Google News facebook x youtube linkedin

Aktualności

22 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy

Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie

Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko do polskiej gospodarki i kolei trafi ponad 1 mld zł, które poprawią bezpieczeństwo, komfort podróży i rozwój transportu niskoemisyjnego.

Inwestycje w linie kolejowe – ponad 800 mln zł

Największe podpisane we wrześniu umowy dotyczą modernizacji infrastruktury kolejowej przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zarządca narodowej sieci kolejowej otrzymał wsparcie w wysokości ponad 500 mln zł z KPO na prace na wybranych odcinkach linii kolejowej C-E 59 (linie nr 273 i nr 401). Inwestycja obejmuje m.in. wzmocnienie podtorza, modernizację 98 przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę 9 peronów w obrębie czterech stacji (Małowice Wołowskie – 2 szt., Grębocice – 2 szt., Chełmek Wołowski 2 szt., Krzepów – 1 szt.) i jednego przystanku osobowego (Orzeszków). Równocześnie zaplanowano prace polegające m.in. na dostosowaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ale też modernizację oświetlenia w 70 lokalizacjach, zabudowę tarcz ostrzegawczych w 44 lokalizacjach oraz rogatek w 76 lokalizacjach. Ponadto w 29 miejscach zostanie zmodernizowana nawierzchnia drogowa. Wszystko to pozwoli zwiększyć prędkość pociągów pasażerskich nawet do 160 km/h.

Zmiany czekają także linię nr 179, która zostanie zmodernizowana na odcinku Tychy – Bieruń Stary. Na ten cel przekazaliśmy ponad 296,7 mln zł z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Do 2029 roku PKP PLK zmodernizuje 2,744 km 2-torowej linii kolejowej i 6,808 km 1-torowej linii kolejowej oraz rozbuduje 1,408 km 2-torowej linii kolejowej. Wszystkie te prace obejmą linie zlokalizowane poza siecią TEN-T.

Zakres projektu obejmuje także takie działania jak m.in.:

  • przebudowę stacji w Tychach i Bieruniu,
  • budowę 1 przejścia podziemnego,
  • przebudowę 6 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 kładek dla pieszych, 1 wiaduktu kolejowego i 2 mostów kolejowych,
  • modernizację 5 przejazdów kolejowo-drogowych,
  • budowę 3 przystanków osobowych (Tychy Potok, Bieruń Domy Polne, Bieruń Mleczarnia) i modernizację 2: Tychy Lodowisko, Tychy Urbanowice,
  • budowę 4 peronów (Bieruń Domy Polne – 1, Bieruń Mleczarnia – 1, Tychy Lodowisko -1, Tychy Potok – 1),
  • przebudowę 4 peronów (Tychy Miasto – 2, Bieruń Stary – 1, Tychy Urbanowice – 1),
  • prace w branżach energetycznych, teletechniki i srk na wybranych odcinkach przyległych do linii kolejowej nr 179.

Komfort pasażerów i nowoczesne technologie – ponad 40 mln zł

Z Funduszy Europejskich wsparcie otrzymały również projekty zwiększające dostępność i jakość obsługi podróżnych.

Koleje Dolnośląskie
zbudują cyfrową platformę do obsługi informacji pasażerskiej i sprzedaży zintegrowanych biletów w oparciu o model OSDM i standard GTFS Real Time (ponad 7,1 mln zł z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko). W ramach inwestycji lokalny przewoźnik zapewni niezbędną infrastrukturę towarzyszącą, tj. 30 urządzeń umożliwiających sprzedaż biletów.

Warszawska Kolej Dojazdowa przeznaczy ponad 4,2 mln zł na modernizację przystanku Warszawa Raków. Inwestycja otrzymała 1,7 mln zł z Funduszy Europejskich. To ważna inwestycja, bo stacja w dzielnicy Włochy jest jednym z kluczowych punktów na trasie WKD.

Dziś Raków pełni rolę lokalnego węzła komunikacyjnego – z wiaduktu przebiegającego nad torami odjeżdżają autobusy ZTM w kierunku m.in. Centrum, Mokotowa, Ursusa, Ochoty czy Woli. Problem w tym, że obecny układ peronów nie sprzyja wygodnym przesiadkom, a brak odpowiednich rozwiązań uniemożliwia swobodne korzystanie z przystanku osobom z niepełnosprawnościami.

Projekt zakłada gruntowną przebudowę:

  • obecne perony zostaną rozebrane, a nowe powstaną po jednej stronie wiaduktu – naprzeciwko siebie, od strony południowej;
  • perony będą dłuższe (80 m), szersze i wyższe (38 cm ponad torami), a także w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności;
  • dodatkowo powstanie bezpieczne przejście przez tory, łączące oba perony.

PKP KM w Trójmieściu za blisko 58,3 mln zł, w tym 32,8 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, przeprowadzi modernizację przystanków: Gdańsk Politechnika i Gdańsk Zaspa oraz działania ograniczające hałas wzdłuż linii kolejowej nr 250.

Transport intermodalny i zeroemisyjny – ponad 91 mln zł

Podpisaliśmy także kolejne umowy na rozwój przewozów intermodalnych i modernizację taboru kolejowego. Wszystkie przedsięwzięcia otrzymały wsparcie z KPO.

