Google News facebook x youtube linkedin

Aktualności

13 czerwca 2025 | FEnIKS

Nowy odcinek autostrady A2 z unijnym dofinansowaniem

765 mln zł z Funduszy Europejskich wesprze budowę nowego ponad 63-kilometrowego odcinka A2, który połączy Siedlce z Białą Podlaską. Rozbudowa autostrady A2 to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych na wschodzie Polski, które przyczyni się do poprawy dostępności komunikacyjnej, bezpieczeństwa drogowego oraz rozwoju gospodarczego regionu. Środki na ten cel pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).

„Rozbudowa sieci drogowej w Polsce poprawia dostępność komunikacyjną, wspiera lokalne społeczności i przyczynia się do wyrównywania szans rozwojowych między regionami. Nowoczesna i bezpieczna infrastruktura drogowa to fundament rozwoju kraju. Dzięki takim inwestycjom, jak budowa autostrady A2, tworzymy spójną i lepiej skomunikowaną Polskę – kraj, w którym łatwiej podróżować, prowadzić biznes i żyć na co dzień.” – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

10 czerwca Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę o dofinansowanie o wartości 765 mln zł. Całkowity koszt inwestycji przekroczy 2,9 mld zł.

„Do 2029 r. razem z KPO, na wszystkie inwestycje w sektorze drogowym mamy z Funduszy Europejskich około 25 mld zł. Dzięki tym przedsięwzięciom, nasze drogi są coraz szybsze i bezpieczniejsze. Coraz więcej Polek i Polaków ma możliwość wyboru miejsce zamieszkania według tego, gdzie chcą mieszkać, a nie według tego gdzie można skutecznie i bezpiecznie dojechać. Lepsze drogi to większe szanse na rozwój, inwestycje i nowe miejsca pracy” – powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, ministra funduszy i polityki regionalnej.

Strategiczna inwestycja drogowa

Projekt zakłada budowę nowego fragment autostrady A2 na odcinku od Siedlec do Białej Podlaskiej o długości 63,4 km oraz 1,9 km drogi ekspresowej S19. Powstaną m.in.: trzy węzły drogowe (Siedlce Wschód, Łukowisko, Biała Podlaska), a także obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty), Miejsca Obsługi Podróżnych i infrastruktura utrzymaniowa. Inwestycja jest realizowana w systemie „projektuj i buduj”.

 „Mobilizujemy wykonawców, by cały odcinek autostrady A2 Siedlce – Biała Podlaska oddać kierowcom jeszcze w tym roku. Jego budowa weszła już w końcowy etap realizacji. Pozostały do wykonania roboty nawierzchniowe, prace na obiektach, elementy infrastruktury związanej z ochroną środowiska i BRD oraz prace wykończeniowe” – dodał Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Z korzyścią dla regionu i mieszkańców

Przewiduje się, że z nowo wybudowanego odcinka A2 będzie mogło skorzystać nawet 290 milionów użytkowników rocznie. Znacząco skróci się czas podróży, co przełoży się na oszczędność niemal 109 tys. osobodni rocznie.

„Jako CUPT wspieramy sektor transportowy już trzecią perspektywę finansową z rzędu – łącznie to ponad 200 mld zł z Funduszy Europejskich w poprzednich okresach finansowania oraz blisko 100 mld w latach 2021-2027. Na wielu autostradach, w tramwajach czy na dworcach w całej Polsce widać oznaczenia, które przypominają, że te inwestycje zostały zrealizowane dzięki wsparciu unijnemu” – zaznaczyła Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Sprawdzony partner

Budowa nowego odcinka autostrady A2 to już trzynasty projekt Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad realizowany we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Łączna wartość projektów, które dotąd uzyskały unijne wsparcie, przekracza 7,5 mld zł.

Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS) w ramach priorytetu: Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności, działanie FENX.04.01: Drogi w sieci bazowej TEN-T.

Informacja o projekcie

  • Nazwa Projektu: „Budowa autostrady A2 Siedlce – gr. Państwa, odc. Siedlce – Biała Podlaska”
  • Okres realizacji projektu: od 01.04.2021 r. do III/IV kwartał 2025 r.
  • Okres kwalifikowania wydatków: od 01.01.2021 r. do 31.12.2026 r.
0PLN

Całkowita wartość projektu

0PLN

Wartość wydatków kwalifikowanych

0PLN

Wartość dofinasowania UE

Udostępnij

FEnIKS

Wybór do dofinansowania projektu niekonkurencyjnego pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla Wojewody Opolskiego na rok 2025”, realizowanego przez Wojewodę Opolskiego 29 sierpnia 2025 | FEnIKS
Wybór do dofinansowania projektu niekonkurencyjnego pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla Wojewody Opolskiego na rok 2025”, realizowanego przez Wojewodę Opolskiego

W dniu 22.08.2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pełniące funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Działania 8.1 programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 zatwierdziło pozytywny wynik oceny projektu wybieranego w sposób niekonkurencyjny pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla Wojewody Opolskiego na rok 2025”, realizowanego przez Wojewodę Opolskiego, na kwotę ogółem 12 468 150,00 zł.

Więcej arrow
Wybór do dofinansowania projektu niekonkurencyjnego pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla GKZ na rok 2025”, realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako Generalnego Konserwatora Zabytków 29 sierpnia 2025 | FEnIKS
Wybór do dofinansowania projektu niekonkurencyjnego pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla GKZ na rok 2025”, realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako Generalnego Konserwatora Zabytków

W dniu 26.08.2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pełniące funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Działania 8.1 programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 zatwierdziło pozytywny wynik oceny projektu wybieranego w sposób niekonkurencyjny pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla GKZ na rok 2025”, realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako Generalnego Konserwatora Zabytków na kwotę ogółem 4 977 120,12 zł.

Więcej arrow
Wybór do dofinansowania projektu niekonkurencyjnego pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rok 2025”, realizowanego za pośrednictwem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. 29 sierpnia 2025 | FEnIKS
Wybór do dofinansowania projektu niekonkurencyjnego pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rok 2025”, realizowanego za pośrednictwem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

W dniu 26.08.2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pełniące funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Działania 8.1 programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 zatwierdziło pozytywny wynik oceny projektu wybieranego w sposób niekonkurencyjny pn. „Pomoc techniczna FEnIKS dla Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rok 2025”, realizowanego za pośrednictwem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, na kwotę ogółem 12 714 816,52 zł

Więcej arrow
CUPT podpisał umowę na nową inwestycję w Opolu 25 sierpnia 2025 | FEnIKS
CUPT podpisał umowę na nową inwestycję w Opolu

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę na dofinansowanie inwestycji w Opolu. Projekt dotyczy budowy nowej trasy dla autobusów w systemie BRT (Bus Rapid Transit).

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top