Google News facebook x youtube linkedin

Aktualności

15 lipca 2025 | Krajowy Plan Odbudowy

W CUPT nie mamy wakacji od Funduszy Europejskich

Od początku lipca 2025 r. dofinansowanie z Funduszy Europejskich otrzymały kolejne projekty o strategicznym znaczeniu dla zrównoważonego transportu, infrastruktury drogowej i mobilności miejskiej. Wśród nich są m.in. modernizacje linii kolejowych, inwestycje w transport miejski oraz rozwój infrastruktury drogowej.

Wg stanu na 4 lipca br. Polska na rozwój transportu otrzymała ok. 96,3 mld zł z Funduszy Europejskich. Ponad 54 proc. tej kwoty już zostało rozdysponowanych – ok. 52,3 mld zł przeznaczono na wsparcie realizacji ok. 250 umów. To jednak nie koniec — w naszej ocenie jest ponad 210 wniosków, a łączna wartość wnioskowanego wsparcia przekracza 25 mld zł.

Przedstawiamy wybrane najważniejsze umowy o dofinansowanie, które zawarliśmy od 1 do 15 lipca 2025 r.

Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027

  • Rozbudowa infrastruktury przesiadkowej w Jelczu-Laskowicach – projekt za prawie 1,27 mld zł, z dofinansowaniem w wysokości 851 mln zł, obejmuje m.in. powstanie nowego parkingu, drogi manewrowej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia hybrydowego i udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością.
    Efekt: 12 tys. pojazdów rocznie w systemie „parkuj i jedź”, znaczna poprawa dostępności transportowej przy jednoczesnej redukcji emisji CO2 do powietrza o ponad 232,6 tony rocznie.
  • Budowa zachodniej obwodnicy Zielonej Góry o długości ponad 8 km, która odciąży centrum miasta i poprawi bezpieczeństwo ruchu. Projekt otrzymał 178 mln zł dofinansowania w ramach działania FENX.05.03.
    Efekt: szybszy i bezpieczniejszy przejazd, ponad 21 tys. osobodni/rok zaoszczędzonego czasu.
  • Budowa zintegrowanego System Transportu Szynowego we Wrocławiu – w ramach czwartego etapu mają powstać m.in. nowe Mosty Chrobrego, trasa tramwajowa na Swojczyce, mijanka przy ul. Przyjaźni czy węzeł Dubois-Drobnera. To są tylko niektóre z elementów projektu za ponad 338,5 mln zł, z czego niemal 190 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.
    Efekt: ponad 3,2 mln pasażerów rocznie, redukcja emisji CO₂ o 408,5 ton.
  • Budowa centrum przesiadkowego Oława Zachodnia — nowoczesny węzeł integrujący transport indywidualny z kolejowym, z parkingami P&R oraz B&R na ponad 270 pojazdów i infrastrukturą rowerową. Dofinansowanie: ponad 10 mln zł.
    Efekt: zmniejszenie emisji CO₂ o 185 ton rocznie, zwiększenie dostępności transportu publicznego.

KPO – rozwój transportu intermodalnego

W lipcu CUPT przyznał również blisko 100 mln zł wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy na kluczowe inwestycje intermodalne:

  • Terminal intermodalny w Małaszewiczach
    • Beneficjent: Container Terminal MALA
    • Dofinansowanie: 50,9 mln zł
    • Efekt: obsługa potoków towarowych Chiny–Europa, rozbudowa torów o długości 750 m.
  • Zakup 100 wagonów kieszeniowych przez WASCOSA Sp. z o.o.
    • Dofinansowanie: 46 mln zł
    • Efekt: zwiększenie przewozów intermodalnych, rozwój połączeń bez udziału pośredników.
  • iHUB – Inteligentny terminal kontenerowy w Łodzi
    • Beneficjent: Centrostal Łódź S.A.
    • Dofinansowanie: 4,6 mln zł
    • Efekt: większa automatyzacja terminala, usprawnienie operacji przeładunkowych.

CUPT nie zwalnia tempa – także w wakacje skutecznie wspieramy rozwój infrastruktury transportowej, miejskiej i intermodalnej. Dzięki Funduszom Europejskim tworzymy nowoczesne, zrównoważone i dostępne systemy transportowe, które realnie poprawiają jakość życia mieszkańców i wzmacniają pozycję Polski w europejskiej sieci transportowej.

Udostępnij

Krajowy Plan Odbudowy

CUPT przekazuje ponad 870 mln zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy dla regionów 27 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
CUPT przekazuje ponad 870 mln zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy dla regionów

Wsparcie z Funduszy Europejskich otrzymały: Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i Województwo Śląskie. Łącznie przekracza 870 mln zł i posłuży na sfinansowanie zakupu nowoczesnych elektrycznych pociągów dla przewozów regionalnych.

Więcej arrow
Ponad 76,8 mln zł z KPO na modernizację linii nr 250 24 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Ponad 76,8 mln zł z KPO na modernizację linii nr 250

Przyznaliśmy spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście ponad 76,8 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Środki posłużą na rozwój linii kolejowej nr 250, którą codziennie podróżują mieszkańcy Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Więcej arrow
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie 22 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie

Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko do polskiej gospodarki i kolei trafi ponad 1 mld zł, które poprawią bezpieczeństwo, komfort podróży i rozwój transportu niskoemisyjnego.

Więcej arrow
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)” 09 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)”

Rozstrzygnęliśmy konkurs Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)! Pozytywną ocenę otrzymało 5 z 5 zgłoszonych przedsięwzięć. Łączna wartość wsparcia wyniesie 870 045 400,00 zł, a kwota ta będzie przeznaczona na zakup 30 sztuk pasażerskiego taboru kolejowego.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top