Prawie 220 mln zł z KPO na rozwój kolei pasażerskiej i infrastruktury między Krakowem a Warszawą
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podpisało dwie umowy o udzielenie wsparcia dla przedsięwzięć realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmują one rozwój infrastruktury pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej oraz modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków. Oba projekty uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach priorytetu „Zielona, inteligentna mobilność – część grantowa”.
Uroczyste podpisanie umów odbyło się 31 lipca br. w Warszawie z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Katarzyny Smyk, dyrektor CUPT Joanny Lech oraz Marcina Mochockiego członka zarządu – dyrektora ds. realizacji inwestycji Polskich Linii Kolejowych.
– To kolejny krok w kierunku zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportu kolejowego Polski. Inwestycje zwiększą przepustowość sieci kolejowej, co poprawi komfort i skróci czas podróży. Modernizacja infrastruktury przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności przewozów, ograniczając ryzyko awarii, szczególnie na kluczowych odcinkach istotnych dla transportu pasażerskiego i towarowego. Nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Łączna wartość przyznanego wsparcia przekracza 219,5 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są największym beneficjentem KPO w obszarze transportu – na realizację projektów kolejowych spółka otrzymała 11,5 mld zł z funduszy europejskich, z czego ponad 90 proc. zostało już zakontraktowane.
Nowoczesna informacja pasażerska w aglomeracji warszawskiej
Pierwszy z projektów – „Poprawa informacji pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej” – ma znacząco zwiększyć komfort codziennych podróży dla dziesiątek tysięcy pasażerów, na co szczególną uwagę zwróciła Joanna Lech, dyrektor CUPT.
-Dzięki funduszom europejskim i skutecznej współpracy z beneficjentami, jakim jest PKP PLK, możemy realnie wpływać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Zależy nam na kolei nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej – nie tylko dla mieszkańców dużych miast, ale także dla osób o ograniczonej mobilności, seniorów czy turystów. Każda tego typu inwestycja to nie tylko infrastruktura – to także impuls do dalszego rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.
Z myślą o podróżnych, a szczególnie o osobach niedowidzących, z ograniczoną mobilnością, ale i gościach z zagranicy, na 51 stacjach i przystankach aglomeracji warszawskiej, Polskie Linie Kolejowe wdrożą nowoczesny Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz System Monitoringu Wizyjnego. System obejmie elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, nagłośnienie, sygnalizację czasu oraz monitoring. Zapewni czytelne i aktualne informacje – także w językach obcych i w wersji dostosowanej do potrzeb osób niedowidzących. Podpisanie umów z wykonawcami ma się odbyć na przełomie III i IV kwartału br.
Ponadto PLK SA wyremontuje przystanek Warszawa Ursus Północny. Prace obejmą:
- powstanie dwóch nowych peronów z wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi, systemem dynamicznej informacji pasażerskiej (CSDIP) oraz monitoringiem.
- wykonanie dodatkowych nowych dojść od ulic Szamoty i Cykady,
- wymianę trzech bramek sieci trakcyjnej,
- remont dwóch wiaduktów kolejowych.
Prace mają się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu i zakończą się w II kwartale 2026 r.
Wartość inwestycji to 124,9 mln zł, z czego ponad 101,5 mln zł pochodzi ze środków KPO.
Małopolska: modernizacja linii kolejowej nr 8
Z kolei za ponad 145 mln zł, z czego aż 118 mln zł stanowi wsparcie z KPO, zostanie zmodernizowana linia kolejowej nr 8 między Krakowem Główny a miejscowością Tunel. Dzięki inwestycji możliwa będzie szybsza, wygodniejsza i bardziej punktualna podróż pomiędzy Krakowem, Warszawą a Kielcami, a także sprawniejszy transport towarowy. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkości do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.
Na stacji Miechów powstanie nowy peron, a istniejące perony w Smrokowie i krakowskich Batowicach zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano także wykonanie nowych wiat, ustawienie ławek i montaż tablic informacyjnych oraz energooszczędnego oświetlenia LED. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na III kwartał 2025 r. Inwestycja nie tylko poprawi komfort podróży, ale także zwiększy przepustowość jednego z najważniejszych kolejowych korytarzy transportowych w południowej Polsce.
– Oba projekty to elementy szerszego planu modernizacji polskiej kolei, który ma na celu zwiększenie dostępności transportu szynowego, poprawę komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich pasażerów. Dzięki wsparciu z KPO inwestycje te przyczynią się do rozwoju zrównoważonego transportu i wzmocnienia roli kolei w komunikacji regionalnej i międzyregionalnej – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji Polskich Linii Kolejowych.
CUPT – partner w realizacji nowoczesnych inwestycji transportowych
Centrum Unijnych Projektów Transportowych to państwowa jednostka budżetowa podległa Ministerstwu Infrastruktury, która kompleksowo wspiera beneficjentów w procesie przygotowania i realizacji inwestycji transportowych finansowanych ze środków unijnych. Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu CUPT możliwa jest sprawna realizacja projektów o strategicznym znaczeniu dla poprawy mobilności, dostępności i zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności stanowi obecnie jedno z kluczowych źródeł finansowania przedsięwzięć kolejowych, łączących cele ekologiczne, społeczne i technologiczne.
Krajowy Plan Odbudowy
27 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
CUPT przekazuje ponad 870 mln zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy dla regionów
Wsparcie z Funduszy Europejskich otrzymały: Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i Województwo Śląskie. Łącznie przekracza 870 mln zł i posłuży na sfinansowanie zakupu nowoczesnych elektrycznych pociągów dla przewozów regionalnych.
Więcej
24 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Ponad 76,8 mln zł z KPO na modernizację linii nr 250
Przyznaliśmy spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście ponad 76,8 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Środki posłużą na rozwój linii kolejowej nr 250, którą codziennie podróżują mieszkańcy Gdańska, Sopotu i Gdyni.
Więcej
22 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie
Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko do polskiej gospodarki i kolei trafi ponad 1 mld zł, które poprawią bezpieczeństwo, komfort podróży i rozwój transportu niskoemisyjnego.
Więcej
09 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)”
Rozstrzygnęliśmy konkurs Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)! Pozytywną ocenę otrzymało 5 z 5 zgłoszonych przedsięwzięć. Łączna wartość wsparcia wyniesie 870 045 400,00 zł, a kwota ta będzie przeznaczona na zakup 30 sztuk pasażerskiego taboru kolejowego.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15







