KPO: kolejne umowy o wsparcie podpisane
W ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) na rozwój sektora transportowego w Polsce przeznaczono niemal 26 miliardów złotych. Do połowy czerwca 2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało aż 147 umów, a łączna wartość przyznanego wsparcia przekroczyła 20 mld zł.
To jednak nie koniec – do podziału jest jeszcze ok. 6 mld zł. Obecnie trwa ocena aż 76 wniosków (wg stanu na 6 czerwca 2025 r.).
Co już zrobiliśmy
Pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności to szybszy i bezpieczniejszy transport, dostępny dla każdego mieszkańca, ale też wsparcie zrównoważonego rozwoju konkurencyjnej gospodarki oraz transformacji energetycznej.
Wybrane umowy o objęcie wsparciem, które zostały zawarte w maju i czerwcu 2025 r.:
Linie kolejowe (realizowane przez PKP PLK S.A.):
-
Oborniki Wielkopolskie (linia 354):
-
budowa drugiego toru i mostu na Warcie od posterunku odgałęzienia Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie
-
wykonanie mijanki Parkowo pomiędzy stacjami Oborniki Wielkopolskie a Rogoźno Wielkopolskie
-
budowa dwóch nowych peronów (stacje: Oborniki Wlkp. Miasto, Parkowo)
-
wartość wsparcia UE: 125 mln zł
-
-
Koluszki – Częstochowa i Zawiercie – Dąbrowa Górnicza (linia nr 1):
-
wymiana szyn, kilkudziesięciu rozjazdów, remont mostów
-
skrócenie czasu przejazdu dalekobieżnych pociągów o ok. 10 minut
-
wartość wsparcia UE: ponad 390,4 mln zł
-
-
Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinkach Bierutów – Oleśnica i Kluczbork – Wołczyn
-
prace obejmują m.in. kompleksową przebudowę układu torowego, infrastruktury inżynierskiej i pasażerskiej
-
skrócenie czasu przejazdu pociągów oraz utrzymanie i poprawa przepustowości
-
wartość wsparcia UE: ponad 487 mln zł
-
-
II etap modernizacji linii 355 na odcinku między Międzyborzem Sycowskim a Grabowno Wielkie:
-
na 20-kilometrowej trasie prace obejmą m.in. przebudowę 3 peronów, wzmocnienie nawierzchni torowej oraz wymianę 8 rozjazdów
-
remont 33 obiektów inżynierskich
-
wartość wsparcia UE: ok. 141 mln zł
-
Tabor kolejowy:
- wykonanie i dostawa 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym dla Województwa Zachodniopomorskiego:
- pociągi przystosowane do przewozu min. 16 rowerów
- łatwiejszy dojazd do Szczecina
- poprawa dostępności infrastruktury kolejowej dla osób o ograniczonej mobilności i neuroatypowych
- ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu w transporcie
- wartość wsparcia UE: ponad 178,5 mln zł
Transport intermodalny:
-
wdrożenie projektu „Time for revolution” na terenie Unii Europejskiej dzięki zakupowi interoperacyjnych lokomotyw i wagonów do transportu intermodalnego (Laude Smart Intermodal Spółka Akcyjna)
- zakup dwóch zeroemisyjnych lokomotyw wielosystomych i 40 szt. wagonów-platform do przewozu kontenerów
- wartość wsparcia z UE: prawie 38,3 mln zł
-
- zakupu 10 fabrycznie nowych wielosystemowych lokomotyw trakcyjnych, przystosowanych technicznie i prawnie do eksploatacji i prowadzenia przejazdów intermodalnych na terenie Europy
- wartość wsparcia UE: ponad 112,5 mln zł
- wyposażenie terminalu intermodalnego BCT w nowoczesne urządzenia przeładunkowe (BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o.)
