachęcenie pasażerów do korzystania z komunikacji autobusowej wymaga uznania zakupów taboru dla transportu zbiorowego jako działania priorytetowego. Zakupione autobusy będą stacjonować na zajezdni autobusowej należącej do Operatora.
W ramach realizacji przedsięwzięcia planuje się wycofać 25 autobusów spalinowych zasilanych olejem napędowym spełniających normę emisji spalin Euro 0 (19 autobusów) oraz euro 3 (6 autobusów). Autobusy te zostaną zastąpione fabrycznie nowymi autobusami niskoemisyjnymi zasilanymi olejem napędowym i spełniającymi normę emisji spalin Euro 6 (w tym 5 autobusów hybrydowych HEV/MHEV). Zakup autobusów jest niezbędny do osiągnięcia celu projektu, jakim jest ograniczenie wykluczenia transportowego poprzez inwestycję w niskoemisyjny tabor autobusowy na istniejących liniach komunikacyjnych w ramach przewozów powiatowych realizowanych przez Związek Powiatowo – Gminny „Garwolińskie Przewozy Gminno-Powiatowe”.
Beneficjent: GDDKiA
Data zawarcia umowy: 16 września 2024 r.
Data rozpoczęcia: 7 maja 2020 r.
Data zakończenia: 10 listopada 2025 r.
Wartość całkowita projektu: 1 096 733 050,63 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 702 936 521,69 PLN
Dofinansowanie: 702 936 521,69 PLN
Przedsięwzięcie zakłada wykonanie działań mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w 180 lokalizacjach na drogach krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Beneficjent: GDDKiA
Priorytet: FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
Data zawarcia umowy: 13 września 2024 r.
Data rozpoczęcia: 28 sierpnia 2020 r.
Data zakończenia: 9 grudnia 2024 r.
Wartość całkowita projektu: 1 755 612 927,35 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 891 058 823,53 PLN
Dofinansowanie: 891 058 823,53 PLN
Projekt polega na budowie drogi ekspresowej S3 odc. Troszyn – Świnoujście o długości 32,93 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Inwestycja znajduje się w pn-zach. części województwa zachodniopomorskiego, na terenie miasta na prawach powiatu Świnoujście i powiatu kamieńskiego, w gminach Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin.
Przedmiotowy projekt składa się z następujących odcinków, realizowanych jako osobne kontrakty:
- odcinek 1: „Zaprojektowanie i budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście Odcinek 1. Świnoujście – Dargobądz (bez węzła)”;
- odcinek 2: „Zaprojektowanie i budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście Odcinek 2. Dargobądz (z węzłem) – Troszyn”.
Oba odcinki realizowane są w systemie Projektuj i Buduj (P&B). Na przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy, z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. Początek budowy drogi S3 odc. Troszyn – Świnoujście znajduje się w km 0+000 (projektowany pikietaż) na terenie gminy Świnoujście w powiecie Świnoujście, gdzie projektowana droga łączy się z dotychczasowym układem drogowym w mieście. W ciągu tego odcinka projektowanej drogi zlokalizowane są cztery węzły drogowe. Pierwszy odcinek kończy się w km 17+028,00 (projektowany pikietaż) w Międzyzdrojach, za węzłem Międzyzdroje, gdzie S3 krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 102. Drugi realizowany odcinek rozpoczyna swój przebieg w kilometrażu 17+050,00 i jest podłączony do przecinanych ciągów drogowych oraz miejscowości za pomocą 3 węzłów drogowych, kończy swój przebieg w km 32+953,26.
Cele projektu:
- zwiększenie mobilności poprzez stworzenie odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza sieci bazowej TEN-T;
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych;
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej;
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu;
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców;
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”;
- wzrost mobilności osób i towarów, zapobieganie wykluczeniu transportowemu;
- realizacja infrastruktury transportowej odpornej na postępujące zmiany klimatyczne i dążenie do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Beneficjent: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Priorytet: FENX.08 Pomoc techniczna
Data zawarcia umowy: 30 sierpnia 2024 r.
Data rozpoczęcia: 1 stycznia 2024 r.
Data zakończenia: 31 grudnia 2024 r.
Wartość całkowita projektu: 4 018 760,50 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 4 018 760,50 PLN
Dofinansowanie: 3 415 946,42 PLN
Projekt obejmuje finansowanie wydatków ponoszonych w 2024 roku przez Generalnego Konserwatora Zabytków oraz 16 Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków przede wszystkim na działania takie jak: wynagrodzenia pracowników, podnoszenie kwalifikacji, finansowanie kosztów organizacyjnych, technicznych i administracyjnych, niezbędnych do zapewnienia sprawnego funkcjonowania instytucji. Wykazane koszty stanowią znaczący wkład w prowadzenie wskazanych postępowań administracyjnych przez służby konserwatorów zabytków, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia zapewnienia sprawnego przebiegu realizacji procesu inwestycyjnego oraz osiągania celów programowych.
Beneficjent: Urząd Transportu Kolejowego
Priorytet: FENX.05 Wsparcie sektora transportu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Data zawarcia umowy: 2 września 2024 r.
