facebook x youtube linkedin

Zmiany klimatyczne to jedno z najpoważniejszych wyzwań, przed którymi stoi współczesny świat. Wzrost temperatury, zmniejszenie się opadów w niektórych regionach, lokalne podtopienia, coraz bardziej ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak huragany, susze czy powodzie – to tylko niektóre z konsekwencji globalnego ocieplenia. W kontekście urbanistyki, infrastruktury, rolnictwa czy przemysłu, zmiany klimatyczne stają się nieodłącznym elementem planowania i projektowania. Dodatkowo oddziałują negatywnie na zdrowie i życie ludzi, szczególnie coraz częstsze fale upałów, czy powodzie.

Coraz częstsze i intensywniejsze zjawiska pogodowe – od huraganów po długotrwałe fale upałów i susze – mają poważny wpływ na wiele aspektów życia, w tym na systemy transportowe. Infrastruktura transportowa, a zatem sieci drogowe, kolejowe, lotnicze i morskie stają się bardziej narażone na ekstremalne warunki pogodowe. Dotychczasowy sposób projektowania oraz stosowane parametry techniczne w niektórych przypadkach stają się niewystarczające. Jednocześnie brak lub nieadekwatnie zaprojektowane działania adaptacyjne mogą prowadzić nie tylko do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu transportu, ale co gorsza stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

Wykres ilustrujący straty ekonomiczne związane z klimatem w UE wg rodzaju zdarzenia

A zatem przeprowadzenie analizy klimatycznej i następnie zaprojektowanie dedykowanych środków i działań w zakresie adaptacji projektów do zmian klimatu zmian to nie tylko konieczność, ale i dowód dojrzałości Inwestora. Dlatego też adaptacja projektów transportowych do zmian klimatu jest kluczowym elementem planowania infrastruktury transportowej.

Wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi dla transportu

Transport jest jednym z wielu sektorów narażonych na skutki zmian klimatycznych. Wzrost średnich temperatur, nasilające się burze, powodzie, intensywne opady deszczu czy fale upałów – to tylko niektóre z zagrożeń, z którymi muszą zmierzyć się projektanci infrastruktury transportowej. Najważniejsze wyzwania, przed którymi stoi branża transportowa to między innymi:

  • Intensywne opady deszczu, podtopienia i powodzie – coraz częstsze i silniejsze opady deszczu powodują wzrost ryzyka powodzi, które mogą zniszczyć drogi, mosty czy linie kolejowe. Ponadto, podnoszący się poziom mórz, co stanowi zagrożenie dla infrastruktury portowej.
  • Upały – fale upałów mogą wpłynąć na jakość nawierzchni drogowych i kolejowych, prowadząc do ich deformacji. Wysokie temperatury mogą również wpływać na systemy zasilania transportu, takie jak linie energetyczne, a także zmniejszać sprawność pojazdów.
  • Silne wiatry, huragany i burze mogą uszkodzić infrastrukturę transportową, co prowadzi do konieczności jej szybkiej odbudowy oraz zwiększonych kosztów napraw.
  • Zmiany w wzorcach opadów i susze – zmniejszona ilość opadów w niektórych rejonach może prowadzić do problemów z dostępnością wody, a także wpłynąć na transport wodny w rejonach, gdzie opady są kluczowe dla utrzymania poziomu rzek.

Adaptacja projektów transportowych do zmian klimatycznych

Adaptacja infrastruktury transportowej do zmian klimatu polega na wprowadzeniu rozwiązań, które pozwolą zmniejszyć ryzyko i skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz uczynić projekty transportowe bardziej odpornymi na zmiany klimatyczne. Najczęstsze działania adaptacyjne to:

Środki techniczne – stosowanie materiałów oraz rozwiązań technicznych zapewniających odporność na ekstremalne warunki pogodowe

Projektowanie dróg, mostów, tuneli, linii kolejowych i innych elementów infrastruktury transportowej w taki sposób, aby były one odporne na skutki zmian klimatycznych, staje się niezbędne. W tym celu należy:

