Krajowy Plan Odbudowy: CUPT jako jednostka wspierająca
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Wzmocni polską gospodarkę oraz sprawi, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy. W ramach KPO Polska otrzyma 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu zostanie przeznaczona na cele klimatyczne (42,7%) oraz na transformację cyfrową (20,85%). Fundusze zasilą inwestycje m.in. w rozwój gospodarki, innowacje, środowisko, cyfryzację, edukację i zdrowie.
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) jest odpowiedzią Komisji Europejskiej na pandemię COVID-19. Wsparcie w ramach RRF ma charakter dodatkowy w stosunku do wsparcia udzielanego w ramach innych funduszy i programów unijnych i musi być z nim spójne oraz skoordynowane. Warunkiem koniecznym, umożliwiającym otrzymanie przez Polskę środków finansowych z RRF jest przygotowanie Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i przyjęcie go przez Radę UE.
Pieniądze KPO pochodzą z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Aby je otrzymać, Polska musi podpisać umowę z KE na część grantową oraz umowę na część pożyczkową. Spłata pożyczki zakończy się nie później niż po 30 latach tj. do 2058 r.
Obszary wsparcia, czyli komponenty KPO
Wsparcie w ramach KPO koncentruje się na interwencjach, które przyczyniać się będą do pobudzenia gospodarki, inwestycji, wzrostu gospodarczego oraz zatrudnienia. W KPO zaplanowano realizację reform i inwestycji w tych obszarach, które są najbardziej istotne z punktu widzenia konieczności odbudowy gospodarki po pandemii spowodowanej COVID-19, ale także w tych, które tworzą trwałe podwaliny pod budowę zdrowej gospodarki odpornej na kolejne wstrząsy. W związku z tym środki dostępne dla Polski w formie grantów w kwocie 23,850 mld euro i 12,112 mld euro w formie pożyczek rozdysponowano pomiędzy pięć komponentów KPO:
- Odporność i konkurencyjność gospodarki.
- Zielona energia i zmniejszenie energochłonności.
- Transformacja cyfrowa.
- Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia.
- Zielona, inteligentna mobilność.
Wokół tych pięciu komponentów koncentruje się wsparcie na rzecz:
- przedsiębiorców,
- instytucji publicznych,
- innych podmiotów społeczno-gospodarczych.
W każdym komponencie ujęto także działania na rzecz spójności terytorialnej – w zależności od zidentyfikowanych problemów – adresowane do obszarów wiejskich, miast, czy też obszarów szczególnie poszkodowanych w wyniku pandemii, gdzie występuje kumulacja problemów społeczno-gospodarczych.
Adresatami proponowanych działań w ramach KPO są:
- obywatele,
- przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa,
- samorządy terytorialne,
- instytucje publiczne,
- podmioty spoza systemu administracji publicznej (np. podmioty społeczne, stowarzyszenia, organizacje pozarządowe).
Dbając o środowisko
Całe KPO objęte jest zasadą „do no significant harm” (DNSH) – nie wyrządzania znaczącej szkody środowisku.
Zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym RRF większość środków należy przeznaczyć na działania w obszarze związanym z realizacją celów klimatycznych (minimum 37%) oraz na transformację cyfrową (minimum 20%).
Do KPO mogą być włączone reformy i inwestycje, które rozpoczęły się 1 lutego 2020 r., jednak ich realizacja musi się zakończyć w sierpniu 2026 r. Podstawą rozliczania się z KE i przekazywania środków (w cyklu co pół roku) jest realizacja tzw. kamieni milowych i wskaźników (rozlicza się faktycznie osiągnięte cele).
CUPT jako jednostka wspierająca KPO
Centrum Unijnych Projektów Transportowych bierze znaczący udział w Krajowego Planu Odbudowy jako jednostka wspierająca ministra właściwego do spraw transportu (MI). Powierzono nam zadania w ramach dwóch z pięciu komponentów, czyli w zakresie zielonej energii i zmniejszenia energochłonności (komponent B) oraz zielonej, inteligentnej mobilności (komponent E). Standardowo, będziemy się zajmować działaniami ściśle związanymi z transportem.
Więcej szczegółów o udziale CUPT w KPO można znaleźć w naszej Strefie Beneficjenta – zakładka Krajowy Plan Odbudowy.
Z kolei o obecnym stanie prac w zakresie Krajowego Planu Odbudowy można zapoznać się na stronach Funduszy Europejskich.
Krajowy Plan Odbudowy

Inwestycja na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju: Budowa tunelu drogowego w Sulejówku
Dzisiaj podpisaliśmy umowę o objęcie wsparciem projektu budowy tunelu drogowego w Sulejówku – KPOD.09.07-IW.02-0006/23. Projekt w 100% zostanie sfinansowany ze środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Więcej
KPO: Zapowiedź naboru wniosków w komponencie E (transport intermodalny)
Wkrótce ogłosimy nabór w trybie konkursowym wniosków o objecie wsparciem w ramach komponentu E- Zielona, inteligentna mobilność, Inwestycja: E2.1.3. Transport intermodalny.
Więcej
Konkurs KPO (tabor kolejowy): sprostowanie odpowiedzi na wybrane pytania
Przedstawiamy ważne sprostowanie odpowiedzi na pytanie nr 43 oraz 51 dotyczące Umowy Ramowej oraz Umowy z prawem opcji (kryterium „Przygotowanie przedsięwzięcia”) w ramach konkursu KPO, komponent: E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy.
Więcej
KPO: Zmiana terminu składania wniosków w komponencie E (pasażerski tabor kolejowy)
Zwracamy uwagę na istotne zmiany, które nastąpiły w zakresie naboru wniosków w komponencie E (pasażerski tabor kolejowy). Wydłużyliśmy termin składania wniosków do 15 czerwca 2023 r.
WięcejSkontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy i kontakt dedykowany
dla mediów i dla obywateli
Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
Poniedziałek – piątek,
godz.: 8:15 – 16:15