- rozbudowa możliwości przeładunkowych Bałtyckiego Terminala Kontenerowego od strony morza o 150 tys. TEU z 1,0 mln TEU do 1,15 mln TEU (wzrost o 15%) poprzez zakup nowoczesnych urządzeń przeładunkowych oraz transportowych
- dostosowanie możliwości przeładunkowych Terminala do obsługi statków kontenerowych o pojemności do 25.000 TEU
- wartość wsparcia UE: 128,9 mln zł
-
Terminal w Małaszewiczach (Adampol S.A.):
- rozbudowa i unowocześnienie infrastruktury
- wartość wsparcia UE: ponad 6,9 mln zł
-
Terminal przeładunkowy Gądki k. Poznania (Metrans (Polonia) sp. z o.o.):
-
Budowa dwutorowych elektrycznych suwnic bramowych zamiast spalinowych pojazdów kołowych
-
wydłużenie torów przeładunkowych
-
wzrost maksymalnej pojemności do prawie 11,2 tys. TEU
-
skrócenie czasu przeładunku z 5 minut do 3 minut
-
wzrost przepustowości o około 80%
-
wartość wsparcia UE: prawie 59,5 mln zł
-
Widoczne efekty KPO w całej Polsce
(wg stanu na 23.06.2025 r.)
-
Ponad 40 nowych autobusów niskoemisyjnych, które wyjechały na ulice 6 województw: podkarpackiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, lubuskiego, małopolskiego i pomorskiego
-
Prawie 60 nowoczesnych tramwajów, w tym aż sześć w Poznaniu
-
Likwidacja 247 z 305 „czarnych punktów” na drogach
Dlaczego to ważne
Dzięki zaangażowaniu CUPT i wsparciu KPO:
-
Krótsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze dojazdy do pracy, do domu, do szpitala czy lekarza, ale też na wakacje i urlop
-
transport publiczny staje się wygodniejszy i bardziej ekologiczny
-
ograniczamy emisję CO₂ i hałas w miastach dzięki nisko- i zeroemisyjnym autobusom i tramwajom oraz rozbudowie nowoczesnej kolei
-
poprawiamy dostępność transportu kolejowego dla wszystkich pasażerów.
Czym jest KPO
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności to unijny plan finansowy wspierający kraje członkowskie po pandemii COVID-19. Jego cele to:
-
niwelowanie negatywnych skutków kryzysu i przygotowanie gospodarki na ewentualne przyszłe takie zdarzenia
-
inwestycje w zieloną i cyfrową transformację
-
wzmacnianie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki i infrastruktury
CUPT działa w KPO jako Jednostka Wspierająca Ministerstwo Infrastruktury – odpowiadając za sprawną realizację inwestycji transportowych.
Krajowy Plan Odbudowy

W CUPT nie mamy wakacji od Funduszy Europejskich
Od początku lipca 2025 r. dofinansowanie z Funduszy Europejskich otrzymały kolejne projekty o strategicznym znaczeniu dla zrównoważonego transportu, infrastruktury drogowej i mobilności miejskiej.
Więcej
Uwaga! Jest nowe wydanie instrukcji dla OOW KPO
Ważne informacje dla Ostatecznych Odbiorców Wsparcia Krajowego Planu Odbudowy. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą wersją dokumentów, która obowiązuje od 8 lipca 2025 roku.
Więcej
Rusza nabór na dofinansowanie zeroemisyjnego taboru kolejowego – start 5 maja!
Już 5 maja wystartuje nowy konkurencyjny konkurs w ramach KPO na zakup nowoczesnego, ekologicznego taboru kolejowego do przewozów regionalnych. Sprawdź, kto może ubiegać się o dofinansowanie i jak złożyć wniosek!
Więcej
Nowa wersji Instrukcji w zakresie wniosków o płatność Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia (OOW) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Od 2.04.2025 obowiązuje nowa wersja dokumentu Instrukcja w zakresie wniosków o płatność Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia (OOW) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami!
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15