facebook x youtube linkedin
25 października 2023 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)

Umowy GA dla 2 projektów CEF realizowanych z Ukrainą

Wszystkie projekty, z udziałem podmiotów z Polski, które uzyskały dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” w ramach drugiego naboru CEF Transport 2021-2027, rozstrzygniętego w czerwcu 2023 roku, już mają oficjalnie podpisane umowy o dofinansowanie (Grant Agreement – GA).

Pod koniec tego miesiąca, a konkretnie 20 października, Centrum  i Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) podpisały 2 ostatnie umowy. Te umowy odnoszą się do dwóch istotnych projektów, zarówno drogowego, jak i kolejowego, które są planowane do realizacji we współpracy z Ukrainą.

Projekt linii kolejowej na granicy

Tytuł projektu: Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod kątem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i sprawności obsługi przejść granicznych na głównych kolejowych przejściach granicznych PL/UA.

Koszt kwalifikowany tego projektu przekracza 65 milionów euro, z czego ponad 8 milionów euro to wartość projektu po stronie polskiej. Projekt ten otrzyma dofinansowanie w wysokości 32,6 miliona euro z instrumentu CEF, przy czym wartość dofinansowania projektu po stronie polskiej wynosi ponad 4 miliony euro.

Realizacja tego projektu przyniesie wiele korzyści. Strona polska będzie miała możliwość modernizacji odcinka linii kolejowej Lublin – Dorohusk – granica państwa, a także wprowadzenia koncepcji operacyjnego zarządzania kolejowym przejściem granicznym Jagodzin/Dorohusk.

Strona ukraińska, z kolei, planuje zmodernizować około 57 km linii kolejowych, dostosowując je do wymaganych standardów technicznych. Projekt ten wpłynie na poprawę stanu infrastruktury i funkcjonowania kolejowych przejść granicznych w Jagodzinie i Mościskach. Dodatkowo, przewiduje się wykonać zabudowę urządzenia przeładunkowego w Kowlu.

Cała realizacja projektu ma być zakończona do 2027 roku.

Projekt drogowych przejść granicznych

Tytuł projektu:

Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod kątem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i sprawności obsługi przejść granicznych na głównych drogowych przejściach granicznych PL/UA.

Koszt kwalifikowalny projektu wynosi 124,6 miliona euro, z czego dofinansowanie strony polskiej to 83,6 miliona euro. Projekt ten otrzyma dofinansowanie w wysokości ponad 62 milionów euro z CEF, przy dofinansowaniu dla strony polskiej wynoszącym prawie 42 miliony euro, co stanowi 50% kosztów kwalifikowanych.

W ramach tego projektu, planowana jest budowa 5,33 km drogi ekspresowej S12 na odcinku Teosin – Dorohusk (granica państwa). Dodatkowo przewiduje się opracowanie dokumentacji projektowej dla terminala towarowego w Okopach oraz zakup aplikacji mobilnej do rezerwacji terminów odprawy granicznej w transporcie towarowym.

Strona ukraińska również przewiduje szereg działań – roboty na drodze M07-02 przy przejściach granicznych Jagodzin/Dorohusk/Okopy (o długości 1,9 km), budowę parkingów dla samochodów ciężarowych w okolicach przejść granicznych na odcinku Jagodzin/ Dorohusk/Okopy (600 miejsc parkingowych) oraz na odcinku Rawa Ruska/ Hrebenne (270 miejsc parkingowych). Istniejący parking dla samochodów ciężarowych na odcinku Krakovets/ Korczowa również zostanie rozbudowany (200 miejsc postojowych).

Planuje się zakończenie tego projektu w 2027 roku.

Realizacja obu tych projektów wpłynie na poprawę przewozów, zwłaszcza towarowych, między Unią Europejską a Ukrainą.

Udostępnij

Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)

Ostatni nabór z sektora transportu w latach 2021-2027 01 października 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Ostatni nabór z sektora transportu w latach 2021-2027

Pod koniec miesiąc, a dokładniej 24 września, Komisja Europejska oraz Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) ogłosiły czwarty i ostatni, zaplanowany w Wieloletnim Programie Prac na lata 2021-2027, nabór wniosków z sektora transportu w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2).

Więcej arrow
Znamy wyniki trzeciego naboru w ramach CEF 2 22 lipca 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Znamy wyniki trzeciego naboru w ramach CEF 2

Komisja Europejska opublikowała wyniki trzeciego naboru w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2) w sektorze transportu. W sumie Polska otrzyma dofinansowanie dla 11 projektów na łączną kwotę 506,24 mln euro.

Więcej arrow
Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych 01 marca 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Kolejny nabór w ramach CEF2 dla projektów dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych

Komisja Europejska ogłosiła nowy nabór wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) dla projektów dotyczących budowy infrastruktury paliw alternatywnych na sieci TEN-T.

Więcej arrow
Polska liderem wśród dofinansowanych projektów 24 stycznia 2024 | Instrument „Łącząc Europę” (CEF 2)
Polska liderem wśród dofinansowanych projektów

Nasz kraj, jak wynika z danych podanych przez CINEA, uzyskał największe dofinansowanie w ramach konkursu Mobilność Wojskowa Instrumentu Łącząc Europę (tzw. CEF 2), w którym CUPT pełni rolę instytucji wdrażającej.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

scroll back to top