Google News facebook x youtube linkedin

Aktualności

24 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy

Ponad 76,8 mln zł z KPO na modernizację linii nr 250

Przyznaliśmy spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście ponad 76,8 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Środki posłużą na rozwój linii kolejowej nr 250, którą codziennie podróżują mieszkańcy Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo i komfort pasażerów, a pociągi będą kursowały częściej i punktualniej. Modernizacja obejmie ponad 16,5 km sieci kolejowej, cztery rozjazdy oraz dwa przystanki.

Projekt składa się z trzech głównych części:

Nowoczesne systemy sterowania ruchem pociągów
Wymiana samoczynnej, jednokierunkowej blokady liniowej przy linii kolejowej nr 250 na szklakach:

  • Gdańsk Oliwa – Sopot oraz stacja Gdańsk Oliwa (SRK),
  • Sopot – Gdynia Orłowo,
  • Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Oliwa,
  • Gdynia Orłowo – Gdynia Główna.

Na odcinkach, które nie były jeszcze modernizowane, zarządca infrastruktury wymieni przestarzały system z 1978 r. na nowoczesną, elektroniczną blokadę. Zapewni to:

  • bezpieczniejsze prowadzenie ruchu,
  • większą częstotliwość kursowania pociągów,
  • szybsze przekierowanie składów na inny tor w razie awarii,
  • sterowanie urządzenia na szlaku z sąsiednich stacji oraz z NZS Gdynia Główna i NZS Gdańsk Główny,
  • możliwość montażu systemu ETCS w przyszłości.

Refinansowanie rozbudowy stacji Gdańsk Oliwa
Prace polegały na wybudowaniu czterech rozjazdów zwyczajnych. Dzięki temu powstało pełne przejście rozjazdowe na szlaku Gdańsk Oliwa – Sopot. Rozbudowa ta ma pozwolić:

  • skrócić długość szlaku Gdańsk Oliwa – Sopot, a dzięki temu skrócenie czasu podróży z 7 do 5 minut,
  • płynniejsze kursowanie pociągów w obu kierunkach po każdym z torów,
  • większa przepustowość torów nawet podczas prac czy awarii,
  • poprawa niezawodności i bezpieczeństwa kolejowego transportu publicznego.

Modernizacja dwóch przystanków osobowych: SKM Gdańsk Stocznia oraz SKM Gdynia Stocznia Uniwersytet Morski
Zostaną wykonane:

  • nowe dojścia dla osób z ograniczoną mobilnością,
  • windy i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami,
  • nowe wiaty i elementy małej architektury,
  • wymiana nawierzchni peronów.

Dzięki temu przystanki staną się bezpieczniejsze i wygodniejsze, szczególnie dla osób starszych, rodziców z dziećmi i osób z niepełnosprawnościami.

0

zmodernizowane perony

0

nowe rozjazdy

0km

zmodernizowanej linii kolejowej nr 250

Korzyści dla pasażerów

  • więcej pociągów w godzinach szczytu,
  • mniejsza liczba opóźnień,
  • lepsza obsługa pasażerów w sytuacjach awaryjnych,
  • wyższy standard przystanków.

Nowoczesna i dostępna kolej w Trójmieście to inwestycja w wygodę mieszkańców oraz rozwój całej metropolii. Projekt PKP SKM to kolejny krok w stronę bezpiecznego i ekologicznego transportu publicznego wspieranego przez CUPT. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi prawie 94,5 mln zł.

Udostępnij

Krajowy Plan Odbudowy

Szybciej i wygodniej przez Województwo Śląskie – ponad 250 mln zł wsparcia KPO na nowoczesne pociągi 05 listopada 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Szybciej i wygodniej przez Województwo Śląskie – ponad 250 mln zł wsparcia KPO na nowoczesne pociągi

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało dwie Umowy o objęcie wsparciem przedsięwzięć realizowanych przez Województwo Śląskie i Koleje Śląskie. Mowa o łącznie 10 pojazdach – obie umowy dotyczą zakupu po 5 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych zgodnych z najnowszymi standardami technicznymi.

Więcej arrow
CUPT przekazuje ponad 870 mln zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy dla regionów 27 października 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
CUPT przekazuje ponad 870 mln zł z KPO na nowoczesny tabor kolejowy dla regionów

Wsparcie z Funduszy Europejskich otrzymały: Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i Województwo Śląskie. Łącznie przekracza 870 mln zł i posłuży na sfinansowanie zakupu nowoczesnych elektrycznych pociągów dla przewozów regionalnych.

Więcej arrow
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie 22 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
Ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich na rozwój kolei i zrównoważonej mobilności – podpisaliśmy kolejne umowy o dofinansowanie

Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko do polskiej gospodarki i kolei trafi ponad 1 mld zł, które poprawią bezpieczeństwo, komfort podróży i rozwój transportu niskoemisyjnego.

Więcej arrow
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)” 09 września 2025 | Krajowy Plan Odbudowy
KPO: Rozstrzygnęliśmy konkurs „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)”

Rozstrzygnęliśmy konkurs Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)! Pozytywną ocenę otrzymało 5 z 5 zgłoszonych przedsięwzięć. Łączna wartość wsparcia wyniesie 870 045 400,00 zł, a kwota ta będzie przeznaczona na zakup 30 sztuk pasażerskiego taboru kolejowego.

Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów
  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow
Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow
Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - UE
logotyp - KPO

Strona internetowa współfinansowana: z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, z Funduszu Spójności w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy technicznej programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

scroll back to top