Podsumowanie spotkania: „Transport publiczny uwzględniający potrzeby osób ze spektrum autyzmu, z Aspergerem – czy to możliwe?”
25 listopada po raz 8. spotkaliśmy się w ramach cyklu Dostępność 2030+. Tym razem wydarzenie poświęcone było wyzwaniom, jakie napotykają osoby ze spektrum autyzmu (ASD) podczas korzystania z transportu publicznego, oraz sposobom na poprawę dostępności tego sektora. W spotkaniu uczestniczyli specjaliści z różnych dziedzin, osoby z doświadczeniem życia z ASD oraz przedstawiciele branży transportowej.
Główne tematy:
- Sensoryka w podróży i wpływ na korzystanie z transportu publicznego
– chodzi o problem nadwrażliwości i niedowrażliwości sensorycznej u osób z ASD.
🔹 Nadwrażliwość: dźwięki, światło czy intensywne zapachy mogą wywoływać przeciążenie sensoryczne, co utrudnia korzystanie z transportu.
🔹 Niedowrażliwość: niektóre bodźce mogą być ignorowane, np. dźwięki ostrzegawcze, co stwarza zagrożenie.
Kluczowym rozwiązaniem jest projektowanie przestrzeni o neutralnym sensorycznie charakterze, np. tworzenie wyciszonych stref w pojazdach.
- Edukacja i świadomość w transporcie publicznym
Dr Krzysztof Mirosław Czechowski podkreślił potrzebę szkoleń dla pracowników transportu, które uwrażliwiłyby ich na potrzeby osób z ASD.
🔸 Ważna jest umiejętność odpowiedniego reagowania w sytuacjach kryzysowych oraz empatyczna komunikacja.
🔸 Użytkownicy ASD często potrzebują dodatkowego czasu i wsparcia w korzystaniu z infrastruktury transportowej.
- Infrastruktura i dostosowanie pojazdów
Mateusz Kobryn omówił istniejące standardy dostępności oraz możliwości ich adaptacji:
🔹 Jasne oznaczenia wizualne i intuicyjny układ przestrzeni ułatwiają orientację.
🔹 Systemy informacyjne dostosowane do osób z ASD (proste komunikaty, unikanie nadmiaru informacji).
🔹 Przykłady dobrych praktyk, takie jak aplikacje mobilne wspierające planowanie podróży dla dyslektyków.
- Wyniki badań potrzeb osób w spektrum autyzmu w transporcie
Dr Maciej Wodziński zaprezentował najnowsze dane z badań dotyczących oczekiwań osób z ASD:
🔸 Osoby w spektrum często unikają transportu publicznego ze względu na jego nieprzewidywalność i związany z tym stres.
🔸 Największe potrzeby: przewidywalność rozkładów, unikanie tłumów i możliwość wcześniejszego zapoznania się z trasą.
🔸 Istotna jest personalizacja wsparcia – różne osoby mają odmienne potrzeby. Zaznaczył przy tym, że temat jest niezaopiekowany i badań jest bardzo mało.
- Komunikacja wspierająca osoby z ASD
Omówiono strategie komunikacyjne, które mogą pomóc osobom z ASD w bardziej komfortowym korzystaniu z transportu:
🔹 Prosty język, brak skomplikowanych instrukcji.
🔹 Wsparcie wizualne, np. piktogramy.
🔹 Informowanie o wszelkich zmianach z wyprzedzeniem.
- Wyzwania:
Agnieszka Engel zwróciła uwagę na wyzwania z jakimi musi się mierzyć, podróżując do szkoły: hałas, tłok, złożoność infrastruktury, niska świadomość społeczna.
Pozostałe wątki pojawiające się w toku dyskusji:
Zaangażowanie użytkowników w proces zmian
Zwrócono uwagę na konieczność aktywnego włączania osób ze spektrum autyzmu w proces tworzenia i testowania rozwiązań związanych z transportem publicznym. Tylko poprzez współpracę z rzeczywistymi użytkownikami można lepiej zrozumieć ich perspektywę i unikać nietrafionych inwestycji.
Przegląd barier infrastrukturalnych i technologicznych
Uczestnicy szczegółowo wskazali na problemy z infrastrukturą, które utrudniają poruszanie się osób z ASD:
- Brak czytelnych oznaczeń i jasnych oraz precyzyjnych informacji na dworcach, peronach i przystankach.
- Ograniczona dostępność aplikacji mobilnych dla osób z różnym poziomem funkcjonowania w spektrum autyzmu.
Wzmocnienie roli edukacji społecznej
🔸 Współczesne wyzwania inkluzywności wymagają edukacji społecznej, aby osoby bezpośrednio niezwiązane z ASD mogły świadomie wspierać te grupy.
🔹 Edukacja powinna być skierowana nie tylko do personelu, ale także do pasażerów.
Podsumowanie
Transport publiczny przyjazny dla osób z ASD to wyzwanie, ale i szansa na stworzenie systemu bardziej dostępnego dla wszystkich. Kluczem jest zrozumienie specyficznych potrzeb tej grupy społecznej, a następnie wdrażanie rozwiązań, które poprawią ich komfort podróżowania.
Dzięki szerokiemu zakresowi poruszanych tematów oraz aktywnemu udziałowi prelegentów i uczestników, spotkanie stanowiło nie tylko źródło wiedzy, ale także platformę wymiany doświadczeń. Główne rekomendacje wynikające ze spotkania:
- Wdrożenie uniwersalnego projektowania, aby transport był dostępny dla jak największej liczby osób.
- Promowanie dobrych praktyk na poziomie lokalnym i międzynarodowym.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i osobami w spektrum autyzmu w procesie planowania i wdrażania zmian.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom (ponad 120 osób) za owocne dyskusje!
DostępnośćLAB
13 września 2024 | DostępnośćLABDostępność w modernizowanych pojazdach szynowych i autobusach
Parę dni temu, dokładnie 10 września, po raz 12. spotkaliśmy się w ramach cyklu DostępnośćLAB. Tym razem tematem dyskusji była dostępność w modernizowanych pojazdach szynowych i autobusowych.
Więcej 03 października 2023 | DostępnośćLABI taborowy okrągły stół dostępnościowy
Na początku października, a konkretnie 3 października, zorganizowaliśmy w Centrum I taborowy okrągły stół dostępnościowy. Wprawdzie, był on raczej prostokątny niż okrągły, ale przekonaliśmy się, że warto rozmawiać, dzielić się doświadczeniami dla zaprojektowania transportu, którym będziemy chcieli, a przede wszystkim, mogli samodzielnie i bez przeszkód podróżować już za parę lat.
Więcej 29 sierpnia 2022 | DostępnośćLABDostępnośćLAB: Dostępność w projektach UE w perspektywie 2021-2027 – uwarunkowania prawne
Zapraszamy na 4. spotkanie w ramach cyklu spotkań „DostępnośćLab” pn. „Dostępność w projektach UE w perspektywie 2021-2027 – uwarunkowania prawne”.
Więcej 30 maja 2022 | DostępnośćLABDostępnośćLAB: Dostępna partycypacja społeczna
Zapraszamy na 3. spotkanie w ramach Cyklu spotkań „DostępnośćLab” pt. Dostępna partycypacja społeczna w projektach transportowych finansowanych z funduszy UE.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15