Ostateczny Odbiorca Wsparcia: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o. o.
Data zawarcia umowy: 22 października 2025 r.
Data rozpoczęcia: 10 marca 2021 r.
Data zakończenia: 31 sierpnia 2026 r.
Wartość całkowita przedsięwzięcia: 94 471 033,35 PLN
Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 76 805 718,17 PLN
Wsparcie ze środków KPO: 76 805 718,17 PLN
Projekt obejmuje prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 250, zarządzanej przez PKP SKM w Trójmieście. Spółka jest zarządcą infrastruktury kolejowej, przewoźnikiem kolejowym oraz operatorem obiektów infrastruktury usługowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym.
Składa się z 3 zadań:
1. Wymiana samoczynnej, jednokierunkowej blokady liniowej przy lk nr 250 na szlakach Gdańsk Oliwa – Sopot oraz stacja Gdańsk Oliwa (SRK), Sopot – Gdynia Orłowo, Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Oliwa, Gdynia Orłowo-Gdynia Główna. Na ww. szlakach obecnie jest jednokierunkowa samoczynna blokada liniowa typu E, zainstalowana w 1978 r., wykorzystująca aparaturę przekaźnikową, która nie przeszła modernizacji, jest awaryjna. Zostanie ona wymieniona na nowoczesną elektroniczną blokadę umożliwiającą zwiększenie częstotliwości prowadzenia ruchu, co jest ważne w sytuacjach awaryjnych, gdy trzeba przekierować pociągi na inny tor, sterowanie urządzeniami na szlaku z sąsiednich stacji oraz z NZS Gdynia Główna i NZS Gdańsk Główny, awaryjną zmianę kierunku blokady przy zajętym odstępie i dającą możliwość zabudowy systemu ETCS w przyszłości.
2. Rozbudowa stacji Gdańsk Oliwa poprzez wybudowanie nowej głowicy rozjazdowej od strony stacji Sopot Zadanie obejmuje wbudowanie 4 rozjazdów zwyczajnych w celu utworzenia pełnego przejścia rozjazdowego na szlaku Gdańsk Oliwa – Sopot lk nr 250 w km od ok. 8.450 – do ok. 8.650 ze sporządzeniem dokumentacji projektowej. Inwestycja spowoduje skrócenie dł. szlaku Gdańsk Oliwa SKM – Sopot, przez co skróci się czas zajęcia torów szlakowych z 7 do 5 minut przez wytrasowane pociągi. Umożliwi to płynniejsze kursowanie pociągów w obu kierunkach po każdym z torów, co przyniesie korzyści szczególnie przy zakłóceniach ruchu na linii nr 250. Zwiększy się przepustowość kursowania pociągów podczas zamknięć torowych szlaku Gdańsk Oliwa –Sopot (prowadzenie ruchu przy zamknięciu jednego z torów – w stosunku do stanu obecnego, o ponad 1/3 zwiększy się krytyczna zdolność przepustowa szlaku Gdańsk Oliwa SKM – Sopot). Wzrośnie poziom niezawodności i bezpieczeństwa kolejowego transportu publicznego w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot przez większe zautomatyzowanie prowadzenia ruchu kolejowego oraz ulegnie usprawnieniu ruch pociągów na linii kolejowej nr 250, podczas planowanych robót torowych bądź nieprzewidzianych sytuacji – awarii infrastruktury lub taboru.
prędkość 70 km/h, nacisk 221 kN/oś
Zadanie 3 obejmujące 2 komponenty:
1. Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdańsk Stocznia.
2. Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski
Planowane prace mają charakter przede wszystkim modernizacyjny oraz wynikają z konieczności dostosowania infrastruktury do obsługi osób niepełnosprawnych lub konieczności ochrony pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Na obu przystankach są budowane nowe pełnowymiarowe wiaty. Dodatkowo na przystanku Gdańsk Stocznia, po konsultacji z konserwatorem zabytków, są odtwarzane z nowych materiałów w północnej części peronu wiaty wyglądające identycznie jak znajdujące się na peronie przed modernizacją. Na obu przystankach przewidziano wyposażenie peronów w brakujące udogodnienia dla podróżnych (przystosowanie infrastruktury przystanku dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz niewidomych i niedowidzących, budowę dźwigu osobowego – skomunikowanie peronów z kładką dla pieszych). Na obu przystankach długość peronu wynosi 200 m, prędkość 70 km/h Nacisk na całej linii wynosi 221 kN/oś.
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15