facebook x youtube linkedin

Umowy

Projekt nr FENX.04.03-IP.02-0001/24-00 pod nazwą „Dostosowanie infrastruktury lotniczych urządzeń naziemnych do wymagań PBN (Performance Based Navigation)”

Beneficjent: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Priorytet: FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności

Działanie: FENX.04.03 Infrastruktura lotnicza w TEN-T

 

Data zawarcia umowy: 19 grudnia 2024 r.

Data rozpoczęcia: 7 lutego 2023 r.

Data zakończenia: 31 grudnia 2029 r.

 

Wartość całkowita projektu: 36 213 369,72 PLN

Wartość kwalifikowalna projektu: 29 411 764,00 PLN

Dofinansowanie: 24 999 999,40 PLN

 

Konieczność realizacji projektu wynika z Rozporządzenia wykonawczego (EU) 2018/1048 ustanawiającego wymogi dotyczące korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne dotyczące nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN). Rozporządzenie nakłada na kraje członkowskie UE obowiązek korzystania w lotnictwie cywilnym z technik nawigacyjnych opartych wyłącznie o PBN (Performance Based Navigation) od 06 czerwca 2030 r.

Koncepcja PBN została rozwinięta w ramach programu SESAR i jest głównym elementem koncepcji Zarządzania Przestrzenią Powietrzną. Projekt, realizując wymagania rozporządzenia PBN i usprawniając działanie europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym, wpisuje się w założenia programu SESAR: modernizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym i tworzenia cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej. Projekt jest odpowiedzią na cel szczegółowy Programu FENIKS: Rozwój odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej TEN-T. Zamierzenie wpisuje się w obszar priorytetowy dla infrastruktury lotniczej związany z systemem ochrony, bezpieczeństwa i zarządzaniem ruchem lotniczym dla istniejących portów lotniczych. Dostosowanie infrastruktury lotniczych urządzeń naziemnych do wymagań PBN przyczyni się do bardziej efektywnego zarządzania ruchem lotniczym i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.

Zakres projektu obejmuje działania z obszaru budowy obiektów infrastruktury komunikacji, nawigacji i dozorowania oraz rozbudowy i modernizacji systemów zarządzania ruchem lotniczym wynikających z SESAR. Realizacja PBN wymaga odpowiedniej struktury przestrzeni, wyposażenia technicznego oraz infrastruktury. Na wypadek utraty sygnału GNSS i w celu utrzymania zdolności do zapewnienia służb konieczne jest wprowadzenie środków awaryjnych, do których należą m.in. pomoce konwencjonalne nawigacyjne oraz powiązana infrastruktura dozorowania i łączności. By spełnić wymogi PBN i móc zapewniać służby zgodnie z rozporządzeniem unijnym, PAŻP opracowała „PBN Transition Plan Poland”, który został zatwierdzony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego 26.01.2024 r. Dokument ten określa plany stopniowego wdrażania w polskiej przestrzeni powietrznej procedur lotu wykorzystywanych do nawigacji opartej wyłącznie o charakterystyki systemów zgodnych z koncepcją PBN. Definiuje również sieć MON (Minimum Operational Network), której konieczność utworzenia wynika wprost z rozporządzenia PBN. Wszystkie pomoce nawigacyjne, w tym ILS i DME, tworzą sieć MON i zapewniają usługi w przestrzeni powietrznej na wypadek utraty GNSS. Zwłaszcza w obecnej sytuacji konfliktu w Ukrainie, utrzymanie konwencjonalnych pomocy nawigacyjnych w celu zapewnienia usługi nawigacyjnej na wypadek utraty sygnału/zakłóceń sygnału GNSS jest niezwykle istotne.

Cele projektu:

– zapewnienie infrastruktury naziemnej CNS zgodnej z wymaganiami PBN (Rozporządzenie UE 2018/1048) i programu SESAR;

– utrzymanie sieci MON (Minimum Operational Network);

– zwiększenie bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej i zarządzaniem ruchem lotniczym;

– ograniczenie wpływu na środowisko (redukcja emisji zanieczyszczeń, hałasu, spalin i zużycia paliwa; zmniejszenie oddziaływania elektromagnetycznego).

Inwestycje PAŻP realizowane w ramach projektu: ILS/DME Bydgoszcz, DME Darłowo, OR/DME Grudziądz, DME Jawor (Legnica), DME TMA Kraków-Katowice oraz DME Augustów (Suwałki), stanowią elementy sieci MON wymaganej rozporządzeniem PBN.

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Dofinansowane przez Unię Europejską – NextGenreationEU

scroll back to top