Kolejny etap budowy metra zakończony dzięki Funduszom Europejskim
Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka, tym samym zakończył się przełomowy i najtrudniejszy etap budowy wschodniego odcinka II linii metra, czyli drążenie tuneli. Kolejnym etapem są prace wykończeniowe i montażowe.
Drążenie tuneli to przełomowy i najtrudniejszy etap podczas budowy metra. Jego zakończenie pozwala skupić się na pracach wykończeniowych i montażowych, takich jak układanie torowiska czy murowanie peronów stacji.
TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był jej najkrótszy, bo nieco ponad 650 metrowy, odcinek tunelowy, łącznie wydrążyła 2878 metrów. Był to ostatni z czterech tuneli budowanych na obu odcinkach w etapie 3+2 II linii metra.
Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły 2736 metrów podwójnego tunelu.
Na odcinku wschodnim jako pierwsza zakończyła prace TBM Maria, która wydrążyła 2908 metrów tunelu.
Pod ziemią wciąż dużo się dzieje, na wydrążonych wcześniej tunelach odcinka wschodniego wykonawca prowadzi prace przy budowie torowiska. Wylewane są dolne i boczne bankiety – czyli betonowe konstrukcje do których mocowane będą kolejne elementy torowiska.

Stacje w budowie
Duże wrażenie robi ogromna kubatura stacji Bródno. Docelowo znajdzie się tu 11 torów odstawczych a podziemna konstrukcja stacji ma prawie 700 metrów długości, będzie to największa podziemna konstrukcja na II linii. Widać już większość podziemnej konstrukcji stacji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych. Właśnie tu warunki dla pracowników są bardzo trudne, bo przez ogromne otwory technologiczne w stropie stacji wpada do środka mroźne powietrze – temperatura jest niewiele wyższa niż na zewnątrz.
Trochę cieplej jest na najbardziej zaawansowanej stacji Kondratowicza, gdzie trwają intensywne prace instalacyjne. W tym miejscu gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej. Wiele części stacji jest już wydzielona specjalnymi parawanami, aby utrzymać nieco wyższą temperaturę. To ważne np. przy wylewaniu podłóg.
Natomiast zupełnie jak na gotowej stacji można się poczuć w pomieszczeniu podstacji energetycznej – gdzie stoi już komplet szaf z urządzeniami energetycznymi.
Na najmniejszej stacji Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa tez instalacja systemu wentylacji.
Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji. Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowobudowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.
Projekt: Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III
- Wartość ogółem: 3 564 536 216,00 PLN
- Wydatki kwalifikowane: 2 797 470 976,16 PLN
- Dofinansowanie UE: 1 952 151 513,23 PLN
Transport Miejski

Miliony na tramwaje: wyniki konkursu z KPO
Znamy wyniki naboru wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup nowego taboru tramwajowego.
Więcej
Ponad 2 miliardy zł z Funduszy Europejskich na Warszawski Transport Publiczny
Dokładnie 2 mld i 25 milionów zł z Funduszy Europejskich na rozwój warszawskiego transportu publicznego. Środki zostaną przeznaczone na budowę ostatniego odcinka II linii metra oraz budowę trasy tramwajowej do Wilanowa.
Więcej
Przedłużamy termin oceny wniosków z KPO w ramach E1.2.1 (tramwaje)
Do 20 grudnia 2024 r. przedłużamy termin na ocenę wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).
Więcej
Wspólnie projektujemy transport dla każdego – jak zapewnić równy głos mieszkańcom w planowaniu miejskiej mobilności?
Włączenie mieszkańców w procesy decyzyjne dotyczące projektowania transportu miejskiego jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju miast. Jednak istotnym wyzwaniem jest zapewnienie, aby partycypacja społeczna była dostępna dla wszystkich bez wyjątku, niezależnie od ich sytuacji życiowej, ekonomicznej czy zdrowotnej.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15