facebook x youtube linkedin

Aktualności

26 września 2024 | Transportowe Obserwatorium Badawcze

Podsumowanie 40-tego spotkania TOB

W zeszłym tygodniu, 19 września, odbyło się 40-te spotkanie Transportowego Obserwatorium Badawczego pod nazwą “Pasażerski transport przyszłości”. W wydarzeniu wzięło udział ponad 140 osób, reprezentujących szeroko rozumiany sektor transportu. Spotkanie składało się z czterech prezentacji, dwóch paneli dyskusyjnych oraz dwóch dyskusji.

Kluczowe Wnioski

  • Walka z wykluczeniem transportowym

Kolej jako kluczowy element: Kolej może odegrać istotną rolę w zmniejszaniu wykluczenia transportowego, szczególnie w regionach wiejskich. Przykładem jest program “Kolej+”, który ma na celu przywrócenie połączeń kolejowych w regionach, gdzie zostały one zlikwidowane.

Integracja środków transportu: Integracja różnych środków transportu (kolej, autobusy, transport miejski) jest niezbędna do zapewnienia dostępności dla wszystkich obywateli. Przykładem jest działanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Małopolskich.

  • Integracja przewozów pasażerskich

Współpraca między operatorami: Efektywna integracja przewozów pasażerskich wymaga współpracy między różnymi operatorami transportu.

Technologie cyfrowe: Technologie cyfrowe, takie jak aplikacje mobilne, mogą znacznie ułatwić planowanie podróży i zakup biletów.

  • Przyszłość Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA)

Kluczowe narzędzie: FRPA może być kluczowym narzędziem w rozwoju transportu autobusowego, szczególnie w obszarach wiejskich.

Stabilne finansowanie: Konieczne jest zapewnienie stabilnego finansowania i wsparcia dla operatorów autobusowych.

  • Dalekobieżna kolej

Zmniejszenie emisji CO2: Rozwój dalekobieżnej kolei może przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 i odciążenia dróg.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę: Konieczne jest inwestowanie w nowoczesny tabor kolejowy i infrastrukturę.

Punkt widzenia pasażera

Paneliści podkreślili różnorodność potrzeb pasażerów, rolę nowych technologii oraz konieczność zrównoważonego rozwoju transportu. Zarekomendowano personalizację usług transportowych, integrację różnych środków transportu oraz inwestycje w technologie.

Kolej versus wykluczenie transportowe

Kolej odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu wykluczenia transportowego, szczególnie w regionach wiejskich. Programy wsparcia, takie jak “Kolej Plus”, mają na celu przywrócenie połączeń kolejowych w regionach, gdzie zostały one zlikwidowane.

Samolot czy kolej na krótkich dystansach?

Wybór między samolotem a koleją na krótkich dystansach staje się coraz bardziej istotnym tematem w kontekście zrównoważonego rozwoju. Kolej, zwłaszcza nocne połączenia i Koleje Dużych Prędkości (KDP), wydają się być bardziej ekologiczną alternatywą dla transportu lotniczego.

Dobre praktyki z Czech

Czeski rząd oraz prywatni operatorzy kolejowi, tacy jak REGIOJet, podejmują konkretne kroki w celu redukcji wykluczenia transportowego. Inwestycje w modernizację infrastruktury kolejowej oraz wsparcie dla lokalnych przewoźników są kluczowe.

Udostępnij

Transportowe Obserwatorium Badawcze

Zapraszamy na konferencję: „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS” 14 maja 2024 | Transportowe Obserwatorium Badawcze
Zapraszamy na konferencję: „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS”

Zbliża się konferencja w ramach Transportowego Obserwatorium Badawczego: „Dzieci i seniorzy w transporcie publicznym – zadanie dla projektów z FEnIKS”. Zachęcamy serdecznie do udziału w wydarzeniu!

Więcej arrow
Pożary samochodów elektrycznych – nowe wyzwania dla ochrony przeciwpożarowej 06 lutego 2023 | Transportowe Obserwatorium Badawcze
Pożary samochodów elektrycznych – nowe wyzwania dla ochrony przeciwpożarowej

Rozwój elektromobilności związany jest ze świadomością wyczerpywania się zasobów ropy naftowej na świecie, której ok. 87 % globalnego wydobycia zużywa przemysł motoryzacyjny.

O gaszeniu pożarów w elektromobilności rozmawialiśmy podczas jednego ze spotkań w ramach Transportowego Obserwatorium Badawczego CUPT. Chętnych zapraszamy do lektury całości publikacji, tuż po przeczytaniu niniejszego artykułu.

Więcej arrow
Czy ekologiczna transformacja polskiego transportu drogowego jest możliwa? 27 stycznia 2023 | Transportowe Obserwatorium Badawcze
Czy ekologiczna transformacja polskiego transportu drogowego jest możliwa?

Nowa polityka klimatyczna UE, a w szczególności określone w niej cele w zakresie redukcji gazów cieplarnianych, są poważnym wyzwaniem dla polskiego transportu drogowego.

Z tym i innymi artykułami ekspertów branżowych można zapoznać się również na łamach naszych publikacji, podsumowujących spotkania Transportowego Obserwatorium Badawczego CUPT.

Więcej arrow
Polska elektromobilność potrzebuje wsparcia 19 stycznia 2023 | Transportowe Obserwatorium Badawcze
Polska elektromobilność potrzebuje wsparcia

Sektor transportu w Polsce stoi obecnie przed szeregiem poważnych wyzwań. Flota składa się w przeważającej mierze z wiekowych samochodów spalinowych, a rynkowy udział pojazdów zeroemisyjnych wciąż pozostaje niższy niż w większości państw członkowskich UE.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

scroll back to top