facebook x youtube linkedin

Aktualności

01 maja 2024 | Różne

20 lat w UE i 350 mld zł inwestycji w polski transport

Dzisiaj obchodzimy 20. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. O północy 1 maja 2004 roku Polska stała się krajem członkowskim UE, a pełną swobodę przepływu osób, towarów i usług odczuliśmy w grudniu 2007 roku, kiedy dołączyliśmy do strefy Schengen.

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, nasz kraj skorzystał na znaczących inwestycjach wspieranych z Funduszy Europejskich. W sposób naturalny wsparcie unijne objęło również polską infrastrukturę transportową. W ciągu dwudziestu lat, Polska przeszła transformację, która znacząco poprawiła jakość i dostępność transportu zarówno w naszych miastach, jak i na obszarach wiejskich. Do prawidłowego pozyskania, wydatkowania i rozliczenia środków unijnych przeznaczonych na rozwój infrastruktury transportowej Polski niewątpliwie przyczyniło się swoimi działaniami Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nie da się nie zauważyć znaczących, ułatwiających i uprzyjemniających nasze codzienne życie zmian, które zaszły w infrastrukturze transportowej Polski od momentu przystąpienia naszego kraju do UE.

Statystyki nie kłamią. Poprawa sytuacji w polskiej infrastrukturze transportowej, dzięki dofinansowaniu unijnemu, jest widoczna i odczuwalna. Zajrzyj do statystyk niżej, by przekonać się samemu. Przedstawione nawet w niepełnym zakresie, pozwalają zauważyć, jak istotny wpływ na rozwój polskiego transportu miały i mają środki unijne.

Długość wybudowanych/przebudowanych dróg w ramach POIiŚ (2007-2013), CEF (2014-2020), POIiŚ (2014-2020) - dane z kwietnia 2024 r.
Długość wybudowanych/przebudowanych/zmodernizowanych linii kolejowych w ramach POIiŚ (2007-2013), POPW (2014-2020), CEF (2014-2020), POIiŚ (2014-2020)  - dane z kwietnia 2024 r.
Liczba zakupionych/zmodernizowanych jednostek taboru kolejowego w ramach POIiŚ (2007-2013), POIiŚ (2014-2020) - dane z kwietnia 2024 r.
Liczba zakupionych/ zmodernizowanych jednostek taboru miejskiego w ramach POIiŚ (2007-2013), POIiŚ (2014-2020) - dane z kwietnia 2024 r.

Wykorzystaliśmy i nadal skutecznie i efektywnie wykorzystujemy pozyskiwane środki unijne na rozbudowę sieci dróg szybkiego ruchu, modernizację istniejących dróg, rozwój transportu miejskiego i regionalnego oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Dofinansowanie z UE miało również kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego, co przełożyło się na szybsze i bardziej komfortowe podróże między miastami. Inwestycje te wpłynęły również na poprawę bezpieczeństwa i efektywności transportu. Transportowo jesteśmy coraz bardziej szybsi, bezpieczni, komfortowi, ekologiczni i dostępni.

Warto pamiętać, że budowa, rozbudowa i modernizacja obejmuje nie tylko sieci dróg samochodowych i kolej, ale również infrastrukturę lotniczą, morską i śródlądową. Dzięki pokaźnym zastrzykom środków z UE, Polska zyskała lepsze połączenia, co przyczyniło się do wzrostu gospodarczego naszego kraju i poprawy jakości życia każdego z nas.

Podsumowując, fundusze unijne odegrały zasadniczą rolę w modernizacji infrastruktury transportowej naszego kraju, co jest widoczne w znaczącej poprawie dostępności i jakości usług transportowych. Dzięki temu, Polska stała się bardziej konkurencyjna i lepiej połączona, co jest fundamentem dla dalszego rozwoju i integracji z Europą.

Udostępnij

Różne

Wspólnie projektujemy transport dla każdego  – jak zapewnić równy głos mieszkańcom w planowaniu miejskiej mobilności? 04 listopada 2024 | Różne
Wspólnie projektujemy transport dla każdego – jak zapewnić równy głos mieszkańcom w planowaniu miejskiej mobilności?

Włączenie mieszkańców w procesy decyzyjne dotyczące projektowania transportu miejskiego jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju miast. Jednak istotnym wyzwaniem jest zapewnienie, aby partycypacja społeczna była dostępna dla wszystkich bez wyjątku, niezależnie od ich sytuacji życiowej, ekonomicznej czy zdrowotnej.

Więcej arrow
Forum Obywatelskie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otwarte – „Kolej na dobre przesiadki” 08 października 2024 | Różne
Forum Obywatelskie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otwarte – „Kolej na dobre przesiadki”

5 października 2024 roku zainaugurowano pierwsze Forum Obywatelskie poświęcone przyszłości transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wydarzenie pod hasłem „Kolej na dobre przesiadki” zgromadziło mieszkańców, ekspertów i przedstawicieli władz, by wspólnie wypracować rozwiązania usprawniające system komunikacji transportowej w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Tarnowskich Górach i okolicznych gminach.

Więcej arrow
Ruszyły konsultacje HRJ 19 lipca 2024 | Różne
Ruszyły konsultacje HRJ

Wraz z Ministerstwem Infrastruktury, Centralnym Portem Komunikacyjnym, PKP Polskie Linie Kolejowe i Urzędu Transportu Kolejowego rozpoczynamy konsultacje z pasażerami i branżą kolejową w ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.

Więcej arrow
DOFE 2024 wystartowały 10 maja 2024 | Różne
DOFE 2024 wystartowały

Dzisiaj wystartowały Dni Otwarte Funduszy Europejskiej w specjalnej edycji, bo połączonej z całorocznymi obchodami 20-lecia wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wydarzenia, które można będzie odwiedzić podczas DOFE, są bezpośrednio związane z inwestycjami lub projektami zrealizowanymi za sprawą środków unijnych.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Dofinansowane przez Unię Europejską – NextGenreationEU

scroll back to top