Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies.

 

Polityka cookie

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

facebook twitter youtube linkedin

Aktualności

06 czerwca 2022 | Krajowy Plan Odbudowy

Krajowy Plan Odbudowy: CUPT jako jednostka wspierająca

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Wzmocni polską gospodarkę oraz sprawi, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy. W ramach KPO Polska otrzyma 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu zostanie przeznaczona na cele klimatyczne (42,7%) oraz na transformację cyfrową (20,85%). Fundusze zasilą inwestycje m.in. w rozwój gospodarki, innowacje, środowisko, cyfryzację, edukację i zdrowie.

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) jest odpowiedzią Komisji Europejskiej na pandemię COVID-19. Wsparcie w ramach RRF ma charakter dodatkowy w stosunku do wsparcia udzielanego w ramach innych funduszy i programów unijnych i musi być z nim spójne oraz skoordynowane. Warunkiem koniecznym, umożliwiającym otrzymanie przez Polskę środków finansowych z RRF jest przygotowanie Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i przyjęcie go przez Radę UE.

Pieniądze KPO pochodzą z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Aby je otrzymać, Polska musi podpisać umowę z KE na część grantową oraz umowę na część pożyczkową. Spłata pożyczki zakończy się nie później niż po 30 latach tj. do 2058 r.

Obszary wsparcia, czyli komponenty KPO

Wsparcie w ramach KPO koncentruje się na interwencjach, które przyczyniać się będą do pobudzenia gospodarki, inwestycji, wzrostu gospodarczego oraz zatrudnienia. W KPO zaplanowano realizację reform i inwestycji w tych obszarach, które są najbardziej istotne z punktu widzenia konieczności odbudowy gospodarki po pandemii spowodowanej COVID-19, ale także w tych, które tworzą trwałe podwaliny pod budowę zdrowej gospodarki odpornej na kolejne wstrząsy. W związku z tym środki dostępne dla Polski w formie grantów w kwocie 23,850 mld euro i 12,112 mld euro w formie pożyczek rozdysponowano pomiędzy pięć komponentów KPO:

  • Odporność i konkurencyjność gospodarki.
  • Zielona energia i zmniejszenie energochłonności.
  • Transformacja cyfrowa.
  • Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia.
  • Zielona, inteligentna mobilność.

Wokół tych pięciu komponentów koncentruje się wsparcie na rzecz:

  • przedsiębiorców,
  • instytucji publicznych,
  • innych podmiotów społeczno-gospodarczych.

W każdym komponencie ujęto także działania na rzecz spójności terytorialnej – w zależności od zidentyfikowanych problemów – adresowane do obszarów wiejskich, miast, czy też obszarów szczególnie poszkodowanych w wyniku pandemii, gdzie występuje kumulacja problemów społeczno-gospodarczych.

Adresatami proponowanych działań w ramach KPO są:

  • obywatele,
  • przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa,
  • samorządy terytorialne,
  • instytucje publiczne,
  • podmioty spoza systemu administracji publicznej (np. podmioty społeczne, stowarzyszenia, organizacje pozarządowe).

Dbając o środowisko

Całe KPO objęte jest zasadą „do no significant harm” (DNSH) – nie wyrządzania znaczącej szkody środowisku.

Zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym RRF większość środków należy przeznaczyć na działania w obszarze związanym z realizacją celów klimatycznych (minimum 37%) oraz na transformację cyfrową (minimum 20%).

Do KPO mogą być włączone reformy i inwestycje, które rozpoczęły się 1 lutego 2020 r., jednak ich realizacja musi się zakończyć w sierpniu 2026 r. Podstawą rozliczania się z KE i przekazywania środków (w cyklu co pół roku) jest realizacja tzw. kamieni milowych i wskaźników (rozlicza się faktycznie osiągnięte cele).

CUPT jako jednostka wspierająca KPO

Centrum Unijnych Projektów Transportowych bierze znaczący udział w Krajowego Planu Odbudowy jako jednostka wspierająca ministra właściwego do spraw transportu (MI). Powierzono nam zadania w ramach dwóch z pięciu komponentów, czyli w zakresie zielonej energii i zmniejszenia energochłonności (komponent B) oraz zielonej, inteligentnej mobilności (komponent E). Standardowo, będziemy się zajmować działaniami ściśle związanymi z transportem.

Więcej szczegółów o udziale CUPT w KPO można znaleźć w naszej Strefie Beneficjenta – zakładka Krajowy Plan Odbudowy.

Z kolei o obecnym stanie prac w zakresie Krajowego Planu Odbudowy można zapoznać się na stronach Funduszy Europejskich.

Krajowy Plan Odbudowy

Konsultacje kryteriów wyboru projektów w ramach KPO „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” 09 stycznia 2023 | Krajowy Plan Odbudowy
Konsultacje kryteriów wyboru projektów w ramach KPO „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”

Zapraszamy wszystkie miasta (i operatorów), w których działają systemy tramwajowe, do udziału 8 lutego w konsultacjach kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach komponentu E1.2.1 KPO „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”. Zgłoszenia przyjmujemy do 31 stycznia 2023 roku.

Więcej arrow
Zakończenie procesu konsultacji kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach KPO „Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” 30 listopada 2022 | Krajowy Plan Odbudowy
Zakończenie procesu konsultacji kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach KPO „Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”

Zakończył się proces konsultacji publicznych i Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało kryteria szczegółowe dla wyboru przedsięwzięć w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla komponentu E.

Więcej arrow
Zakończenie procesu konsultacji kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach KPO „Pasażerski tabor kolejowy (regionalny)” 23 sierpnia 2022 | Krajowy Plan Odbudowy
Zakończenie procesu konsultacji kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach KPO „Pasażerski tabor kolejowy (regionalny)”

Informujemy o zakończeniu procesu konsultacji publicznych i zaakceptowaniu przez Ministerstwo Infrastruktury kryteriów szczegółowych dla wyboru przedsięwzięć w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla komponentu E (1.2, 3.1).

Więcej arrow
Konsultacje kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach KPO „Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” 19 sierpnia 2022 | Krajowy Plan Odbudowy
Konsultacje kryteriów wyboru przedsięwzięć w ramach KPO „Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”
Więcej arrow

Skontaktuj się z nami

Kontakt dla Beneficjentów

  • składanie wniosków
  • pytania dotyczące programów
kontakt dla beneficjentaarrow

Punkty informacyjne

Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli

punkty informacyjnearrow

Biuro CUPT

Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15

logotyp - Fundusze Europejskie
logotyp - Rzeczpospolita Polska
logotyp - CUPT
logotyp - Europejski Fundusz Strukturalne i Inwestycyjne

Strona internetowa współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

scroll back to top