  • ELL Polska Asset zakupi dwie nowoczesne lokomotywy elektryczne wielosystemowe, które będą mogły kursować w 12 krajach Europy, m.in. w Niemczech, Austrii, Włoszech, Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Rumunii, Bułgarii, Słowenii, Chorwacji i Serbii. Lokomotywy będą przystosowane do zasilania różnymi napięciami (15 kV AC, 25 kV AC oraz 3 kV DC) i wyposażone w komplet systemów bezpieczeństwa wymaganych w każdym z tych państw. Na pokładzie znajdzie się także Europejski System Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS wraz z łącznością GSM-R. Pojazdy nie będą miały dodatkowego modułu spalinowego. Przewoźnik otrzymał wsparcie w wysokości ponad 22,1 mln zł.
  • Spółka PCC Intermodal S.A. otrzymała wsparcie na zakup 100 platform kolejowych (ponad 25,6 mln zł z KPO).
  • Ponad 31,4 mln zł otrzymało LTG Cargo Polska na zakup 72 nowoczesnych wagonów do obsługi połączeń międzynarodowych przede wszystkim na relacji Kaunas Intermodal Terminal (Litwa) – Duisburg (Niemcy).
  • CARGOUNIT przeprowadzi modernizację lokomotyw poprzez doposażenie ich w europejski system bezpieczeństwa ERTMS (ponad 12,5 mln zł z KPO). Projekt obejmuje dwa zadania:
    • modernizację jednej lokomotywy Vectron MS A01 (model 193),
    • kompleksową aktualizację trzech lokomotyw elektrycznych Traxx MS2 (model E186).

Prace nie ograniczą się tylko do montażu nowego systemu. Obejmą również testy, szkolenia i uzyskanie certyfikatów niezbędnych do dopuszczenia lokomotyw do pracy.

Mobilność miejska – ponad 8,5 mln zł

Na Dolnym Śląsku dzięki wsparciu z FEnIKS powstaną nowe parkingi Park & RideBike & Ride:

  • przy dworcu w Dobroszycach (koszt blisko 6,1 mln zł, dofinansowanie 4,2 mln zł),
  • w Długołęce i Borowej (koszt 7,1 mln zł, wsparcie 4,25 mln zł).

CUPT i Fundusze Europejskie dla kolei

Podpisane we wrześniu umowy pokazują, że Fundusze Europejskie są kluczowym źródłem finansowania rozwoju transportu w Polsce. CUPT wspiera beneficjentów na każdym etapie – od przygotowania projektów po ich realizację i rozliczenie.

Dzięki tym inwestycjom polska kolej stanie się bezpieczniejsza, bardziej dostępna i przyjazna dla środowiska, a pasażerowie i przedsiębiorcy skorzystają z nowoczesnych rozwiązań w transporcie pasażerskim i towarowym.

Udostępnij

Krajowy Plan Odbudowy

KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)” 09 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)”

Rozstrzygnęliśmy konkurs Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)! Pozytywną ocenę otrzymało 5 z 5 zgłoszonych przedsięwzięć. Łączna wartość wsparcia wyniesie 870 045 400,00 zł, a kwota ta będzie przeznaczona na zakup 30 sztuk pasażerskiego taboru kolejowego.

Więcej arrow
Aktualizacja listy przedsięwzięć w ramach konkursu „Transport intermodalny: Przedmiot konkursu” – Inwestycja E2.1.3 Projekty intermodalne 29 sierpnia 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Aktualizacja listy przedsięwzięć w ramach konkursu „Transport intermodalny: Przedmiot konkursu” – Inwestycja E2.1.3 Projekty intermodalne

Centrum Unijnych Projektów Transportowych informuje o publikacji zaktualizowanej listy przedsięwzięć rekomendowanych do objęcia wsparciem w ramach konkursu „Transport intermodalny: Przedmiot konkursu” (nabór Nr KPOD.09.09-IW.02-001/24). Zmiana wynika z oszczędności powstałych po rozwiązaniu jednej z umów i uzyskaniu zgody Ministra Infrastruktury.

Więcej arrow
Prawie 197 mln zł z KPO na prace na wybranych odcinkach linii kolejowej nr 131 26 sierpnia 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Prawie 197 mln zł z KPO na prace na wybranych odcinkach linii kolejowej nr 131

Przyznaliśmy kolejne środki z Funduszy Europejskich na rozwój polskiej kolei i rewitalizację tzw. magistrali węglowej. Prace obejmą dwa odcinki: Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek.

Więcej arrow
Prawie 220 mln zł z KPO na rozwój kolei pasażerskiej i infrastruktury między Krakowem a Warszawą 31 lipca 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Prawie 220 mln zł z KPO na rozwój kolei pasażerskiej i infrastruktury między Krakowem a Warszawą

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podpisało dwie umowy o udzielenie wsparcia dla przedsięwzięć realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmują one rozwój infrastruktury pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej oraz modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków. Oba projekty uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach priorytetu „Zielona, inteligentna mobilność – część grantowa”.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top