  • Podnosić poziom dróg i mostów w rejonach zagrożonych powodziami lub podtopieniami, a także budować systemy odwadniające, które pozwolą na szybkie usuwanie wody z nawierzchni.
  • Wzmacniać konstrukcje budowli, zwłaszcza w obszarach narażonych na silne wiatry, huragany i burze. Mosty i wiadukty muszą być projektowane z uwzględnieniem takich warunków, aby mogły wytrzymać siłę ekstremalnych zagrożeń pogodowych.
  • Dostosowywać nawierzchnie do zmieniających się temperatur. Na obszarach zagrożonych występowaniem wysokich temperaturach, projektowanie nawierzchni drogowych powinno uwzględniać materiały odporne na rozgrzewanie się, które mogą ulegać deformacjom w wyniku fal upałów.

Inteligentne systemy transportowe

Nowoczesne technologie mogą odegrać kluczową rolę w adaptacji do zmian klimatycznych. Inteligentne systemy transportowe (ITS) pozwalają na:

  • Monitorowanie warunków atmosferycznych i wczesne ostrzeganie przed zagrożeniami, takimi jak powodzie, burze czy opady deszczu. Wczesne informowanie kierowców, pasażerów i operatorów transportu o zmianach pogodowych może pomóc w zapobieganiu wypadkom i uszkodzeniom infrastruktury.
  • Optymalizację ruchu i zarządzanie kryzysowe w czasie rzeczywistym. W sytuacji wystąpienia ekstremalnych warunków pogodowych, takie systemy pozwalają na szybszą reakcję i skierowanie ruchu na alternatywne trasy.
  • Zwiększenie efektywności energetycznej transportu, np. poprzez zastosowanie pojazdów elektrycznych i zrównoważonych źródeł energii.

Rozwiązania oparte na przyrodzie (tzw. Nature based solutions)

Zastosowanie rozwiązań opartych na przyrodzie może pomóc w adaptacji infrastruktury transportowej do zmieniających się warunków klimatycznych. Przykładem mogą być:

  • Zielone dachy na stacjach kolejowych i autobusowych, które poprawiają mikroklimat i przyczyniają się do redukcji efektu wysp ciepła w miastach.
  • Przywracanie naturalnych ekosystemów wzdłuż dróg i torów, takich jak mokradła, które pomagają w retencji wody i zapobiegają powodziom.
  • Zielone korytarze ekologiczne w miastach, które nie tylko poprawiają jakość powietrza, ale także chronią przed silnymi wiatrami i wpływają na zmniejszenie hałasu.

Planowanie przestrzenne i spójność z dokumentami strategicznymi

Ważnym elementem adaptacji projektów transportowych jest uwzględnienie prognozowanych zmian klimatu w procesie planowania przestrzennego. Oznacza to:

  • Uwzględnienie zagrożeń klimatycznych w decyzjach dotyczących lokalizacji nowych inwestycji transportowych, szczególnie w rejonach o wysokim ryzyku powodzi czy osunięć ziemi.
  • Tworzenie infrastruktury transportowej, która wspiera odporność miast na zmiany klimatyczne, np. poprzez poprawę dostępności transportu publicznego w obliczu ekstremalnych warunków pogodowych.

Adaptacja projektów transportowych do zmian klimatycznych to niezbędny krok w kierunku stworzenia bardziej odpornych i zrównoważonych systemów transportowych. W obliczu coraz częstszych ekstremalnych zjawisk pogodowych, projektowanie infrastruktury transportowej musi uwzględniać zmiany klimatyczne, by zapewnić bezpieczeństwo, efektywność i komfort podróży. Wykorzystanie nowoczesnych technologii, inteligentnych systemów transportowych, rozwiązań bazujących na naturze oraz odpowiednie planowanie przestrzenne to kluczowe elementy adaptacji, które pozwolą transportowi stawić czoła wyzwaniom zmieniającego się klimatu.

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top