Bezpieczeństwo kolejowe: Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych
Podpisaliśmy nową umowę z PKP PLK S.A. na objęcie wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności projektu, który zakłada poprawy bezpieczeństwa kolejowo-drogowego. Kwota dofinansowania unijnego w ramach KPO wynosi 100% przewidzianych wydatków na kwotę prawie 162 mln złotych.
PKP PLK S.A. kontynuuje inwestycję w zakresie znacznej poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych poprzez rozpoczęcie nowego etapu jej realizacji. Realizacja projektu potrwa do pierwszego kwartału 2026 roku.
Ale co oznacza w praktyce rozpoczęcie realizacji nowego etapu inwestycji przez Polskie Linie Kolejowe? Przede wszystkim, oznacza to modernizację 91 przejazdów kolejowo-drogowych. Ale to nie wszystko! W zależności od specyfiki każdego przejazdu, projekt obejmuje szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak:
- zabudowę samoczynnego systemu przejazdowego na 84 przejazdach;
- zabudowę systemu telewizji użytkowej TVu na 11 przejazdach;
- przebudowę oświetlenia na 64 przejazdach;
- zabudowę tarcz ostrzegawczych na 88 przejazdach;
- zabudowę urządzeń rogatkowych na 35 przejazdach;
- modernizację nawierzchni drogowej przejazdu na 7 przejazdach.
Projekt zostanie zrealizowany poprzez 11 odrębnych zadań, obejmujących różne linie kolejowe i regiony kraju. Wśród tych zadań są m.in.:
- modernizacja 26 przejazdów na liniach kolejowych nr 274, 279, 286, 290, 309, 311 i 346
- prace na liniach kolejowych nr 137, 274, 291, 276, 277, 143, 70, 1, 68, 7, 3, 309, 322.
Realizacja projektu zakłada szereg korzyści, takich jak:
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników,
- zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- podniesienie komfortu podróży i obsługi pasażerów,
- racjonalizacja kosztów eksploatacji.
Dodatkowo, montaż monitoringu ograniczy dewastację infrastruktury kolejowej, a centralizacja urządzeń przejazdowych umożliwi elastyczną współpracę z różnymi systemami i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
Rola CUPT
Poprzez rozsądne dysponowanie środkami unijnymi, zarówno w ramach KPO, jak i poprzez programy z mijającej i nadchodzącej perspektywy finansowej UE, dążymy do aktywizacji polskiej kolei. Dzięki takim projektom jak ten, podróżowanie pociągiem, ostatecznie, staje się nie tylko bezpieczniejsze, ale także bardziej komfortowe. Nie możemy zapominać też o tym, że nowe, trwałe i niezawodne podzespoły przyczyniają się do racjonalizacji kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej.
Środki unijne to przede wszystkim inwestycja w przyszłość, która przyniesie korzyści dla wszystkich podróżujących pociągami w Polsce.
Krajowy Plan Odbudowy

W CUPT nie mamy wakacji od Funduszy Europejskich
Od początku lipca 2025 r. dofinansowanie z Funduszy Europejskich otrzymały kolejne projekty o strategicznym znaczeniu dla zrównoważonego transportu, infrastruktury drogowej i mobilności miejskiej.
Więcej
Uwaga! Jest nowe wydanie instrukcji dla OOW KPO
Ważne informacje dla Ostatecznych Odbiorców Wsparcia Krajowego Planu Odbudowy. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą wersją dokumentów, która obowiązuje od 8 lipca 2025 roku.
Więcej
KPO: kolejne umowy o wsparcie podpisane
Do połowy czerwca 2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało aż 147 umów w ramach KPO, a łączna wartość przyznanego wsparcia przekroczyła 20 mld zł.
Więcej
Rusza nabór na dofinansowanie zeroemisyjnego taboru kolejowego – start 5 maja!
Już 5 maja wystartuje nowy konkurencyjny konkurs w ramach KPO na zakup nowoczesnego, ekologicznego taboru kolejowego do przewozów regionalnych. Sprawdź, kto może ubiegać się o dofinansowanie i jak złożyć wniosek!
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15