Google News facebook x youtube linkedin

Aktualności

23 listopada 2023 | Krajowy Plan Odbudowy

Bezpieczeństwo kolejowe: Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych

Podpisaliśmy nową umowę z PKP PLK S.A. na objęcie wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności projektu, który zakłada poprawy bezpieczeństwa kolejowo-drogowego. Kwota dofinansowania unijnego w ramach KPO wynosi 100% przewidzianych wydatków na kwotę prawie 162 mln złotych.

PKP PLK S.A. kontynuuje inwestycję w zakresie znacznej poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych poprzez rozpoczęcie nowego etapu jej realizacji. Realizacja projektu potrwa do pierwszego kwartału 2026 roku.

Ale co oznacza w praktyce rozpoczęcie realizacji nowego etapu inwestycji przez Polskie Linie Kolejowe? Przede wszystkim, oznacza to modernizację 91 przejazdów kolejowo-drogowych. Ale to nie wszystko! W zależności od specyfiki każdego przejazdu, projekt obejmuje szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak:

  • zabudowę samoczynnego systemu przejazdowego na 84 przejazdach;
  • zabudowę systemu telewizji użytkowej TVu na 11 przejazdach;
  • przebudowę oświetlenia na 64 przejazdach;
  • zabudowę tarcz ostrzegawczych na 88 przejazdach;
  • zabudowę urządzeń rogatkowych na 35 przejazdach;
  • modernizację nawierzchni drogowej przejazdu na 7 przejazdach.

Projekt zostanie zrealizowany poprzez 11 odrębnych zadań, obejmujących różne linie kolejowe i regiony kraju. Wśród tych zadań są m.in.:

  • modernizacja 26 przejazdów na liniach kolejowych nr 274, 279, 286, 290, 309, 311 i 346
  • prace na liniach kolejowych nr 137, 274, 291, 276, 277, 143, 70, 1, 68, 7, 3, 309, 322.

Realizacja projektu zakłada szereg korzyści, takich jak:

  • dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników,
  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • podniesienie komfortu podróży i obsługi pasażerów,
  • racjonalizacja kosztów eksploatacji.

Dodatkowo, montaż monitoringu ograniczy dewastację infrastruktury kolejowej, a centralizacja urządzeń przejazdowych umożliwi elastyczną współpracę z różnymi systemami i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.

Rola CUPT

Poprzez rozsądne dysponowanie środkami unijnymi, zarówno w ramach KPO, jak i poprzez programy z mijającej i nadchodzącej perspektywy finansowej UE, dążymy do aktywizacji polskiej kolei. Dzięki takim projektom jak ten, podróżowanie pociągiem, ostatecznie, staje się nie tylko bezpieczniejsze, ale także bardziej komfortowe. Nie możemy zapominać też o tym, że nowe, trwałe i niezawodne podzespoły przyczyniają się do racjonalizacji kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Środki unijne to przede wszystkim inwestycja w przyszłość, która przyniesie korzyści dla wszystkich podróżujących pociągami w Polsce.

Udostępnij

Krajowy Plan Odbudowy

CUPT przekazuje ponad 870 mln zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy dla regionów 27 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
CUPT przekazuje ponad 870 mln zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy dla regionów

Wsparcie z Funduszy Europejskich otrzymały: Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i Województwo Śląskie. Łącznie przekracza 870 mln zł i posłuży na sfinansowanie zakupu nowoczesnych elektrycznych pociągów dla przewozów regionalnych.

Więcej arrow
Ponad 76,8 mln zł z KPO na modernizację linii nr 250 24 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Ponad 76,8 mln zł z KPO na modernizację linii nr 250

Przyznaliśmy spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście ponad 76,8 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Środki posłużą na rozwój linii kolejowej nr 250, którą codziennie podróżują mieszkańcy Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Więcej arrow
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie 22 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie

Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko do polskiej gospodarki i kolei trafi ponad 1 mld zł, które poprawią bezpieczeństwo, komfort podróży i rozwój transportu niskoemisyjnego.

Więcej arrow
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)” 09 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)”

Rozstrzygnęliśmy konkurs Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)! Pozytywną ocenę otrzymało 5 z 5 zgłoszonych przedsięwzięć. Łączna wartość wsparcia wyniesie 870 045 400,00 zł, a kwota ta będzie przeznaczona na zakup 30 sztuk pasażerskiego taboru kolejowego.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top