Data rozpoczęcia: 1 listopada 2023 r.
Data zakończenia: 31 grudnia 2027 r.
Wartość całkowita projektu: 10 000 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 10 000 000,00 PLN
Dofinansowanie: 7 971 000,00 PLN
Projekt „Akademia Bezpieczeństwa Kolejowego ABK II” to druga edycja programu szkoleniowego z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego przeznaczonego dla przedstawicieli rynku kolejowego oraz pracowników UTK odpowiedzialnych za zapewnienie warunków bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.
Celem przedsięwzięcia jest kształtowanie bezpiecznego, konkurencyjnego oraz sprawnie funkcjonującego systemu kolejowego poprzez wyrównywanie poziomu wiedzy i kompetencji uczestników sektora transportu kolejowego, a także upowszechnianie dobrych praktyk. Szkolenia będą organizowane na terenie całego kraju (ze szczególnym uwzględnieniem miast gdzie znajdują się siedziby Oddziałów UTK). Dla zapewnienia jak największej dostępności będą one prowadzone zarówno w formie stacjonarnej jak i zdalnej. Dodatkowo przewidziane jest również wykorzystanie e-learningu jako formy samodzielnego pogłębiania wiedzy na podstawie opracowanych w ramach projektu materiałów.
Programem szkoleniowym zostaną objęte również zagadnienia dotyczące kompetencji zawodowych pracowników UTK, gdzie zostaną uwzględnione aspekty specjalistycznej wiedzy technicznej i prawnej, jak i umiejętności miękkie, niezbędne do wykonywania czynności kontrolnoaudytowych.
Narzędziem wspierającym realizację Projektu jest platforma do obsługi szkoleń z uwzględnieniem modułu umożliwiającego organizację szkoleń e-learningowych.
Funkcjonalności tego rozwiązania umożliwiają m.in. dostęp do dokumentów i materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej, a także wymianę doświadczeń w poszczególnych obszarach.
Efektem powyższych działań będzie zapewnienie niezbędnego, wysokiego poziomu kwalifikacji zawodowych grupy pracowniczej.
Beneficjent: Powiat Raciborski
Inwestycja: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 26 lipiec 2024 r.
Data rozpoczęcia: od 01 września 2024 r
Data zakończenia: 31 grudnia 2025 r.
Wartość całkowita projektu: 9 000 636,84 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 7 317 590,92 PLN
Dofinansowanie: 6 585 831,83 PLN
Głównym celem projektu jest poprawa jakości usług publicznych przewozów poprzez zwiększenie dostępu do niskoemisyjnego transportu. Główną grupą docelową są mieszkańcy obszaru obsługiwanego przez linie autobusowe, dla których organizatorem jest Powiat Raciborski. Są to mieszkańcy gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w ramach powiatu raciborskiego, tj. Kornowaca, Nędzy, Krzanowic, Krzyżanowic, Pietrowic Wielkich, Rudnika i Kuźni Raciborskiej oraz w mniejszym stopniu m. Racibórz. Wśród tej grupy głównymi korzystającymi są dzieci i młodzież szkolna oraz seniorzy.
Przedmiotem projektu jest zakup i wymiana 6 szt. fabrycznie nowych, niskoemisyjnych autobusów hybrydowych (MHEV) o długości od 10 do 12 m i wysokości nie większej niż 3,35 m. Planowane do zakupu autobusy to autobusy klasy midi.
Beneficjent: Miasto i Gmina Pleszew
Inwestycja: E1.1.2 Zero – i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)
Data zawarcia umowy: 18 lipca 2024 r.
Data rozpoczęcia: 3 czerwca 2024 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita projektu: 12 915 000,00 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 10 500 000,00 PLN
Dofinansowanie: 8 925 000,00 PLN
W ramach inwestycji zakupionych zostanie 7 szt. fabrycznie nowych autobusów hybrydowych z napędem Diesla, spełniających normę emisji EURO VI. Celem projektu jest zwiększenie udziału zeroemisyjnego transportu zbiorowego, ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko oraz poprawa jakości usług transportu publicznego.
Zakup autobusów wpłynie pozytywnie na ograniczenie wykluczenia transportowego poprzez inwestycję w niskoemisyjny tabor autobusowy na nowo utworzonych liniach komunikacyjnych na terenie Miasta i Gminy Pleszew (PL1, PL2, PL3, PL4, PL5, PL6 i PL 7) oraz Gminy Dobrzyca (PL 11, PL 12, PL 13, PL 14). Bez nowych autobusów Beneficjent nie uruchomiłby nowych linii, co z kolei spowodowałoby pogłębienie problemów transportowych na terenie gmin objętych projektem.
Inwestycja wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez redukcję emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń, których źródłem jest transport indywidualny. Nowe linie wpłyną na zmianę przyzwyczajeń mieszkańców, którzy chętniej wybiorą komunikację publiczną w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły. Dodatkowo zakup taboru i uruchomienie wspomnianych linii umożliwi integrację pomiędzy różnymi środkami transportu (kolej, komunikacja autobusowa dalekobieżna), zapewniając przesiadkę o czasie oczekiwania do 15 min.
