Ponad 160 mln zł wsparcia dla CPK na rozwój kolei
CPK pozyskała 162 mln zł wsparcia unijnego z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na prace projektowe linii Sieradz – Poznań. Umowę podpisali przedstawiciele CPK, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Ważny fragment KDP
Linia nr 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to istotny fragment sieci Kolei Dużych Prędkości, łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Ta 480-kilometrowa inwestycja znacznie skróci czas przejazdu między tymi miastami, zwiększy przepustowość istniejących linii kolejowych i włączy nowe lotnisko do tego systemu transportowego.
Wsparcie ze strony UE to najlepszy dowód, że projekt ma teraz solidne podstawy ekonomiczne, jest oparty na liczbach i prognozach ruchu. Nie tylko skróci czasy przejazdu pomiędzy czterema z pięciu największych miast w kraju, ale także przyczyni się do rozwoju transeuropejskiej sieci kolejowej TEN-T w ramach tzw. korytarza transportowego „Morze Północne – Bałtyk” – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Odcinek KDP Sieradz – Poznań ma być gotowy w 2035 roku, umożliwiając pokonanie trasy w mniej niż 100 minut dzięki prędkości eksploatacyjnej 300-320 km/h. W ramach dofinansowania CPK opracuje projekt budowlany i uzyska decyzje lokalizacyjne, kończąc na pozwoleniu na budowę.
Budowa tych linii kolejowych ma usprawnić transport osób i towarów, zapewnić dostęp do miejsc pracy i usług oraz wspierać handel i rozwój gospodarczy.
CPK a wsparcie unijne
Fundusze Europejskie znów pomagają łączyć – zarówno różne części Polski, jak i cały kraj z innymi państwami naszego regionu. Podpisana umowa zapewnia ponad 160 mln zł dofinansowani na wykonanie projektu dokumentacji oraz realizacji prac przygotowawczych: wszystkich działań, które poprzedzają właściwy etap budowy nowej linii kolejowej z Sieradza do Poznania. To znacząco przybliża nas do realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce! Idea superszybkiego połączenia Warszawy z Łodzią, Poznaniem, Wrocławiem i Berlinem wreszcie staje się faktem – zaznaczyła Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Na prace przygotowawcze do budowy „Y” spółka CPK otrzymała już w sumie ok. 500 mln zł unijnego wsparcia. Złożyło się na nie m.in. dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej odcinka Warszawa – Łódź Niciarniana czy prac projektowych tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14. Przygotowujemy wnioski o kolejne środki – dodał dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Realizacja tych projektów pozwoli na dalsze postępy w osiąganiu jednego ze strategicznych celów CPK – stworzenie sieci Kolei Dużych Prędkości opartej na koncepcji „Y”.
O Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa utworzona na mocy obowiązujących przepisów prawa. Jej zadaniem jest przygotowanie i realizacja Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego centralnego lotniska dla Polski oraz koordynację i realizację inwestycji towarzyszących, takich jak nowa sieć linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i infrastruktury przesyłowej.
Nadzór właścicielski nad spółką sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
01 października 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Ostatni nabór z sektora transportu w latach 2021-2027
Pod koniec miesiąc, a dokładniej 24 września, Komisja Europejska oraz Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) ogłosiły czwarty i ostatni, zaplanowany w Wieloletnim Programie Prac na lata 2021-2027, nabór wniosków z sektora transportu w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2).
Więcej 22 lipca 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Znamy wyniki trzeciego naboru w ramach CEF 2
Komisja Europejska opublikowała wyniki trzeciego naboru w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2) w sektorze transportu. W sumie Polska otrzyma dofinansowanie dla 11 projektów na łączną kwotę 506,24 mln euro.
Więcej 01 marca 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych
Komisja Europejska ogłosiła nowy nabór wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) dla projektów dotyczących budowy infrastruktury paliw alternatywnych na sieci TEN-T.
Więcej 24 stycznia 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)Polska liderem wśród dofinansowanych projektów
Nasz kraj, jak wynika z danych podanych przez CINEA, uzyskał największe dofinansowanie w ramach konkursu Mobilność Wojskowa Instrumentu Łącząc Europę (tzw. CEF 2), w którym CUPT pełni rolę instytucji wdrażającej.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15