Oficjalne zakończenie negocjacji Umowy Partnerstwa
W czwartek, 30 czerwca 2022 r. oficjalnie zakończyły się negocjacje Umowy Partnerstwa (UP) między Komisją Europejską a polskim rządem, a sama decyzja została przekazana stronie polskiej.
Umowa Partnerstwa jest najważniejszym dokumentem, który określa współpracę między Unią Europejską a Polską. To uzgodniona z Komisją Europejską kompleksowa strategia wykorzystania funduszy europejskich w obecnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Stanowi realizację krajowych dokumentów takich jak Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju oraz – wynikających z niej – strategii sektorowych. Zakłada kontynuację realizacji dotychczasowych programów krajowych oraz programów regionalnych.
Czym dokładnie jest Umowa Partnerstwa można przeczytać w tym miejscu.
Polska wynegocjowała największy – spośród wszystkich państw członkowskich UE – budżet na realizację polityki spójności na lata 2021-2027, który będzie można wykorzystać do 2029 r. Łączna kwota, którą w oparciu o UP będziemy mogli przeznaczyć na realizację projektów w całej Polsce, wynosi 76 mld euro, czyli ok. 348 mld zł.
Obecnie na etapie szczegółowych uzgodnień z KE znajduje się osiem nowych programów krajowych:
- Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) – 24 mld euro
- Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) – 8 mld euro
- Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC) – 2 mld euro
- Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) – 2,6 mld euro
- Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) – 4 mld euro
- Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich (PTFE) – 550 mln euro
- Fundusze Europejskie dla Rybactwa (PFER) – 512 mln euro
- Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową (FEPŻ) – 525 mln euro.
Pieniądze zapisane w UP trafią także do podmiotów, które zamierzają realizować swoje projekty także przy wsparciu jednego z szesnastu Programów Regionalnych (RPO).
Podobnie jak w latach 2014-2020, również w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027 ok. 60% funduszy z polityki spójności trafi do programów realizowanych na poziomie krajowym. Pozostałe 40% otrzymają programy regionalne, zarządzane przez marszałków województw.
Zakłada się, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych będzie pełniło funkcję Instytucji Pośredniczącej w zakresie działań związanych z transportem i mobilnością w ramach programu FEnIKS oraz FEPW.
Różne

Badamy opinię: Ankieta intermodalna CUPT
Anonimowa ankieta potrzeb inwestycyjnych w zakresie transportu intermodalnego w Polsce w związku z trwającymi pracami nad programowaniem perspektywy finansowej 2021-2027.
Zachęcamy do udziału.
Więcej
Dekarbonizacja transportu – cel na 2050 rok
Transport odpowiada za 21% globalnej emisji dwutlenku węgla. To obecnie najbardziej emisyjny sektor w wielu krajach rozwiniętych.
Nasz ekspercki materiał prosto z łamów Biuletynu CUPT. Warto przeczytać.
Więcej
CEF2 nabiera tempa
W drugiej połowie 2022 roku wiele się działo dookoła Instrumentu Łącząc Europę (CEF). W wydaniu najnowszego, czyli piątego, Biuletynu CUPT przedstawiliśmy m.in. skrót najważniejszych informacji dotyczących bieżących CEF-owych wydarzeń, w porządku przedmiotowo-chronologicznym.
Więcej
Wyniki konkursu „Fundusze UE blisko nas”
Rozstrzygnęliśmy konkurs „Fundusze UE blisko nas” na materiał (reportaż, fotoreportaż lub wideo) promujący projekty transportowe oraz ich efektywne korzyści, realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WięcejSkontaktuj się z nami
Punkty informacyjne
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Biuro CUPT
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15