Szacuje się termin realizacji projektu do końca 2024 r. Pojazdy zostaną dostarczone wraz z właściwym oznakowaniem.
Beneficjent: Województwo Łódzkie
Inwestycja: E2.1.2. – Pasażerski tabor kolejowy
Data zawarcia umowy: 15 lipca 2024 r.
Data rozpoczęcia: 1 luty 2020 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita projektu: 345 783 750,00 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 281 125 000,00 PLN
Dofinansowanie: 115 396 018,02 PLN
W ramach zadania Wnioskodawca planuje zakup taboru zeroemisyjnego tj. zasilanego z sieci trakcyjnej 3 kVDC. Zadanie obejmie dostawę 10 szt., fabrycznie nowych, trójczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych dla potrzeb wykonywania przewozów regionalnych, wyposażonych w system ERTMS oraz dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zadanie będzie realizowane przez Wykonawcę wybranego w ramach Postępowania o udzielenie zam. publ., w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie Ustawy pzp. W ramach zadania realizowane będą działania m.in.: Wykonawca dostarczy i przeniesie na Zamawiającego prawo własności pojazdów (10 szt.), dokona z Zamawiającym uzgodnień ostatecznych rozwiązań w zakresie wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej pojazdu oraz materiałów wykończeniowych wnętrza pojazdu (design), sporządzi i przekaże Zamawiającemu dokumentację, dostarczy pojazdy wraz systemem biletowym i niezbędnym oprogramowaniem, udzieli licencji na korzystanie z oprogramowania pojazdów, w tym oprogramowania automatów biletowych oraz licencji na korzystanie z dokumentacji technicznej pojazdów. W trakcie produkcji pojazdów wykonane będą wszystkie badania i próby przewidziane Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru. Pojazdy będą spełniać wymagania odpowiednich polskich norm PN, norm EN, TSI oraz Kart UIC, jak również zasadnicze wymogi dotyczące interoperacyjności kolei, w zakresie niezbędnym do uzyskania zezwoleń niezbędnych dla wprowadzenia pojazdów do obrotu jako zgodnych z TSI, jak również krajowe wymagania zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP PLK S.A.
Beneficjent: Województwo Wielkopolskie
Inwestycja: E2.1.2. – Pasażerski tabor kolejowy
Data zawarcia umowy: 3 lipca 2024 r.
Data rozpoczęcia: 19 kwietnia 2023 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2026 r.
Wartość całkowita projektu: 315 426 320,05 PLN
Wartość kwalifikowalna projektu: 256 275 162,64 PLN
Dofinansowanie: 105 195 671,99 PLN
Zakres projektu obejmuje zakup 8 szt. nowego taboru o liczbie miejsc siedzących minimum 240 szt. do obsługi połączeń o charakterze regionalnym na terenie województwa wielkopolskiego. Tabor będzie obsługiwał w szczególności połączenia:
- Poznań – Nowy Tomyśl – Zbąszynek, w tym (PKM2),
- Poznań-Gniezno-Mogilno, w tym (PKM1),
- Poznań-Środa – Ostrów Wielkopolski – Kalisz, w tym (PKM 4),
- Poznań – Wronki – Krzyż , w tym (PKM 4),
- Poznań – Rogoźno – Piła, w tym (PKM 5),
- Poznań – Leszno – Rawicz, w tym (PKM 1),
- Poznań-Września-Konin-Kłodawa-Kutno, w tym (PKM 2).
Nowy tabor zastąpi zmodernizowane (2011-2017) zespoły trakcyjne EN57 AL oraz EN57 AKW na zakładanych na potrzeby analiz trasach oraz pozwoli na zwiększenie liczby połączeń na wybranych relacjach. Ponadto przyczyni się do poprawy oferty przewozowej dla połączeń regionalnych na terenie województwa wielkopolskiego.
Celem Projektu jest ujednolicenie taboru użytkowanego przez Spółkę Koleje Wielkopolskie, zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa komfortu podróży pasażerów, dostosowanie taboru do parametrów linii kolejowych, po których kursuje, co przełoży się na skrócenie czasu podróży oraz umożliwienie zwiększenia oferty przewozowej.
Nowy tabor będzie zaprojektowany w ten sposób, aby korzystanie z niego było dostępne dla wszystkich ludzi, w największy możliwy sposób. W pojazdach zostaną zastosowane konieczne i odpowiednie dostosowania, nienakładające nieproporcjonalnego obciążenia. Zakupiony tabor będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zostaną spełnione poniższe wymogi TSI PRM:
- wysokość podłogi nad główką szyny: 760 – 800 mm n.p.g.s. zapewniająca spełnienie wymagań TSI PRM dla peronów 760 mm i 550 mm. Procent niskiej podłogi w stosunku do długości przedziałów pasażerskich min 80%,
- toaleta systemu zamkniętego zgodna z TSI PRM,
- numery siedzeń prezentowane przy pomocy wypukłych cyfr i alfabetu brajla,
- w obrębie miejsca na wózek inwalidzki zostanie umieszczony duży piktogram na podłodze.
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15